Uradni list

Številka 2
Uradni list RS, št. 2/1996 z dne 19. 1. 1996
Uradni list

Uradni list RS, št. 2/1996 z dne 19. 1. 1996

Kazalo

112. Pravilnik o ultralahkih letalnih napravah, stran 108.

Na podlagi 99. člena zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94), 265. in 274. člena zakona o zračni plovbi (Uradni list SFRJ, št. 45/86, 24/88, 80/89, 29/90 in Uradni list RS, št. 58/93) v zvezi s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) izdaja minister za promet in zveze
P R A V I L N I K
o ultralahkih letalnih napravah
I. SPLOŠNI DOLOČBI
1. člen
(obseg urejanja)
Ta pravilnik določa pojem ultralahkih letalnih naprav in njihovo delitev, pogoje za njihovo uporabo, vzdrževanje in izdelavo, pogoje v zvezi z njihovim vpisom v Register zrakoplovov Republike Slovenije in sposobnostjo za plovbo, oznake in obvestila o omejitvah ultralahkih letalnih naprav, pogoje, ki jih mora izpolnjevati njihova minimalna oprema, pilot ali druga oseba ter pogoje, ki veljajo za usposabljanje, izpite, dovoljenja in pooblastila pilotov ultralahkih letalnih naprav.
2. člen
(definicija in delitev ULN)
(1) Ultralahka letalna naprava (v nadaljnjem besedilu: ULN) je zrakoplov posebne kategorije toge konstrukcije, z motornim pogonom ali brez, ki se v zraku krmari okoli dveh ali treh osi, z odklonom krmil ali s premikom masnega središča oziroma s kombinacijo obeh in se za njegovo uporabo ne zahteva homologacija tipa zrakoplova.
(2) ULN so lahko enosedežne ali dvosedežne in se delijo v naslednje vrste:
1. ultralahka motorna letala,
2. motorni zmaji,
3. vse druge ULN z motornim pogonom, ki izpolnjujejo pogoje iz tega člena,
4. ultralahka jadralna letala.
(3) Omejitve za ULN so naslednje:
1.1. za ULN z motornim pogonom je največja vzletna masa (MTOM) lahko:
a) za osnovno izvedbo ULN:
– 300 kg – za enosedežne ULN,
– 450 kg – za dvosedežne ULN;
b) za hidro ali amfibijsko izvedbo ULN:
– 330 kg – za enosedežne ULN,
– 495 kg – za dvosedežne ULN;
1.2. minimalna hitrost ULN pri odvzetem plinu in največji vzletni masi ULN ne sme presegati 65 km/h;
2. za ultralahka jadralna letala:
– masa praznega ultralahkega jadralnega letala brez instrumentov ne sme presegati 100 kg;
3. druge omejitve se določijo s tehničnimi zahtevami za izdelavo ULN iz 16. člena tega pravilnika za vsako vrsto ULN.
II. POGOJI ZA UPORABO IN VZDRŽEVANJE ULN
3. člen
(splošno)
ULN se sme uporabljati samo, če izpolnjuje pogoje za varno zračno plovbo in ima veljavno dovoljenje za letenje ULN, izdano v skladu z določbami tega pravilnika.
4. člen
(namen)
(1) ULN se sme uporabljati za športno letenje, za usposabljanje pilotov ULN in za ekonomsko propagando. Uporaba ULN za drugo komercialno letenje ni dovoljena. Prevoz oseb in stvari proti plačilu ni dovoljen.
(2) ULN se sme uporabljati samo v skladu z namenom uporabe, ki je vpisan v dovoljenje za letenje ULN iz 23. člena tega pravilnika.
5. člen
(letališča in vzletišča)
ULN vzletajo in pristajajo na letališčih in vzletiščih, ki so primerna za posamezno vrsto ULN v skladu z navodili za uporabo letališča oziroma vzletišča.
6. člen
(pravila letenja, hrup, omejitve)
(1) ULN lahko leti v zračnem prostoru Republike Slovenije v skladu s predpisi, ki urejajo pravila o letenju zrakoplovov.
(2) ULN sme leteti samo po pravilih vizualnega letenja (VFR) v času od pol ure pred sončnim vzhodom do pol ure po sončnem zahodu.
(3) Hrup, ki ga povzroča ULN pri letenju na višini 300 metrov nad zemeljsko površino (QFE), s polno močjo ter največjo vodoravno hitrostjo, ne sme presegati 65 dB, merjeno s tal, pri čemer se dopušča ugotavljanje hrupnosti primerjalno z zrakoplovom, ki izpolnjuje pogoje iz tega odstavka.
(4) Prepovedano je letenje ULN nad določenim območjem, ki je v skladu z zakonom razglašeno za prepovedano ali pogojno prepovedano cono.
(5) ULN lahko leti v nekontroliranem zračnem prostoru klasifikacije “G”, ki je objavljena v Zborniku zrakoplovnih informacij (AIP) Republike Slovenije.
(6) ULN lahko leti pod najmanjšo višino, določeno za vizualno letenje v skladu s predpisi, ki urejajo pravila o letenju zrakoplovov. Pri tem mora biti zagotovljena najmanjša varna višina, ki zagotavlja uspešen pristanek, če motor neha delovati. ULN mora leteti najmanj 50 metrov nad cestami, železnicami, žičnicami in drugimi objekti.
7. člen
(letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru)
(1) Letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru je prepovedano, razen v primerih, ki so določeni v drugem, tretjem in šestem odstavku tega člena in v tretjem odstavku 8. člena tega pravilnika.
(2) Pristojna služba za vodenje zračnega prometa izjemoma lahko dovoli letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru, če so podane okoliščine, ki štejejo za izredne dogodke med letenjem zrakoplova v skladu s predpisi, ki urejajo pravila o letenju zrakoplovov.
(3) Uprava Republike Slovenije za zračno plovbo (v nadaljnjem besedilu: uprava) lahko izda dovoljenje za letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru, če gre za letenje:
1. na letalski prireditvi ali
2. letenje, ki je določeno v skladu z načinom in pogoji za varno letenje na posameznem letališču.
(4) V primeru iz prve točke prejšnjega odstavka mora organizator prireditve vlogi za izdajo dovoljenja za letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru – na letalski prireditvi priložiti dokazilo, da je vsaka ULN opremljena z ustrezno radijsko postajo. Izpolnjevanje pogojev glede usposobljenosti pilotov ULN za letenje v kontroliranem zračnem prostoru se presoja za vsakega udeleženca letalske prireditve posebej, glede na veljavno dovoljenje in pooblastila, ki jih ima.
(5) V primeru iz druge točke tretjega odstavka tega člena mora pilot ULN vlogi za izdajo dovoljenja za letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru v območju določenega letališča priložiti dokazilo, da je ULN, s katero namerava leteti, opremljena z ustrezno radijsko postajo in izjavo obratovalca letališča, da za letenje z ULN v območju letališča v skladu z načinom in pogoji za varno letenje na tem letališču zadostuje dovoljenje pilota ULN, skupaj z navedbo morebitnih omejitev in pogojev.
(6) V primerih, ki niso določeni v drugem do petem odstavku tega člena, mora predlagatelj za letenje ULN v kontroliranem zračnem prostoru pridobiti posebno dovoljenje uprave. Vlogi za izdajo dovoljenja mora predlagatelj priložiti dokazilo, da je ULN opremljena z ustrezno radijsko postajo in izkazati, da ima veljavno dovoljenje najmanj športnega pilota z ustreznim posebnim pooblastilom za opravljanje določenega strokovnega dela in da je usposobljen za letenje na posamezni vrsti ULN ter ima tako usposobljenost vpisano v knjižico letenja za ULN.
(7) Dovoljenje za letenje v kontroliranem zračnem prostoru se lahko izda za določen čas, za določene lete ali za določeno letalsko prireditev ter z navedbo omejitev in pogojev.
(8) Pred izvedbo leta v kontroliranem zračnem prostoru mora pilot ULN upravi predložiti načrt leta. Uprava let dovoli, če načrt leta potrdi pristojna služba za vodenje zračnega prometa v skladu s predpisi, ki urejajo način izdajanja dovoljenj za lete zrakoplovov.
8. člen
(ozemeljska veljavnost dovoljenja za letenje ULN in mednarodni leti)
(1) Dovoljenje za letenje ULN izdano v skladu s 23. členom tega pravilnika velja samo za letenje v Republiki Sloveniji.
(2) Za letenje ULN v drugo državo je potrebno pridobiti dovoljenje oziroma soglasje pristojnih organov države, kamor je ULN namenjena in vsake države, ki jo namerava preleteti.
(3) Mednarodni let mora pilot ULN izvajati v kontroliranem zračnem prostoru, če z mednarodno pogodbo ni dogovorjeno drugače, pri čemer se vzlet in/ali pristanek lahko izvede le z letališča oziroma na letališče, ki je odprto za mednarodni zračni promet in v skladu z določbami prejšnjega člena.
9. člen
(letenje tujih ULN)
(1) Tuja ULN lahko leti v slovenskem zračnem prostoru, če izpolnjuje naslednje pogoje:
1. ima dovoljenje za letenje ULN v smislu 23. člena tega pravilnika oziroma drug ustrezen dokument, ki ga je za letenje ULN v drugi državi izdal pristojni organ te države;
2. ima pilot ULN veljavno dovoljenje pilota za to vrsto ULN, ki ga je izdal pristojni organ tuje države;
3. ima potrdilo o zavarovanju glede obveznih zavarovanj, ki velja za območje Republike Slovenije;
4. izpolnjuje pogoje glede jakosti hrupa, v skladu s tretjim odstavkom 6. člena tega pravilnika;
5. ima dovoljenje za delo radijske postaje, če je vgrajena v ULN;
6. izpolnjuje pogoje iz petega in šestega poglavja tega pravilnika;
7. ima pilot ULN pismeno soglasje podjetja za letališke storitve, lastnika ali obratovalca letališča ali vzletišča za vzletanje/pristajanje ULN na letališču oziroma vzletišču;
8. pilot ULN s podpisom na soglasju iz prejšnje točke potrdi, da je seznanjen s pravili letenja, ki veljajo v Republiki Sloveniji.
(2) O izpolnjenih zahtevah iz prejšnjega odstavka obratovalec letališča ali vzletišča vodi evidenco za vsako ULN posebej.
(3) Kopijo soglasja iz osme točke prvega odstavka tega člena mora imeti pilot ULN ves čas letenja v slovenskem zračnem prostoru pri sebi.
III. IZDELAVA ULN
10. člen
(vrste izdelave ULN)
ULN se lahko gradi amatersko oziroma se proizvaja serijsko.
a) Amaterska gradnja ULN
11. člen
(pogoj amaterske gradnje ULN)
Pri amatersko grajeni ULN morata delo in znanje, ki ju v izdelavo ULN vloži graditelj, predstavljati najmanj 51% celotne vrednosti ULN.
12. člen
(uporaba določb predpisov o amaterski gradnji zrakoplovov)
Za amatersko gradnjo ULN se uporabljajo določbe predpisov, ki urejajo amatersko gradnjo zrakoplovov.
b) Serijska proizvodnja ULN
13. člen
(pojem serijske proizvodnje ULN)
(1) Serijska proizvodnja ULN je izdelava ULN, njihovih sklopov, delov ali opreme pri pooblaščenem proizvajalcu.
(2) Serijska proizvodnja ULN brez atesta tipa ULN iz 14. člena tega pravilnika ni dovoljena.
14. člen
(atest tipa ULN)
(1) Atestiranje je postopek, s katerim se ugotovi, ali tip ULN ustreza tehničnim zahtevam iz 16. člena tega pravilnika in predloženi tehnični dokumentaciji, kar se ugotovi s preizkušanjem.
(2) Preizkušanje iz prejšnjega odstavka opravi pooblaščena oseba, ki izpolnjuje pogoje glede prostorov, opremljenosti s tehničnimi sredstvi za delo, osebja in glede operativno tehničnih postopkov in jo za to pooblasti uprava.
(3) Glede izpolnjevanja pogojev iz prejšnjega odstavka se smiselno uporabljajo določbe predpisov iz tretjega odstavka 18. člena tega pravilnika.
(4) Pogoje iz drugega odstavka tega člena predlagatelj opredeli v svojem Organizacijskem priročniku, ki ga potrdi uprava.
(5) Atest tipa ULN je dokument, s katerim uprava potrdi, da tip ULN ustreza tehničnim zahtevam iz 16. člena tega pravilnika.
(6) Po uspešno opravljenem atestiranju uprava izda atest tipa ULN na podlagi:
1. tehnične dokumentacije o proizvodnji ULN,
2. izračunov in poročil o preizkusih ULN,
3. priročnika za letenje in vzdrževanje ULN.
15. člen
(tehnična dokumentacija o proizvodnji novega tipa ULN)
(1) Tehnična dokumentacija o proizvodnji novega tipa ULN iz prejšnjega člena mora zajemati:
1. risbo ULN v treh projekcijah, sestavnice glavnih sklopov in posebno kompliciranih sklopov ter risbe detajlov, po katerih je mogoče ULN izdelati,
2. seznam materiala, polizdelkov in izdelkov, iz katerih se ULN izdeluje,
3. aerodinamični izračun ULN, z izračunom stabilnosti in krmarljivosti,
4. izračun trdnosti glavnih nosilnih elementov ULN ter rezultate preizkušanja trdnosti ULN, če to zahteva uprava,
5. izračun mas vseh delov ULN, koristnega tovora, goriva in maziva, mase pilota ter izračun lege masnega središča in največje vzletne mase ULN,
6. opis tehnoloških postopkov pri proizvodnji.
16. člen
(izračuni in preizkušanja novega tipa ULN)
(1) Izračuni in preizkušanja ULN iz 14. člena tega pravilnika se določijo s tehničnimi zahtevami za izdelavo posamezne vrste ULN, ki jih določi minister za promet in zveze.
(2) Preizkus novega tipa ULN se opravi po programu preizkušanja na zemlji in v zraku, ki ga določi proizvajalec in potrdi uprava.
(3) Preizkušanje novega tipa ULN v zraku ne sme biti krajše od 30 ur.
(4) Preizkušanje novega tipa ULN v zraku lahko opravlja učitelj letenja ULN, ki ima najmanj 200 ur samostojnega letenja na ustrezni vrsti ULN.
(5) Po opravljenem preizkušanju na zemlji in po opravljenih preizkusnih letih pooblaščena oseba napiše poročilo o preizkusih, v katerem ugotovi, ali so sposobnosti ULN v skladu z zahtevami atesta določenega tipa ULN.
(6) Na podlagi poročila o preizkusih iz prejšnjega odstavka, ki vsebuje rezultate preizkušanja ULN na zemlji in preizkusnih letov, izdela proizvajalec Priročnik za letenje in vzdrževanje novega tipa ULN.
17. člen
(priročnik za letenje in vzdrževanje ULN in vzdrževanje ULN)
(1) Priročnik za letenje in vzdrževanje ULN iz 14. člena tega pravilnika mora vsebovati zlasti podatke o:
1. namenu,
2. masi,
3. območju dovoljenega premikanja masnega središča,
4. sposobnostih,
5. stabilnosti in krmarljivosti,
6. omejitvah uporabe,
7. vzdrževanju,
8. pogonu in njegovem vzdrževanju (ne velja za ultralahka jadralna letala) in
9. navodilo za predpoletni pregled, sestavljanje, razstavljanje in skladiščenje ULN.
(2) Za vzdrževanje po priročniku iz prejšnjega odstavka je odgovoren lastnik, za predpoletni pregled pa pilot ULN.
(3) Za ULN so obvezni letni pregledi po Priročniku za letenje in vzdrževanje ULN, ki ga izda proizvajalec. Letne preglede opravlja lastnik ULN ali druga oseba, ki jo pooblasti lastnik.
(4) Lastnik ULN mora zagotoviti redno vodenje Knjige zrakoplova, ki jo izda uprava. V Knjigo zrakoplova se vpisujejo podatki o naletu in o vseh pregledih in delih, opravljenih na ULN. Lastnik ULN s podpisom potrdi v Knjigo zrakoplova vpisane podatke o opravljenih pregledih oziroma delih. Vse knjige zrakoplova mora lastnik ULN hraniti kot trajno dokumentacijo.
(5) Na ULN se lahko izvajajo spremembe in velika popravila, če jih predhodno odobri uprava.
18. člen
(dovoljenje za proizvodnjo)
(1) Pred začetkom proizvodnje določenega tipa ULN mora imeti proizvajalec za vsak določen tip ULN dovoljenje za proizvodnjo, ki ga izda uprava.
(2) Dovoljenje za proizvodnjo določenega tipa ULN se izda, če predlagatelj izpolnjuje poleg splošnih pogojev, predpisanih za opravljanje take dejavnosti, tudi posebne pogoje glede prostorov, osebja, operativno tehničnih postopkov, opreme in organiziranosti nadzora kakovosti, kar predlagatelj opredeli v Organizacijskem priročniku proizvajalca, ki ga potrdi uprava.
(3) Glede izpolnjevanja pogojev po prejšnjem odstavku se smiselno uporabljajo določbe predpisov, ki urejajo posebne pogoje za gradnjo in spremembe na zrakoplovu, motorju, propelerju, padalu in opremi zrakoplova, načinu izdelave tehnično-tehnološke dokumentacije in o tehničnem nadzoru gradnje.
(4) Vlogi za izdajo dovoljenja za proizvodnjo določenega tipa ULN mora predlagatelj priložiti:
1. atest tipa ULN, ki ga želi proizvajati, s pripadajočo tehnično dokumentacijo iz prve točke šestega odstavka 14. člena tega pravilnika in
2. podatke in dokumentacijo glede izpolnjevanja pogojev iz drugega odstavka tega člena.
19. člen
(nadzor kakovosti proizvodnje ULN)
(1) Proizvajalec ULN mora zagotoviti nadzor kakovosti proizvodnje, ki jo lahko izvaja nadzornik gradnje, ki ima ustrezno izobrazbo in potrebne izkušnje in ki ga na predlog proizvajalca potrdi uprava v skladu z določbo drugega odstavka prejšnjega člena.
(2) Vsaka ULN mora biti po končani izdelavi preizkušena na zemlji in v zraku. Preizkušanje se opravi po programu preizkušanja serijsko izdelane ULN, ki ga na predlog proizvajalca potrdi uprava.
(3) Preizkušanje ULN v zraku lahko opravi pilot, ki ima najmanj 200 ur samostojnega letenja na vrsti ULN, ki se preizkuša.
20. člen
(potrdilo proizvajalca ULN o ustreznosti ULN)
(1) Po uspešno opravljenem preizkušanju ULN izda proizvajalec za vsako ULN Potrdilo proizvajalca o ustreznosti ULN, s katerim potrjuje, da je ULN sposobna za varno letenje.
(2) Potrdilo proizvajalca iz prejšnjega odstavka se izda na obrazcu številka ULN-01, ki je sestavni del tega pravilnika.
(3) Potrdilu iz prejšnjega odstavka mora proizvajalec priložiti:
1. poročilo o preizkušanju ULN po programu preizkušanja,
2. poročilo o tehtanju in legi masnega središča ULN,
3. poročilo o kontroli geometrije ULN in
4. seznam standardne in dodatne opreme ULN.
21. člen
(stroški postopka atestiranja tipa ULN)
Stroške postopka atestiranja tipa ULN nosi predlagatelj.
IV. VPIS V REGISTER IN SPOSOBNOST ULN ZA PLOVBO
22. člen
(vpis ULN v register)
(1) Domača ULN lahko leti v slovenskem zračnem prostoru, če je vpisana v register zrakoplovov Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: register) in če izpolnjuje druge pogoje, določene s predpisi, ki urejajo zračni promet.
(2) V register se lahko vpiše samo ULN, ki ima slovenski atest ali tuj atest za določen tip ULN ali drug ustrezen dokument, ki ga uprava prizna v skladu z določbami tega člena.
(3) Za vpis ULN, ki je bila izdelana v tujini, mora predlagatelj zahtevi za vpis ULN v register, skupaj z drugo predpisano tehnično dokumentacijo, priložiti atest za tip ULN oziroma drug ustrezen dokument za določen tip ULN, ki ga je izdala druga država oziroma pooblaščeni organ te države in iz katerega je razvidno, po katerih tehničnih zahtevah za izdelavo je ULN izdelana.
(4) Če v Republiki Sloveniji še niso določene gradbene zahteve za izdelavo ULN, za katero predlagatelj zahteva vpis v register, mora predlagatelj zahtevi za vpis ULN v register priložiti tudi tehnične zahteve za izdelavo ULN, po katerih je ULN izdelana.
(5) Na podlagi ustrezne tehnične dokumentacije in preizkusov v zraku lahko uUprava prizna atest oziroma drug ustrezen dokument za določen tip ULN, ki ga je izdala druga država oziroma pooblaščeni organ te države, če zahteve ustreznih tujih predpisov niso manj zahtevne od domačih.
(6) V primeru spremembe lastništva ULN je obvezno preverjanje sposobnosti ULN za plovbo, ki se izvede v skladu s 24. členom tega pravilnika.
23. člen
(sposobnost za plovbo in dovoljenje za letenje ULN)
(1) Sposobnost ULN za plovbo (v nadaljnjem besedilu: plovnost ULN) ugotavlja uprava ali organizacija, ki jo uprava pooblasti, da ugotavlja plovnost v njenem imenu in pod njenim nadzorom.
(2) Na zahtevo lastnika ali uporabnika ULN uprava izda dovoljenje za letenje ULN, za katero se v skladu z določbami 23., 24. in 25. člena tega pravilnika ugotovi, da izpolnjuje pogoje za varno zračno plovbo.
(3) Vlogi za izdajo dovoljenja iz prejšnjega odstavka predlagatelj priloži:
1. poročilo komisije, izdelano v skladu z določbami predpisov, ki urejajo amatersko gradnjo zrakoplovov oziroma atest tipa ULN, če gre za serijsko proizvodnjo ULN,
2. priročnik za letenje in vzdrževanje ULN,
3. potrdilo, iz katerega izhaja, da hrup ULN ne presega omejitev, določenih v tem pravilniku (ne velja za ultralahka jadralna letala),
4. dovoljenje za delo radijske postaje, če je vgrajena v ULN in
5. potrdilo o zavarovanju glede obveznih zavarovanj.
(4) Dovoljenje za letenje ULN je spričevalo o sposobnosti zrakoplova posebne kategorije za varno zračno plovbo in dokaz o vpisu v register.
(5) Dovoljenje za letenje ULN se izda na obrazcu številka ULN-02, ki je sestavni del tega pravilnika.
(6) Dovoljenje za letenje ULN mora biti med letom v/na ULN, oziroma ga mora imeti pilot ULN pri sebi.
(7) Potrdilo iz tretje točke tretjega odstavka tega člena izda oseba, ki jo pooblasti uprava.
24. člen
(ugotavljanje plovnosti ULN)
(1) Plovnost ULN se ugotavlja:
1. s pregledom ULN in njene dokumentacije,
2. s preizkusom ULN na zemlji in
3. s preizkusom ULN v zraku.
(2) S pregledom ULN se ugotovi, ali ULN ustreza tipu ULN. S pregledom dokumentacije ULN se ugotovi, ali se je letenje in vzdrževanje ULN izvajalo v skladu s Priročnikom o letenju in vzdrževanju ULN.
(3) S preizkusom na zemlji se ugotovi delovanje vseh sistemov ULN in delovanje motorja na vseh delovnih področjih delovanja motorja. Delovanja sistemov ULN se ugotavlja po Priročniku o letenju in vzdrževanju ULN, delovanje motorja pa po programu proizvajalca motorja.
(4) Preizkus ULN v zraku je preizkus ULN v okviru omejitev, določenih v Priročniku o letenju in vzdrževanju ULN. Preizkus ULN v zraku opravi pilot ULN z dovoljenjem pilota ULN iste vrste.
(5) Za ugotavljanje plovnosti ULN se smiselno uporabljajo določbe predpisov, ki urejajo postopek in način ugotavljanja plovnosti zrakoplovov, kolikor niso v nasprotju z določbami tega pravilnika.
25. člen
(podaljševanje plovnosti ULN)
Plovnost ULN se podaljšuje enkrat letno, v skladu z določbami prejšnjega člena.
V. OZNAKE ULN IN OBVESTILA O OMEJITVAH ULN
26. člen
(registrska oznaka ULN)
Vsaka ULN mora imeti registrsko oznako, določeno v skladu s predpisi, ki urejajo registrske in druge oznake zrakoplovov.
27. člen
(identifikacijska tablica in serijska številka ULN)
(1) Vsaka ULN mora imeti stabilno pritrjeno identifikacijsko tablico velikosti deset krat pet centimetrov, z vsebino, določeno v obrazcu številka ULN-03, ki je sestavni del tega pravilnika.
(2) ULN morajo imeti na trupu in krilu stabilno pritrjeno serijsko številko ULN.
28. člen
(obvestilo o uporabi ULN)
Vsaka ULN mora imeti na vidnem mestu pilotovega in sopotnikovega sedeža nameščeno čitljivo obvestilo, napisano v slovenskem in angleškem jeziku, iz katerega je razvidno, da ULN ne izpolnjuje zahtev ICAO standardov za izdajo spričevala o plovnosti zrakoplova. Obvestilo se glasi:
OBVESTILO:
ZA TA ZRAKOPLOV NI IZDANO SPRIČEVALO O PLOVNOSTI ZRAKOPLOVA V SKLADU Z ICAO STANDARDI.
Z NJIM LETITE NA LASTNO ODGOVORNOST!
NOTICE:
THIS AIRCRAFT IS OPERATING WITHOUT A CERTIFICATE OF AIRWORTHINESS ISSUED ACCORDING TO ICAO STANDARDS.
FLYING IS ON YOUR OWN RESPONSIBILITY!
VI. MINIMALNA OPREMA ULN, PILOTA ULN IN DRUGE OSEBE
29. člen
(oprema ULN)
(1) ULN z motornim pogonom mora imeti:
1. varnostne pasove, ki ustrezajo zahtevam, določenim v gradbenih predpisih,
2. merilec hitrosti,
3. višinomer,
4. količinomer goriva ali možnost optične kontrole količine goriva,
5. kompas,
6. reševalni sistem, če ga je proizvajalec ULN predvidel za ta tip ULN.
(2) Ultralahko jadralno letalo mora imeti opremo, navedeno v prvi, drugi in tretji točki prejšnjega odstavka.
(3) Odpenjanje varnostnih pasov mora biti možno z enim namernim gibom.
30. člen
(oprema pilota ULN in druge osebe)
(1) Na ULN z odprto kabino je obvezna uporaba zaščitne čelade. Za letenje z ULN nad jezeri in morjem je obvezna uporaba rešilnega jopiča. Na ULN je obvezna uporaba padala, če je zahtevana po Priročniku o letenju in vzdrževanju ULN.
(2) Pilot ULN ne sme dovoliti, da na isti ULN hkrati z njim leti oseba, ki nima predpisane opreme.
VII. USPOSABLJANJE, IZPITI, DOVOLJENJA IN POOBLASTILA PILOTOV ULN
31. člen
(pogoji za usposabljanje)
(1) Oseba, ki se usposablja za pilota ULN, mora izpolnjevati naslednje pogoje:
1. da ni mlajša od 16 let,
2. da glede posebnih zdravstvenih pogojev izpolnjuje pogoje, predpisane za kategorijo C zdravstvene sposobnosti zrakoplovnega in drugega strokovnega osebja, ki jih določa pravilnik, ki ureja zdravstvene pogoje za opravljanje del zrakoplovnega in drugega strokovnega osebja,
3. da je pred praktičnim usposabljanjem za pilota ULN uspešno končala osnovno teoretično usposabljanje po potrjenem programu usposabljanja pilotov za določeno vrsto ULN, kar dokaže z uspešno opravljenim pismenim testom,
4. da je vpisana v register učencev pri šoli letenja ali pri organizaciji, pri kateri se usposablja,
5. da vlogi za začetek usposabljanja priloži pismeno soglasje staršev ali skrbnika, če je mlajša od 18 let.
(2) Usposabljanje za pilota ULN se opravlja po programu usposabljanja za določeno vrsto ULN, ki ga odobri uprava.
(3) Usposabljanje pilotov ULN lahko opravlja šola letenja ali organizacija, ki poleg splošnih izpolnjuje tudi predpisane posebne pogoje, ki jih morajo izpolnjevati šole letenja oziroma organizacije za usposabljanje zrakoplovnega osebja.
(4) Praktično usposabljanje pilotov ULN se lahko izvaja na vzletiščih z vzletno-pristajalno stezo predpisane dolžine ali na letališčih.
32. člen
(prošnja za opravljanje izpita)
(1) Kdor želi opravljati izpit za pilota ULN, mora prošnji za opravljanje izpita, ki jo vloži pri upravi, priložiti:
1. dokazilo o naletu na vrsti ULN, kot je predpisan s programom usposabljanja,
2. izjavo šole letenja ali organizacije iz tretjega odstavka 31. člena tega pravilnika, da je kandidat izpolnil določeni program usposabljanja,
3. izjavo učitelja letenja ULN, da je kandidat usposobljen za izpit,
4. dokazilo, da je za opravljanje izpita zagotovljena ULN.
(2) Izpit za pilota ULN lahko opravlja oseba, ki je dopolnila 17 let.
33. člen
(izpit in dovoljenje pilota ULN)
(1) Izpit se opravi pred izpitno komisijo, ki jo s spiska strokovnjakov imenuje direktor uprave. Izpit za pridobitev dovoljenja pilota ULN sestavljata teoretični in praktični del, v skladu s programom usposabljanja za določeno vrsto ULN.
(2) Teoretični del izpita obsega:
1. osnove aerodinamike in mehanike letenja (teorijo letenja),
2. letalsko meteorologijo,
3. konstrukcije in materiale,
4. pogonsko skupino (motor),
5. letalsko navigacijo,
6. postopke v sili in prvo pomoč,
7. radiofonijo,
8. letalske instrumente in
9. letalske predpise.
(3) Po uspešno opravljenem teoretičnem delu izpita kandidat pristopi k praktičnemu delu izpita. Izpitni let se opravi po programu usposabljanja pilotov ULN, ki je določen za vsako vrsto ULN v skladu z 42. členom tega pravilnika.
(4) Pilotu ULN z dovoljenjem za določeno vrsto ULN, ki želi pridobiti dovoljenje pilota ULN druge vrste ULN, uprava lahko v celoti ali deloma prizna teoretični del izpita iz drugega odstavka tega člena.
34. člen
(pilot ULN)
(1) Z ULN lahko upravlja oseba, ki ima veljavno dovoljenje pilota ULN za to vrsto ULN in izpolnjuje posebne zdravstvene pogoje ter ima tip ULN, s katerim lahko upravlja, vpisan v knjižico letenja ULN.
(2) Pod nadzorom učitelja letenja ULN lahko z ULN upravlja tudi oseba, ki se usposablja za pridobitev dovoljenja pilota ULN, v skladu s pogoji iz 31. člena tega pravilnika.
(3) Preverjanje sposobnosti pilota ULN za upravljanje tipa ULN, katerega kandidat še nima vpisanega v knjižico letenja ULN, opravi učitelj letenja ULN s preverjanjem v letu in ugotovljeno sposobnost vpiše v knjižico letenja ULN.
35. člen
(učitelj letenja ULN)
(1) Usposabljanje in preverjanje strokovne usposobljenosti učencev za pilote ULN lahko v skladu s tretjim odstavkom 31. člena tega pravilnika opravlja učitelj letenja ULN, ki mora imeti:
1. najmanj 200 ur letenja, od tega najmanj 10 ur metodskega letenja na vrsti ULN, s katero usposablja in od tega najmanj 3 ure metodskega letenja na tipu ULN, s katerim usposablja ter ima veljavno dovoljenje pilota ULN že najmanj dve leti pred prijavo na izpit za pridobitev posebnega pooblastila za učitelja letenja ULN za določeno vrsto ULN,
2. opravljen izpit za učitelja ULN določene vrste ULN in
3. v veljavno dovoljenje pilota ULN vpisano ustrezno pooblastilo.
(2) Kdor želi opravljati izpit za pridobitev posebnega pooblastila za učitelja ULN za določeno vrsto ULN, mora prošnji za opravljanje izpita, ki jo vloži pri upravi, priložiti:
1. dokazilo o naletu na vrsti ULN, kot je predpisan s programom usposabljanja,
2. izjavo šole letenja ali organizacije iz tretjega odstavka 31. člena tega pravilnika, da je kandidat izpolnil določeni program usposabljanja,
3. izjavo učitelja letenja ULN, da je kandidat usposobljen za izpit,
4. dokazilo, da je za opravljanje izpita zagotovljena ULN.
(3) Učitelj letenja ULN lahko opravlja usposabljanje in preverjanje strokovne usposobljenosti kandidatov samo na tipu ULN, katerega ima vpisanega v knjižico letenja ULN.
36. člen
(izpit učitelja letenja ULN)
(1) Izpit za učitelja določene vrste ULN se opravi pred komisijo, ki jo s seznama strokovnjakov imenuje direktor uprave. Izpit sestavljata teoretični in praktični del, v skladu s programom usposabljanja za določeno vrsto ULN.
(2) Teoretični del obsega:
1. osnove aerodinamike in mehanike letenja (teorijo letenja),
2. letalsko meteorologijo,
3. pogonsko skupino (motor),
4. letalsko navigacijo,
5. vzdrževanje,
6. postopke v sili in prvo pomoč,
7. radiofonijo,
8. letalske predpise ter
9. psihofiziologijo in metodiko poučevanja.
(3) Praktični del izpita obsega izpitni let, ki se opravi po programu usposabljanja učitelja letenja ULN, ki je določen za vsako vrsto ULN posebej.
(4) Izpit za učitelja letenja ULN lahko opravlja oseba, ki je dopolnila 19 let.
37. člen
(izdaja in podaljševanje veljavnosti dovoljenj pilotov ULN)
(1) Na zahtevo osebe, ki je opravila izpit za pilota ULN oziroma izpit za učitelja ULN, uprava izda dovoljenje pilota ULN oziroma vpiše posebno pooblastilo učitelja letenja ULN v dovoljenje pilota ULN. Glede opravljanja izpitov, postopka in načina izdaje dovoljenja pilota ULN in vpisa pooblastil, se smiselno uporabljajo določbe 101., 103. do 106., 108. in 110. do 116. člena pravilnika o strokovni izobrazbi, izpitih in dovoljenjih za delo članov posadke letal (Uradni list SFRJ, št. 2/80, 31/80, 53/80, 43/81 in 10/85), kolikor niso v nasprotju z določbami tega pravilnika.
(2) Glede izpolnjevanja posebnih zdravstvenih pogojev pilotov ULN, se smiselno uporabljajo določbe pravilnika o zdravstvenih pogojih za opravljanje del letalskega in drugega strokovnega osebja in o posebnih pogojih za opravljanje zdravniških pregledov letalskega in drugega strokovnega osebja, ki jih morajo izpolnjevati zdravstvene organizacije združenega dela (Uradni list SFRJ, št. 81/89), ki se uporabljajo za zrakoplovno in drugo strokovno osebje, ki spada v kategorijo C zdravstvene sposobnosti citiranega pravilnika.
(3) Dovoljenje pilota ULN se izda z vsebino, določeno v obrazcu številka ULN-04, ki je sestavni del tega pravilnika.
(4) Veljavnost dovoljenja pilota ULN je 4 leta in se podaljša na podlagi vloge, kateri predlagatelj priloži:
a) v primeru rednega podaljšanja in v primeru podaljšanja dovoljenja po poteku njegove veljavnosti, če od izteka veljavnosti ni minilo več kot eno leto:
1. zdravniško spričevalo,
2. dokaz o preizkusu strokovnosti, ki ga je opravil pred učiteljem letenja ULN;
b) v primeru podaljšanja dovoljenja po poteku njegove veljavnosti, če je od izteka veljavnosti minilo več kot eno leto:
1. zdravniško spričevalo,
2. dokaz o preizkusu strokovnosti, ki ga je opravil pred komisijo.
(5) Preizkus strokovnosti iz druge a) in druge b) točke prejšnjega odstavka obsega poznavanje uporabe ULN in postopke v sili ter preverjanje znanja v letu.
38. člen
(knjižica letenja ULN)
Pilot ULN ali učenec za pilota ULN vpisuje svoje letenje na posamezni vrsti ULN v knjižico letenja ULN, ki jo predpiše in izda uprava. Učencu za pilota ULN mora potrditi vpisani nalet učitelj letenja ULN, ki izpolnjuje predpisane pogoje v skladu z določbami tega pravilnika.
39. člen
(sodelovanje na letalskih prireditvah)
Pilot ULN, ki ima veljavno dovoljenje pilota ULN, lahko sodeluje na letalskih prireditvah in tekmovanjih, če ima skupni samostojni nalet večji od 100 ur.
VIII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
40. člen
(1) Dovoljenje pilota zmaja z vpisanim tipom motornega zmaja, ki je bilo izdano pred začetkom veljavnosti tega pravilnika, velja do izteka veljavnosti dovoljenja.
(2) Uprava nadomesti dovoljenje iz prejšnjega odstavka z dovoljenjem pilota ULN na vlogo predlagatelja za podaljšanje veljavnosti in zamenjavo dovoljenja, če so izpolnjeni pogoji za podaljšanje veljavnosti dovoljenja pilota ULN v skladu z določbami tega pravilnika.
(3) Pilotu ULN z veljavnim tujim dovoljenjem in pooblastilom za določeno vrsto oziroma tip ULN, ki želi pridobiti dovoljenje pilota ULN oziroma posebno pooblastilo učitelja letenja ULN po tem pravilniku, uprava le-to izda, če uspešno opravi preverjanje znanja iz slovenskih letalskih predpisov, uporabe ULN in postopkov v sili ter preverjanje znanja v letu.
41. člen
(1) Za ULN, kateri je bilo do uveljavitve tega pravilnika že izdano Spričevalo o plovnosti zrakoplova, uprava izda Dovoljenje za letenje ULN ob izteku veljavnosti Spričevala o plovnosti zrakoplova v skladu z določbami 24. člena tega pravilnika. Lastnik ULN mora upravi pred izdajo Dovoljenja za letenje ULN vrniti izvirnik Potrdila o vpisu in izvirnik Spričevala o plovnosti zrakoplova.
(2) Za ULN, ki je v lasti državljana Republike Slovenije ali domače pravne osebe, pa ob uveljavitvi tega pravilnika nima atesta za tip ULN oziroma drugega ustreznega dokumenta za tip ULN, ki ga je izdala druga država oziroma pooblaščeni organ te države in nima Spričevala o plovnosti zrakoplova, mora lastnik ULN za pridobitev dovoljenja za letenje, ki se izda v skladu z določbami tega pravilnika, izkazati, da je ULN do uveljavitve tega pravilnika dosegla zadovoljivo obdobje letenja, pri čemer mora imeti ULN najmanj 50 ur naleta in mora biti pregledana v skladu z določbami 24. člena tega pravilnika.
(3) Registracijo ULN po prejšnjem odstavku mora lastnik ULN urediti najkasneje v šestih mesecih od uveljavitve tega pravilnika.
(4) Za ULN, ki je izdelana v roku šest mesecev od uveljavitve tega pravilnika in nima atesta tipa ULN oziroma drugega ustreznega dokumenta za tip ULN, ki ga je izdala druga država oziroma pooblaščeni organ te države, posamezna ULN istega tipa pa je do uveljavitve tega pravilnika že pridobila Spričevalo o plovnosti zrakoplova, se izda dovoljenje za letenje po pregledu ULN, ki se opravi v skladu s 24. členom tega pravilnika.
42. člen
(1) Program usposabljanja za pridobitev dovoljenja pilota ULN oziroma posebnega pooblastila učitelja letenja ULN za posamezno vrsto oziroma tip ULN na predlog šole letenja oziroma organizacije, ki želi opravljati usposabljanje, potrdi uprava.
(2) Šole letenja oziroma organizacije, ki ob uveljavitvi tega pravilnika že opravljajo usposabljanje za pridobitev dovoljenj oziroma posebnih pooblastil, ki jih določa ta pravilnik, uskladijo svoje programe usposabljanja z določbami tega pravilnika in jih predložijo v potrditev upravi najkasneje v treh mesecih po uveljavitvi tega pravilnika.
43. člen
(1) Vsi proizvajalci ULN morajo pridobiti dovoljenje za proizvodnjo v skladu z določbami tega pravilnika v šestih mesecih od začetka veljavnosti tega pravilnika.
(2) V roku iz prejšnjega odstavka uprava proizvajalcu ULN lahko prizna atest za določen tip ULN oziroma drug ustrezen dokument za tip ULN, ki ga je izdala tuja država oziroma pooblaščeni organ te države, pri čemer morajo biti izpolnjeni pogoji, določeni za vpis ULN v register, v skladu z določbami 22. člena tega pravilnika.
44. člen
Z dnem, ko začne veljati ta pravilnik, se preneha uporabljati:
– pravilnik o zmajarstvu (Uradni list SFRJ, št. 17/87, 57/90 in 59/91) – za zmaje, ki so opremljeni s pogonsko skupino moči do 50 kW – motorne zmaje.
45. člen
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 19. decembra 1995.
Minister
za promet in zveze
Igor Umek, dipl. ek. l. r.

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti