Na podlagi 2., 22. in 36. člena zakona o raziskovalni dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
PRAVILNIK
o infrastrukturnih raziskovalnih centrih
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta pravilnik določa postopek in merila za razvrstitev infrastrukturnih raziskovalnih centrov v posamezne oblike ter za dotiranje iz sredstev Ministrstva za znanost in tehnologijo (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo).
2. člen
Infrastrukturni raziskovalni center združuje raziskovalce in raziskovalno opremo na raziskovalnem področju. Oblikuje se kot enota znotraj raziskovalne organizacije ali visokošolskega zavoda ali pa kot samostojna pravna oseba v skladu s 7. členom zakona o raziskovalni dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/91).
Infrastrukturni raziskovalni center sodeluje z raziskovalnimi in drugimi organizacijami kot izvajalec raziskovalne dejavnosti in tehnološkega razvoja.
Infrastrukturni raziskovalni centri se oblikujejo kot:
– instrumentalni centri;
– nacionalne zbirke in etaloni;
– tehnološki centri, ki se organizirajo kot:
centri znanja,
razvojna jedra,
centri za prenos tehnologij;
– tehnološki parki.
3. člen
Ministrstvo dotira dejavnost infrastrukturnih raziskovalnih centrov, da bi spodbudilo racionalno izrabo raziskovalne infrastrukture in trajnejše povezovanje raziskovalnih organizacij in uporabnikov ter s tem poveča prispevek raziskovalnega potenciala k družbenemu razvoju.
II. OBLIKE INFRASTRUKTURNIH RAZISKOVALNIH CENTROV IN NJIHOVO FINANCIRANJE
Instrumentalni center
4. člen
Instrumentalni center predstavlja koncentracijo znanja in velike opreme na raziskovalnem področju, ki ju posreduje uporabnikom.
Instrumentalni center vodi vodja centra.
Delovanje centra usmerja in nadzoruje programski svet, v katerem imajo večino uporabniki.
V državi se na posameznem raziskovalnem področju praviloma organizira le po en instrumentalni center.
Ministrstvo dotira del stroškov delovanja v skladu s predpisi, ki urejajo državno financiranje ustanoviteljskih obveznosti. Delež pokrivanja stroškov delovanja določi minister.
Pri oblikovanju cen svojih storitev instrumentalni center ne sme upoštevati stroškov, ki se pokrivajo iz javnih sredstev.
Nacionalna zbirka
5. člen
Nacionalna zbirka je zbirka, ki ji pristojni organ dodeli status nacionalnega pomena.
Ministrstvo dotira del stroškov vzdrževanja v skladu s predpisi, ki urejajo državno financiranje ustanoviteljskih obveznosti. Delež pokrivanja stroškov določi minister.
Etaloni
6. člen
Ministrstvo lahko v skladu s predpisi, ki urejajo državno financiranje ustanoviteljskih obveznosti, dotira del stroškov vzdrževanja etalonov, ki se uporabljajo v raziskovalne namene in se ne financirajo iz javnih virov ter niso v funkciji državnega, meroslovja. Na podlagi predloga pristojnega organa določi minister delež pokrivanja stroškov.
Tehnološki centri
Center znanja
7. člen
Center znanja – CZ je organizacija raziskovalcev na raziskovalnem področju, katere nameri je združevati znanje in ga posredovati uporabnikom. Center znanja se organizira kot organizacijska enota z ločenim obračunom sredstev v okviru javnih raziskovalnih organizacij ali javnih visokošolskih zavodov. V center znanja so lahko vključeni tudi zunanji sodelavci.
Status centra znanja lahko pridobi, če izpolnjuje naslednje pogoje:
– predloži program svojega dela, v katerem utemelji:
– pridobivanje novih znanj;
– sodelovanje pri razvojno-raziskovalnih projektih z uporabniki;
– prenos svojega znanja uporabnikom;
– svojo povezanost z ustreznimi mednarodnimi organizacijami oziroma institucijami;
– predloži pregled in reference raziskovalne skupine (bibliografija, SCI, patenti,...)
– predloži pristopne izjave sodelavcev;
– predloži popis dosegljivosti in dostopnosti opreme;
– predloži podatke o svoji formalni organizacijski obliki;
– predloži pogodbo o sodelovanju z več kot tremi partnerji, od katerih sta vsaj dva iz gospodarstva.
Višina dotacije ministrstva je odvisna od števila vključenih raziskovalcev, ki izpolnjujejo pogoje najmanj za naziv znanstveni sodelavec v skladu s pravilnikom, ki ureja merila za ocenjevanje kakovosti raziskovalne dejavnosti.
Razvojno jedro
8. člen
Razvojno jedro – RJ je organizacija raziskovalcev na raziskovalnem področju, katere namen je združevati znanje in ga posredovati uporabnikom. Razvojno jedro se organizira kot organizacijska enota z ločenim obračunom sredstev v okviru gospodarskih organizacij. V razvojno jedro so lahko vključeni tudi zunanji sodelavci.
Status infrastrukturnega razvojnega jedra lahko pridobi, če izpolnjuje naslednje pogoje:
– predloži program svojega dela, v katerem utemeljuje:
– pridobivanje novih in vzdrževanje obstoječih znanj in tehnologij;
– sodelovanje pri razvojno-raziskovalnih projektih z uporabniki;
– prenos svojega znanja uporabnikom;
– uporabo svojega znanja za nove izdelke, tehnologije in zagotavljanje kakovosti;
– predloži pregled in reference raziskovalne skupine;
– predloži pristopne izjave sodelavcev;
– predloži popis dosegljivosti in dostopnosti opreme;
– predloži podatke o svoji formalni organizacijski obliki;
– predloži pogodbo o sodelovanju z več kot tremi partnerji, od katerih je vsaj eden javni raziskovalni zavod ali visokošolski zavod;
– ima redno zaposlenega vsaj enega doktorja znanosti;
– prednost pri dodelitvi dotacije imajo razvojna jedra, ki so povezana z mednarodnimi organizacijami, oziroma institucijami na svojem področju.
Višina dotacije ministrstva je odvisna od števila vključenih raziskovalcev, ki izpolnjujejo pogoje najmanj za naziv višji strokovno-raziskovalni asistent v skladu s pravilnikom, ki ureja merila za ocenjevanje kakovosti raziskovalne dejavnosti.
Center za prenos tehnologij
9. člen
Center za prenos tehnologij – CPT je raziskovalno-razvojna skupina, ki deluje kot gospodarska družba z namenom združevati znanje in ga posredovati uporabnikom. Center za prenos tehnologij je lahko vključen v tehnološki park. Status centra za prenos tehnologij in s tem pravico do dotacije ministrstva lahko pridobi, če izpolnjuje naslednje pogoje:
– predloži program svojega dela v katerem je razvidno pridobivanje novih in vzdrževanje obstoječih znanj;
– predloži pregled raziskovalno-razvojne skupine in njene reference;
– predloži popis opreme;
– ima redno zaposlenega vsaj enega doktorja znanosti;
– predloži svoj statut ali družbeniško pogodbo in dokument o registraciji.
Višina dotacije se določi ob razpisu.
Tehnološki park
10. člen
Status tehnološkega parka lahko pridobi gospodarska družba, ki opravlja dejavnost, ki ni pridobitna. Zagotavlja infrastrukturo za optimalno delovanje novih, tehnološko naprednih podjetij in:
– predloži:
– program svoje dejavnosti,
– analizo (možnih) subjektov v tehnološkem parku,
– akt o ustanovitvi gospodarske družbe;
– zagotavlja:
– prostor,
– infrastrukturno opremljenost (PTT, energetika, posebne zahteve,...),
– storitve (finančne, pravne, marketinške,...);
– vključuje:
– nova oziroma mlada tehnološko napredna podjetja (npr. centre za prenos tehnologij), ki imajo dotiran najem infrastrukturno opremljenega prostora za dobo 3-5 let,
– podjetja, ki jim omogoči najem infrastrukturno opremljenega prostora z namenom zagotavljanja storitev (finančnih, pravnih, marketinških,...) za subjekte tehnološkega parka.
Višina dotacije se določi z javnim razpisom.
III. JAVNI RAZPIS
11. člen
Ministrstvo dotira del stroškov delovanja infrastrukturnih raziskovalnih centrov na podlagi vsakoletnega javnega razpisa.
12. člen
Minister za znanost in tehnologijo (v nadaljnjem besedilu: minister) pooblasti uradno osebo ministrstva (v nadaljnjem besedilu: uradna oseba) za vodenje postopka javnega razpisa in spremljanje izvajanja programov delovanja infrastrukturnih raziskovalnih centrov, ki dobijo dotacijo.
13. člen
Na javni razpis se lahko prijavi domača pravna ali fizična oseba (v nadaljnjem besedilu: prijavitelj), ki je registrirana za opravljanje raziskovalne dejavnosti in izpolnjuje pogoje, določene z zakonom, s tem pravilnikom in z drugimi predpisi ministra.
14. člen
Javni razpis vsebuje:
1. naziv in naslov ministrstva;
2. predmet razpisa;
3. višino sredstev;
4. določilo o upravičencih in specifičnih pogojih, ki jih morajo izpolnjevati;
5. način, kraj in čas dviga obrazcev za prijavo na razpis z navodili;
6. obliko, rok in način oddaje vloge; 7. rok, v katerem bodo prijavitelji obveščeni o izbiri ter o pogojih financiranja.
15. člen
Prijava na javni razpis mora vsebovati:
– izpolnjen prijavni obrazec v štirih izvodih
– priloge in dokumente v skladu z navodili ministra iz 4. točke 14. člena.
16. člen
Prijava na razpis se vloži v roku, določenem z javnim razpisom, neposredno v vložišču ministrstva ali se pošlje priporočeno po pošti.
17. člen
V postopku za izbiranje predlogov za dotiranje dela stroškov delovanja infrastrukturnih centrov se obravnavajo prijave, ki vsebujejo vse z javnim razpisom zahtevane podatke in dokazila in prispejo na ministrstvo v roku, določenem v javnem razpisu.
18. člen
Če uradna oseba ugotovi, da je vloga nepopolna in ni v skladu s tem pravilnikom, javnim razpisom in z navodili ministra, pozove prijavitelja, naj v roku 15 dni vlogo dopolni. Če prijavitelj tega ne stori v predpisanem roku, se šteje, da vloga ni vložena in dokumentacija se vrne prijavitelju.
19. člen
Uradna oseba pošlje vloge nacionalnemu koordinatorju, ki praviloma določi dva eksperta, da v roku 30 dni ocenita ali so izpolnjeni potrebni pogoji za dodelitev oziroma ohranitev statusa infrastrukturnega raziskovalnega centra v skladu s pogoji javnega razpisa.
Na podlagi ocene nacionalni koordinator poda svoj predlog.
Uradna oseba pripravi ocenjene vloge za obravnavo na nacionalnem svetu za raziskave in razvoj, oziroma v primeru tehnoloških centrov in tehnoloških parkov za obravnavo na strokovnem svetu za tehnološki razvoj. Nacionalni svet za raziskave in razvoj oziroma strokovni svet za tehnološki razvoj pripravita predlog nacionalnega seznama infrastrukturnih raziskovalnih centrov.
Minister določi nacionalni seznam infrastrukturnih raziskovalnih centrov.
Uradna oseba obvesti prijavitelja o rezultatu njegove vloge na javni razpis.
20. člen
Prijavitelj ima v osmih dneh od prejema obvestila pravico vložiti zahtevo za ponovno ocenitev svojega predloga za dotiranje infrastrukturnega raziskovalnega centra. V svoji zahtevi mora opredeliti razloge, zaradi katerih zahteva ponovno ocenitev.
Prijavitelj se ima pravico seznaniti z ocenami ekspertov, ne more pa zahtevati podatkov o ekspertih.
O zahtevi za ponovno ocenitev odloči minister. Njegova odločitev je dokončna.
Postopek in način ponovne ocenitve predloga določi minister za vsak primer posebej.
IV. DOTIRANJE STROŠKOV ZA ZAČETEK IN ZA NADALJEVANJE DELOVANJA
21. člen
Prednost pri dotiranju sredstev za začetek in za nadaljevanje delovanja infrastrukturnega raziskovalnega centra imajo centri, ki:
– imajo v večjem obsegu sklenjene pogodbe za raziskovalne oziroma razvojne projekte;
– imajo večje sofinanciranje nabave opreme s strani ustanoviteljev oziroma konzorcija uporabnikov;
– imajo s pogodbo zagotovljen večji obseg pokrivanja fiksnih stroškov centra s strani ustanoviteljev;
– so bolj relevantni za prenos znanja in kadrov v materialno in nematerialno produkcijo ter imajo ustrezne reference v zadnjih dveh letih;
– imajo relativno večji obseg stroškov raziskovalcev, zaposlenih v centru, pokritih s pogodbami z uporabniki;
– so imeli v preteklem letu večji porast financiranja s strani uporabnikov, predvsem iz gospodarstva;
– so povezani z mednarodnimi organizacijami oziroma institucijami na svojem področju.
22. člen
Dotiranje dela stroškov delovanja instrumentalnih centrov in nacionalnih zbirk je praviloma večletno. Letni aneksi k osnovni pogodbi se sklepajo na podlagi predloga nacionalnega koordinatorja in predloženih dokumentov na podlagi programa za tekoče leto in poročila o uspešni realizaciji programa preteklega leta.
V. IZVAJANJE DOTIRANJA
23. člen
Na podlagi dokumentacije in nacionalnega seznama pripravi uradna oseba sklep o dotiranju dela stroškov delovanja infrastrukturnega raziskovalnega centra.
Sklep o dotiranju dela stroškov delovanja infrastrukturnega raziskovalnega centra sprejme minister.
Sklep vsebuje:
1. prejemnika dotacije,
2. višino dotacije,
3. pogoje izplačila.
24. člen
Ministrstvo in prejemnik dotacije skleneta pogodbo o dotiranju infrastrukturnega raziskovalnega centra.
V pogodbi o dotiranju se opredelijo pogoji, pod katerimi bo ministrstvo vplačalo dotacijo.
Predlog pogodbe pošlje ministrstvo prejemniku dotacije v podpis.
25. člen
Prejemnik dotacije, v skladu s pogodbo, poroča ministrstvu o izvajanju pogodbe.
26. člen
Prejemnik dotacije jamči za verodostojnost svojih podatkov, ki so podlaga za pogodbo o dotaciji.
V primeru, da so pogoji za uresničevanje programa preprečeni in prenehajo pogoji za dotiranje, je prejemnik dotacije dolžan takoj po nastanku navedenih okoliščin o tem obvestiti ministrstvo.
27. člen
V primeru, da ministrstvo pri izvedbi pogodbe o dotiranju ali pri izvajanju programa pri prejemniku dotacije ugotovi očitne nepravilnosti ali bistvena odstopanja od določenega programa, se s sklepom ministra ustavi dotiranje in izda sklep, na podlagi katerega ministrstvo odstopi od pogodbe o dotiranju ter lahko zahteva vrnitev vseh, že izplačanih sredstev v realni vrednosti na dan vračila.
VI. KAPITALSKA VLAGANJA
28. člen
Minister lahko odloči o morebitnem kapitalskem vložku ministrstva v infrastrukturni center, če se le-ta preoblikuje v pravno osebo.
VII. OBVEŠČANJE JAVNOSTI
29. člen
Prejemnik dotacije je dolžan pri objavljanju svojih rezultatov oziroma pri drugih oblikah javnega predstavljanja navesti, da je delovanje infrastrukturnega centra dotirano s strani ministrstva ter na zahtevo ministrstva sodelovati pri obveščanju javnosti.
VIII. PREHODNA DOLOČBA
30. člen
Obstoječi infrastrukturni centri morajo uskladiti svojo organizacijo in delovanje z določili tega pravilnika s 1. 1. 1995.
IX. KONČNA DOLOČBA
31. člen
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister
za znanost in
tehnologijo