Na podlagi 4., 40. in 80. člena zakona o standardizaciji (Uradni list SFRJ, št. 37/88 in 23/91) v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju žarometov za motorna kolesa
(št. 57.01)
1 SPLOŠNO
1.1 Žarometi za motorna kolesa kategorij* L3 in L4 morajo biti homologirani v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na žaromete z žarilno nitko za cestna motorna vozila kategorij L3 in L4, ki imajo lečo iz stekla ali pa iz umetne snovi.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošne zahteve
3.1.1 Vsak vzorec posameznega tipa žarometa mora ustrezati zahtevam te odredbe.
3.1.2 Žarometi morajo biti izdelani tako, da zadržijo lastnosti, predpisane s to odredbo, in da dobro delujejo tudi, ko so izpostavljeni morebitnim tresljajem pri normalni uporabi vozila.
3.1.2.1 Žarometi morajo biti opremljeni z napravo, ki omogoča pravilno nastavitev žarometa na vozilu, kot to določajo predpisi. Taka naprava ni nujna pri žarometih, pri katerih sta reflektor in leča neločljivo povezana in če je uporaba takih žarometov omejena na vozila, pri katerih je je nastavitev žarometov zagotovljena na drug način.
Če sta žaromet za dolgi pramen in žaromet za kratki pramen, ki imata vsak svojo žarnico, združena v skupno enoto, mora sistem za nastavitev omogočati nastavitev vsake optične enote posebej.
3.1.2.2 Seveda to ne velja za žaromete, katerih reflektorji so neločljivo povezani, vendar mora tudi tak tip žarometa v celoti ustrezati zahtevam točke 7.3 pravilnika ECE R 57.01. Če se za dolgi svetlobni pramen uporablja več kot en svetlobni vir, je treba pri ugotavljanju največje svetilnosti (Emax) vključiti vse svetlobne vire za dolgi svetlobni pramen.
3.1.3 Deli žarometa, ki so predvideni za pritrditev žarnice v reflektor, morajo biti izdelani tako, da je tudi v temi mogoče pritrditi žarnico samo v predpisani legi.
3.1.4 Skladno z določili te odredbe je treba opraviti še dodatna preskušanja po določilih dodatka št. 5 pravilnika ECE R 57.01, s katerimi se zagotovi, da pri uporabi žarometa ne nastopijo prevelika odstopanja od fotometričnih lastnosti.
3.1.5 Če je leča žarometa iz umetne snovi, je treba opraviti še preskuse po dodatku št. 6 pravilnika ECE R 57.01.
3.2 Posebne zahteve
3.2.1 Pravilna lega leče glede na optični sistem žarometa mora biti jasno označena in zavarovana proti morebitnemu premiku med uporabo.
3.2.2 Za merjenje svetilnosti žarometa je treba uporabiti merilni zaslon po dodatku 3 pravilnika ECE R 57.01 in preskusno žarnico kategorije S1 in/ali S2 po pravilniku ECE R 37.03. To preskusno žarnico je treba nastaviti na predpisan svetlobni tok po istem pravilniku.
3.2.3 Kratki svetlobni pramen mora imeti jasno razvidno svetlo/temno mejo, da je z njeno pomočjo mogoče žaromet pravilno nastaviti. Ta meja mora potekati čimbolj ravno in vodoravno v območju najmanj 50 na obeh straneh linije v-v (dodatek št. 5 pravilnika ECE R 57.01).
Če se žaromet nastavlja po določilih dodatka 3 pravilnika ECE R 57.01, mora izpolnjevati v tem dodatku navedene predpise.
3.2.4 Slika svetlobnega pramena ne sme imeti nobenih stranskih nepravilnosti, ki vplivajo na dobro vidljivost.
4 PRESKUŠANJE ŽAROMETOV
4.1 Preskušanje žarometov v smislu te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 57.01. Ta pravilnik izhaja iz Sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 57.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v informacijski službi Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA ŽAROMETOV
5.1 Homologacija žarometov v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 57.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje Odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93).
7 VELJAVNOST
7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o obveznem homologiranju žarometov za motorna kolesa (Uradni list SFRJ, št.68/85).
7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 6.1-03/94-005/45
Ljubljana, dne 30. septembra 1994.
Prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister za znanost
in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93)