Na podlagi 4., 40. in 80. člena zakona o standardizaciji (Uradni list SFRJ, št. 37/88 in 23/91) in v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
ODREDBO
o homologiranju osebnih vozil glede na zaščito voznika pred napravo za upravljanje vozila v primeru trčenja (št. 12)
1 SPLOŠNO
1.1 Osebna vozila kategorije* Ml, razen vozil v trambus izvedbi, morajo biti homologirana v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na obnašanje krmilnega mehanizma osebnih vozil glede na:
2.1.1 sile, ki nastanejo pri čelnem trčenju vozila in lahko povzročijo premik krmilnega mehanizma, in
2.1.2 sile, ki jih pri čelnem trčenju vozila povzroči vztrajnost mase voznika v trenutku udarca njegovega telesa ob krmilni mehanizem.
3 ZAHTEVE
3.1 Pri trčenju praznega vozila (pripravljenega za vožnjo, brez preskusne lutke) v togo pregrado s hitrostjo 48,3 km/h se krmilni mehanizem ne sme premakniti v smeri proti zadnjemu delu vozila (vzporedno z vzdolžno osjo vozila) za več kot 127 mm glede na tiste dele vozila, ki se zaradi udarca niso deformirali..
3.2 Pri udarcu preskusnega telesa, ki predstavlja maso zgornjega dela telesa voznika, ob dele krmilne naprave, z relativno hitrostjo 24,1 km/h, sila med krmilno napravo in preskusnim telesom ne sme presegati 1.111 daN.
3.3 Krmilna naprava mora biti konstruirana, izdelana in montirana tako, da nima grobih površin ali ostrih robov, ki bi lahko povzročili nevarnost ali povečali resnost poškodb voznika pri trčenju.
3.3.1 Šteje se, da krmilna naprava ustreza zgoraj navedenim zahtevam,
3.3.1.1 če po testu, predpisanem v točki 3.2, noben del površine krmilne naprave, ki je obrnjen proti vozniku in ki se ga je mogoče dotakniti s kroglo s premerom 165 mm, nima grobih površin, robovi pa so zaobljeni s polmerom, ne manjšim od 2,5 mm, in
3.3.1.2 če po vsakem testu, izvedenem po zahtevah točk 3.1 in 3.2, noben del krmilne naprave nima grobih površin ali ostrih robov, ki bi lahko povzročili nevarnost ali povečali resnost poškodb voznika pri trčenju. Manjše površinske razpoke se pri tem ne upoštevajo.
3.3.1.2.1 V primeru, da je nek izpostavljen del, ki je montiran na togo ogrodje, narejen iz snovi s trdoto, manjšo od 50 Shore(A), veljajo zahteve iz točke 3.3.1.1 samo za togo ogrodje.
3.3.2 Krmilna naprava mora biti konstruirana, izdelana in montirana tako, da nima posameznih delov (vključno z raznimi komandnimi vzvodi in stikali), kamor bi se med normalno vožnjo lahko zataknili deli obleke ali nakita voznika.
3.3.3 Največja sila pri preskušanju tistih delov krmilne naprave, ki niso predvideni kot izvirna oprema vozila in se preskušajo posebej, ne sme presegati največje sile, izmerjene pri preskušanju izvirne opreme homologiranega tipa avtomobila.
4 PRESKUŠANJE VOZILA
4.1 Preskušanje vozila v smislu te odredbe, lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 12.02. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS, – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 12.02 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v informacijski službi Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZILA
5.1 Homologacija vozila v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 12.02. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93).
7 VELJAVNOST ODREDBE
Ta odredba začne veljati z dnem objave v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se od 1. oktobra 1994 dalje za vsa vozila, ki se prvič dajejo v promet v Republiki Sloveniji.
Št. 6.1-03/94-005/01
Ljubljana, dne 30. maja 1994.
prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS. št.. 14/93).