Ustavno sodišče je v postopku za rešitev spora o pristojnosti, začetem z zahtevo Občine Piran, ki jo zastopa župan Franko Fičur, na seji dne 12. 10. 1995
o d l o č i l o :
Za odločanje o
1. zahtevi za izdajo lokacijskega dovoljenja za spremembo namembnosti dela stanovanjske hiše na parceli št. 1863 k.o. Portorož (vlagatelj zahteve: župnijski urad iz Portoroža, Senčna pot 36),
2. zahtevi za izdajo lokacijskega dovoljenja za rušenje dela obstoječe stanovanjske hiše, adaptacijo, dozidavo in nadzidavo ter spremembo namembnosti dela objekta Kozinova 17, Lucija, na parcelah št. 5276/4, 5276/8 in 5276/7 k.o. Portorož (vlagatelj zahteve: Stjepan in Božena Hladnič iz Lucije),
3. zahtevi za izdajo gradbenega dovoljenja za dokončanje poslovnega prostora v hali št. 3 v obrtni coni v naselju Lucija (vlagatelj zahteve: Martin Poropat iz Portoroža) in
4. zahtevi za dovolitev priglašenih del – postavitve rezervoarja za utekočinjen naftni plin ob stanovanjski hiši Lepa cesta 35 v Portorožu, parcela št. 1159/3 k.o. Portorož (vlagatelj zahteve: Vladimir Sotošek iz Portoroža) je pristojna Upravna enota Piran.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Občina Piran je vložila zahtevo za odločitev o sporu glede pristojnosti v upravnih zadevah, navedenih v 1. točki izreka. V vseh navedenih upravnih zadevah je na prvi stopnji odločila Upravna enota Piran.
2. Predlagatelj v zahtevi zatrjuje, da je z izdajo navedenih upravnih aktov država posegla v pristojnosti Občine Piran v nasprotju s 140. členom ustave. Predlagatelj meni, da je izdajanje dovoljenj za posege v prostor na podlagi občinskih predpisov (planskih aktov in prostorskih izvedbenih aktov) izvrševanje občinskega predpisa v konkretni upravni stvari. Po predlagateljevem mnenju je za izdajanje teh upravnih aktov pristojna občina, saj gre za lokalne zadeve, kot jih opredeljuje prvi odstavek 140. člena ustave.
3. Predlagatelj tudi meni, da noben zakon ni določil, da dovoljenja za posege v prostor (lokacijska dovoljenja in odločbe o dovolitvi priglašenih del) in gradbena dovoljenja izdaja upravna enota. Ker uprava po določbah 120. člena ustave in 2. člena zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94, 20/95 – odločba US in 29/95) izvršuje svoje naloge na podlagi in v mejah ustave in zakona, predlagatelj meni, da upravna enota ni pristojna za izdajanje navedenih upravnih aktov. Pristojnosti države za odločanje v upravnih zadevah, ki se nanašajo na posege v prostor, so opredeljene v odloku o določitvi objektov in naprav ter drugih posegov v prostor, za katere daje lokacijsko in gradbeno dovoljenje za urejanje prostora pristojni republiški organ (Uradni list SRS, št. 28/85). Predlagatelj meni, da država Slovenija z nobenim zakonom ni prevzela pristojnosti občin za izdajanje upravnih aktov v upravnih zadevah s področja posegov v prostor, ki niso našteti v navedenem odloku. Občina Piran pa je v statutarnem sklepu z dne 23. 12. 1994 (Uradne objave, št. 27/94) v 5. členu omenjene zadeve opredelila kot lastno pristojnost.
4. Ministrstvo za okolje in prostor v svojem odgovoru zavrača utemeljenost zahteve. Po mnenju ministrstva je pravna podlaga za pristojnost upravne enote za odločanje v navedenih upravnih stvareh prvi odstavek 101. člena zakona o upravi, ki je določil, da “s 1. 1. 1995 država prevzame od občin vse upravne naloge in pristojnosti na področjih, za katera so bila ustanovljena ministrstva, ter vse druge z zakonom določene upravne naloge oblastvenega značaja iz pristojnosti občin”. Poleg tega ministrstvo meni, da obstajajo tudi drugi razlogi pravno-sistemske, politične in zlasti praktične narave, ki govorijo zoper utemeljenost zahteve.
B)
5. Ustava določa v prvem odstavku 140. člena, da v pristojnost občine spadajo lokalne zadeve, ki jih občina lahko ureja samostojno in ki zadevajo samo prebivalce občine. Med temeljne pogoje za vzpostavitev lokalne samouprave, zajamčene z ustavo, sodi tudi opredelitev pristojnosti novih občin. Tega pogoja ob nastanku novih občin zakonodajalec ni zagotovil, saj ni razmejil pristojnosti države in občine. Namesto tega je z določbo prvega odstavka 101. člena zakona o upravi s 1. 1. 1995 prenesel iz pristojnosti občine v pristojnost upravne enote oziroma ministrstev “vse upravne naloge in pristojnosti na področjih, za katera so bila ustanovljena ministrstva, ter vse druge z zakonom določene upravne naloge oblastvenega značaja iz pristojnosti občin”. Na podlagi te določbe so upravne enote prevzele tudi pristojnost za izdajanje upravnih aktov na področju posegov v prostor (lokacijska dovoljenja, odločbe o dovolitvi priglašenih del) in gradnje objektov (gradbena in uporabna dovoljenja), ki so jih prej v skladu z zakonom o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (Uradni list SRS, št. 18/84, 37/85, 29/86, 43/89 – odločba US in Uradni list RS, št. 26/90, 18/93, 47/93 in 71/93) in zakonom o graditvi objektov (Uradni list SRS, št. 34/84, 29/86 in Uradni list RS, št. 40/94 in 69/94) izdajali občinski upravni organi.
6. Ustavno sodišče je v odločbi št. U-I-285/94 z dne 30. marca 1995 (Uradni list RS, št. 20/95) razveljavilo navedeno določbo zakona o upravi in sicer z učinkom od 1. 6. 1995. Upravni akti, ki so jih na področju urejanja prostora in gradnje objektov v obdobju od 1. 1. 1995 do dne, ko je prenehala veljati navedena določba zakona o upravi, izdale upravne enote, so z vidika stvarne pristojnosti zakoniti, kolikor ne gre za upravne stvari, o katerih na prvi stopnji odloča pristojno ministrstvo ali drug državni organ.
7. S 1. 6. 1995 je pričel veljati zakon o prevzemu državnih funkcij, ki so jih do 31. 12. 1994 opravljali organi občin (Uradni list RS, št. 29/95). Ustavno sodišče je prejelo že več zahtev za oceno ustavnosti tega zakona, ki prav tako prenaša upravne naloge na področju urejanja prostora in graditve objektov na upravne enote. Ustavno sodišče bo ob obravnavanju teh zahtev ocenilo, ali navedene upravne naloge sodijo v izvirno pristojnost občine.
C)
8. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 49., 61. in 62. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki dr. Peter Jambrek, dr. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.