Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo občanov naselja Kasaze, ki jih zastopa pooblaščenec Alojz Kotar iz Kasaz, na seji dne 19. decembra 1996
o d l o č i l o:
1. Določba 10. člena odloka o določitvi števila članov sveta krajevne skupnosti in o določitvi volilnih enot za volitve predsednika in članov sveta krajevne skupnosti v Občini Žalec (Uradni list RS, št. 20/96) ni v skladu z ustavo in zakonom.
2. Neskladnost iz prejšnje točke je potrebno odpraviti v roku šest mesecev od dneva objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Na podlagi pooblastila 155 občanov naselja Kasaze je Alojz Kotar, svetnik Občinskega sveta občine Žalec, vložil pobudo za oceno ustavnosti in zakonitosti odloka o določitvi števila članov sveta krajevne skupnosti in o določitvi volilnih enot za volitve predsednika in članov sveta krajevne skupnosti v Občini Žalec (v nadaljevanju: odlok). V pobudi navaja, da je Krajevna skupnost Liboje (v nadaljevanju: KS Liboje) na podlagi odloka razdeljena na 4 volilne enote: Kasaze, Liboje, Zabukovica in Brnica. Meni, da izpodbijani odlok ne določa števila članov sveta KS Liboje v skladu z zakonom o lokalnih volitvah, ki se uporablja tudi za volitve v svete krajevnih skupnosti in določa, da se volilne enote oblikujejo tako, da se en član sveta voli na približno enako število volilcev. Za volilno enoto Kasaze, ki šteje 702 volilca, je odlok določil dva člana sveta, za volilno enoto Liboje, ki šteje 439 volilcev, pa tri člane sveta. Navaja, da je KS Liboje ob sprejemanju izpodbijanega odloka nasprotovala, da ima naselje Kasaze le dva člana sveta in opozarjala na kršitev volilne zakonodaje. Predlaga, da ustavno sodišče, poveča število članov sveta KS Liboje od 7 na 9 članov in tako omogoči volilni enoti Kasaze dodatno izvolitev še dveh članov sveta. Pobudi prilaga 155 podpisov občanov naselja Kasaze.
2. Na zahtevo ustavnega sodišča, da Občinski svet občine Žalec da svoja pojasnila na navedbe v pobudi oziroma odgovori na vloženo pobudo, je tajnik Občine Žalec poslal gradivo Občinskega sveta občine Žalec, ki se nanaša na sprejem izpodbijanega odloka, in pojasnilo o poteku njegovega sprejemanja. Navaja, da so bili podlaga za pripravo besedila odloka predlogi krajevnih skupnosti z območja občine. KS Liboje je svoje soglasje s pripombami poslala potem, ko je bilo gradivo za sejo občinskega sveta že poslano v obravnavo. Zato je župan, upoštevajoč pripombe KS Liboje, vložil amandma, ki pa na seji občinskega sveta ni bil sprejet. Župan veljavnosti izpodbijanega odloka ni zadržal.
3. Iz poslanega gradiva je razvidno, da je župan Občine Žalec na predlog Krajevne skupnosti Liboje dal amandma k 10. členu odloka in z njim predlagal, da se v 1. volilni enoti, ki obsega naselje Liboje, številka 3 nadomesti s številko 2, in v 4. volilni enoti, ki obsega naselje Kasaze, številka 2 nadomesti s številko 3. Iz zapisnika 12. seje Občinskega sveta občine Žalec z dne 4. 4. 1996 je razvidno, da navedeni amandma ni bil sprejet.
B)
4. Glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) je ustavno sodišče pobudo sprejelo in takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
5. Izpodbijani odlok je Občinski svet občine Žalec sprejel na podlagi 109. člena zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93, 7/94, 33/94 in 70/95 – v nadaljevanju: ZLV) in določa za prve volitve na območju Občine Žalec število članov svetov krajevnih skupnosti in volilne enote za volitve predsednika in članov svetov krajevnih skupnosti. Odlok v 10. členu za svet KS Liboje določa osem članov (predsednika in sedem članov). Za volitve članov sveta določa štiri volilne enote: naselje Liboje, Brnica, Zabukovica-del in Kasaze in za vsako volilno enoto število članov, ki se volijo. Tako za volilno enoto Liboje določa 3 člane, za volilno enoto Brnica enega člana, za volino enoto Zabukovica-del enega člana in za volilno enoto Kasaze dva člana sveta.
6. Za volitve članov svetov krajevnih skupnosti se smiselno uporabljajo določbe ZLV, ki veljajo za večinske volitve (drugi odstavek 109. člena ZLV). Sedmi odstavek 119. člena ZLV določa, da se volilne enote za volitve članov sveta krajevnih skupnosti določijo tako, da je zagotovljena zastopanost prebivalcev posameznih naselij oziroma delov krajevne, vaške ali četrtne skupnosti v svetu te skupnosti. Na podlagi smiselne uporabe določbe prvega odstavka 19. člena in prvega odstavka 20. člena ZLV se morajo tudi za volitve članov sveta KS oblikovati volilne enote tako, da se en član sveta KS voli na približno enako število prebivalcev. Navedena določba zagotavlja uresničevanje ustavnega načela o enakosti volilne pravice iz 43. člena ustave, ki v prvem odstavku določa, da je volilna pravica splošna in enaka. Zato je pri oblikovanju volilnih enot potrebno upoštevati načelo, vsebovano v prvem odstavku 20. člena ZLV, da se na približno enako število prebivalcev voli po en član oziroma enako število članov občinskega sveta. Če volilne enote niso oblikovane v skladu z navedenim načelom, je kršena enakost volilne pravice, zagotovljena v 43. členu ustave.
7. Po podatkih statističnega urada imajo po štetju prebivalcev iz leta 1993 naselje Liboje 445, naselje Kasaze 904 in naselje Brnica 48 prebivalcev. Pobudniki v pobudi navajajo, da ima del naselja Zabukovica, ki predstavlja samostojno volilno enoto, 150 volivcev. Kakor je razvidno iz navedenih podatkov, odlok v 10. členu očitno ne zagotavlja približno enake zastopanosti prebivalcev v svetu KS Liboje, saj določa v volilni enoti Kasaze enega člana sveta na 350 volivcev, v volilni enoti Liboje na 116 volivcev, v volilni enoti Zabukovica-del na 150 volivcev in v volilni enoti Brnica na 43 volivcev. Prvi odstavek 20. člena ZLV zahteva, da se en član sveta voli na približno enako število prebivalcev in so odstopanja od tega načela dopustna le, če so utemeljena z varstvom pravic drugih pravnih subjektov ali z varstvom drugih ustavnih vrednot (odločba ustavnega sodišča št. U-I-265/96 z dne 31. 7. 1996, objavljena v Uradnem listu RS, št. 43/96). V obravnavanem primeru iz zapisnikov sej Občinskega sveta občine Žalec in pojasnila na vloženo pobudo ni razvidno, da bi obstajali kakšni razlogi, ki bi opravičevali kakršnokoli odstopanje od navedenega načela. V zadevi št. U-I-128/92 (OdlUS I, 75) je ustavno sodišče ocenilo, da največ petodstotna odstopanja pri oblikovanju velikosti volilnih enot še ne pomenijo kršitve enakosti volilne pravice. Glede na to ustavno sodišče ocenjuje, da tako veliko odstopanje v obravnavani zadevi pomeni kršitev enakosti volilne pravice v vsakem primeru, tudi če bi morebiti obstajali določeni razlogi, ki bi opravičevali določena nebistvena odstopanja od načela, da se na približno enako število prebivalcev voli en član sveta krajevne skupnosti.
8. Ker je pri oblikovanju volilnih enot za volitve članov sveta KS Liboje prišlo do bistvenega odstopanja od načela, da se na približno enako število prebivalcev voli po en član sveta krajevne skupnosti, določenega v prvem odstavku 20. člena ZLV in s tem do kršitve načela enakosti volilne pravice iz prvega odstavka 43. člena ustave, je ustavno sodišče ugotovilo, da določba 10. člen odloka ni v skladu z ustavo in zakonom.
9. Prve volitve v svete krajevnih skupnosti na območju Občine Žalec so bile že opravljene (dne 16. junija 1996 – na podlagi razpisa, objavljenega v Uradnem listu RS, št. 20/96). Novoizvoljeni sveti krajevnih skupnosti so na podlagi petega in šestega odstavka 109. člena ZLV za vse naslednje volitve sami pristojni za določitev volilnih enot in števila članov sveta krajevne skupnosti. Ustavno sodišče je za odpravo ugotovljene neskladnosti z ustavo in zakonom določilo rok šest mesecev. To pomeni, da bo moral svet KS Liboje najkasneje v šestih mesecih od objave te odločbe v Uradnem listu s svojim aktom določiti posamezne volilne enote in število članov sveta v skladu s prvim odstavkom 20. člena ZLV. Župan Občine Žalec pa bo moral v skladu s sprejetim aktom sveta KS Liboje na podlagi prvega odstavka 111. člena ZLV razpisati nove volitve v svet KS Liboje. Pri tem pa ustavno sodišče, glede na predlog v dopolnitvi pobude, da se število članov za volilno enoto Kasaze poveča na štiri člane, opozarja, da je pri tem potrebno smiselno upoštevati 21. člen ZLV, ki omejuje število članov sveta v eni volilni enoti na tri člane.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 48. člena zakona o ustavnem sodišču v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Ude, ki je podal odklonilno ločeno mnenje.
Št.U-I-256/96-10
Ljubljana, dne 19. decembra 1996.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.