Na podlagi 36. člena zakona o raziskovalni dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
PRAVILNIK
o pogojih in metodologiji izbora in financiranja razvojnih projektov izumiteljev
1. člen
S tem pravilnikom se določa postopek in metodologija za izbor razvojnih projektov izumiteljev (v nadaljnjem besedilu: projekti), financiranje, spremljanje in nadziranje izvajanja projektov, ter način obveščanja javnosti o rezultatih opravljenega razvojnega dela.
2. člen
V skladu s tem pravilnikom se financirajo projekti katerih predmeti so:
– izumi, ki izpolnjujejo po predpisih o industrijski lastnini pogoje za patentno varstvo ali za varstvo s patentom s skrajšanim trajanjem;
– nove oblike teles, ki izpolnjujejo pogoje po predpisih o industrijski lastnini za varstvo z modelom oziroma vzorcem.
1. Vodenje postopka
3. člen
Minister za znanost in tehnologijo (v nadaljnjem besedilu: minister) pooblasti uradno osebo Ministrstva za znanost in tehnologijo za vodenje postopka izbora in spremljanje izvajanja projektov.
2. Javni razpis
4. člen
Minister vsaj enkrat letno objavi javni razpis (v nadaljnjem besedilu: razpis) za izbor projektov.
5. člen
Na razpis se lahko prijavi domača fizična ali pravna oseba, ki opravlja raziskovalno dejavnost ter izpolnjuje pogoje, določene s predpisi o raziskovalni dejavnosti in razpolaga z vsaj deloma ustvarjeno novostjo ter želi opraviti začetni razvoj (v nadaljnjem besedilu: predlagatelj).
Na razpis se lahko prijavi tudi domača fizična ali pravna oseba, če za delo v projektu najame izumitelja novosti in ima oziroma najame raziskovalce, ki izpolnjujejo pogoje, določene s predpisi o raziskovalni dejavnosti ter zagotovi sofinanciranje projekta (v nadaljnjem besedilu: naročnik).
Začetni razvoj po tem pravilniku obsega razvojna dela, ki so potrebna, da se preveri tehnične in druge lastnosti izuma ali modela (v nadaljnjem besedilu: novost), ki so podlaga za podjetniško presojanje o razvojni in komercialni vrednosti novosti.
6. člen
Razpis vsebuje:
1. naziv in naslov Ministrstva za znanost in tehnologijo (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo);
2. predmet razpisa;
3. cilje oziroma predvidene rezultate;
4. obliko in rok prijave;
5. merila za izbiro;
6. čas trajanja projektov;
7. višino sredstev do katere se bodo financirali projekti iz proračunskih sredstev;
8. rok, v katerem bodo predlagatelji obveščeni o izbiri prijavljenih projektov.
7. člen
Prijava na razpis mora vsebovati:
1. podatke o predlagatelju oziroma sofinancerju;
2. podatke o izumitelju;
3. ime in priimek odgovornega nosilca projekta;
4. podatke o raziskovalni skupini, v kateri se organizira izvajanje projekta in raziskovalnih skupinah, ki sodelujejo pri izvajanju projekta, ter o drugih soizvajalcih projekta;
5. naslov projekta;
6. kratko vsebino projekta (največ 300 besed);
7. področje tehnike, na katerega se nanaša izum, ob navedbi oznake izuma po mednarodni patentni klasifikaciji;
8. trajanje projekta;
9. potrebna sredstva za izvedbo projekta razčlenjeno na:
9.1. število efektivnih raziskovalnih ur za vsako leto posebej;
9.2. materialne stroške, izračunane v skladu s standardi in normativi, ki jih določa Vlada Republike Slovenije; vsa odstopanja je potrebno posebej utemeljiti; 9.3. časovno razporeditev porabe sredstev;
10. podatke o sofinanciranju:
10.1. domače;
10.2. tuje;
11. predlog projekta:
11.1. pregled stanja tehnike na področju novosti oziroma pregled dosedanjih rešitev in njihovih pomanjkljivosti, z navedbo pripadajočih tehničnih oziroma drugih lastnosti dosedanjih rešitev;
11.2. predstavitev novosti z navedbo pričakovanih tehničnih in drugih lastnosti novosti;
11.3. opis opravljenih del na novosti z navedbo že doseženih in preverjenih tehničnih in drugih lastnosti;
11.4. podroben opis del za dosego in preverjanje pričakovanih tehničnih in drugih lastnosti novosti;
11.5. časovno razporeditev razvojnega dela;
12. podatke o razvojni opremi:
12.1. razpoložljiva razvojna oprema, ki je potrebna za izvedbo projekta;
12.2. manjkajoča razvojna oprema, ki je pogoj za izvajanje projekta;
13. podatke o raziskovalcih projektne skupine:
14.1. iz organizacije, nosilke pogodbe ž ministrstvom;
– šifra iz registra raziskovalcev;
– ime in priimek, akademski naziv;
– vloga v projektni skupini;
– vrsta delovnega razmerja;
– efektivne ure;
14.2. iz druge raziskovalne organizacije, sopogodbenice:
– naziv raziskovalne organizacije;
– podatki o raziskovalni enoti v raziskovalni organizaciji;.
– podatki, ki so navedeni pod točko 14.1.;
14.3. o začasno najetih zunanjih sodelavcih kot: – raziskovalci (za več kot 50 ur);
– konzultanti (za manj od 50 ur);
15. podatke p sodelavcih iz drugih organizacij:
– ime in priimek, akademski naziv;
– vloga v projektni skupini;
– vrsta delovnega razmerja;
– efektivne ure;
16. reference in dokazila o kvalificiranosti odgovornega nosilca projekta in ostalih raziskovalcev, ki niso vpisana v evidenci raziskovalcev in raziskovalnih skupin pri ministrstvu;
17. predloge za recenzente;
18. podpis predlagatelja in pooblaščene osebe naročnika oziroma sofinancerja.
8. člen
Podatki se predložijo na obrazcih, ki jih predpiše minister s poudarkom na podatkih, pomembnih za vrsto del (začetni razvoj ali razvoj) na projektih.
Obrazcu je potrebno predložiti tudi pisno izjavo izumitelja oziroma avtorja novosti, da se njegovi osebni podatki lahko uporabijo za vodenje seznama o. predlogih projektov v skladu s tem pravilnikom.
Prijavni obrazec se izpolni v treh izvodih.
Minister izda ob vsakokratnem razpisu ustrezna navodila za izpolnjevanje obrazcev.
9. člen
V postopku za izbor projektov se obravnavajo prijave, ki vsebujejo vse z razpisom in obrazci zahtevane podatke in dokazila, in prispejo na ministrstvo v roku, določenem v razpisu.
Sprejem prijave na razpis se potrdi na prijavnem obrazcu. En izvod potrjenega prijavnega obrazca se vrne predlagatelju.
Če uradna oseba ugotovi, da je potrebno prijavo na razpis (v nadaljnjem besedilu: predlog projekta) dopolniti, ker ne vsebuje vseh zahtevanih podatkov, obvesti predlagatelja o pomankljivostih in ga pozove, da jih odpravi.
Če gre za pomanjkljivosti, zaradi katerih ne bi bilo mogoče oceniti predloga projekta, se šteje, da prijava ni vložena. Predložena dokumentacija se vrne predlagatelju.
10. člen
O predlogih projektov se vodi seznam. V seznam se vpišejo podatki iz prijavnega obrazca in rezultati izbora projektov. Seznam je javen.
11. člen
Podatki in dokumentacija, ki jih vsebuje projekt, so uradna tajnost.
12. člen
Ko uradna oseba ugotovi, da prijava na razpis vsebuje vse zahtevane podatke, jo pošlje recenzentu v ocenitev.
3. Ocenjevanje projektov
13. člen
Predlog projekta oceni domači recenzent najkasneje v roku 30 dneh od dneva prejema dokumentacije.
Oceno izdela praviloma na podlagi ogleda novosti in na podlagi vprašalnika, ki ga predpiše minister.
Pri ogledu novosti je lahko poleg recenzenta prisoten tudi član Komisije za izumiteljstvo in pooblaščena uradna oseba ministrstva. Potne stroške ogleda novosti krije ministrstvo.
Pri ocenjevanju predloga projekta je recenzent samostojen. Predlog projekta recenzent oceni po kriterijih stroke.
Če recenzent oziroma Komisija za izumiteljstvo meni, da bi pridobitev dodatnih strokovnih mnenj oziroma ekspertiz bistveno prispevala h kakovosti ocene, predlaga to ministru v odobritev.
14. člen
Recenzent oceni:
– možnosti novosti za bistveno izboljšanje stanja tehnike;
– zmožnost izumitelja na področju izumiteljstva in inovacijske dejavnosti;
– družbeno relevantnost;
– racionalnost in varčnost pri organizaciji in izvedbi projekta.
15. člen
Možnosti novosti za bistveno izboljšanje stanja tehnike ocenijo recenzenti z vidika:
– utemeljenosti pregleda trenutnega stanja tehnike oziroma utemeljenosti opisa dosedanjih rešitev, njihovih tehničnih in drugih lastnosti ter pomanjkljivosti;
– predstavitve novosti in navedbe pričakovanih tehničnih in drugih lastnosti novosti;
– že doseženih in preverjenih tehničnih in drugih lastnosti novosti;
– opisa del za dosego in preverjanje predvidenih tehničnih in drugih lastnosti novosti.
Pregled trenutnega stanja tehnike je utemeljen, če je izdelan na podlagi analize informacij,- pridobljenih iz:
1. informacijske poizvedbe v mednarodnih znanstveno-tehničnih podatkovnih zbirkah oziroma iz drugih relevantnih virov informacij;
2. informacijske poizvedbe v mednarodnih patentnih podatkovnih zbirkah oziroma iz drugih relevantnih virov informacij;
3. informacijske, poizvedbe v mednarodnih tržnih in poslovnih podatkovnih zbirkah oziroma iz drugih relevantnih virov informacij.
16. člen
Zmožnost izumitelja na področju izumiteljstva in inovacijske dejavnosti se oceni z vidika:
– števila podeljenih in prijavljenih patentov;
– števila uspešno izvedenih tehnoloških inovacij; – stopnje in kvalitete dodelave novosti.
17. člen
Družbeno relevantnost predlogov projektov recenzenti ocenijo z vidika:
1. doseganja ciljev nacionalnih razvojnih usmeritev;
2. uporabnosti razvojnih rezultatov za naročnike oziroma sofinancerje;
3. možnosti proizvodnje, trženja in druge uporabe razvojnih rezultatov;
4. prispevka h tehnološkemu napredku;
5. povečanja kompetitivnosti slovenskega gospodarstva.
18. člen
Racionalnost in varčnost pri organizaciji predloga projekta ocenijo recenzenti na podlagi:
1. primerjave ciljev projekta z:
– obsegom del,
– materialnimi, konzultantskimi in drugimi storitvenimi stroški,
– časom trajanja projekta.
2. vložka predlagatelja v projekt.
19. člen
Komisija za izumiteljstvo (v nadaljnjem besedilu: komisija) oceni predloge projektov ob upoštevanju kriterijev stroke ter kriterijev, določenih s tem pravilnikom.
Če so predložene ocene v posameznem primeru nasprotujoče oziroma ne zadostujejo za odločitev o prednostni razvrstitvi, lahko komisija predlaga ministru, da določi dodatnega recenzenta.
Če komisija oceni, da bi lahko dodatna pojasnila izumitelja bistveno vplivala na odločitev o prednostni razvrstitvi, povabi izumitelja na sejo komisije, da predstavi projekt.
Recenzent oziroma komisija lahko priporoči predlagatelju spremembo predloga projekta v smislu spremembe: cilja, vsebine del, vrstnega reda izvajanja ali izvajal-ca(e) projekta.
Predlagatelj je dolžan dopolniti predlog projekta v skladu s priporočili recenzenta oziroma komisije.
4. Izbor projektov
20. člen
Na podlagi lastnih ocen in ocen recenzentov pripravi komisija predlog razvrstitve projektov na prednostno listo projektov (v nadaljnjem besedilu: prednostna lista).
21. člen
Pri razvrščanju predlogov projektov na prednostno listo, bo imel prednost predlagatelj, katerega predlog projekta izkazuje:
– večjo možnost za bistveno izboljšanje stanja tehnike;
– večje število podeljenih patentov oziroma izpeljanih tehnoloških inovacij;
– da ima interesenta, ki je pripravljen vlagati v nadaljnje faze projekta;.
– da dosega višjo stopnjo dodelave novosti oziroma izkazujejo večja že vložena sredstva v novost;
– da med izvajalce oziroma soizvajalce vključuje raziskovalce in strokovnjake;
– višje naročnikovo financiranje;
– da bo novost, mogoče zavarovati kot industrijsko lastnino tudi v državah članicah mednarodne Unije za varstvo industrijske lastnine;
– večjo varčnost in racionalnost. Minister lahko podrobneje določi metodologijo za uporabo ekspertskih ocen pri presoji kriterijev za razvrščanje na prednostno listo.
Na prednostno listo se ne morejo uvrstiti projekti, katerih ekspertska ocena možnosti za bistveno izboljšanje stanja tehnike ne preseže vstopnih pogojev, ki jih določi komisija.
22. člen
Prednostno listo določi minister.
Minister odloča o izboru projektov in višini sredstev za financiranje projektov, izhajajoč iz politike, določene z nacionalnim raziskovalnim programom, ter ob upoštevanju obsega razpoložljivih proračunskih sredstev.
Minister pošlje prednostno listo Svetu za znanost in tehnologijo Republike Slovenije in jo objavi v sredstvih javnega obveščanja.
23. člen
Minister obvesti predlagatelje o rezultatih izbora predlogov projektov.
Predlagatelj ima v osmih dneh od prejema obvestila pravico vložiti zahtevo za ponovno ocenitev predloga projekta. Predlagatelj projekta mora v svoji zahtevi opredeliti razloge, zaradi katerih zahteva ponovno ocenitev.
Predlagatelj se ima pravico seznaniti z ocenami recenzentov. Predlagatelj ne more zahtevati podatke o recenzentu.
O zahtevi odloči minister. Odločitev je dokončna.
Postopek in način ponovne ocenitve predloga projekta določi minister za vsak primer posebej.
5. Pogodba o izvedbi projekta
24. člen
Za izvedbo izbranih projektov, uvrščenih na prednostno listo, sklene minister z predlagateljem in z naročnikom oziroma sofinancerjem pogodbo o izvedbi.
25. člen
Predlog pogodbe o izvedbi, skupaj z obrazci pogodbene dokumentacije, se pošlje predlagatelju in naročniku oziroma sofinancerju (v nadaljnjem besedilu: sopogodbeniki) v podpis.
Podpisano pogodbo z izpolnjenimi obrazci pogodbene dokumentacije morajo sopogodbeniki vrniti ministrstvu v 30 dneh po njihovem prejemu.
26. člen
Če uradna oseba ugotovi, da pogodbena dokumentacija ni ustrezno izpolnjena, obvesti sopogodbenike o pomankljivostih in jih pozove, da jih odpravijo v roku 15 dni.
Če sopogodbenik v roku, določenem za dopolnitev pogodbene dokumentacije, ne odpravi pomanjkljivosti, minister odstopi od sklenitve pogodbe in o tem najkasneje v osmih dneh obvesti sopogodbenika.
27. člen
Postopek izbora projektov mora biti zaključen najkasneje v 30 dneh po sprejemu državnega proračuna.
Minister lahko v izjemnih primerih podaljša roke, določene s tem pravilnikom.
6. Spremljanje izvajanja projekta
28. člen
Sopogodbeniki jamčijo za verodostojnost podatkov v dokumentaciji.
V primeru, da sopogodbeniki predložijo neresnične podatke, jih uradna oseba pozove, da predložijo resnične podatke in pojasnijo, zakaj so v dokumentaciji napačni podatki.
Če sopogodbeniki ne sporočijo novih podatkov, ne pojasnijo, zakaj so predložili neresnične podatke, ali če se ugotovi, da so z navedbo neresničnih podatkov hoteli prikazati oziroma predrugačiti dejansko stanje, lahko minister odstopi od sklenitve pogodbe oziroma razdre pogodbo, če je bila ta že sklenjena.
29. člen
Ministrstvo spremlja in nadzoruje izvajanje projekta v vseh fazah njegovega poteka na podlagi letnih in zaključnih poročil o delu ter porabljenih sredstvih.
Minister lahko zahteva od naročnika oziroma izumitelja poročilo o gospodarskih in drugih učinkih rezultatov projekta še pet let po končanem projektu.
30. člen
Za redno poročanje o izvajanju in financiranju projekta v skladu s pogodbo o izvedbi projekta, je odgovoren odgovorni nosilec projekta. Letna in zaključna poročila o projektih ocenjujejo eksperti, lahko pa tudi drugi strokovni organi ministrstva.
Za sofinancirane projekte se v oceno uresničevanja projekta vključuje tudi pisno mnenje sofinancerja projekta.
31. člen
Letno poročilo o rezultatih opravljenega raziskovalnega dela obsega poleg naslova projekta, firme predlagatelja, imena in priimka odgovornega nosilca in številke pogodbe o izvedbi, tudi kratko poročilo in dokazila o izpolnitvi prevzetih obveznosti glede:
1. ciljev projekta;
2. realizacije predloženega programa dela;
3. izkoriščanja dobljenih rezultatov;
4. utemeljitve eventualnih sprememb programa.
32. člen
Zaključno poročilo o rezultatih projekta obsega poleg naslova projekta, firme oziroma imena predlagatelja in številke pogodbe o izvedbi, tudi zbirno poročilo in dokazila o izpolnitvi prevzetih obveznosti za vsa leta trajanja projekta, in sicer glede:
1. ciljev projekta;
2. poročila o realizaciji predloženega programa dela;
3. izkoriščanja dobljenih rezultatov;
4. utemeljitve eventualnih sprememb programa.
33. člen
Poleg podatkov iz 31. in 32. člena tega pravilnika morajo letna in zaključno poročilo vsebovati tudi pregled porabe sredstev v skladu s standardi in normativi za izračun stroškov projekta, ki jih sprejme Vlada.
Letna in zaključno poročilo morata podpisati pooblaščena odgovorna, oseba predlagatelja in odgovorni nosilec projekta.
34. člen
Če pride do prekinitve izvajanja projekta zaradi objektivnih razlogov, zaradi katerih ni smiselno nadaljevati uresničevanje projekta, predlagatelj ni dolžan vrniti že izplačanih mu sredstev.
35. člen
Predlagatelj je dolžan obvestiti ministra o vseh okoliščinah, ki vplivajo na: uspešno izvajanje projekta.
Če nastopijo okoliščine, ki onemogočijo nadaljnjo izvedbo projekta oziroma če se ugotovi, da gre pri izvedbi projekta za očitne nepravilnosti ali bistvena odstopanja od projektno določenega programa, lahko minister začasno prekine financiranje projekta.
36. člen
Začasno ustavitev financiranja po prejšnjem členu lahko traja najdalj 30 dni. Če se po izteku tega roka ugotovi, da projekt zaradi nepravilnosti ne bo uspešno zaključen, oziroma če predlagatelj ne odpravi nepravilnosti pri izvajanju projekta, minister. razdre pogodbo o izvedbi projekta ter zahteva vrnitev vseh že izplačanih sredstev v realni vrednosti na dan vračila.
7. Obveščanje javnosti in uporabnikov
37. člen
Minister obvešča javnost in uporabnike o rezultatih izvedenih projektov v internih glasilih, sredstvih javnega obveščanja ter na javnih panelih in konferencah, ki jih organizira..
38. člen
Predlagatelj je dolžan pri objavi rezultatov projekta oziroma pri vseh drugih oblikah javnega predstavljanja navesti, da so doseženi rezultati nastali v okviru projekta, ki je financiran iz sredstev državnega proračuna, ter na zahtevo ministrstva sodelovati pri obveščanju javnosti, ki ga organizira ministrstvo.
8. Končna določba
39. člen
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 187/94
Ljubljana, dne 27. maja 1994.
Prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo