Na podlagi 51. člena zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Uradni list RS, št. 5/91, 17/91, 12/92, 71/93, 2/94 in 38/94), 99. člena zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94) ter pograma aktivne politike zaposlovanja za leto 1996 izdaja minister za delo, družino in socialne zadeve
P R A V I L N I K
o izvajanju projektnega pristopa pri sofinanciranju programov kadrovske prenove podjetij in preprečevanju prehoda presežnih delavcev v odprto brezposelnost
I. SPLOŠNA DOLOČBA
1. člen
Ta pravilnik določa:
– nosilce in način izvajanja projektnega pristopa,
– merila in postopek za dodeljevanje sredstev v okviru projektnega pristopa ter
– nadzor nad namensko porabo dodeljenih sredstev.
Projektni pristop po tem pravilniku je koordinirana strokovna in finančna pomoč pristojnih ministrstev in strokovnih organizacij pri kadrovski prenovi podjetij iz 11. člena tega pravilnika in preprečevanju prehoda presežnih delavcev teh podjetij v odprto brezposelnost, v obsegu in na način določen v tem pravilniku (v nadaljnjem besedilu: projektni pristop).
II. NAČIN IZVAJANJA PROJEKTNEGA PRISTOPA
Izvajalca
2. člen
Projektni pristop izvajata Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo) in Republiški zavod za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: zavod).
Pri izvajanju projektnega pristopa sodelujejo tudi druga ministrstva ter druge pristojne institucije.
Projektni pristop se izvaja v obsegu, določenem v proračunu Republike Slovenije in v skladu s programom aktivne politike zaposlovanja za posamezno leto, ki ga sprejme Vlada Republike Slovenije.
Če v proračunu Republike Slovenije v posameznem letu ni posebne proračunske postavke za izvedbo projektnega pristopa, se sredstva zagotovijo v okviru proračunskih postavk subvencij za ohranjanje oziroma odpiranje delovnih mest oziroma v okviru proračunskih postavk priprave oziroma pospeševanja zaposlovanja ter pomoči pri zaposlovanju.
3. člen
Če za opravljanje določenih strokovnih nalog pri izvajanju projektnega pristopa v posameznem podjetju izvajalca nimata usposobljenih delavcev, lahko izvedbo le-teh zaupata drugim službam v okviru uprave ali zunanjim svetovalcem, izbranim na podlagi izvedenega javnega razpisa.
4. člen
Oblikovanje projektnega pristopa v posameznem podjetju, koordinacijo izvajanja potrjenega programa ukrepov ter povezovanje različnih oblik pomoči izvaja posebna projektna skupina, ki jo imenuje Vlada Republike Slovenije na predlog ministrstva, pristojnega za delo (v nadaljnjem besedilu: vladna projektna skupina).
Za pripravo strokovnih podlag oziroma predlogov za izvajanje projektnega pristopa v posameznem podjetju lahko Vladna projektna skupina oblikuje komisije in druga delovna telesa.
Sestava ter pristojnosti organov iz prejšnjega odstavka se določijo s sklepom o ustanovitvi.
Način izvajanja projektnega pristopa
5. člen
V projektni pristop se vključijo podjetja, ki izpolnjujejo pogoje iz 11. člena tega pravilnika.
Sklep o vključitvi posameznega podjetja v projektni pristop sprejme Vlada Republike Slovenije, na predlog vladne projektne skupine.
Predlog za vključitev posameznega podjetja v projektni pristop poda vladna projektna skupina na lastno pobudo, na pobudo zavoda oziroma ministrstva ali na pobudo samega podjetja.
Pobuda vladni projektni skupini mora biti dana v pisni obliki in mora biti ustrezno strokovno utemeljena.
6. člen
Izvajanje projektnega pristopa v podjetju, ki je na podlagi sklepa Vlade Republike Slovenije vključeno v projektni pristop se začne z ustanovitvijo projektne enote vladne projektne skupine (v nadaljnjem besedilu: projektna enota) v tem podjetju.
Sklep o ustanovitvi projektne enote sprejme vladna projektna skupina. S sklepom o ustanovitvi se določi sestava, naloge ter roki za začetek delovanja projektne enote.
Člani projektne enote so obvezno glavni direktor družbe ali od njega pooblaščena oseba, strokovni sodelavec družbe, zadolžen za kadrovske zadeve, strokovni sodelavec zavoda, predstavnik sindikata ter zunanji član, ki ga predlaga zavod.
Če je to potrebno, se za razreševanje posameznih problemov v projektno enoto vključijo tudi predstavniki lokalne skupnosti in drugih strokovnih organizacij oziroma skladov.
7. člen
Projektna enota najkasneje v roku 30 dni od ustanovitve pripravi in posreduje vladni projektni skupini prvo oceno stanja v podjetju in predlaga potrebne aktivnosti za izvedbo projektnega pristopa.
Obvezni sestavni del ocene iz prejšnjega odstavka je ocena potrebnih sredstev za realizacijo predlaganih aktivnosti, potencialni viri sredstev ter terminski plan priprave in izvedbe projekta.
V okviru aktivnosti za izvedbo projektnega pristopa v podjetju projektna enota predlaga potrebne aktivnosti na področju kadrovske prenove podjetja s ciljem ohranitve delovnih mest ter programe razreševanja presežnih delavcev, zlasti pa:
– aktivnosti naravnane na kadrovsko prenovo družbe, ki bo nastala kot posledica izdelane in potrjene poslovne strategije podjetja s ciljem ohranjanja optimalnega števila delovnih mest (vzpostavitev kvalitetnih poslovnih funkcij, dodatna usposobitev vodilnih delavcev, dodatna usposobitev zaposlenih za povečanje kvalitete programov ali prekvalifikacija zaposlenih zaradi uvajanja novih programov oziroma novih tehnologij ipd.);
– aktivnosti naravnane na potencialno presežne delavce (programi notranjega podjetništva, ustanovitev invalidskih podjetij, programi prekvalifikacij ali dokvalifikacij s ciljem prezaposlovanja znotraj podjetja);
– aktivnosti naravnane na razreševanje trajno presežnih delavcev (programi pomoči pri redefiniranju poklicnega cilja, programi prekvalifikacij oziroma dokvalifikacij s prezaposlovanjem k drugemu delodajalcu, programi dodatnega šolanja, programi samozaposlovanja, vzpostavljanje kooperativ ipd.).
8. člen
Finančna ocena izvedbe predlaganih aktivnosti mora biti pripravljena tako, da je iz nje razvidna višina oziroma odstotek sredstev, ki jih bo zagotovilo podjetje v okviru izvedbe projektnega pristopa.
Višina sredstev, ki jih mora zagotoviti podjetje za izvedbo projektnega pristopa, ki vsebuje aktivnosti iz prve in druge alinee tretjega odstavka 7. člena tega pravilnika ne sme biti nižja od 50% sredstev potrebnih za izvedbo celotnega projektnega pristopa. Če izvedba projektnega pristopa vsebuje le aktivnosti iz tretje alinee tretjega odstavka 7. člena tega pravilnika pa višina sredstev, ki jih mora zagotoviti podjetje oziroma delavec v primeru samozaposlovanja, ne sme biti nižji od 20%.
9. člen
Na podlagi mnenja vladne projektne skupine o podani oceni iz prvega odstavka 7. člena tega pravilnika izdela projektna enota poslovni načrt z načrtom kadrovske prenove podjetja in ga predloži v potrditev vladni projektni skupini. Obvezni sestavni del poslovnega načrta je finančno ovrednoten program ukrepov za izvedbo projektnega pristopa ter terminski plan izvedbe le-tega.
Potrditev poslovnega načrta s strani vladne projektne skupine je pogoj za začetek izvajanja načrtovanih aktivnosti.
10. člen
Stroške delovanja projektne enote krijeta podjetje in zavod, in sicer tako, da zavod krije stroške sodelovanja predstavnika zavoda in zunanjega člana, stroške sodelovanja ostalih članov projektne enote ter stroške administrativno tehnične pomoči pa podjetje.
III. MERILA IN POSTOPEK ZA DODELJEVANJE SREDSTEV V OKVIRU PROJEKTNEGA PRISTOPA
Upravičenci do sredstev v okviru projektnega pristopa
11. člen
Upravičenci do sredstev v okviru projektnega pristopa so podjetja oziroma gospodarske družbe, ki izpolnjujejo kriterije iz 13. člena tega pravilnika in so s sklepom vlade Republike Slovenije uvrščene v projektni pristop (v nadaljnjem besedilu: podjetje vključeno v projekt).
12. člen
Upravičenci do sredstev v okviru projektnega pristopa so tudi:
– gospodarske družbe, ki so ustanovljene v postopku reorganizacije oziroma prestrukturiranja podjetij vključenih v projekt oziroma gospodarske družbe, ki so zaradi stečaja podjetij vključenih v projekt delno ali v celoti prevzele opravljanje njihove dejavnosti in bodo zagotovile določeno število delovnih mest za zaposlitev presežnih delavcev v navedenih podjetjih oziroma delavcev, ki jim je prenehalo delovno razmerje zaradi njihovega stečaja (v nadaljnjem besedilu: nova družba);
– druge gospodarske družbe in samostojni podjetniki, če zaposlijo presežne delavce iz podjetjih vključenih v projekt, oziroma delavce, ki jim je delovno razmerje prenehalo zaradi stečaja podjetij vključenih v projekt (v nadaljnjem besedilu: drugi delodajalec);
– presežni delavci v podjetjih vključenih v projekt, če se samozaposlijo pred iztekom šest mesecev od dokončnosti sklepa o prenehanju delovnega razmerja (v nadaljnjem besedilu: delavec, ki se samozaposli).
13. člen
Podjetja vključena v projekt morajo izpolnjevati naslednje kriterije:
– večje število (najmanj osemdeset) ogroženih delovnih mest, zaradi česar obstaja nevarnost hkratnega prehoda večjega števila delavcev v odprto brezposelnost;
– demografska ogroženost območja oziroma nadpoprečna stopnja obstoječe brezposelnosti na področju, na katerem je sedež podjetja oziroma njegove enote;
– pomembnost podjetja za gospodarski in socialni položaj v okolju, v katerem je sedež podjetja oziroma njegove poslovne enote;
– delovno intenzivna gospodarska panoga;
– interes lokalne skupnosti za sodelovanje pri razreševanju problematike kadrovske sanacije podjetja in razreševanja presežnih delavcev, z možnostjo sofinanciranja oziroma nudenja drugih oblik pomoči pri razreševanju te problematike;
– izdelan poslovno-razvojni načrt podjetja, ki utemeljuje smiselnost pomoči pri kadrovski sanaciji podjetja, potrjen s strani zunanje institucije z ustreznimi referencami in pozitivno mnenje Vladne projektne skupine o izdelanemu načrtu;
– pripravljenost vodstva podjetja, sindikatov v podjetju ter lastnikov podjetja za skupno konstruktivno iskanje optimalnih rešitev za ohranjanje delovnih mest in iskanju možnosti za prezaposlovanje trajno presežnih delavcev v času odpovednega roka.
Merila za določitev višine sredstev
14. člen
Sredstva za izvedbo projektnega pristopa (v nadaljnjem besedilu: sredstva) se dodeljujejo v okviru finančnih možnosti posameznega proračunskega leta ter v skladu s merili, in po postopku določenem s tem pravilnikom.
V primeru, da izvedba projektnega pristopa v posameznem letu predvideva aktivnosti, ki presegajo obdobje tekočega proračunskega leta, lahko vladna projektna skupina predlaga sofinanciranje projekta v prihodnjem letu, vendar največ do 25% vrednosti izvedbe celotnega projektnega pristopa.
15. člen
Sredstva se lahko dodelijo v obliki:
– nadomestitve dela stroškov za ohranitev delovnih mest,
– sofinanciranja odpiranja novih delovnih mest,
– sofinanciranja prekvalifikacij oziroma dokvalifikacij,
– sofinanciranja prilagoditve delovnih prostorov in tehnične opreme za zaposlitev invalidne osebe,
– sofinanciranja stroškov uvajanja v delo ter
– finančne pomoči ob samozaposlitvi.
Sredstva za namene iz prve, druge in tretje alinee prejšnjega odstavka dodeljuje ministrstvo, sredstva za namene iz drugih alinei pa zavod.
16. člen
Sredstva za nadomestitev dela stroškov za ohranitev delovnih mest lahko pridobi podjetje vključeno v projekt, če se obveže, da bo najmanj dve leti po pridobitvi sredstev po tem pravilniku ohranilo pogodbeno določeno število delovnih mest za nedoločen čas, in sicer največ do višine 160.000 SIT po ohranjenem delovnem mestu.
Če je za ohranitev delovnega mesta potrebna prekvalifikacija oziroma dokvalifikacija se znesek iz prejšnjega odstavka lahko poveča do največ 250.000 SIT za vsako delovno mesto ohranjeno s prekvalifikacijo.
17. člen
Sredstva za sofinanciranje odpiranja novih delovnih mest lahko pridobi nova družba oziroma drugi delodajalec, če za nedoločen čas zaposli določeno število presežnih delavcev iz podjetij vključenih v projekt, in sicer največ do višine 175.000 SIT po presežnem delavcu, ki ga zaposli.
Če je za zaposlitev delavca iz prejšnjega odstavka potrebna njegova prekvalifikacija oziroma dokvalifikacija, se znesek iz prejšnjega odstavka lahko poveča do največ 275.000 SIT po presežnem delavcu, ki se prekvalificira oziroma dokvalificira in zaposli.
18. člen
Sredstva za sofinanciranje prilagoditve delovnih prostorov in tehnične opreme lahko pridobi nova družba oziroma drugi delodajalec, če za nedoločen čas zaposli določeno število invalidnih oseb, ki so opredeljene kot presežni delavci v podjetjih vključenih v projekt, in sicer največ do višine 350.000 SIT po invalidni osebi, ki se zaposli.
Če je za zaposlitev invalidne osebe, ki je opredeljena kot presežni delavec v podjetju vključenem v projekt, potrebna njena prekvalifikacija oziroma dokvalifikacija, lahko nova družba ali drugi delodajalec pridobi sredstva do največ 250.000 SIT po invalidni osebi, ki se prekvalificira oziroma dokvalificira in zaposli za nedoločen čas.
19. člen
Sredstva za sofinanciranje stroškov uvajanja v delo lahko pridobi nova družba, če za nedoločen čas zaposli določeno število delavcev, ki jim je delovno razmerje prenehalo zaradi stečaja podjetja vključenega v projekt.
Nova družba lahko pridobi sredstva iz prejšnjega odstavka, če sklene delovno razmerje z navedenim delavcem pred iztekom treh mesecev od dneva prijave delavca zavodu.
Sofinanciranje stroškov uvajanja v delo se opravi v obliki nadomestitve dela plače za obdobje največ treh mesecev in ne sme presegati zneska zajamčene plače na mesec po delavcu, ki se zaposli.
Če nova družba uveljavlja sredstva za sofinanciranje stroškov uvajanja v delo skupaj z uveljavitvijo sredstev za sofinanciranje novih delovnih mest oziroma sofinanciranje prekvalifikacij ali dokvalifikacij, odobreni znesek ne sme presegati skupno zneska dvanajst zajamčenih plač po delavcu.
20. člen
Delavec, ki se samozaposli, lahko pridobi sredstva finančne pomoči v višini največ 500.000 SIT.
21. člen
Prednost pri dodeljevanju sredstev bodo imela podjetja vključena v projekt, nove družbe oziroma drugi delodajalci, ki bodo:
– ohranili oziroma odprli večje število delovnih mest,
– ohranili oziroma zaposlili večje število invalidnih oseb,
– zagotovili večji odstotek lastnih sredstev pri sofinanciranju izvedbe projektnega pristopa,
– zagotovili sofinanciranje izvedbe projektnega pristopa s strani lokalne skupnosti oziroma drugih pravnih oseb,
– imela po mnenju strokovnjakov večjo možnost sanacije oziroma po podatkih iz potrjenega poslovnega načrta realne možnosti za normalno poslovanje in izpolnjevanje prevzetih obveznosti po pogodbah, sklenjenih v skladu s tem pravilnikom,
– katerih sedež, obrat oziroma poslovna enota se nahaja na območju z višjo stopnjo nadpoprečne brezposelnosti.
22. člen
Višina sredstev, ki se lahko dodelijo za posamezne namene po tem pravilniku se, če gre za območje z nadpoprečnimi stopnjami brezposelnosti, lahko poveča za sorazmerni delež za kolikor stopnja brezposelnosti presega republiško poprečje. Pri tem se upošteva naslednja lestvica:
----------------------------------------------------------------
stopnja relativne
brezposelnosti indeks rasti
----------------------------------------------------------------
do 14% 100
14%–20% 130
21%–25% 160
nad 25% 190
----------------------------------------------------------------
Postopek dodeljevanja sredstev
23. člen
Podjetje vključeno v projekt uveljavlja sredstva tako, da v skladu z določbo drugega odstavka 15. člena ministrstvu oziroma zavodu predloži:
– pisno vlogo,
– poslovni načrt z načrtom kadrovske prenove potrjen s strani vladne projektne skupine,
– finančno konstrukcijo celotne izvedbe projektnega pristopa in predlog za dodelitev sredstev potrjen s strani vladne projektne skupine,
– terminski plan izvedbe predvidenih aktivnosti in dinamiko dodelitve sredstev potrjeno s strani vladne projektne skupine.
Pristojni organ ministrstva oziroma zavoda mora najkasneje v roku 30 dni po prejemu popolne vloge v skladu s prejšnjim odstavkom sprejeti sklep o dodelitvi sredstev. Sklep o dodelitvi sredstev skupaj s pozivom za sklenitev pogodbe mora ministrstvo oziroma zavod posredovati podjetju vključenem v projekt najkasneje v roku dveh delovnih dni po sprejetju sklepa.
Medsebojne pravice in obveznosti podjetja vključenega v projekt in ministrstva oziroma zavoda se uredita v pogodbi, ki jo pogodbeni stranki morata skleniti najkasneje v roku 15 dni po izdaji sklepa o dodelitvi sredstev.
Če podjetje vključeno v projekt ne pristopi k sklenitvi pogodbe v predpisanem roku se šteje, da je vlogo za dodelitev sredstev umaknil.
24. člen
Nova družba oziroma drugi delodajalec uveljavlja sredstva s prijavo na javni razpis, ki ga objavi ministrstvo oziroma zavod.
Postopek javnega razpisa vodi posebna strokovna komisija, ki jo na predlog vladne projektne skupine imenuje minister za delo, družino in socialne zadeve (v nadaljnjem besedilu: minister) oziroma direktor zavoda (direktor).
Komisijo sestavlja najmanj pet članov, ki so strokovnjaki za področje oziroma dejavnost, na katero se prijava na razpis nanaša. Delo komisije vodi član, ki ga določi minister oziroma direktor.
Strokovne naloge za komisijo izvaja ministrstvo oziroma zavod. Opravljanje posameznih strokovnih nalog pri izvedbi javnega razpisa se lahko zaupa tudi zunanjim izvajalcem, ki so usposobljeni za navedeno področje.
25. člen
Komisija najkasneje v roku 15 dni po izteku roka za prijavo na javni razpis objavljenega v Uradnem listu Republike Slovenije poda ministru oziroma direktorju predlog izbire novih družb oziroma drugih delodajalcev za dodelitev sredstev.
Predlog iz prejšnjega odstavka mora vsebovati podatke o višini sredstev, ki se predlagajo za dodelitev, navedbo proračunske postavke iz katere se sredstva dodelijo, dinamiko dodeljevanja sredstev ter obliko zavarovanja vračila sredstev v primeru nenamenske porabe le-teh.
Minister oziroma direktor mora najkasneje v roku 10 dni po prejemu predloga iz prejšnjega odstavka sprejeti sklep o dodelitvi sredstev. Sklep o dodelitvi sredstev skupaj s pozivom za sklenitev pogodbe mora minister oziroma direktor posredovati najkasneje v roku dveh delovnih dni po izdaji sklepa.
Medsebojne pravice in obveznosti se uredita v pogodbi, ki jo pogodbeni stranki morata skleniti najkasneje v roku 15 dni po izdaji sklepa o dodelitvi sredstev.
Če nova družba oziroma drugi delodajalec ne pristopi k sklenitvi pogodbe v predpisanem roku se šteje, da je vlogo za dodelitev sredstev umaknil.
26. člen
Ne glede na določbo prvega odstavka 24. člena tega pravilnika, nova družba oziroma drugi delodajalec, ki se obveže zaposliti največ deset trajno presežnih delavcev v podjetju vključenem v projekt, uveljavlja sredstva neposredno pri pristojni območni enoti zavoda.
IV. NADZOR NAD NAMENSKO PORABO SREDSTEV
27. člen
Nadzor nad namensko porabo dodeljenih sredstev izvaja ministrstvo oziroma zavod oziroma z njune strani pooblaščena fizična ali pravna oseba.
Prejemnik sredstev mora ministrstvu oziroma zavodu kadarkoli omogočiti vpogled v dokumentacijo, ki se nanaša na namensko uporabo dodeljenih sredstev.
Prejemnik sredstev je dolžan trimesečno obveščati ministrstvo oziroma zavod o namenski uporabi sredstev, po izteku pogodbenih rokov pa je prejemnik dolžan pripraviti in posredovati končno poročilo.
Pisno poročilo o izvedbi projektnega pristopa v posameznem podjetju vključenem v projekt mora ministrstvu oziroma zavodu trimesečno posredovati tudi vladna projektna skupina.
V. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
28. člen
Z dnem uveljavitve tega pravilnika prenehajo veljati določbe 10. in 24. člena pravilnika o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja (Uradni list RS, št. 23/96).
29. člen
Vladna delovna skupina za reševanje problematike viškov delovne sile v posameznih podjetjih ustanovljena s sklepom Vlade Republike Slovenije št. 100-01/93-2/8-8 z dne 4. 4. 1996 in sklepom št. 100-01/96-5/1-8 z dne 24. 5. 1996 nadaljuje delo kot vladna projektna skupina po tem pravilniku.
30. člen
Podjetja, za katera je Vlada Republike Slovenije s sklepom št. 100-01/96-5/1-8 z dne 24. 5. 1996 in sklepom št. 100-01/96-5/2-8 z dne 19. 9. 1996 sprejela program pomoči se štejejo za podjetja vključena v projekt po tem pravilniku.
31. člen
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 017-02-006/96
Ljubljana, dne 2. oktobra 1996.
Minister
za delo, družino
in socialne zadeve
mag. Anton Rop l. r.