Na podlagi 4., 40. in 80. člena zakona o standardizaciji (Uradni list SFRJ, št. 37/88 in 23/91) v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju naprav za preprečevanje podleta od zadaj, vozil glede na montažo naprav za preprečevanje podleta in vozil glede na zaščito pred podletom (št. 58.01)
1. SPLOŠNO
1.1 Vozila kategorij* N1, N2, O3 in O4 ter njihove naprave za preprečevanje podleta od zadaj morajo biti homologirani v skladu s to odredbo. (Podlet od zadaj imenujemo nalet osebnega ali lahkega tovornega vozila pod zadnji del večjega tovornega vozila.)
1.2 Namen te odredbe je zagotoviti učinkovito varnost vozilom kategorije M1 in N1 v primeru podleta od zadaj pod vozila iz točke 1.1.
2. PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na:
2.1.1 naprave za preprečevanje podleta od zadaj, ki so namenjene za vgradnjo na vozila kategorij N2, N3, O3 in O4 (I. del);
2.1.2 montažo naprav za preprečevanje podleta od zadaj na vozila kategorij N2, N3, O3 in O4 (II. del);
2.1.3 vozila kategorij N2, N3, O3 in O4 glede na njihovo zaščito pred podletom od zadaj (III. del).
2.2 Ta odredba se ne nanaša na:
2.2.1 polpriklopna vlečna vozila;
2.2.2 priklopna vozila, posebej konstruirana in izdelana za prevoz zelo dolgih in nedeljivih predmetov, kot so hlodi, jekleni nosilci in podobno;
2.2.3 vozila, pri katerih je naprava za preprečevanje podleta nezdružljiva z njihovo uporabo.
3. ZAHTEVE
3.1 I. del
Naprava za preprečevanje podleta od zadaj
3.1.1 Višina profila prečnega nosilca ne sme biti manjša od 100 mm. Stranski robovi tega nosilca ne smejo biti zakrivljeni nazaj niti ne smejo imeti ostrih robov. Šteje se, da je ta pogoj izpolnjen, če je zunanji rob prečnega nosilca zaobljen z radijem, ki ni manjši od 2,5 mm.
3.1.2 Naprava za preprečevanje podleta od zadaj je lahko tako izdelana, da jo je mogoče pritrditi na zadnji del vozila v več različnih legah. V tem primeru mora obstajati način, da je naprava v svoji pravilni delovni legi zavarovana pred nenamernim premikanjem. Sila, ki je potrebna za premaknitev naprave v drugo lego, ne sme biti večja od 40 kN.
3.1.3 Naprava za preprečevanje podleta od zadaj mora nuditi zadosten odpor silam, ki delujejo vzporedno z vzdolžno osjo vozila. (To je treba dokazati s preskusom po določilih dodatka št. 5 pravilnika ECE 58.01.) Največji vodoravni upogib naprave za preprečevanje podleta od zadaj, izmerjen med učinkovanjem preskusne obremenitve in po njej, mora biti naveden v homologacijskem dokumentu.
3.2 II. del
Predpisi za vgradnjo homologirane naprave za preprečevanje podleta od zadaj na vozilo
3.2.1 Razdalja med spodnjim robom naprave za preprečevanje podleta od zadaj in tlemi ne sme biti večja od 550 mm po vsej širini, tudi pri neobremenjenem vozilu. Poleg tega točke, v katerih prijemajo preskusne sile, ne smejo biti oddaljene od tal več kot 600 mm.
3.2.2 Širina naprave za preprečevanje podleta od zadaj ne sme v nobenem primeru presegati največje širine zadnje osi vozila (merjene na skrajnih zunanjih točkah avtoplaščev – ne upoštevaje izboklin avtoplaščev v bližini točke dotika avtoplašča s podlago). Ravno tako pa naprava za preprečevanje podleta od zadaj ne sme biti na vsaki strani za več kot 100 mm krajša od prej omenjene največje širine zadnje osi. Če je več zadnjih osi, je treba upoštevati najširšo. Oddaljenost prijemališč preskusnih sil od skrajnih zunanjih točk zadnjih avtoplaščev mora ustrezati zahtevam dodatka št. 5 pravilnika ECE 58.01. Te razdalje je treba preveriti in zabeležiti.
3.2.3 Naprava za preprečevanje podleta od zadaj mora biti tako nameščena, da vodoravna razdalja med zadnjim delom naprave in skrajnim zadnjim delom vozila ni večja od 400 mm. (Pri tem je treba upoštevati tudi največji upogib, izmerjen skladno s točko 3.1.3 te odredbe.) Meritev te razdalje je treba izvesti v točki, kjer je bilo med preskusom prijemališče sile. Pri tej meritvi se ne upoštevajo tiste točke vozila, ki se nahajajo več kot 3 m nad cestiščem.
3.2.4 Največja skupna masa vozila, ki se homologira po tej odredbi, ne sme biti večja od vrednosti, ki je navedena v homologacijskem dokumentu naprave za preprečevanje podleta od zadaj. Točki – prijemališči preskusne sile (točka 3.1.3 dodatka št. 5 pravilnika ECE 58.01) morata biti oddaljeni na vsaki strani 300 ± 25 mm od vzdolžnih navpičnih ravnin, ki potekata tangencialno na skrajne zunanje točke avtoplaščev zadnje osi vozila.
3.3 III. del
Predpisi o zaščiti vozil pred podletom od zadaj
3.3.1 Razdalja med spodnjim robom zaščite pred podletom od zadaj in tlemi ne sme biti večja od 550 mm po vsej širini, tudi pri neobremenjenem vozilu.
3.3.2 Zaščita pred podletom od zadaj mora biti nameščena čim bližje zadnjemu robu vozila.
3.3.3 Širina zaščite pred podletom od zadaj ne sme v nobenem primeru presegati največje širine zadnje osi vozila (merjene na skrajnih zunanjih točkah avtoplaščev – ne upoštevaje izboklin avtoplaščev v bližini točke dotika avtoplašča s podlago). Ravno tako pa ne sme biti zaščita pred podletom od zadaj na vsaki strani za več kot 100 mm krajša od prej omenjene največje širine zadnje osi. Če je več zadnjih osi, je treba upoštevati najširšo. Če je zaščita pred podletom od zadaj integrirana v nadgradnjo vozila in ta preseže največjo širino zadnje osi, ne velja zahteva, da zaščita pred podletom od zadaj ne sme biti širša od zadnje osi.
3.3.4 Višina profila prečnega nosilca zaščite pred podletom od zadaj ne sme biti manjša od 100 mm. Stranski robovi tega nosilca ne smejo biti zakrivljeni nazaj niti ne smejo imeti ostrih robov. Šteje se, da je ta pogoj izpolnjen, če je zunanji rob prečnega nosilca zaobljen z radijem, ki ni manjši od 2,5 mm.
3.3.5 Zaščita pred podletom od zadaj je lahko izdelana tako, da jo je mogoče pritrditi na zadnji del vozila v več različnih legah. V tem primeru mora obstajati način, da je ta zaščita v svoji pravilni delovni legi zavarovana pred nenamernim premikanjem. Sila, ki je potrebna za premaknitev naprave v drugo lego, ne sme biti večja od 40 kN.
3.3.6 Zaščita pred podletom od zadaj mora nuditi zadosten odpor silam, ki delujejo vzporedno z vzdolžno osjo vozila, in mora biti v delovnem položaju trdno povezana z vzdolžnimi nosilci okvira vozila oziroma z njimi ustreznimi deli. Šteje se, da je ta zahteva izpolnjena, če preskus pokaže, da med preskusom s silami, predpisanimi v dodatku št. 5 pravilnika ECE 58.01, in po njem vodoravna razdalja med zaščito pred podletom od zadaj in skrajnim zadnjim robom vozila ni večja od 400 mm. Meritev te razdalje je treba izvesti v točki, kjer je bilo med preskusom prijemališče sile. Pri tej meritvi se ne upoštevajo tiste točke vozila, ki se nahajajo več kot 3 m nad cestiščem.
3.3.7 Praktični preskus ni potreben, če se lahko računsko dokaže, da zaščita pred podletom od zadaj ustreza zahtevam točke 3 dodatka št. 5 pravilnika ECE 58.01. Če pa se praktični preskus izvaja, mora biti zaščita pred podletom od zadaj pritrjena na vzdolžne nosilce okvira vozila ali pa na nek drug ustrezen del vozila.
4. PRESKUŠANJE NAPRAVE ZA PREPREČEVANJE PODLETA OD ZADAJ IN VOZILA
4.1 Preskušanje naprave za preprečevanje podleta od zadaj in vozila v smislu te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 58.01. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 58.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v informacijski službi Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5. HOMOLOGACIJA NAPRAVE ZA PREPREČEVANJE PODLETA OD ZADAJ IN VOZILA
5.1 Homologacija naprave za preprečevanje podleta od zadaj in vozila v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 58.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6. POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93).
7. VELJAVNOST
7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o obveznem homologiranju tovornih in priklopnih vozil glede zaščite pred naletom pod vozilo z zadnje strani (Uradni list SFRJ, št. 85/87).
7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije
Št. 6.1-03/94-005/56
Ljubljana, dne 30. oktobra 1994.
Prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister za znanost
in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93)