Na podlagi 4., 40. in 80. člena zakona o standardizaciji (Uradni list SFRJ, št. 37/88 in 23/91) in v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
ODREDBO
o homologiranju osebnih vozil glede na njihove zunanje štrleče dele (št. 26)
1 SPLOŠNO
1.1 Osebna vozila kategorije* Ml morajo biti homologirana v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na zunanje štrleče dele osebnih vozil, ne nanaša pa še na zunanja vzvratna ogledala in opremo, kot so radijske antene in prtljažniki.
2.2 Namen te odredbe je zmanjšati nevarnost oziroma stopnjo telesnih poškodb osebe, ki jo vozilo zadene ali oplazi.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošne zahteve
3.1.1 Določila te odredbe se ne nanašajo na tiste zunanje dele vozila (polno obremenjenega, z zaprtimi vrati, okni, pokrovi itd.), ki so:
3.1.1.1 na višini, višji od 2 metrov, ali
3.1.1.2 pod nivojem poda ali
3.1.1.3 nameščeni tako, da se jih ne da dotakniti s kroglo s premerom 100 mm.
3.1.2 Zunanja površina vozila ne sme imeti nobenih koničastih ali ostrih delov, obrnjenih navzven, oziroma štrlečih delov takih oblik, mer, usmerjenosti ali trdote, ki bi lahko povečali nevarnost ali stopnjo telesnih poškodb osebe, ki bi jo vozilo zadelo ali oplazilo.
3.1.3 Zunanja površina vozila ne sme imeti nobenih navzven štrlečih delov, ki bi se lahko zataknili ob pešca, kolesarja ali motorista.
3.1.4 Vsi navzven štrleči del vozila morajo biti zaobljeni s polmerom najmanj 2,5 mm, razen delov, katerih trdota ne prekorači 60 Shore (A). Ti imajo lahko manjši polmer zaobljenja.
3.2. Posebne zahteve
3.2.1 Okraski
3.2.1.1 Okraski, ki štrlijo več kot 10 mm iz podlage, se morajo pod vplivom sile 10 daN podati, ukriviti ali pa sneti. Ta sila lahko deluje na najbolj izpostavljen del okraska v katerikoli smeri v ravnini, vzporedni s podlago, na katero je okrasek pritrjen. Te zahteve ne veljajo za okraske, pritrjene na prednji maski (rešetki hladilnika), za katere veljajo splošne zahteve točke 3.1.
3.2.1.2 Določila točke 3.2.1.1 ne veljajo za zaščitne trakove in obloge na zunanji površini vozila, ki morajo biti čvrsto pritrjeni na vozilo.
3.2.1.3 Če so dodani okraski tanjši od 5 mm, zahteva o zaobljenju s polmerom 2,5 mm ne velja, vendar morajo biti zunanji robovi takih okraskov topi (posneti).
3.2.2 Žarometi
3.2.2.1 Štrleči pokrovi in obrobe žarometov so sicer dovoljene, vendar le pod pogojem, da ne štrlijo več kot 30 mm, prek zunanje površine stekla žarometa in da njihov polmer zaobljenja nikjer ni manjši od 2,5 mm.
Pogrezljivi žarometi morajo odgovarjati tem zahtevam tako v delovni kot tudi v pogreznjeni legi.
3.2.3 Rešetke in reže
3.2.3.1 Določila točke 3.1.4 ne veljajo za reže med trdnimi ali gibljivimi deli, vključno tistimi, ki predstavljajo vstopne ali izstopne rešetke za zrak, kot tudi za rešetke hladilnika, če le razdalja med dvema sosednjima elementoma ni večja kot 40 mm. Pri režah od 40 do 25 mm morajo biti polmeri zaobljenja na čelni strani najmanj 1 mm, pri režah, ožjih od 25 mm, pa najmanj 0,5 mm.
3.2.3.2 Povezava med čelno in bočno stranjo vsakega elementa, ki tvori rešetko ali režo, mora biti zaobljena.
3.2.4 Brisalci stekla
3.2.4.1 Namestitev brisalcev mora biti izvedena tako, da je os brisalca prekrita z zaščitnim ohišjem, katerega zaobljenje ustreza zahtevam točke 3.1.4 in katerega površina ni manjša od 150mm2.
3.2.4.2 Točka 3.1.4 ne velja za metlice brisalcev in njihove nosilce, vendar morajo biti ti deli tako izvedeni, da nimajo ostrih kotov ali robov, če to ni nujno zaradi njihove funkcije.
3.2.5 Odbijači
3.2.5.1 Konci odbijačev morajo biti na zunanji strani zaviti navznoter, da ne bi kaj obviselo na njih.
3.2.5.2 Vsi deli odbijačev morajo biti izdelani tako, da so vsi togi deli, ki so obrnjeni navzven, zaobljeni s polmerom najmanj 5 mm.
3.2 Ročaji, tečaji in gumbi na vratih, pokrovih prtljažnika, odprtinah za natakanje goriva in pokrovih rezervoarjev za gorivo
3.2.6.1 Ti deli lahko štrlijo iz površine največ 40 mm pri stranskih vratih, v vseh ostalih primerih pa največ 30 mm.
3.2.6.2 Če so ročaji na stranskih vratih vrtljivi, morajo ustrezati naslednjim zahtevam:
3.2.6.2.1 Prosti (odprti) del ročaja mora biti usmerjen nazaj. Ročaj se mora vrteti v ravnini, vzporedni s površino vrat, in se ne sme odklanjati navzven.
3.2.6.2.2 Prosti (odprti) del ročaja mora biti zakrivljen proti površini vrat in se premikati v vdolbini.
3.2.7 Kolesne matice, pokrovi pest in kolesni pokrovi
3.2.7.1 Določila točke 3.1.4 se ne uporabljajo.
3.2.7.2 Kolesne matice, pokrovi pest in kolesni pokrovi ne smejo imeti nobenih oblik v obliki kril, ki bi štrlela navzven.
3.2.7.3 Noben del kolesa (razen gume), ki se nahaja nad vodoravno ravnino, ki poteka skozi os kolesa, pri vožnji ne sme štrleti naravnost prek navpične projekcije karoserije. Če se temu ni mogoče izogniti, morajo biti kolesne matice in pokrov pesta pokriti s kolesnim pokrovom, katerega polmer zaobljenja ne sme biti manjši od 30 mm, sam pokrov pa ne sme štrleti prek navpične projekcije karoserije več kot 30 mm.
3.2.8 Robovi pločevine
3.2.8.1 Ostri robovi pločevine, kot žlebovi za vodo ali vodila pomičnih vrat, so dovoljeni samo, če so zavihani ali prekriti s ščitnikom, ki ustreza zahtevam te odredbe.
3.2.9 Bočni deflektorji
3.2.9.1 Robovi bočnih deflektorjev, ki so obrnjeni navzven, morajo imeti polmer zaobljenja najmanj 1 mm.
3.2.10 Nastavki za dvigalko
3.2.10.1 Nastavki za dvigalko ne smejo štrleti več kot 10 mm iz vertikalne projekcije dela karoserije tik nad njimi.
4 PRESKUŠANJE VOZILA
4.1 Preskušanje vozila lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 26.01.. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS, – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 26.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v informacijski službi Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZILA
5.1 Homologacija vozila v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 26.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93).
7 VELJAVNOST ODREDBE
7.1 Ta odredba začne veljati z dnem objave v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se od 1. julija 1994 dalje za vsa vozila, ki se prvič dajejo v promet v Republiki Sloveniji.
Št. 6.1-03/94-005/13
Ljubljana, dne 30. maja 1994.
prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister za znanost in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS, St. 14/93).