Na podlagi prvega odstavka 140. člena ustave Republike Slovenije, 3., 4. in 7. člena zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93), 26. in 105. člena zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93), je Občinski svet občine Jesenice na 6. seji dne 26. 5. 1995 sprejel
O D L O K
o gospodarskih javnih službah v Občini Jesenice
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta odlok določa dejavnosti, ki so gospodarske javne službe (v nadaljevanju: javne službe) v Občini Jesenice (v nadaljevanju: občini) in ureja način njihovega opravljanja.
Kot javne službe se opravljajo dejavnosti, ki so z zakonom določene kot obvezne lokalne gospodarske javne službe in dejavnosti, ki so kot lokalne javne službe določene s tem odlokom.
2. člen
Javne službe se izvajajo na podlagi predpisanih tehničnih, oskrbovalnih, stroškovnih, organizacijskih in drugih standardov in normativov.
Z odlokom se zagotavlja, da se javne službe opravljajo v okviru racionalno, funkcionalno in prostorsko zaokroženih oskrbovalnih sistemov, za kar skrbi župan.
II. NAČIN OPRAVLJANJA JAVNIH SLUŽB
3. člen
Občina z enim ali več odloki podrobneje uredi način opravljanja posamezne ali več javnih služb oziroma podrobneje določi elemente iz 7. člena zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93).
Kadar standardi in normativi iz prvega odstavka prejšnjega člena niso predpisani za celotno državo, se predpišejo z odloki iz prejšnjega odstavka.
III. JAVNE SLUŽBE
4. člen
Na območju občine Jesenice se kot javne službe opravljajo naslednje dejavnosti:
1. oskrba s pitno vodo,
2. odvajanje in čiščenje komunalnih odpadnih in padavinskih voda,
3. ravnanje s komunalnimi odpadki,
4. odlaganje ostankov komunalnih odpadkov,
5. javna snaga in čiščenje javnih površin,
6. urejanje javnih poti, površin za pešce in zelenih površin, peš poti, drugih javnih poti in otroških igrišč,
7. pregledovanje, nadzorovanje in čiščenje kurilnih naprav, dimnih vodov in zračnikov zaradi varstva zraka,
8. oskrba naselij s plinom iz lokalnih omrežij,
9. urejanje pokopališč in oddajanje prostorov za grobove v najem,
10. pogrebne storitve,
11. urejanje ulic, trgov in cest, ki niso razvrščene med magistralne in regionalne ceste,
12. urejanje in vzdrževanje javnih tržnic in sejmišč,
13. oskrba s toplotno energijo iz lokalnega omrežja,
14. oskrba industrijskih porabnikov z vodo ter oskrba naselij s požarno vodo v javni rabi,
15. urejanje odprtih in pokritih javnih parkirišč,
16. javna razsvetljava v naseljih, ki obsega razsvetljavo prometnih in drugih javnih površin v naseljih,
17. upravljanje, vzdrževanje in obnova vodopreskrbovalnih objektov in naprav,
18. upravljanje, vzdrževanje in obnova kanalizacijskih in ostalih objektov in naprav, namenjenih opravljanju javnih služb,
19. zatiranje insektov in škodljivih glodalcev,
20. plakatiranje, reklamni napisi in okrasitve,
21. urejanje in vzdrževanje prometne signalizacije in prometnih režimov ter parkiranja,
22. mestni potniški promet,
23. varstvo pred požarom,
24. druge dejavnosti s področja varstva okolja, ki so v pristojnosti občine,
25. upravljanje, vzdrževanje, obnova športnih objektov in naprav.
Javne službe iz prejšnjega odstavka se opravljajo na celotnem območju občine Jesenice, če z odlokom iz 3. člena tega odloka za posamezno javno službo ni določeno drugače.
Dejavnosti iz 1., 2., 3., 4., 5., 6. in 7. točke prvega odstavka tega člena so obvezne lokalne javne službe, dejavnosti iz 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23, 24. in 25 točke prvega odstavka tega člena pa so izbirne lokalne javne službe.
Uporaba javnih dobrin, ki se zagotavljajo z obveznimi javnimi službami, je obvezna, če zakon ali na njegovi podlagi izdan odlok ne določata drugače.
5. člen
Kot izbirne javne službe se lahko izvajajo tudi druge dejavnosti, ki jih določi občinski svet na predlog župana ali članov sveta.
6. člen
Infrastrukturni objekti in naprave, potrebne za izvajanje javnih služb v Občini Jesenice so:
– objekti, naprave in omrežja za oskrbo naselij z vodo,
– objekti, naprave in omrežja za odvajanje in čiščenje odpadnih voda,
– objekti in naprave za odstranjevanje komunalnih odpadkov,
– pokopališčni objekti in naprave,
– tržnice,
– objekti, naprave in omrežja za oskrbo s toplotno energijo,
– objekti, naprave in omrežja za oskrbo s plinom,
– javni parki, nasadi, drevoredi in javna otroška igrišča,
– objekti, naprave in omrežja javne razsvetljave,
– objekti, naprave in omrežja za oskrbo naselij s požarno vodo v javni rabi,
– objekti in naprave za odvajanje padavinskih voda,
– javne sanitarije v naseljih,
– hodniki, peš poti, dovozne poti, ulice, trgi, ceste in druge javne površine v naseljih, ki niso razvrščene med magistralne in regionalne ceste,
– športni objekti in naprave.
Z odloki iz 3. člena tega odloka se podrobneje opredelijo objekti naprave in omrežja, ki so namenjeni za izvrševanje lokalnih javnih služb, uredijo pogoji in način rabe teh objektov ter uredijo druga vprašanja povezana z infrastrukturnimi objekti, napravami in omrežji.
IV. NAČIN IZVAJANJA GOSPODARSKIH JAVNIH SLUŽB
7. člen
Izvajanje gospodarskih javnih služb zagotavlja občina neposredno ali z dajanjem koncesij.
8. člen
Občina zagotavlja neposredno izvajanje gospodarskih javnih služb z ustanavljanjem režijskih obratov ali javnih podjetij.
9. člen
Režijski obrat se ustanovi, kadar ni pogojev za ustanovitev javnega podjetja, ker bi bilo to neekonomično ali neracionalno zaradi majhnega obsega dejavnosti gospodarske javne službe pa tudi ni pogojev za podelitev koncesije ali ta ne bi bila smotrna.
Režijski obrat se ustanovi kot notranja organizacijska enota občinske uprave.
Vprašanja, povezana z delovnim področjem režijskega obrata, pooblastili in odgovornostjo vodje režijskega obrata ter druga vprašanja, se uredijo z aktom o ustanovitvi režijskega obrata.
10. člen
Javno podjetje se ustanovi kot podjetje v lastnini občine ali kot podjetje v mešani lastnini v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Vprašanja, povezana z dejavnostjo javnega podjetja in njenim izvajanjem, z uporabo objektov in naprav, potrebnih za izvajanje dejavnosti ter medsebojne pravice in obveznosti med občino kot ustanoviteljico in javnim podjetjem, se uredijo z aktom o ustanovitvi javnega podjetja.
Ustanoviteljske pravice do javnega podjetja izvršuje občinski svet.
11. člen
Za izvajanje gospodarskih javnih služb lahko občina da koncesijo pravni ali fizični osebi, ki je registrirana za opravljanje dejavnosti iz 4. člena, in ki izpolnjuje pogoje, kot jih določa koncesijski akt.
12. člen
Izvajalca dejavnosti na podlagi koncesije se izbere na podlagi javnega razpisa.
Postopek javnega razpisa in izbora ter postopek v zvezi z izborom na podlagi vloge o zainteresiranosti določi občinski svet s koncesijskim aktom v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Po končanem postopku oblikuje pristojni organ občine predlog za izbor in ga posreduje županu, ki odloči z upravno odločbo.
Ponudnik, ki meni, da so bila kršena pravila postopka javnega razpisa ali izbora ali da je izbor neutemeljen, lahko zahteva varstvo v skladu z zakonom.
13. člen
Z izbranim izvajalcem (koncesionarjem) sklene pogodbo o koncesiji župan v imenu in za račun občine.
14. člen
Na podlagi predloga župana in odločitve občinskega sveta se lahko zagotovi izvajanje dejavnosti iz okvira gospodarskih javnih služb tudi z vlaganjem finančnih in drugih sredstev v zasebnopravne subjekte (podjetja, obratovalnice, posamezniki idr.).
Vlaganja sredstev se opravi z zbiranjem ponudb na podlagi javnega razpisa ali na podlagi vloge o zainteresiranosti. Postopek javnega razpisa ali izbora ter postopek v zvezi z izborom na podlagi vloge o zainteresiranosti, določi občinski svet v skladu z zakonom o gospodarskih javnih službah.
Po končanem postopku oblikuje pristojni organ občine predlog za izbor in ga posreduje županu, ki odloči z upravno odločbo. Ponudnik, ki meni, da so bila kršena pravila postopka javnega razpisa ali izbora, ali da je izbor neutemeljen, lahko zahteva varstvo v skladu z zakonom.
15. člen
Z izbranim izvajalcem sklene pogodbo o vlaganju župan v imenu in za račun občine.
16. člen
Koncesijska pogodba ali pogodba o vlaganju se lahko, skladno z zakonom, sklene tudi s tujo pravno ali fizično osebo.
V. ORGANIZACIJA IZVAJANJA GOSPODARSKIH JAVNIH SLUŽB
17. člen
Dejavnosti iz 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 17. in 18. točke prvega odstavka 4. člena tega odloka se izvajajo v javnih podjetjih na celotnem območju občine, razen dejavnosti iz 9. točke, ki se lahko izvaja v krajevni skupnosti.
18. člen
Če to narekujejo razlogi ekonomičnosti oziroma racionalnosti, lahko občina posamezne dejavnosti oziroma proizvode in storitve iz 4. člena tega odloka zagotavlja tudi z dajanjem koncesij pravnim ali fizičnim osebam z vlaganjem javnega kapitala v zasebno pravne subjekte.
Občina lahko podeli koncesijo za opravljanje javne službe za celotno območje Občine Jesenice ali za del območja občine.
19. člen
Občina lahko z aktom prenese na javno podjetje kot javno pooblastilo, ne glede na določilo 20. člena, tudi določene strokovno-tehnične, organizacijske in razvojne naloge, povezane z infrastrukturnimi objekti in napravami, namenjenimi izvajanju gospodarskih javnih služb.
VI. STROKOVNO-TEHNIČNE, ORGANIZACIJSKE IN RAZVOJNE NALOGE
20. člen
Strokovno-tehnične, organizacijske in razvojne naloge na področju gospodarskih javnih služb v Občini Jesenice opravlja Direkcija javnih služb (v nadaljevanju: komunalna direkcija) kot samostojna občinska upravna organizacija.
21. člen
Komunalna direkcija opravlja:
1. strokovne naloge na področju razvoja javnih služb,
2. strokovne, tehnične in organizacijske naloge v zvezi z načrtovanjem in vzdrževanjem objektov in naprav, potrebnih za izvajanje javnih služb, če z aktom o ustanovitvi režijskega obrata, javnega gospodarskega zavoda ali javnega podjetja oziroma koncesijsko pogodbo ali pogodbo o vlaganju te naloge niso prenesene na režijski obrat, javni gospodarski zavod, javno podjetje, koncesionarja ali osebo, v dejavnost katere občina vlaga kapital zaradi zagotavljanja javnih dobrin,
3. naloge strokovnega nadzora nad izvajalci javnih služb in osebami, na katere so prenesene posamezne naloge iz tega člena, v zadevah izvajanja teh nalog,
4. naloge v zvezi z informatizacijo in informacijsko bazo za potrebe javnih služb,
5. strokovne, tehnične in organizacijske naloge v zvezi z javnimi razpisi in izbiro izvajalcev za koncesionirane javne službe ter naloge v zvezi z razpisi za vlaganje kapitala ter pripravo pogodb,
6. strokovno tehnične in organizacijske naloge v zvezi s financiranjem javnih služb,
7. določanje pogojev in dajanje soglasij k dovoljenjem za posege v prostor, če ti zadevajo infrastrukturne objekte in naprave, če ni to kot javno pooblastilo preneseno na izvajalce javnih služb,
8. dajanje predpisanih dovoljenj za priključitev na infrastrukturne objekte ter naprave, namenjene za izvajanje javnih služb, če ni to kot javno pooblastilo preneseno na izvajalce javnih služb,
9. administrativna opravila za svet uporabnikov,
10. druge naloge, določene z zakonom, predpisom občine in programom dela direkcije.
Kadar to narekujejo razlogi racionalnosti in ekonomičnosti ali če so potrebna posebna strokovna znanja ali oprema, lahko komunalna direkcija s soglasjem župana s pogodbo poveri izvajanje posameznih nalog iz prejšnjega odstavka tega člena za opravljanje takšnih nalog registrirani organizaciji ali posamezniku.
VII. VARSTVO UPORABNIKOV
22. člen
Za varstvo uporabnikov javnih dobrin se oblikuje svet uporabnikov Občine Jesenice.
Svet uporabnikov sestavljajo predstavniki krajevnih skupnosti, in sicer vsako krajevno skupnost po en predstavnik. Dve ali več krajevnih skupnosti se lahko dogovorijo, da bodo imele v svetu skupnega predstavnika. Predstavnika v svetu uporabnikov imenuje svet krajevne skupnosti. Pri glasovanju ima skupni predstavnik toliko glasov, kolikor krajevnih skupnosti zastopa.
23. člen
Svet uporabnikov:
– usklajuje interese prebivalcev krajevnih skupnosti in predlaga skupne predloge občinskemu svetu oziroma županu,
– zastopa interese krajanov v zvezi z načrtovanjem in financiranjem javnih služb in s tem povezanih objektov in naprav v razmerju do občinskega sveta oziroma župana,
– zastopa interese krajanov v razmerju do izvajalcev storitev in opozarja na pomanjkljivosti ter predlaga izboljšave,
– opravlja druge naloge v skladu s svojimi pravili ali drugimi akti o delu in poslovanju.
Občinski svet zagotovi materialne in finančne pogoje za delo sveta uporabnikov.
24. člen
V primeru kršitve dolžnosti sklenitve pogodbe s strani izvajalca javne službe lahko uporabnik od pristojnega organa občine zahteva izdajo odločbe, s katero naj ta odloči o pravici uporabnika, za katero meni, da je kršena in naloži izvajalcu ustrezno ravnanje.
25. člen
Občinski svet oziroma župan sta dolžna obravnavati pripombe in predloge sveta uporabnikov.
Občinski svet je dolžan obvestiti svet uporabnikov o svojih stališčih in ukrepih v skladu s poslovnikom o svojem delu, župan pa najkasneje v roku petnajst dni od dneva, ko je prejel pripombo ali predlog sveta.
VIII. FINANCIRANJE JAVNIH SLUŽB
26. člen
Storitve javnih služb, ki so individualno določljive in izmerljive, se financirajo iz cene, ki jo plačujejo njihovi uporabniki glede na količino porabe.
Predlog cene posamezne storitve izdela izvajalec in ga s potrebno dokumentacijo predloži občinskemu svetu ali od njega pooblaščenemu organu v skladu z zakonom.
Občinski svet ali od njega pooblaščen pristojni organ v skladu z zakonom lahko odloči, da se cene posameznih storitev plačujejo diferencirano glede na posamezne vrste uporabnikov ali glede na količino porabljenih storitev.
Občinski svet lahko za financiranje lokalnih javnih služb predpiše poseben davek v skladu s predpisi, ki urejajo financiranje javne porabe in nalog lokalne skupnosti.
27. člen
Infrastrukturni objekti gospodarskih javnih služb se lahko financirajo tudi iz sredstev, dobljenih s kratkoročnimi ali dolgoročnimi krediti, ki jih najame občina oziroma republika, če gre za objekte republiškega pomena.
Pod pogoji, ki jih določa zakon, se lahko sredstva za investicijsko izgradnjo objektov in naprav, namenjenih za opravljanje javnih služb v občini pridobivajo tudi iz sredstev vlaganja tujih oseb in mednarodnih posojil.
28. člen
Storitve gospodarskih javnih služb, pri katerih ni mogoče ugotoviti njihovega uporabnika, ali je to povezano z nesorazmerno velikimi stroški, se financirajo iz proračunskih sredstev.
IX. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
29. člen
Odloke iz 3. člena tega odloka pripravi komunalna direkcija, župan pa jih predloži v sprejem občinskemu svetu najkasneje v roku 6 mesecev po ustanovitvi komunalne direkcije.
30. člen
Prenos informacijske baze, ki je na podlagi 77. člena zakona o gospodarskih javnih službah postala last občine, izvrši komunalna direkcija, ki z njo tudi upravlja.
31. člen
Postopek za ustanovitev sveta uporabnikov iz 22. člena tega odloka izvede komunalna direkcija najkasneje v enem mesecu po izvolitvi novih članov svetov krajevnih skupnosti.
32. člen
Komunalna direkcija iz 20. člena tega odloka se ustanovi najkasneje v petih mesecih po uveljavitvi tega odloka.
33. člen
Do ustrezne zakonske ureditve razmejitve financiranja obveznih lokalnih gospodarskih javnih služb med republiko in občino (lokalno skupnostjo) se za proračunsko financiranje obveznih lokalnih gospodarskih javnih služb uporabljajo določbe veljavnih predpisov.
34. člen
Z dnem pričetka veljavnosti tega odloka preneha veljati Odlok o komunalnih dejavnostih na območju občine Jesenice (Uradni vestnik Gorenjske, št. 21/83 in 5/88).
35. člen
Ta odlok začne veljati osmi dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 021-30/94
Jesenice, dne 24. maja 1995.
Predsednik
Občinskega sveta
občine Jesenice
Valentin Markež, inž. l. r.