Na podlagi prvega odstavka 140. člena ustave Republike Slovenije, 61. in 62. člena zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93, 57/94 in 14/95), 3., 4., 6. in 7. člena zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93), na podlagi 26. člena zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93), 2. člena zakona o varstvu pred požarom (Uradni list RS, št. 71/93) ter na podlagi 10. člena statuta Občine Slovenska Bistrica je Občinski svet občine Slovenska Bistrica na 13. seji dne 7. 5. 1996 sprejel
O D L O K
o gospodarskih javnih službah v Občini Slovenska Bistrica
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta odlok določa dejavnosti, ki se izvajajo kot gospodarske javne službe (v nadaljevanju: javne službe) v Občini Slovenska Bistrica (v nadaljevanju: občina) in ureja način njihovega upravljanja.
Kot javne službe se opravljajo dejavnosti, ki so z zakonom določene kot obvezne lokalne gospodarske javne službe in dejavnosti, ki so kot lokalne javne službe in dejavnosti, ki so kot lokalne javne službe določene s tem odlokom.
2. člen
Javne službe se izvajajo na podlagi predpisanih tehničnih, oskrbovalnih, stroškovnih, organizacijskih in drugih standardov in normativov.
Župan občine je pri predlaganju odločitev na področju javnih služb, ki jih sprejema občinski svet ter pri sprejemanju odločitev, ki so v njegovi pristojnosti, dolžan zagotavljati, da se javne službe opravljajo racionalno, funkcionalno in v okviru prostorsko zaokroženih oskrbovalnih sistemov.
II. NAČIN OPRAVLJANJA JAVNIH SLUŽB
3. člen
Občina z enim ali več splošnimi akti podrobneje uredi način opravljanja posamezne ali več javnih služb, oziroma podrobneje določi elemente 7. člena zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93).
Kadar standardi in normativi iz prvega odstavka prejšnjega člena niso predpisani za celotno državo, se predpišejo s splošnimi akti iz prejšnjega odstavka.
III. JAVNE SLUŽBE
4. člen
Na območju občine se kot javne službe opravljajo naslednje dejavnosti:
1. oskrba s pitno vodo,
2. odvajanje in čiščenje komunalnih odpadnih in padavinskih voda,
3. ravnanje s komunalnimi odpadki,
4. odlaganje ostankov komunalnih odpadkov,
5. javna snaga in čiščenje javnih površin,
6. urejanje javnih površin, površin za pešce in zelenih površin,
7. pregledovanje nadzorovanje in čiščenje kurilnih naprav, dimnih vodov in zračnikov zaradi varstva zraka,
8. urejanje in vzdrževanje ulic, trgov, poti in cest, ki niso razvrščene med magistralne in regionalne ceste,
9. urejanje in vzdrževanje prometne signalizacije in prometnih režimov,
10. urejanje in vzdrževanje javnih parkirišč,
11. javna razsvetljava,
12. oskrba naselij s plinom iz omrežij,
13. oskrba s toplotno energijo iz omrežja,
14. urejanje in vzdrževanje javnih tržnic in sejmišč,
15. urejanje in vzdrževanje kopališč,
16. urejanje pokopališč in pogrebna dejavnost,
17. oskrba indusrijskih uporabnikov z vodo,
18. oskrba naselij s požarno vodo v javni rabi,
19. upravljanje, vzdrževanje in obnova vodopreskrbovalnih objektov in naprav,
20. upravljanje, vzdrževanje in obnova kanalizacijskih objektov ter čistilnih naprav namenjenih javni rabi,
21. upravljanje in vzdrževanje ostalih objektov namenjenih opravljanju javnih služb,
22. varstvo pred požarom,
23. druge dejavnosti s področja varstva okolja, ki so v pristojnosti občine,
24. plakatiranje, reklamni panoji in okraševanje,
25. deratizacija, dezinfekcija in dezinsekcija,
26. upravljanje, vzdrževanje, obnova športnih objektov in naprav.
Javne službe iz prejšnjega odstavka se opravljajo na celotnem območju občine, če z odlokom iz 3. člena tega odloka ni določeno drugače.
Dejavnosti iz 1., 2., 3., 4., 5., 6. in 7. točke prvega odstavka tega člena so obvezne lokalne javne službe, dejavnosti iz 8. do 26. točke tega člena pa so izbirne lokalne javne službe.
Uporaba javnih dobrin, ki se zagotavljajo z obveznimi javnimi službami, je obvezna, če zakon ali na njegovi podlagi izdani odlok ne določa drugače.
5. člen
Kot izbirne javne službe se lahko izvajajo tudi druge dejavnosti, ki jih določi občinski svet.
6. člen
Infrastrukturni objekti in naprave, potrebne za izvajanje javnih služb v občini so:
– objekti in naprave ter omrežja za oskrbo vodo v naseljih,
– objekti in naprave za odvajanje in čiščenje odpadnih voda,
– objekti in naprave za ravnanje z odpadki,
– objekti in naprave za odlaganje odpadkov,
– objekti in naprave za izvajanje javne snage in čiščenje javnih površin,
– ulice, trgi, poti, dovozne poti, parkirišča in ceste, ki niso razvrščene med magistralne in regionalne ceste,
– javni parki, nasadi, drevoredi in otroška igrišča,
– objekti, naprave in omrežje javne razsvetljave,
– objekti, naprave in omrežje plinifikacijskega omrežja do hišnih priključkov,
– objekti, naprave in pripadajoče omrežje za oskrbo porabnikov s toplotno energijo,
– tržnice,
– objekti in naprave kopališč,
– pokopališča s pripadajočimi objekti in napravami,
– objekti, naprave in pripadajoča omrežja za oskrbo naselij s požarno vodo v javni rabi,
– panoji namenjeni oglaševanju in reklamiranju,
– športni objekti.
S splošnimi akti iz 3. člena tega odloka se dodatno in podrobneje opredelijo objekti, naprave ter omrežja, ki so namenjeni za izvrševanje lokalnih javnih služb, uredijo pogoji in način rabe teh objektov ter uredijo druga vprašanja povezana z infrastrukturnimi objekti, napravami in omrežji, torej se dodatno in podrobneje uredi vsebina tega člena.
IV. NAČIN IZVAJANJA JAVNIH SLUŽB
7. člen
Izvajanja javnih služb občina zagotavlja:
– neposredno,
– z dajanjem koncesij
– z vlaganje javnega kapitala v dejavnosti oseb zasebnega prava.
8. člen
Občina zagotavlja neposredno izvajanje javnih služb v naslednjih oblikah:
– v režijskem obratu, kadar bi bilo zaradi majhnega obsega in značilnosti službe neekonomično ali neracionalno ustanoviti javno podjetje ali podeliti koncesijo. Režijski obrat se ostanovi kot notranja organizacijska enota občinske uprave, vprašanja povezana z delovnim področjem režijskega obrata ter druga vprašanja, se uredijo z aktom o ustanovitvi režijskega obrata,
– v javnem gospodarskem zavodu, kadar gre za opravljanje ene ali več javnih služb, ki jih zaradi narave ni mogoče opravljati kot profitne oziroma ni njihov cilj profitna dejavnost,
– v javnem podjetju, ki se ustanovi kot podjetje v lastnini občine ali podjetje v mešani lastnini v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Vprašanja, povezana z dejavnostjo javnega podjetja in njenim izvajanjem, z uporabo objektov in naprav, potrebnih za izvajanje dejavnosti ter medsebojne pravice in obveznosti med občino, kot ustanoviteljico in javnim podjetjem, se uredijo z aktom o ustanovitvi podjetja.
Ustanoviteljske pravice do javnega gospodarskega zavoda in javnega podjetja izvršuje občinski svet.
Javni gospodarski zavod in javno gospodarsko podjetje mora izdelati program za obvladovanje kakovosti, ki ga sprejme občinski svet.
9. člen
Občina zagotavlja izvajanje javnih služb z dajanjem koncesij pravni ali fizični osebi, ki je registrirana za dejavnost iz 4. člena in ki izpolnjuje pogoje, kot jih določa koncesijski akt.
Izvajalca dejavnosti na podlagi koncesije se izbere na podlagi javnega razpisa.
Postopek oddaje dejavnosti na podlagi koncesije se lahko prične na pobudo strokovnih služb občine, občinskega sveta ali na osnovi vloge o zainteresiranosti, v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Postopek javnega razpisa in izbora ter postopek na podlagi vloge o zainteresiranosti vodi občinska uprava, ki ga določi občinskim svet s koncesijskim aktom v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Po končanem postopku o izbiri koncesionarja odloči pristojni organ občine z upravno odločbo po predhodnem soglasju občinskega sveta.
Ponudnik, ki meni, da so bila kršena pravila postopka javnega razpisa ali izbora ali da je izbor neutemeljen, lahko zahteva varstvo v skladu z zakonom.
Z izbranim izvajalcem (koncesionarjem) sklene pogodbo o koncesiji župan občine v imenu in za račun občine (koncedenta).
Koncesijska pogodba se lahko sklene, skladno z zakonom, tudi s tujo pravno ali fizično osebo.
10. člen
Občina zagotavlja izvajanje javnih služb z vlaganjem finančnih ali drugih sredstev v zasebnopravne subjekte v primerih, kadar je takšna oblika primernejša od oblik zagotavljanja dejavnosti v 8. ali 9. členu tega odloka.
Postopek zagotavljanja dejavnosti z vlaganjem se lahko prične na pobudo strokovnih služb občine, občinskega sveta ali na osnovi vloge o zainteresiranosti, v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Postopek javnega razpisa in izbora ter postopek na podlagi vloge o zainteresiranosti vodi občinska uprava v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe.
Po končanem postopku o izbiri oblikuje pristojni organ občine predlog za izbor in o njem odloči z upravno odločbo po predhodnem soglasju občinskega sveta.
Ponudnik, ki meni, da so bila kršena pravila postopka javnega razpisa ali izbora ali da je izbor neutemeljen, lahko zahteva varstvo v skladu z zakonom.
Z izbranim izvajalcem sklene pogodbo o vlaganju župan občine v imenu in za račun občine.
Pogodba o vlaganju se lahko sklene, skladno z zakonom, tudi s tujo pravno ali fizično osebo.
V. ORGANIZACIJA IZVAJANJA GOSPODARSKIH JAVNIH SLUŽB
11. člen
Dejavnosti prvega odstavka 4. člena tega odloka se organizirajo na način, kot je opredeljeno v 8., 9. in 10. členu tega odloka na celotnem območju občine, razen dejavnosti, ki se s pooblastilom prenesejo v urejanje krajevnim skupnostim, za katere pa velja, da se smiselno urejajo z določili tega odloka in zakona, ki ureja gospodarske javne službe.
S splošnimi akti iz 3. člena tega odloka se podrobneje opredeli način organiziranja javnih služb.
VI. STROKOVNO-TEHNIČNE, ORGANIZACIJSKE IN RAZVOJNE NALOGE
12. člen
Za opravljanje strokovno-tehničnih, organizacijskih in razvojnih nalog na področju javnih služb skrbi občinska uprava.
Kadar narekujejo razlogi racionalnosti in ekonomičnosti ali če so potrebna posebna strokovna znanja ali oprema, lahko občinska uprava s pogodbo poveri izvajanje posameznih nalog iz 13. člena tega odloka za opravljanje takšnih nalog registrirani organizaciji ali posamezniku.
13. člen
Strokovno-tehnične, organizacijske in razvojne naloge:
– strokovne naloge na področju razvoja javnih služb
– strokovne, tehnične in organizacijske naloge v zvezi z načrtovanjem in vzdrževanjem objektov in naprav, potrebnim za izvajanje javnih služb, če z aktom o ustanovitvi režijskega obrata, javnega gospodarskega zavoda ali javnega podjetja oziroma koncesijsko pogodbo ali pogodbo o vlaganju te naloge niso prenesene na izvajalca javne službe,
– naloge nadzora nad izvajalci javnih služb, na katere so prenesene posamezne naloge izvajanja javnih služb,
– naloge v zvezi z informacijsko bazo za potrebe javnih služb,
– strokovne, tehnične in organizacijske naloge v zvezi z javnimi razpisi za oddajo posameznih javnih služb,
– strokovne, tehnične in organizacijske naloge v zvezi z financiranjem javnih služb,
– določanje pogojev in dajanje soglasij k dovoljenjem za posege v prostor, če ti zadevajo infrastrukturne objekte in naprave, če ni to javno pooblastilo preneseno na izvajalce javnih služb,
– dajanje predpisanih dovoljenj za priključitev na infrastrukturne objekte in naprave, namenjene za izvajanje javnih služb, če ni to javno pooblastilo preneseno na izvajalce javnih služb,
– administrativna opravila za svet uporabnikov,
– druge naloge, določene z zakonom ali predpisom občine.
14. člen
Za opravljanje strokovno-tehničnih, organizacijskih in razvojnih nalog na področju javnih služb se lahko ustanovi direkcija javnih služb.
VII. VARSTVO UPORABNIKOV
15. člen
Za varstvo uporabnikov se oblikuje svet uporabnikov občine Slovenska Bistrica.
Svet uporabnikov izvoli občinski svet.
Sestavo, delovno področje in podrobnejše pristojnosti določa akt o utanovitvi delovnih teles občinskega sveta.
VIII. FINANCIRANJE JAVNIH SLUŽB
16. člen
Javne službe se financirajo s ceno javnih dobrin, iz proračunskih sredstev in drugih virov določenih z zakonom ali odlokom občine.
Storitve, ki so individualno določljive in izmerljive, se financirajo iz cene, ki jo plačujejo njihovi uporabniki glede na količino porabe.
Predlog cene posamezne storitve izdela izvajalec in ga s potrebno dokumentacijo predloži občinskemu svetu ali od njega pooblaščenemu organu v skladu z zakonom.
Občinski svet lahko določi, da se cene posameznih storitev plačujejo diferencirano glede na posamezne vrste uporabnikov ali posamezne količine porabljenih storitev.
Občinski svet lahko za financiranje lokalnih služb predpiše poseben davek v skladu s predpisi, ki urejajo financiranje javne porabe in nalog lokalne skupnosti.
Uporabniki, katerim so zagotovljene storitve javnih služb, morajo storitev obvezno uporabljati in plačevati.
IX. PREHODNI IN KONČNI DOLOČBI
17. člen
Do sprejetja splošnih aktov iz 3. člena tega odloka se za ureditev zadev, ki niso urejene s tem odlokom, uporabljajo določbe predpisov, izdanih na podlagi 41. člena zakona o komunalni dejavnosti (Uradni list SRS, št. 8/82) oziroma določbe drugih predpisov, kolikor niso v nasprotju s tem odlokom.
Do ustrezne zakonske ureditve razmejitve financiranja obveznih lokalnih gospodarskih javnih služb med državo in občino se za proračunsko financiranje obveznih lokalnih gospodarskih služb uporabljajo določbe veljavnih predpisov.
18. člen
Ta odlok začne veljati osmi dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Slovenska Bistrica, dne 7. junija 1996.
Predsednik
Občinskega sveta
občine Slovenska Bistrica
dr. Janko Čar l. r.