Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
---------------------------------------------------------------- Območje naravnega Mejne ravni za vir hrupa (dBA) ali življenjskega okolja nočna raven L(n) dnevna raven L(d) ---------------------------------------------------------------- IV. območje 59 69 III. območje 54 64 II. območje 49 59 I. območje 44 54 ----------------------------------------------------------------
PRILOGA 1 IZRAČUN OCENJENE RAVNI HRUPA ZARADI CESTNEGA PROMETA Ocenjene ravni hrupa Ld in Ln se na način, določen v tej prilogi, izračunavajo za dolge in ravne odseke vozišč, katerih dolžina l je na vsako stran od kraja, za katerega se določa ocenjena raven hrupa, večja od trikratne oddaljenosti s, to je razdalje med krajem vira hrupa in krajem hrupa. Kadar odsek vozišča, za katerega se izračunavajo ocenjene ravni hrupa, ne izpolnjuje pogojev iz prejšnjega odstavka, se ocenjene ravni hrupa izračunajo po določilih standarda DIN 18 005, Zmanjšanje hrupa pri prostorskem planiranju: računske metode, prvi del, 1987, in smernice RLS-90, poglavje 4.0. Smernico RLS- 90 je izdalo ministrstvo Zvezne republike Nemčije, pristojno za promet, v svojem glasilu Amtsblatt des Bundesrepublik Deutschland, št.7, 1990. Smernica je v slovenskem prevodu in izvirniku dosegljiva v centru za dokumentalistiko Ministrstva za okolje in prostor. Ocenjena raven hrupa Ld se izračunava za posamezno vozišče ceste za časovno obdobje dneva od 6. do 22. ure, izraža se v dBA in izračuna po enačbi: Ld = Ld(25) + Dhitrost + Dnagib+ Dvozišče + Doddaljenost + Dvišina + Dteren + K kjer je: Ld(25) - povprečna vrednost ocenjene ravni hrupa za dnevni čas. Ocenjena raven hrupa Ln se izračunava za posamezno vozišče ceste za časovno obdobje dneva od 22. do 6. ure, izraža se v dBA in izračuna po enačbi: Ln = Ln(25) + Dhitrost + Dnagib + Dvozišče + Doddaljenost + Dvišina + Dteren + K kjer je: Ln(25) - povprečna vrednost ocenjene ravni hrupa za nočni čas. 1. Vrednosti Ld(25) in Ln(25) sta ocenjeni ravni hrupa, ki ga povzroča promet na oddaljenosti 25 m od sredine vozišča ter na povprečni višini hm = 2,25 m pri povprečni hitrosti vozil 100 km/h. Pri tem je kraj vira hrupa na sredi vozišča in 0,5 metra nad obrabno plastjo vozišča. Povprečna višina hm se določi kot povprečna razdalja med tlemi in premico, ki povezuje kraj vira hrupa s krajem hrupa. Na ravnih tleh je povprečna višina hm aritmetično povprečje višinske razlike med tlemi in krajem vira hrupa ter višinske razlike med tlemi in krajem hrupa. Ld(25) in Ln(25) se izračuna po enačbi: Ld,n(25) = 37,3+10.log(M.(1+0,082.p)) (dBA) , kjer je: p - odstotek vseh težkih vozil s skupno težo nad 2,8 t v prometu; M - gostota prometa na obravnavanem vozišču, ki se meri s pretokom vozil na uro (št.vozil/h) in izračuna iz tabele A te priloge glede na vrednost povprečnega enodnevnega pretoka vozil na vozišču ter glede na kategorijo ceste. Povprečni enodnevni pretok vozil se izračuna na podlagi podatkov štetja prometa ali ocen o prometu vse koledarsko leto. Če na podlagi podatkov štetja prometa ni razviden delež težkih vozil s skupno težo nad 2,8 t ali če podatkov o štetju prometa ni, se za delež težkih vozil prevzamejo ocene iz tabele A. Tabela A: ocena gostote prometa M, odvisno od dnevnega pretoka vozil (DPV), in ocena deleža tovornih vozil p. --------------------------------------------------------------------------- kategorija ceste dan (6h - 22h) noč (22h - 6h) M št.vozil/h p % M št.vozil/h p % --------------------------------------------------------------------------- 1 avtocesta, priključna cesta 0,06.DPV 25 0,014.DPV 45 2 magistralna cesta 0,06.DPV 20 0,011.DPV 20 3 regionalna cesta 0,06.DPV 20 0,008 DPV 10 4 lokalna cesta 0,06.DPV 10 0,011.DPV 3 --------------------------------------------------------------------------- 2. Dhitrost je popravek pri izračunu ocenjene ravni hrupa glede na hitrost vozil. Vrednost popravka Dhitrost je odvisna od povprečne hitrosti vozil in deleža tovornih vozil v prometu p in se izračuna po enačbi: Dhitrost = L1 - 37,3+log((100+(10(0,1.D)-1).p)/(100+8,23.p)) (dBA) , kjer je: D=L2 - L1, L1=27,7+10.log(1+(0,02.V1)3), L2=23,1+12,5.log(V2), V1 - povprečna hitrost osebnih vozil v km/h, V2 - povprečna hitrost tovornih vozil v km/h. 3. Dvozišče je popravek pri izračunu ocenjene ravni hrupa zaradi različnih lastnosti materiala, iz katerega je obrabna plast vozišča in je določen v tabeli B te priloge. Tabela B: popravek Dvozišče zaradi obrabne plasti vozišča pri hitrostih več kot 50 km/h. --------------------------------------------------------------------------- obrabna plast vozišča Dvozišče (dBA) --------------------------------------------------------------------------- 1 nov bitumenski ali cementni beton 0 2 grobozrnati asfalt 2 3 raven kamnit tlak, dotrajani cementni beton 3 4 obrabljen kamnit tlak 6 --------------------------------------------------------------------------- 4. Dnagib je popravek pri izračunu ocenjene ravni hrupa zaradi nagiba vozišča in je določen v tabeli C te priloge. Tabela C: popravek Dnagib zaradi nagiba vozišča. --------------------------------------------------------------------------- vzpon / padec cestišča v % Dnagib (dBA) --------------------------------------------------------------------------- 1 =< 5 0 2 6 0.6 3 7 1.2 4 8 1.8 5 9 2.4 6 10 3.0 7 za vsak naslednji odstotek nagiba 0.6 --------------------------------------------------------------------------- vmesne vrednosti se izračunajo z linearno interpolacijo --------------------------------------------------------------------------- 5. Doddaljenost določa odvisnost ocenjene ravni hrupa zaradi oddaljenosti, to je razdalje med krajem vira hrupa (sredina vozišča in 0,5 m nad voziščem) in krajem hrupa, za katerega se izračunava ocenjena raven hrupa. Doddaljenost se odvisno od oddaljenosti s izračuna po enačbi: Doddaljenost = 15,8 - 10.log(s) - 0,0142.s0,9 (dBA); Pri izračunu ocenjene ravni hrupa zaradi cestnega prometa se kraj hrupa določa vedno enako: pri objektih z varovanimi prostori je kraj hrupa na zunanji steni zgradbe v višini stropa (ali 0,2 m nad zgornjim robom okna) varovanega prostora, na prostem pa je kraj hrupa 2 m nad tlemi na sredi površine, za katero računamo vpliv hrupa zaradi cestnega prometa. 6. Dvišina določa odvisnost ocenjene ravni hrupa zaradi dušenja hrupa zaradi absorpcije v tleh in v zraku in je odvisna od povprečne višine hm. Dvišina se izračuna po enačbi: Dvišina = - 4,8.exp( - ((hm/s).(8,5+100/s))1,3) (dBA). 7. Dteren določa odvisnost ocenjene ravni hrupa zaradi nasipov in pregrad za varstvo pred hrupom, vkopa vozišča in vzpetin na terenu, večjih objektov ter drugih pomembnih krajevnih danosti, ki povzročajo odboje hrupa. Sprememba Dteren se izračuna skladno z določili: - DIN 18 005, Zmanjševanje hrupa pri prostorskem planiranju: računske metode, prvi del, 1987; - smernice RLS-90, poglavje 4.0, 1990, Varstvo pred cestnim hrupom. 8. K je povečanje ocenjene ravni hrupa zaradi bližine semaforiziranega križišča ali združitve dveh ali več cest. Povečanje K je odvisno od bližine križišča ali združitve cest določeno v tabeli D te priloge. Tabela D: dodatek K zaradi bližine semaforiziranih križišč ali združitve cest. --------------------------------------------------------------------------- Oddaljenost kraja vira hrupa od sredine vozišča, ki v križišču prečka cesto, ali od kraja združitve cest K (dBA) --------------------------------------------------------------------------- 1 do 40 m 3 2 nad 40 m in do 70 m 2 3 nad 70 m in do 100 m 1 --------------------------------------------------------------------------- Ocenjena raven hrupa ceste je seštevek ocenjenih ravni hrupa za vozišča obeh voznih smeri. Sešteva se za vozišča obeh voznih smeri posebej za Ld in Ln po enačbi: Ld,skupni= 10.log(100,1.Ld,1+100,1.Ld,2) Ln,skupni= 10.log(100,1.Ln,1+100,1.Ln,2) kjer se indeks 1 nanaša na eno vozno smer in indeks 2 na drugo vozno smer ceste. Na celoštevilčno vrednost se zaokrožuje šele seštevek ocenjenih ravni hrupa za vozišča obeh voznih smeri.
PRILOGA 2 IZRAČUN OCENJENE RAVNI HRUPA ZARADI ŽELEZNIŠKEGA PROMETA Ocenjene ravni hrupa Ld in Ln se na način, določen v tej prilogi, izračunavajo za dolge in ravne odseke železniških tirov, katerih dolžina l je na vsako stran od kraja hrupa, za katerega se določa ocenjena raven hrupa, večja od trikratne oddaljenosti s, to je pravokotne razdalje med krajem vira hrupa in krajem hrupa. Kadar odsek železniških tirov, za katerega se izračunavajo ocenjene ravni hrupa, ne izpolnjuje pogojev iz prejšnjega stavka, se ocenjene ravni hrupa izračuna po določilih smernice Schall 03, Izračun ravni hrupa železnic. Smernico je izdala Nemška zvezna železnica v svojem glasilu Amtsblatt der Deutschen Bundesbahn, št.14, 1990. Smernica je v slovenskem prevodu in izvirniku dosegljiva v centru za dokumentalistiko Ministrstva za okolje in prostor. Določila smernice iz prejšnjega odstavka se uporabljajo tudi za izračun ravni hrupa, ki ga povzroča železniški promet preko mostov ali železniških nadvozov, ter ravni hrupa, ki ga povzroča železniški promet na postajah. Za izračun ocenjene ravni hrupa zaradi sestavljanja ali razstavljanja kompozicij tovornih vlakov je treba upoštevati določila smernice Akustik 04, "Raziskava hrupa pri načrtovanju ranžirnih in postaj za kombinirani prevoz". Smernico je izdala Nemška zvezna železnica v svojem glasilu Amtsblatt der Deutschen Bundesbahn, št.14, 1990. Smernica je v slovenskem prevodu in izvirniku dosegljiva v centru za dokumentalistiko Ministrstva za okolje in prostor. Ocenjena raven hrupa za dnevni čas Ld se izračuna za posamezen železniški tir za časovno obdobje dneva od 6. do 22. ure, izraža se v dBA in izračuna po enačbi: Ld = Ld(25) + Dvlak + Dhitrost + Dtir + Doddaljenost + Dvišina + Dteren + Dpopravek kjer je: Ld(25) - povprečna vrednost ocenjene ravni hrupa za dnevni čas. Ocenjena raven hrupa za nočni čas Ld se izračunava za posamezen železniški tir za časovno obdobje dneva od 22. do 6. ure, izraža se v dBA in izračuna po enačbi: Ln = Ln(25) + Dvlak + Dhitrost + Dtir + Doddaljenost + Dvišina + Dteren + Dpopravek kjer je: Ln(25) - povprečna vrednost ocenjene ravni hrupa za nočni čas. 1. Vrednosti Ld(25) in Ln(25) sta ocenjeni ravni hrupa, ki ga povzroča promet pri povprečni hitrosti vlakov 100 km/h na kraju hrupa, ki je oddaljeno 25 m od sredine tirnice ter na povprečni višini hm = 2 m. Pri tem je kraj vira hrupa na osi tira in v višini zgornjega roba tirnice in se povprečna višina hm določa kot povprečna razdalja med tlemi in premico, ki povezuje kraj vira hrupa s krajem hrupa. Na ravnih tleh je povprečna višina hm aritmetično povprečje višinske razlike med tlemi in krajem vira hrupa ter višinske razlike med tlemi in krajem hrupa. Ld(25) in Ln(25) se izračunata po enačbi: Ld,n(25) = 51 +10.log(M.(5 - 0,04.p)) (dBA) kjer je: M - povprečno število vlakov, ki v eni uri prevozi obravnavani odsek železniškega tira, p - delež vlakov s kolutnimi zavorami. Za izračun ocenjene ravni hrupa je treba oceniti prispevek hrupa po posameznih skupinah vlakov, tako da: - so vlaki z enakimi tehničnimi značilnostmi tirnih vozil, določenimi v tabeli B te priloge, razvrščeni v isto skupino, - so vlaki enakih povprečnih dolžin in enake povprečne vozne hitrosti v isti skupini in - imajo znotraj iste skupine vlaki enak delež vagonov s kolutnimi zavorami. Povprečni enourni pretok vlakov v posamezni skupini iz prejšnjega odstavka se izračuna na podlagi podatkov ali ocen o železniškem prometu v celem koledarskem letu. 2. Dvlak je popravek pri izračunu ocenjene ravni hrupa zaradi različnih tipov železniških vozil in je določen v tabeli A te priloge. Tabela A: popravek Dvlak zaradi različnih tipov železniških vagonov; -------------------------------------------------------------------------------- Tip vagona v vlaku Dvlak (dBA) -------------------------------------------------------------------------------- 1 vagoni s kolutnimi zavorami - 2 2 vagoni za hitrosti nad 100 km/h z absorbcijskimi kolesi - 4 3 vagoni cestne viseče železnice 3 4 vagoni dvotirne neviseče cestne železnice 2 5 preostali železniški vagoni 0 -------------------------------------------------------------------------------- 3. Dhitrost je popravek pri izračunu ocenjene ravni hrupa glede na hitrost vlakov in je odvisen od povprečne hitrosti vlakov in povprečne dolžine vlakov. Popravek Dhitrost se izračuna po enačbi: Dhitrost = (10.log(l.V2) - 60) (dBA) , kjer je: l - povprečna dolžina vlaka v m, V - povprečna vozna hitrost vlaka v km/h. Če dolžina vlakov l ali njihova povprečna vozna hitrost V ni empirično določljiva, se zanjo upoštevajo vrednosti, določene v tabeli B te priloge. Tabela B: hitrost, dolžina in delež vagonov s kolutnimi zavorami za različne vrste vlakov. -------------------------------------------------------------------------------- vrste vlaka največja povprečna delež s kolutnimi hitrost dolžina zavorami (km/h) vlaka leto1988 leto 2004 (m) % % -------------------------------------------------------------------------------- 1 ICE 250 420 100 100 2 EC / IC 160 340 100 100 3 brzovlak 140 205 20 30 4 potniški vlak - primestni promet 120 150 20 30 5 tovorni vlak - tranzit 100 500 0 0 6 tovorni vlak - nabiralnik 90 200 0 0 7 mestna, cestna železnica 60 25 100 100 -------------------------------------------------------------------------------- Vrednosti vsot prvih treh členov pri izračunu ocenjene ravni hrupa Ld,n = (Ld,n(25) + Dvlak + Dhitrost) se za posamezne skupine vlakov določene na način, ki je opisan v 1. točki te priloge, in označene z indeksi 1, 2, 3 ..., sešteje po enačbi: Ld,n skupni = 10.log(100,1.Ld,n 1+100,1.Ld,n 2 +100,1.Ld,n 3 ...). 4. Dtir je popravek pri izračunu ocenjene ravni hrupa zaradi različnih izvedb tira in je določen v tabeli C te priloge. Tabela C: popravek Dtir zaradi različnih izvedb železniških tirov. -------------------------------------------------------------------------------- vrsta železniške tirnice Dtirnica (dBA) -------------------------------------------------------------------------------- 1 podlaga tirnice prekrita z rušo - 2 2 gramozna greda, leseni pragovi 0 3 gramozna greda, betonski pragovi 2 4 betonske plošče, cestna železnica 5 -------------------------------------------------------------------------------- 5. Doddaljenost določa odvisnost ocenjene ravni hrupa zaradi oddaljenosti, to je razdalje s med krajem vira hrupa (os tira in v višini zgornjega roba tirnice) in krajem hrupa, merjeno pravokotno na os tira. Doddaljenost se odvisno od razdalje s izračuna po enačbi: Doddaljenost = 15,8 - 10.log(s) - 0,0142.s0,9 (dBA). Pri izračunu ocenjene ravni hrupa zaradi železniškega prometa se kraj hrupa določa vedno enako: pri objektih z varovanimi prostori je kraj hrupa na zunanji steni zgradbe v višini stropa (ali 0,2 m nad zgornjim robom okna) varovanega prostora, na prostem pa je kraj hrupa 2 m nad tlemi na sredi površine, za katero računamo vpliv hrupa zaradi železniškega prometa. 6. Dvišina določa odvisnost ocenjene ravni hrupa zaradi dušenja hrupa zaradi absorpcije v tleh in v zraku. Dvišina je odvisno od povprečne višine hm in se izračuna po enačbi: Dvišina = - 4,8.exp( - ((hm/s).(8,5+100/s))1,3) (dBA). 7. Dteren je odvisnost ocenjene ravni hrupa zaradi nasipov in pregrad za varstvo pred hrupom, vkopov železniških prog in vzpetin na terenu, večjih gradbenih objektov ter drugih pomembnih krajevnih danosti, ki povzročajo odboje hrupa. Sprememba Dteren se izračuna skladno z določili: - standarda DIN 18 005, Zmanjševanje hrupa pri prostorskem planiranju: računske metode, prvi del, 1987; - smernica Schall 03, 1990, Izračun ravni hrupa železniških prog, Amtsblatt der Deutschen Bundesbahn, št.14, 1990. 8. Dpopravek je znižanje ocenjene ravni hrupa za 5 dBA zaradi za človeka sprejemljivejše motnje, ki ga povzroča hrup železnic v primerjavi s hrupom zaradi cestnega prometa. Ocenjena raven hrupa proge z več tiri je seštevek ocenjenih ravni hrupa posameznih tirov. Sešteva se za vse tire posebej za Ld in Ln po enačbi: Ld,n,skupni = 10.log(100,1.Ld,n,1+100,1.Ld,n,2 + 100,1.Ld,n,3 ...) kjer se indeksi 1, 2, 3 ... nanašajo na zaporedne številke tirov proge z več tiri. Na celoštevilčno vrednost se zaokrožuje šele rezultat seštevka ocenjenih ravni hrupa posameznih tirov.