Na podlagi 37. člena v zvezi z 38. členom zakona o obrambi in zaščiti (Uradni list RS, št. 15/91) izdaja minister za obrambo
PRAVILNIK
o organiziranju in izvajanju inšpekcije na področju obrambe in zaščite
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
S tem pravilnikom se urejajo organizacija, izvajanje inšpekcije in določajo kriteriji za ocenjevanje obrambnih priprav, vojaških zadev, zaščite in reševanja ter zaščite podatkov v informacijskem sistemu obrambe in zaščite pri nosilcih obrambnega sistema. S tem pravilnikom se določajo tudi kriteriji za ocenjevanje bojne pripravljenosti štabov, poveljstev in enot teritorialne obrambe.
2. člen
Inšpekcijo izvajajo republiški inšpektorji in pooblaščene osebe (v nadaljnjem besedilu: inšpektorji). Inšpektorjem se izda izkaznica v skladu s pravilnikom o službenih izkaznicah na obrambnem področju (Uradni list RS, št. 19/91).
3. člen
Pooblastilo obsega pravico izvajanja inšpekcije na področjih:
– obrambnih priprav po posameznih dejavnostih;
– varnostnih priprav v upravnih organih, pristojnih za obrambne zadeve, in štabih za teritorialno obrambo;
– vojaških zadev;
– bojne pripravljenosti teritorialne obrambe;
– zaščite in reševanja;
– upravnih zvez;
– kriptozaščite;
– informatike;
– finančno-materialnih zadev.
4. člen
Izvajanje inšpekcije načrtuje, vodi in usmerja republiški inšpektor za obrambo.
Program dela republiškega inšpektorata za obrambo za naslednje leto se izdela do konca tekočega leta. Program inšpekcije obrambnih priprav mora biti usklajen s programom inšpekcije varnostnih priprav, ki ga določi republiški upravni organ, pristojen za notranje zadeve.
Povzetek programa se dostavi izvršnim svetom občinskih in mestne skupščine, republiškim organom in organizacijam ter štabom za teritorialno obrambo.
5. člen
Inšpekcije so redne, izredne in ponovne. Po načinu izvedbe so inšpekcije napovedane in nenapovedane.
Redna inšpekcija se opravlja na podlagi letnega programa dela republiškega inšpektorata za obrambo. Namen redne inšpekcije je, da se obrambne priprave ali izvajanje drugih nalog pregleda v celoti.
Izredna inšpekcija se opravlja na podlagi odločitve Predsedstva Republike Slovenije ali njegovega Sveta za obrambo, Izvršnega sveta Skupščine Republike Slovenije, ministra za obrambo, poveljnika Teritorialne obrambe Republike Slovenije, poveljnika civilne zaščite Republike Slovenije ali republiškega inšpektorja za obrambo. Izredna inšpekcija se opravlja z namenom, da se ugotovi stanje določene vrste priprav ali pregleda izvajanje določenih drugih nalog.
Namen ponovne inšpekcije je ugotoviti, ali so odpravljene ugotovljene pomanjkljivosti in neskladnosti ter izvršeni ukrepi in naloge, ki so bile naložene ob redni ali izredni inšpekciji. Ponovna inšpekcija se izvede po poteku roka, določenega za odpravo ugotovljenih pomanjkljivosti, ki praviloma ne sme biti daljši od treh mesecev.
6. člen
Inšpekcija se izvaja s pregledom obrambnih načrtov in druge dokumentacije, z razgovori z odgovornimi osebami in izvajalci načrtov, ugotavljanjem materialne opremljenosti, s praktičnim preverjanjem bojne pripravljenosti štabov, poveljstev in enot ter pripravljenosti organov, podjetij, zavodov in organizacij.
Inšpekcijo praviloma izvaja skupina inšpektorjev, ki jo določi republiški inšpektor za obrambo glede na namen in obseg inšpekcije.
7. člen
Državni organi, podjetja, zavodi in druge organizacije, štabi, poveljstva in enote, pri katerih se opravlja inšpekcija morajo dati na razpolago vse podatke in omogočiti neposreden vpogled v dokumente, prostore in materialno-tehnična sredstva, ki se nanašajo na obrambne priprave, bojno pripravljenost, vojaške zadeve, informatiko ter zaščito in reševanje.
8. člen
Pri izvajanju inšpekcije morajo biti navzoči vodja obrambnih priprav, njegov namestnik in upravitelj obrambnega načrta.
II. OBRAMBNE PRIPRAVE
9. člen
Namen inšpekcije je ugotoviti skladnost obrambnih priprav s predpisi ter njihovo stanje. Pri tem inšpekcija zlasti ugotavlja:
– normativno urejenost in spoštovanje predpisov;
– aktivnosti pri izvajanju nalog;
– kvaliteto podlag za izdelavo načrtov;
– vsebino, razčlenjenost, ažurnost in metodološko urejenost obrambnega načrta;
– razdelanost nalog in določitev sil, sredstev in načinov za izvedbo načrtovanih aktivnosti;
– organizacijo, skladnost in kakovost priprav za izvajanje mobilizacije;
– zagotovitev pogojev za proizvodnjo in opravljanje storitev v vojni;
– skladnost vojne organizacije in sistemizacije ter popolnjenost z delavci za izvajanje dejavnosti;
– organiziranost sistema zvez in kriptozaščite;
– uresničevanje razvojnega načrta obrambe in zaščite;
– druge elemente, ki so pomembni za oceno obrambnih in varnostnih priprav.
Sestavni del pregleda obrambnih priprav v upravnih organih, pristojnih za obrambne zadeve, ter štabih za teritorialno obrambo je tudi pregled varnostnih priprav.
10. člen
Glede na ugotovljeno stanje ob inšpekciji se obrambne priprave ocenijo z oceno »ZADOVOLJIVO« ali »NEZADOVOLJIVO«.
Obrambne priprave v občini se ocenijo kot nezadovoljive, če so ocenjene nezadovoljivo pri več kot 40 odstotkov pregledanih nosilcev.
11. člen
Če v organu, podjetju, zavodu ali drugi organizaciji niso ustrezno izdelani dokumenti za proizvodnjo, opravljanje storitev in delovanje dejavnosti in ni zagotovljena vsaj 70% popolnjenost vojne sistemizacije, se obrambne priprave, ne glede na kvaliteto ostalih dokumentov, ocenijo z oceno nezadovoljivo.
12. člen
Pri inšpekciji varnostnih načrtov upravnih organov, pristojnih za obrambne zadeve, in štabov za teritorialno obrambo, se zlasti ugotavlja ažurnost varnostne ocene, razdelanost ukrepov in postopkov ter organizacija, sile in sredstva za odpravo izrednih razmer.
Glede na ugotovljeno stanje se varnostni načrt oceni z oceno »ZADOVOLJIVO« ali »NEZADOVOLJIVO«.
III. BOJNA PRIPRAVLJENOST
13. člen
Inšpekcija bojne pripravljenosti obsega kontrolo in oceno stanja elementov vodenja in poveljevanja, usposobljenosti, mobilizacijske pripravljenosti in materialne in zdravstvene oskrbe.
14. člen
Bojna pripravljenost se ocenjuje po naslednjih, elementih z naslednjim številom točk:
---------------------------------------------------------------------
Zap. Možno Število točk
St. Kontrolirana vprašanja štabi povelj- enote
stva zavodi
---------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5
---------------------------------------------------------------------
1. Vodenje in poveljevanje
1.1. Priprava in sprejemanje
odločitve 35 35 20
1.2. Izdelava, Usklajenost in
ažurnost bojnih dokumentov 30 30 10
1.3. Nudenje pomoči podrejenim
in usklajevanje priprav 20 20 10
1.4. Organizacija in izvajanje
sodelovanja 20 20 10
1.5. Organizacija in učinkovitost
poveljevanja-zveze 30 20
in kriptozaščita 30
1.6. Varnostna zagotovitev in
samozaščitna usposobljenost 20 20 10
1.7. Motiviranost 30 30 30
1.8. Izvajanje namenskih nalog 40 40 30
1.9. Ostali elementi
- red in disciplina 25 25 10
Skupno točk 250 250 150
2. Usposobljenost
2.1. Usposobljenost in izurjenost
za izvajanje namenskih nalog 60 60 40
2.2. Usposobljenost in izurjenost
za izvajanje nalog PZO 25 25 30
2.3. Usposobljenost in izurjenost
za izvajanje nalog POB 25 25 30
2.4. Usposobljenost in izurjenost
za izvajanje nalog PDB 25 25 30
2.5. Inženirska zagotovitev 30 30 30
2.6. Izbira in zasedba položaja, organizacija in učinkovitost
ognjenega sistema 25 25 30
2.7. Bojno zavarovanje 20 20 20
2.8. Usposobljenost in izurjenost za
izvedbo manevra in premika 20 20 20
2.9. Usposobljenost in izurjenost za uporabo in vzdrževanje orožja
in opreme 20 20 20
Skupno točk 250 250 250
3. Mobilizacijska pripravljenost
3.1. Ustreznost mobilizacijskega
zbirališča 10 10 10
3.2. Usklajenost virov popolnitve z
mobilizacijskim zbirališčem
in dejanska popolnitev 20 20 30
3.3. Mobilizacijski načrt -
popolnost, operativnost,
ažurnost 10 10 15
3.4. Organizacija samovpoklicne
službe 5 5 10
3.5. Organizacija sprejema vojaških
obveznikov in materialnih
sredstev 5 5 15
3.6. Sprejem vojaških obveznikov v
nižjih enotah in formiranje
osnovnih enot 5 5 20
3.7. Organizacija poveljevanja,
zagotovitev in uporaba zvez med
mobilizacijo 5 5 10
3.8. Organizacija izvzema materialnih
sredstev iz skladišč, dostava na
MZ in razdelitev 10 10 10
3.9. Materialno-tehnična in
zdravstvena oskrba mobilizacije 25 25 25
3.10. Bojno zavarovanje med mobilizacijo 5 5 5
Skupno točk 100 100 150
4. Zaledna oskrbljenost
4.1. Razporeditev oborožitve in
streliva glede na prioriteto 20 20 15
4.2. Popolnost in brezhibnost
materialnih sredstev 20 20 20
4.3. Hramba in varovanje materialnih
sredstev ter ustreznost zaščite 20 20 15
4.4. Tehnična oskrbljenost -
vzdrževanje, popravila, remonti 20 20 30
4.5. Intendantska oskrbljenost -
organizacija in način preskrbe,
primernost bivanja, primernost
osebne opreme 20 20 30
4.6. Sanitetna oskrbljenost -
organizacija službe, postopek
z obolelimi in poškodovanimi 15 15 30
4.7. Prometna oskrbljenost -
ustreznost vozil, urejenost
premika 15 15 30
4.8. Protipožarna zaščita 10 10 10
4.9. Veterinarska zaščita 10 10 20
Skupno točk 150 150 200
Vsega točk 750 750 750
---------------------------------------------------------------------
15. člen
Bojna pripravljenost štaba, poveljstva ali enote se oceni z oceno:
------------------------------------------
Ocena Dobljene točke
------------------------------------------
odlično 675-750 točk
prav dobro 601-675 točk
dobro 526-600 točk
zadovoljivo 451-525 točk
nezadovoljivo manj kot 450 točk.
------------------------------------------
16. člen
Po končani inšpekciji se na sestanku s starešinami kontroliranih štabov, poveljstev, enot in zavodov posredujejo temeljne ugotovitve in pripombe inšpekcije o stanju bojne pripravljenosti in naložijo ukrepi za odpravo ugotovljenih pomanjkljivosti.
IV. VOJAŠKE ZADEVE
17. člen
Z inšpekcijo na področju vojaških zadev se nadzoruje zlasti:
– stanje vojaške evidence in naborne dokumentacije;
– organizacija in izvedba nabora;
– priprava in izvedba zdravstvenih pregledov vojaških obveznikov ter ocenjevanje vojaške zdravstvene sposobnosti;
– stanje evidence napotitve na služenje vojaškega roka;
– napotitev na služenje vojaškega roka;
– urejenost in ažurnost osebnih kartotek;
– razporejanje vojaških obveznikov v obrambne sile;
– popolnjenost enot teritorialne obrambe;
– skladnost in ažurnost ukrepov in aktivnosti za izvedbo mobilizacije teritorialne obrambe;
– pridobivanje in usmerjanje kandidatov za gojence šol za rezervne častnike in vojaške ter obrambne poklice;
– imenovanje in poviševanje oseb v rezervni sestavi;
– opravljanje upravno-pravnih zadev;
– poznavanje predpisov in usposobljenost delavcev. Ocena stanja vojaških zadev se da po elementih iz prejšnjega odstavka z navedbo ugotovljenih pomanjkljivosti.
V. ZAŠČITA IN REŠEVANJE
18. člen
Na področju zaščite in reševanja se ob inšpekciji ugotavlja zlasti:
– normativna urejenost;
– organiziranost sistema za zaščito in reševanje in v okviru tega zlasti:
– organiziranost in pripravljenost podjetij, zavodov in organizacij, ki so posebnega pomena za zaščito in reševanje;
– organiziranost, opremljenost in usposobljenost štabov in enot civilne zaščite;
– vsebina in kvaliteta ocen ogroženosti ter drugih podlag za izdelavo načrtov;
– razdelanost, ažurnost in uporabnost operativnih dokumentov za posamezne ukrepe zaščite in reševanja;
– organiziranost sistema aktiviranja in mobilizacije sil in sredstev;
– organiziranost in usposobljenost sistema opazovanja in obveščanja;
– vključenost in povezanost podjetij, zavodov, organov in organizacij v sistem opazovanja in obveščanja;
– kadrovska popolnitev civilne zaščite;
– kadrovska popolnitev operativnih sestavov splošnih reševalnih služb.
Ocena stanja se da po elementih z navedbo, ugotovljenih pomanjkljivosti.
VI. OSTALA PODROČJA DELA INŠPEKCIJE
19. člen
Inšpekcija ugotavlja in preverja pogoje za delovanje informacijskega sistema. Pri tem zlasti ugotavlja ustreznost ukrepov za varovanje in zaščito:
– opreme,
– prenosnih poti,
– programske opreme in
– podatkov.
20. člen
Na področju finančno-materialnega poslovanja se nadzoruje zlasti:
– zagotavljanje sredstev,
– uresničevanje finančnih načrtov,
– namenska uporaba sredstev in
– nabava, stanje in vzdrževanje materialnih sredstev.
VII. ZAPISNIK
21. člen
Takoj po opravljeni inšpekciji se sestavi zapisnik, ki mora obsegati zlasti:
– ime organa, podjetja, zavoda, organizacije ali skupnosti oziroma štaba, enote ali zavoda, pri katerem je bila opravljena inšpekcija;
– namen inšpekcije;
– opis uporabljenih metod pri delu inšpekcije;
– seznam izvajalcev inšpekcije in prisotnih odgovornih oseb;
– obseg in vsebino inšpekcije z ugotovitvami po posameznih elementih;
– kratko zaključno oceno z utemeljitvijo;
– naloge in ukrepe, ki se odrejajo za odpravo ugotovljenih pomanjkljivosti in rok za njihovo izvršitev;
– pouk o ugovoru k zapisniku.
22. člen
Zapisnik o inšpekciji obrambnih priprav, vojaške dolžnosti in informacijskega sistema je dokument zaupne narave in se označuje z »OBRAMBA, URADNA SKRIVNOST, STROGO ZAUPNO«. Zapisniki o inšpekciji bojne pripravljenosti teritorialne obrambe se označujejo kot »VOJAŠKA SKRIVNOST, STROGO ZAUPNO«.
Zapisnik o ugotovitvah inšpekcije se pošlje organu, organizaciji ali skupnosti, v kateri je bila inšpekcija opravljena, ministrstvu za obrambo in republiškemu upravnemu organu, pristojnemu za dejavnost v kateri je bila inšpekcija izvršena. Zapisnik o inšpekciji bojne pripravljenosti štabov, poveljstev, enot in zavodov teritorialne obrambe se pošlje pristojnemu štabu za teritorialno obrambo.
23. člen
Zoper ugotovitve inšpekcije je dovoljen ugovor v osmih dneh po prejemu zapisnika.
Ugovor iz prejšnjega odstavka se pošlje ministru za obrambo. Minister z odločbo ugovor zavrne, spremeni odrejene ukrepe ali naloži, da se inšpekcija ponovi. Ponovne inšpekcije praviloma ne smejo opraviti inšpektorji, zoper katerih oceno je bil podan ugovor.
24. člen
Republiški inšpektorat za obrambo izdela letno poročilo o izvedenih inšpekcijskih nadzorih in ga predloži v obravnavo Svetu Predsedstva Republike Slovenije za obrambo, Izvršnemu svetu Skupščine Republike Slovenije in ministrstvu za obrambo.
VIII. KONČNI DOLOČBI
25. člen
Z dnem uveljavitve tega pravilnika, preneha veljati navodilo o organiziranju in izvajanju inšpekcijskega in strokovnega nadzora, obrambnih in varnostnih priprav (Z-št. 808/1, 01/ 47-Z-18/87, ž dne 9. 1. 1987), ki sta ga izdala republiški sekretar za ljudsko obrambo in republiški sekretar za notranje, zadeve.
26. člen
Ta pravilnik začne veljati osmi dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 808/35
Ljubljana, dne 8. julija 1991.
Minister
za obrambo
Janez Janša l. r.