Na podlagi 4., 40. in 80. člena zakona o standardizaciji (Uradni list SFRJ, št. 37/88 in 23/91) in v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni List RS, št: 1/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
ODREDBO
o homologiranju osebnih vozil glede na njihovo notranjo opremo (št. 21)
1 SPLOŠNO
1.1 Osebna vozila kategorije* Ml morajo biti homologirana v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na:
2.1.1 notranje dele v potniškem prostoru osebnih vozil, razen na vzvratna in druga ogledala;
2.1.2 namestitev komandnih vzvodov in stikal;
2.1.3 streho in pomično streho in
2.1.4 naslonjala sedežev in zadnje dele sedežev.
3 ZAHTEVE
3.1 Deli v notranjosti dela potniškega prostora pred prednjimi sedeži nad nivojem armaturne plošče razen bočnih vrat
3.1.1 V referenčni coni, kot jo določa odredba, ne sme biti delov z nevarno hrapavostjo ali z ostrimi robovi, ki bi povečali nevarnost resnih poškodb potnikov.
3.1.2 Deli vozila v tej referenčni coni, z izjemo tistih, ki niso deli armaturne plošče in so nameščeni manj kot 100 mm od steklenih površin, morajo biti sposobni absorbirati energijo. 3.1.3 Spodnji rob armaturne plošče mora biti zaobljen s polmerom, ki ne sme biti manjši od 19 mm, razen če odgovarja zahtevi točke 3.1.2.
3.1.4 Stikala, komandni gumbi in podobno, ki so izdelani iz togih materialov in ki štrlijo od 3,2 do 9,5 mm iz armaturne plošče, morajo imeti presečno površino najmanj 2 cm2, merjeno 2,5 mm od najbolj izpostavljene točke, in morajo imeti zaobljene robove s polmerom najmanj 2,5 mm.
3.1.5 Če ti deli štrlijo več kot 9,5 mm iz armaturne plošče, morajo biti izdelani tako, da se pod vplivom sile 37,8 daN, ki deluje vzdolžno v horizontalni smeri in jo izvaja ploščat predmet s premerom največ 50 mm, pogreznejo v armaturno ploščo, da ne štrlijo več kot 9,5 mm iz nje, ali pa se odlomijo.
3.1.6 V primeru, da je nek štrleči del izdelan iz mehkega materiala s trdoto, manjšo, od 50 Shore (A), in je pritrjen na togo ogrodje, veljata točki 3.1.4 in 3.1.5 samo za togo ogrodje.
3.2 Deli v notranjosti dela potniškega prostora pred prednjimi sedeži pod nivojem armaturne plošče, razen bočnih vrat in nožnih komand
3.2.1 Z izjemo nožnih komand in tistih delov, ki se jih ne da dotakniti s posebno pripravo, ki jo določa ta odredba, morajo deli, ki jih zajema točka 3.2, ustrezati zahtevam točk 3.1.4 do 3.1.6.
3.2.2 Če je vzvod ročne zavore nameščen na armaturni plošči ali pod njo, mora biti izveden tako, da potniki v primeru čelnega trčenja ne morejo udariti vanj.
3.2.3 Police in drugi podobni deli ne smejo imeti štrlečih delov.
3.2.4 Kadar so ti deli izdelani iz mehkega materiala s trdoto, manjšo od 50 Shore (A), in so pritrjeni na togo ogrodje, veljajo ta določila samo za togo ogrodje.
3.3 Ostali deli notranje opreme potniškega prostora, ki se nahajajo pred skrajnimi zadnjimi sedeži
3.3.1 Določila točke 3.3.2 veljajo za komandne vzvode, ročice in gumbe, ki jih ne zajemata točki 3.1 in 3.2.
3.3.2 Vsi ti deli morajo imeti zaobljene robove s polmerom, večjim od 3.2 mm. Ročice in vzvodi se morajo pod vplivom sile 37,8 daN, ki deluje vzdolžno in horizontalno, premakniti v tako lego, da ne štrlijo iz podlage za več kot 25 mm, ali pa se morajo upogniti oziroma odlomiti in pri tem ne smejo nastati ostri robovi. Ročice za dviganje stekel lahko štrlijo za 35 mm iz podlage. Ostale podrobnosti so navedene v 4. točki te odredbe.
3.4 Streha
3.4.1 Zahteve te točke se nanašajo na notranji del strehe potniškega prostora, razen tistih delov, ki se jih ne da dotakniti s kroglo s premerom 165 mm.
3.4.2 Tisti del strehe v notranjosti potniškega prostora, ki se nahaja nad oziroma pred potniki v vozilu, ne sme imeti navzdol oziroma nazaj obrnjenih ostrih robov. Trdne opore naj ne štrlijo več kot 19 mm iz površine, sicer je treba opraviti test absorpcije energije.
3.5 Vozilo s streho, ki se da odpreti
3.5.1 Določila te točke in točke 3.4 veljajo za primer, ko je streha zaprta.
3.5.2 Naprava za odpiranje strehe mora biti izvedena tako, da nehoteno odprtje strehe ni mogoče, deli pa morajo imeti zaobljene robove s polmerom, ki ni manjši od 5 mm.
3.6 Kabriolet
3.6.1 Pri tovrstnih vozilih morata zahtevam točke 3.4 ustrezati samo roll-bar in zgornji del okvirja vetrobranskega stekla. Opore zložljive strehe, ki so nad in pred potniki v vozilu, ne smejo imeti navzdol oziroma nazaj obrnjenih ostrih robov.
3.7 Zadnji deli sedežev v vozilu
3.7.1 Površina zadnjih delov sedežev in njihovih naslonjal ne sme biti nevarno hrapava niti ne sme imeti ostrih robov, ki bi lahko povečevali nevarnost poškodb potnikov.
3.7.1.1 Zadnji deli prednjih sedežev morajo biti v primeru čelnega trčenja sposobni absorbirati energijo udarca potnika, ki sedi za njimi. To velja predvsem za tiste dele, ki so v dosegu glave potnika.
3.7.1.2 Če je sedež opremljen z naslonom za glavo, je treba test opraviti z naslonom za glavo v najnižji predvideni legi.
3.7.2 Ta določila ne veljajo za sedeže, ki so nameščeni skrajno zadaj, za sedeže, ki so postavljeni prečno na vzdolžno os vozila, za sedeže, ki so postavljeni tako, da so nasloni obrnjeni eden proti drugemu, in za zložljive sedeže.
3.8 Ostali deli v notranjosti vozila
3.8.1 Vsi deli v notranjosti vozila, ki niso izrecno navedeni v prejšnjih točkah, a lahko pridejo v dotik s potniki v vozilu, morajo smiselno ustrezati zahtevam točke 3.
4 PRESKUŠANJE VOZILA
4.1 Preskušanje vozila v smislu te- odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 21.01. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma b prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS, – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 21.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v informacijski službi Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZILA
5.1 Homologacija vozila v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 21.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93).
7 VELJAVNOST ODREDBE
7.1 Ta odredba začne veljati z dnem objave v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se od 1. julija 1994 dalje za vsa vozila, ki se prvič dajejo v promet v Republiki Sloveniji.
Št. 6.1-03/94-005/10
Ljubljana, dne 30. maja 1994.
prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister za znanost in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS. št. 14/93).