Uradni list

Številka 5
Uradni list RS, št. 5/1995 z dne 27. 1. 1995
Uradni list

Uradni list RS, št. 5/1995 z dne 27. 1. 1995

Kazalo

363. Odredba o homologiranju motornih vozil glede na zavarovanje pred nedovoljeno uporabo (št. 18.01), stran 548.

Na podlagi 4., 40. in 80. člena zakona o standardizaciji (Uradni list SFRJ, št. 37/88 in 23/91) v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju motornih vozil glede na zavarovanje pred nedovoljeno uporabo (št. 18.01)
1 SPLOŠNO
1.1 Motorna vozila z najmanj tremi kolesi morajo biti homologirana v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na varnostne naprave, ki preprečujejo nedovoljeno uporabo motornih vozil z najmanj tremi kolesi.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošne zahteve
3.1.1 Varnostna naprava mora biti tako izvedena, da je izključena:
3.1.1.1 pri zaganjanju motorja z normalno napravo za zaganjanje;
3.1.1.2 pri upravljanju (krmiljenju) vozila in pri vožnji naprej z lastnim pogonom.
3.1.2 Zahteve točke 3.1.1 se morajo izpolniti že z enim samim premikom kontaktnega ključa.
3.1.3 Sistem, ki deluje s pomočjo ključa v ključavnici, ne sme dopustiti izvlečenja ključa iz ključavnice, ne da bi se s tem aktivirala varnostna naprava iz točke 3.1.1, razen v primeru iz točke 3.2.1.5.
3.1.4 Varnostna naprava iz točke 3.1.1 in deli vozila, na katere učinkuje, morajo biti tako izvedeni, da jih je nemogoče hitro in neopazno odpreti, izločiti iz delovanja ali uničiti (na primer z enostavnim, običajnim in lahko dosegljivim orodjem, napravami ali predmeti.)
3.1.5 Varnostna naprava iz točke 3.1.1 mora biti del osnovne opreme vozila (to je opreme, ki jo mora proizvajalec vgraditi v vozilo pred prvo prodajo). Vgrajena mora biti tako, da jo je v zaklenjenem stanju mogoče demontirati samo s specialnim orodjem - tudi, če je pred tem demontirano ohišje varnostne naprave. Če je mogoče varnostno napravo izločiti iz delovanja z odstranitvijo vijakov, morajo biti le-ti, kadar je varnostna naprava vključena, pokriti z deli varnostne naprave, razen če so vijaki tako izdelani, da jih z običajnimi orodji ni mogoče odviti.
3.1.6 Sistem ključavnice mora omogočati najmanj 1000 različnih kombinacij ključev oziroma tako število, ki odgovarja letni proizvodnji vozil, če je ta manjša od 1000. Za isti tip vozila mora biti razmerje kombinacije ključavnice proti številu vozil približno 1 : 1000.
3.1.7 Ključ in ključavnica ne smeta biti vidno kodirana.
3.1.8 Ključavnica mora biti konstruirana, izdelana in vgrajena tako, da je vrtenje cilindra ključavnice v blokiranem stanju z navorom, ki je manjši od 0,245 daNm, mogoče samo z izvirnim ključem.
3.1.9 Varnostne naprave morajo biti tako izvedene, da med vožnjo ni mogoče nehote blokirati krmilnega sistema, kar bi lahko ogrozilo varnost vožnje.
3.1.9.1 Varnostne naprave, ki delujejo na krmilni sistem, na sistem prenosa moči ali na ročico menjalnika, morajo biti tako izvedene, da jih je mogoče vključiti šele potem, ko je motor že ustavljen. Temu mora slediti postopek, ki ni neprekinjeno podaljšanje postopka ustavljanja motorja.
3.1.9.2 Pri varnostnih napravah, ki delujejo na krmilni sistem, na sistem prenosa moči ali na ročico menjalnika na tak način, da se vključijo z izvlečenjem ključa, je treba za vključitev izvleči ključ za najmanj 2 mm oziroma morajo take naprave imeti zaporo, ki prepreči nehoteno delno ali popolno izvlečenje ključa.
3.1.10 Za blokiranje oziroma/in deblokiranje je dovoljeno uporabiti dodaten vir energije. Sama varnostna naprava pa mora ostati v blokiranem stanju izključno pod vplivom mehanskih sil.
3.1.11 Ne sme biti mogoče vključiti motor, če ni bila prej deblokirana varnostna naprava.
3.1.12 Varnostne naprave, ki preprečujejo sprostitev zavor vozila, so prepovedane.
3.1.13 Če je varnostna naprava opremljena z opozorilno napravo za voznika, se mora le-ta aktivirati, ko voznik odpre svoja vrata, razen v primeru, ko je varnostna naprava že vključena oziroma je kontaktni ključ izvlečen.
3.2 Posebne zahteve
Poleg splošnih zahtev iz poglavja 3.1 morajo varnostne naprave ustrezati tudi naslednjim posebnim zahtevam.
3.2.1 Varnostna naprava, ki deluje na krmilni sistem
3.2.1.1 Varnostna naprava, ki deluje na krmilni sistem, mora le-tega blokirati.
3.2.1.2 Delovanja vključene varnostne naprave ne sme biti mogoče preprečiti.
3.2.1.3 Po 2500 blokiranjih in deblokiranjih v obe smeri ob preskusu vzdržljivosti mora varnostna naprava še vedno ustrezati vsem zahtevam te odredbe.
3.2.1.4 Varnostna naprava mora v vključenem stanju brez škodljivih posledic za varno vožnjo zdržati statično obremenitev z navorom 20 daNm na osi krmilnega mehanizma.
3.2.1.5 Pri varnostni napravi, pri kateri je mogoče izvleči ključ iz ključavnice tudi v neki drugi legi, razen v tisti, v kateri se aktivira varnostna naprava, je treba zagotoviti, da tega ni mogoče storiti nenamerno.
3.2.2 Varnostna naprava, ki deluje na prenos moči
3.2.2.1 Varnostna naprava, ki deluje na prenos moči, mora preprečiti vrtenje pogonskih koles vozila.
3.2.2.2 Delovanja vključene varnostne naprave ne sme biti mogoče preprečiti.
3.2.2.3 Ko je ključ v ključavnici varnostne naprave, ne sme priti do nenamernega blokiranja prenosnega sistema in ravno tako tudi ne, če je naprava, ki preprečuje zagon motorja, vključena.
3.2.2.4 Varnostna naprava mora brezhibno delovati tudi po določeni obrabi, to je po 2500-kratnem blokiranju in deblokiranju prenosnega sistema.
3.2.2.5 Če ima varnostna naprava še kakšno drugo lego, razen tiste, v kateri se aktivira blokiranje prenosnega sistema, in se tudi v tej legi ključ lahko izvleče, je treba zagotoviti, da se to ne more zgoditi nenamerno.
3.2.2.6 Varnostna naprava mora brez škodljivih posledic za varnost vožnje zdržati statično obremenitev v obe smeri z navorom, ki je za 50 odstotkov večji od največjega navora pri prenosu moči. Ta največji navor se ne določa po največjem navoru motorja, ampak po največjem navoru, ki ga lahko prenese sklopka oziroma avtomatski menjalnik.
3.2.3 Varnostna naprava, ki deluje na menjalno ročico
3.2.3.1 Varnostna naprava, ki deluje na menjalno ročico, mora preprečiti vsako menjanje prestav.
3.2.3.2 Pri ročnih menjalnikih je menjalna ročica lahko blokirana le v vzvratni prestavi, dopustna je tudi blokada v nevtralni legi (prosti tek).
3.2.3.3 Pri avtomatskih menjalnikih, kjer ima komandna ročica tudi lego za parkiranje, sme biti ročica blokirana samo v tej legi, dopustna pa je tudi blokada v legi prostega teka ali pa vzvratne vožnje.
3.2.3.4 Pri avtomatskih menjalnikih, kjer komandna ročica nima lege za parkiranje, sme biti ročica blokirana samo v legi prostega teka ali pa vzvratne vožnje.
3.2.3.5 Varnostna naprava mora brezhibno delovati tudi po določeni obrabi, to je po 2500-kratnem blokiranju in deblokiranju menjalne ročice.
4 PRESKUŠANJE VARNOSTNIH NAPRAV
4.1 Preskušanje varnostnih naprav v smislu te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 18.01. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS - Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 18.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v informacijski službi Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VARNOSTNIH NAPRAV
5.1 Homologacija varnostnih naprav v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 18.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 14/93).
7 VELJAVNOST
7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o obveznem homologiranju motornih vozil z najmanj tremi kolesi glede zaščitnih naprav za preprečitev neupravičene uporabe vozila (Uradni list SFRJ, št. 11/85, 1/87 in 23/88).
7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 6.1-03/94-005/29
Ljubljana, dne 30. septembra 1994.
Prof. dr. Rado Bohinc l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti