Ustavno sodišče je na pobudo Jožeta Krežeta iz Maribora in Zveze društev civilnih invalidov vojne Republike Slovenije na seji dne 2. 6. 1994
odločilo:
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah pravilnika o okvarah organizma, na podlagi katerih ima vojaški invalid pravico do osebnega motornega vozila, in o vrsti motornega vozila (Uradni list RS, št. 63/92) se odpravi.
Obrazložitev
A
Pobudnika navajata, da je s spremembami in dopolnitvami pravilnika, navedenega v izreku te odločbe, civilnim invalidom vojne vzeta pravica, ki jim pripada po zakonu o temeljnih pravicah vojaških invalidov in družin padlih borcev in zakonu o civilnih invalidih vojne. Po zakonu jim pripada posebna oblika varstva: pravica do osebnega motornega vozila, ki jo je natančneje opredelil poseben pravilnik. Z izpodbijanimi spremembami in dopolnitvami tega pravilnika pa je bila ta pravica spremenjena v denarno povračilo v višini dvanajstih invalidnin za I. skupino.
Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve v odgovoru na pobudo navaja, da je po osamosvojitvi Republike Slovenije in do sprejetja ustrezne zakonodaje poiskalo začasno rešitev. Namesto osebnega motornega vozila domače proizvodnje, ki ga s prostornino do 1000 cm3 v Sloveniji ni mogoče zagotoviti, se vojaškim invalidom in civilnim invalidom vojne zagotovi denarni ekvivalent: denarno povračilo pri nakupu osebnega motornega vozila. Pri določitvi višine tega povračila se je upoštevala vrednost pripadajočega osebnega motornega vozila v času, ko ga je v Sloveniji še bilo mogoče dobiti (julij 1992). Pravica civilnih invalidov vojne do osebnega motornega vozila, ki jo pred 1. 1. 1993 niso imeli, se je tako ves čas realizirala v obliki denarnega nadomestila. Tudi v predlogu novega zakona o vojnih invalidih je kot posebna pravica predvidena možnost dodelitve doplačila k stroškom nabave osebnega motornega vozila.
B
Po določbi 3. člena zakona o civilnih invalidih vojne (Uradni list RS, št. 56/92) se civilnemu invalidu vojne zagotavljajo pravice vojaškega vojnega invalida pod pogoji in v obsegu po predpisih o vojaških invalidih. Pravice vojaških vojnih invalidov določa še veljavni zakon o temeljnih pravicah vojaških invalidov in družin padlih borcev (Uradni list SFRJ, št. 68/81 do 42/90). Po določbi 69. člena tega zakona ima vojaški invalid, ki mu je status vojaškega invalida I. skupine priznan zaradi amputacije ali hudih okvar spodnjih okončin, ki so izenačene z amputacijo okončin, ali kateremu je status vojaškega invalida I. skupine priznan zaradi izgubljenega vida na obeh očesih, pravico do osebnega motornega vozila domače proizvodnje s prostornino do 1000 cm3 ali denarnega povračila največ v višini cene vozila domače proizvodnje s prostornino do 1000 cm3, če kupi osebno motorno vozilo z večjo prostornino. Po 73. členu istega zakona je funkcionar, ki vodi upravni organ, pristojen za borce in vojaške invalide, pooblaščen, za izdajo predpisov o okvarah organizma, na podlagi katerih ima vojaški invalid pravico do motornega vozila, in o vrsti motornega vozila.
Izpodbijani pravilnik je zakonsko zagotovljeno pravico invalidov (tako vojaških kot civilnih invalidov vojne) do osebnega motornega vozila določene prostornine oziroma vrste spremenil v pravico do denarnega povračila. Istočasno pa je višino tega povračila vezal na drugačno osnovo, kot to določa zakon: namesto vrednosti osebnega avtomobila domače proizvodnje določene prostornine oziroma vrste je kot osnovo določil višino vsakokratne invalidnine I. skupine.
Ustava zagotavlja vsem državljanom pravico do socialne varnosti pod pogoji, določenimi z zakonom, vojnim veteranom in žrtvam vojnega nasilja pa je zagotovljeno posebno varstvo v skladu z zakonom (prvi in tretji odstavek 50. člena ustave). Iz ustavnih določb izhaja, da je Slovenija demokratična in pravna država (1. in 2. člen), v kateri velja načelo delitve oblasti na zakonodajno, izvršilno in sodno (3. člen). Upravni organi opravljajo svoje delo samostojno v okviru in na podlagi ustave in zakonov (120. člen). Zato posamezna ministrstva nimajo pravice spreminjati ali samostojno urejati zakonsko materijo s podzakonskim predpisom. Podzakonski predpis lahko normira le izvajanje tistega, kar je že urejeno v zakonu.
Zaradi navedenega je ustavno sodišče izpodbijani pravilnik odpravilo. To pomeni, da ostane v veljavi pravilnik v prvotnem besedilu, po katerem gre vojaškemu vojnemu invalidu osebno motorno vozilo Yugo coral 45 oziroma denarno povračilo do njegove vrednosti. Takega vozila pa ni več v prodaji in se v Sloveniji tudi ne bi več štelo za domače vozilo. Zato bo moralo pristojno ministrstvo z ustrezno spremembo pravilnika omogočiti izvrševanje te pravice civilnih invalidov vojne tako, da bo s smiselno uporabo zakonske norme zagotovljena uresničitev njenega namena. Pri tem bo moralo upoštevati tudi, da odprava pravilnika učinkuje za nazaj, s čimer je dana možnost odpraviti morebiti nastale škodljive posledice pod pogoji, ki jih določa zakon (45. in 46. člen zakona, o ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 15/94).
C
Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi prvega odstavka 21. člena zakona o ustavnem sodišču na seji v naslednji sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Sklep je sprejelo soglasno.
Št. U-I-25/94-11
Ljubljana, dne 2. junija 1994.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.