Na podlagi 154. člena Stanovanjskega zakona (Uradni list RS, št. 69/03, 18/04 – ZVKSES, 47/06 – ZEN, 45/08 – ZVEtL, 57/08, 62/10 – ZUPJS, 56/11 – odl. US, 87/11, 40/12 – ZUJF, 27/17, 59/19, 203/20 – ZIUPOPDVE, 189/20 – ZFRO, 90/21, 153/21, 18/23 – ZDU-1O, 77/23 – odl. US, 78/23 – ZUNPEOVE, 95/23 – ZIUOPZP, 131/23 – ZORZFS, 13/24, 18/24), 21. in 29. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – UPB2, 27/08 – odl. US, 76/08, 79/09, 51/10, 84/10 – odl. US, 40/12 – ZUJF in 14/15 – ZUUJFO, 76/16 – odl. US, 11/18 – ZSPDSLS-1, 30/18, 61/20 – ZIUZEOP-A, 80/20 – ZIUOOPE in 62/24 – odl. US) in 14. člena Statuta Občine Ilirska Bistrica (Uradni list RS, št. 189/20) je Občinski svet Občine Ilirska Bistrica na 15. seji dne 23. 10. 2024 sprejel
o subvencioniranju obrestne mere stanovanjskih kreditov v Občini Ilirska Bistrica
(1) S tem odlokom se določajo namen, upravičenci, pogoji in kriteriji ter postopek dodeljevanja subvencij obrestne mere stanovanjskih kreditov, namenjenih reševanju stanovanjskega vprašanja v Občini Ilirska Bistrica (v nadaljevanju: občina) ter spremljanje in nadzor nad namensko porabo dodeljenih sredstev.
(2) V odloku uporabljeni izrazi v slovnični obliki za moški spol se uporabljajo kot nevtralni za ženski in moški spol.
Namen dodeljevanja stanovanjske pomoči po tem odloku je upravičencem izboljšati dostopnost do primernih stanovanj v občini in s tem izboljšati kakovost bivanja, omogočiti večjo stanovanjsko mobilnost, spodbuditi mlade osebe in družine za bivanje v občini ter pospešiti prebivalstveni, gospodarski in trajnostni razvoj občine.
(1) Sredstva za subvencijo obrestne mere stanovanjskih kreditov se zagotavljajo v proračunu občine, v višini, ki je določena z odlokom o proračunu Občine Ilirska Bistrica za tekoče leto.
(2) Sredstva iz prejšnjega odstavka tega člena se dodeljujejo kot nepovratna sredstva v obliki subvencije obrestne mere.
(1) Predmet stanovanjske pomoči po tem odloku je subvencioniranje obrestne mere stanovanjskih kreditov.
(2) Kot stanovanjski kredit po tem odloku se šteje bančni kredit za gradnjo, prenovo ali nakup individualnih stanovanjskih hiš ali stanovanj na območju občine.
(3) Kot prenova se po tem odloku šteje tudi adaptacija ali rekonstrukcija individualne stanovanjske hiše ali stanovanja, kot gradnja pa tudi prizidava.
(4) V primeru prenove se lahko subvencija po tem odloku dodeli samo za subvencioniranje obrestne mere kredita, ki je namenjen za izvedbo gradbeno obrtniških in instalacijskih del.
II. UPRAVIČENCI IN POGOJI ZA PRIDOBITEV PRAVICE DO SUBVENCIJE
(1) Upravičenci do subvencije so fizične osebe, ki so državljani Republike Slovenije, s stalnim bivališčem na območju Občine Ilirska Bistrica in na območju Občine Ilirska Bistrica rešujejo stanovanjski problem.
(2) Upravičenci do subvencije so tudi fizične osebe, ki so državljani Republike Slovenije, s stalnim bivališčem izven območja Občine Ilirska Bistrica in na območju Občine Ilirska Bistrica rešujejo stanovanjski problem.
(3) Upravičenci do subvencije so tudi tujci, ki imajo status rezidenta za daljši čas skladno z zakonom o tujcih in na območju Občine Ilirska Bistrica rešujejo stanovanjski problem.
(1) Ob oddaji vloge upravičenec podpiše zavezujočo izjavo, da bo na naslovu nepremičnine, za katero zaproša za subvencijo, v roku enega leta od prejema subvencije v primeru nakupa stanovanjske enote ali stanovanjske hiše, oziroma v roku petih let od prejema sredstev v primeru gradnje stanovanjske enote ali stanovanjske hiše, prijavil stalno prebivališče sam in tudi vsi njegovi družinski člani, in dokazoval plačevanje storitev javnih gospodarskih služb za vse stanujoče na naslovu stalnega bivališča še 10 let od datuma podpisa pogodbe o subvencioniranju obrestne mere.
(2) Reševanje stanovanjskega vprašanja po tem odloku v primeru gradnje ali nakupa individualne stanovanjske hiše oziroma stanovanja pomeni, da upravičenec, njegov zakonec ali zunajzakonski partner ali otroci, ki so jih starši dolžni po zakonu preživljati, niso lastniki primernega stanovanja, kot ga določa 10. člen Stanovanjskega zakona, oziroma v primeru prenove, reševanje stanovanjskega vprašanja pomeni, da upravičenec prenavlja stanovanjsko hišo ali stanovanje, ki je starejše od petnajst let, ob tem pa upravičenec, njegov zakonec ali zunajzakonski partner ali otroci, ki so jih starši dolžni po zakonu preživljati niso lastniki primernega stanovanja v skladu z določbami Stanovanjskega zakona.
(1) Za subvencijo obrestne mere lahko zaprosijo tisti upravičenci, ki so v letu pred javnim razpisom subvencij obrestnih mer stanovanjskih kreditov sklenili kreditno pogodbo z banko ter izpolnjujejo enega od naslednjih pogojev:
– so lastniki ali solastniki stanovanjske hiše ali stanovanja na območju občine in so za prenovo le-tega najeli kredit pri banki ter imajo za izvedbo predvidenih del pravnomočno gradbeno dovoljenje, izdano na ime upravičenca ali njegovega zakonca oziroma zunajzakonskega partnerja, v kolikor je obseg del takšen, da je zanje potrebno pridobiti gradbeno dovoljenje, v skladu z zakonom, ki ureja graditev objektov (v primeru, da gradbeno dovoljenje za prenovo, v skladu z zakonom, ki ureja graditev objektov, ni potrebno, mora upravičenec predložiti gradbeno dovoljenje za obstoječi stanovanjski objekt);
– imajo z lastniki sklenjen overjen dogovor za prenovo stanovanjske hiše ali stanovanja na območju občine in so za ta dela najeli kredit pri banki ter imajo za izvedbo prenove pravnomočno gradbeno dovoljenje, izdano na ime upravičenca ali njegovega zakonca oziroma zunajzakonskega partnerja, v kolikor je obseg del takšen, da je zanje potrebno pridobiti gradbeno dovoljenje, v skladu z zakonom, ki ureja graditev objektov (v primeru, da gradbeno dovoljenje za prenovo, v skladu z zakonom, ki ureja graditev objektov, ni potrebno, mora upravičenec predložiti gradbeno dovoljenje za obstoječi stanovanjski objekt);
– imajo sklenjeno kupoprodajno pogodbo ali predpogodbo za nakup stanovanja ali stanovanjske hiše, ki se nahaja na območju občine, in so za plačilo kupnine najeli kredit pri banki;
– nameravajo graditi stanovanjsko hišo ali stanovanjsko enoto v večstanovanjski hiši na območju občine in imajo pravnomočno gradbeno dovoljenje, izdano na ime upravičenca ali njegovega zakonca oziroma zunajzakonskega partnerja, ter so za gradnjo najeli kredit pri banki.
(2) Za banko po tem odloku veljajo banke in hranilnice, ki imajo po zakonu, ki ureja bančništvo, dovoljenje Banke Slovenije za opravljanje bančnih, vzajemno priznanih in dodatnih finančnih storitev ter kreditne institucije, ki so v državah članicah Evropske unije upravičene opravljati tovrstne vzajemno priznane finančne storitve iz Priloge I k Direktivi 2013/36/EU, in lahko te storitve opravljajo tudi na območju Republike Slovenije bodisi preko podružnice bodisi neposredno.
III. SKLOPI IN MERILA ZA OCENJEVANJE VLOG UPRAVIČENCEV DO SUBVENCIJE
(1) Subvencija za najete stanovanjske kredite se razpiše za dva sklopa:
– sklop »mladi upravičenci«,
– sklop »ostali upravičenci«.
(2) Med mlade upravičence se uvrščajo:
– mladi: po tem odloku se štejejo osebe, ki v letu vložitve popolne vloge dopolnijo največ 40 let in so samski oziroma so pari brez otrok,
– mlade družine: po tem odloku se kot mlada družina šteje družina z vsaj enim otrokom, v kateri nobeden od staršev ob vložitvi vloge ni star več kot 40 let, ne glede na starost otrok. Kot mlade družine se štejejo življenjske skupnosti obeh staršev in otrok ter druge, z zakonom določene družinske oblike. Za upravičence, ki niso stari več kot 40 let, se štejejo osebe, ki v letu vložitve popolne vloge dopolnijo največ 40 let.
(3) Med ostale upravičence se uvrščajo tisti upravičenci, ki ne sodijo med upravičence, določene v prejšnjem odstavku.
(1) Merila za ocenjevanje vlog upravičencev in sestavo prednostnih vrstnih redov so:
– status družine, prosilca,
– socialno in zdravstveno stanje prosilca in njegove družine,
– stanovanjske razmere prosilca in njegove družine in način reševanja stanovanjskega vprašanja,
– neto tlorisna površina stavbe za bivanje, ki je:
– za eno osebo največ 35 m2
– za dve osebi največ 60 m2,
– za tri osebe največ 80 m2,
– za štiri osebe največ 100 m2.
Za vsako nadaljnjo osebo se doda 10 m2.
(2) V primeru, da je neto tlorisna površina stanovanja, za katero se pridobiva kredit, višja od navedenih v prvem odstavku tega člena, se upravičencu pri subvenciji prizna sorazmerni delež do zgoraj navedenih neto tlorisnih površin.
(3) Natančnejši pogoji, merila in kriteriji za dodeljevanje pomoči po tem odloku se podrobneje določijo v javnem razpisu.
(4) Potrebna dokumentacija za dokazovanje izpolnjevanja pogojev, meril, obvezni obrazci in ostale podrobnosti za izvedbo javnega razpisa se opredelijo v razpisni dokumentaciji.
(1) Subvencija obrestne mere se dodeljuje na podlagi javnega razpisa za subvencioniranje obrestne mere stanovanjskih kreditov po postopku, določenem v veljavnih predpisih, tem odloku in javnem razpisu.
(2) Postopek dodelitve sredstev za subvencioniranje obrestnih mer stanovanjskih kreditov po tem odloku vodi tričlanska komisija, ki jo imenuje župan. Kot član komisije ne more biti imenovana oseba, ki sama ali njen družinski član, kot ga definira zakon, ki ureja integriteto in preprečevanje korupcije, kandidira na razpisu.
(3) O začetku postopka javnega razpisa župan sprejeme sklep. Javni razpis se objavi na spletni strani občine. Obvestilo o javnem razpisu se lahko objavi v glasilu Bistriški odmevi.
(1) Višina subvencije obrestne mere lahko za posameznega upravičenca znaša do višine skupnega letnega zneska obresti po krediti pogodbi, vendar ne več kot:
– 1.000 EUR pri kreditih, katerih glavnica znaša več kot 50.000 eur oziroma
– 500 EUR pri kreditih, katerih glavnica znaša do 50.000 eur.
(2) Subvencija obrestne mere se upravičencu dodeli v obliki enkratnega zneska.
(3) Pomoč po tem odloku se lahko za posamezno stanovanjsko naložbo uveljavlja samo enkrat v obdobju najetega kredita.
IV. POSTOPEK PRIDOBITVE PRAVICE DO SUBVENCIJE
(1) Naloga komisije je, da pregleda prispele vloge, ugotovi pravočasnost in popolnost vlog ter izpolnjevanje razpisnih pogojev, ugotavlja neprimernost stanovanjskih prostorov in opravlja oglede na terenu v primeru, če oceni, da je ogled na terenu potreben. Komisija opravi strokovni pregled popolnih in pravočasnih vlog ter jih oceni na podlagi pogojev, meril in kriterijev iz tega odloka in javnega razpisa.
(2) Na podlagi pregleda in ocene prejetih vlog komisija pripravi predlog prednostnih vrstnih redov upravičencev po sklopih in predlog vlog, ki se zavrnejo in zavržejo.
(3) Na podlagi predloga strokovne komisije iz prejšnjega odstavka izda občinska uprava Občine Ilirska Bistrica odločbo o dodelitvi sredstev ter sklep o zavrženju oziroma zavrnitvi vloge. Zoper odločbo in sklep je možna pritožba županu.
(4) Za vprašanja postopka za dodelitev subvencije, ki s tem odlokom niso posebej urejena, se uporabljajo določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek.
(5) Medsebojne obveznosti med upravičencem do pomoči in občino se uredijo s pogodbo.
(6) Po pravnomočnosti izdane odločbe o dodelitvi sredstev se upravičenca do subvencije pozove k podpisu pogodbe o sofinanciranju. Če se vlagatelj v roku osmih dni ne odzove, se šteje, da je umaknil vlogo za sofinanciranje.
(1) Nadzor nad namensko porabo dodeljene subvencije obrestne mere opravlja občinska uprava.
(2) Upravičenec do subvencije po tem odloku, pri katerem se ugotovi, da dodeljenih sredstev ni porabil za namen, za katerega so bila dodeljena, ali mu je bila subvencija dodeljena na podlagi neresničnih podatkov ali navedb, ali pa je prejemnik prekršil druga določila pogodbe o dodelitvi subvencije, je dolžan vrniti dodeljeno subvencijo v celoti, skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi, ki se obračunajo od dneva nakazila do dneva vračila dodeljene subvencije.
(3) Upravičenec, ki prejme subvencijo po tem odloku, mora v roku enega leta od prejema subvencije v primeru nakupa stanovanjske enote ali stanovanjske hiše oziroma v roku petih let od prejema sredstev v primeru gradnje stanovanjske enote ali stanovanjske hiše, na območju občine prijaviti stalno prebivališče sam in tudi vsi njegovi družinski člani ter dokazovati plačevanje storitev javnih gospodarskih služb za vse stanujoče na naslovu stalnega bivališča še 10 let od datuma podpisa pogodbe o subvencioniranju obrestne mere. V nasprotnem primeru mora prejeta sredstva vrniti z zakonskimi zamudnimi obrestmi od dneva nakazila dalje.
(4) V kolikor upravičenec, ki mu je bila odobrena subvencija obrestne mere po tem odloku, odsvoji nepremičnino za katero mu je bila subvencija podeljena, v obdobju desetih let od dodelitve subvencije in nima več stalnega prebivališča v občini, mora prejeto subvencijo vrniti z zakonskimi zamudnimi obrestmi od dneva nakazila do dneva vračila.
(5) O posebnih družinskih in življenjskih okoliščinah, ki vplivajo na upravičenost porabe subvencije in posledično obveznost vračila prejete subvencije iz prejšnjih odstavkov, odloča na podlagi vloge upravičenca prejete subvencije in predloženih dokazil posebna komisija, ki jo za vsak primer posebej imenuje župan. Pri tem lahko komisija uporablja s strani pristojnih institucij pridobljene podatke o premoženjskem stanju upravičenca in njegovih družinskih članih, stanujočih na istem stalnem naslovu kot upravičenec.
Ta odlok začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
V. PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
Subvencijo obrestne mere je mogoče v letu 2024 uveljavljati za zapadle obveznosti kredita, ki je bil sklenjen pred objavo javnega razpisa od 1. januarja 2024 dalje.
Št. 007-13/2024-1
Ilirska Bistrica, dne 23. oktobra 2024