Na podlagi 6. člena zakona o standardizaciji (Uradni list RS, št. 1/95) in 99. člena zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94, 20/95 – odl. US RS in 29/95) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju naslonov za glavo, posameznih in vgrajenih v naslonjala sedežev (št. 25.04)
1 SPLOŠNO
1.1 Nasloni za glavo, ki se uporabljajo v vozilih za prevoz potnikov, morajo biti homologirani v skladu s to odredbo.*
2. PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na naprave, katerih naloga je omejiti premik glave odraslega potnika nazaj glede na ostali del telesa, da bi se tako v primeru nesreče zmanjšala nevarnost poškodb vratnega dela hrbtenice.
2.1.1 Ti nasloni za glavo so lahko grajeni skupaj z naslonjalom sedeža, snemljivi ali ločeni.
2.1.2 Ta odredba se ne nanaša na naslone za glavo, ki se vgradijo na zložljive sedeže, na sedeže, ki so postavljeni prečno na vzdolžno os vozila, ali na sedeže, ki so obrnjeni nazaj.
2.1.3 Odredba se nanaša tudi na sama naslonjala sedežev, če so izvedena tako, da služijo obenem kot nasloni za glavo.
2.2 Nasloni za glavo, po določilih iz točke 2.1 te odredbe, so naprave, namenjene ločeni uporabi, to je uporabi kot posamezna oprema na sedežih za odrasle potnike, ki so obrnjeni naprej, v vozilih s tremi ali več kolesi.
3 ZAHTEVE
3.1 Naslon za glavo v nobenem primeru ne sme povzročiti dodatne nevarnosti za potnike v vozilu. Naslon za glavo ne sme v nobenem primeru imeti nevarne hrapavosti ali ostrih robov, ki bi lahko povečali nevarnost poškodb.
3.2 Prednji in zadnji deli naslonov za glavo morajo biti preskušeni glede na absorpcijo energije.
3.3 Prednji in zadnji deli naslonov za glavo morajo biti tako oblazinjeni, da ni mogoč neposreden dotik glave potnika z deli ogrodja naslona za glavo. Ti deli ogrodja, ki so nameščeni tako, da se jih je mogoče dotakniti s kroglo s premerom 165 mm, morajo biti zaobljeni s polmerom, ki ni manjši od 5 mm.
3.4 Zahteve iz točk 3.2 in 3.3 te odredbe ne veljajo za zadnje dele naslonov za glavo, ki so nameščeni na tistih sedežih v vozilu, za katerimi ni več sedežev.
3.5 Nasloni za glavo morajo biti pritrjeni na naslonjalo sedeža oziroma na ogrodje vozila tako, da med testom ne more noben trd in nevaren predmet prodreti skozi oblazinjenje, ravno tako obremenitve med testom ne smejo povzročiti štrlečih in nevarnih delov na elementih za pritrditev naslona za glavo na naslonjalo sedeža, ki bi lahko predstavljati nevarnost za potnike v vozilu.
3.6 Višina naslona za glavo
3.6.1 Višino naslona za glavo je treba meriti skladno z zahtevami iz točke 6.5 pravilnika ECE R 17.05
3.6.2 Pri naslonih za glavo, ki niso nastavljivi po višini, višina ne sme biti manjša od 800 mm za prednje oziroma 750 mm za druge sedeže.
3.6.3 Pri naslonih za glavo, ki so nastavljivi po višini:
3.6.3.1 višina ne sme biti manjša od 800 mm za prednje oziroma 750 mm za druge sedeže; ta višina mora biti dosežena v vmesni legi med najnižjo in najvišjo možno nastavljivo lego;
3.6.3.2 ne sme biti “uporabne lege” naslona za glavo, ki bi bila nižja od 750 mm;
3.6.3.3 pri sedežih, ki niso prednji sedeži, so lahko nasloni za glavo izvedeni tako, da jih je mogoče preklopiti v lego, kjer je njihova višina manjša od 750 mm, pod pogojem, da je potnikom jasno razpoznavno, da taka lega naslona za glavo ni namenjena za uporabo;
3.6.3.4 pri prednjih sedežih so nasloni za glavo lahko izvedeni tako, da se, če sedež ni zaseden, samodejno premaknejo v lego, kjer je njihova višina manjša od 750 mm, pod pogojem, da se samodejno zopet vrnejo v prvotno lego, ko je sedež zaseden.
3.6.4 Mere, omenjene v točkah 3.3.2 in 3.3.3.1 te odredbe, so lahko tudi manjše od 800 mm v primeru, da bi lahko dosegli primeren odmik naslona za glavo od notranje površine strehe, oken ali katerega drugega dela vozila, pod pogojem, da ta odmik ne presega 25 mm. Pri sedežih, ki so opremljeni z napravo za prestavitev oziroma nastavitev lege, velja to za vse lege sedeža. Vendar pa v tem primeru, ob odstopanju od določbe točke 3.3.3.2 te odredbe, ne sme biti “uporabne lege” naslona za glavo, ki bi bila nižja od 700 mm.
3.6.5 Višina naslona za glavo na srednjem zadnjem sedežu lahko odstopa od zahtev iz točk 3.3.2 in 3.3.3.1 te odredbe, vendar ne sme biti nižja od 700 mm.
3.7 Višina tistega dela naslona za glavo, na katerega se naslanja glava, mora biti pri naslonu, ki je nastavljiv po višini, najmanj 100 mm.
3.8 Pri naslonu za glavo, ki ni nastavljiv po višini, sme biti med naslonom sedeža in naslonom za glavo presledek, ki ni večji kot 60 mm.
3.9 Po višini nastavljiv naslon za glavo mora biti pri svoji najnižji legi odmaknjen od zgornjega roba naslona sedeža največ 25 mm.
3.10 Naslon za glavo in njegovi pritrdilni elementi morajo biti izvedeni tako, da največji premik glave nazaj ni večji od 102 mm, merjen po določilih te odredbe.
3.11 Naslon za glavo in njegovi pritrdilni elementi morajo biti dovolj trdni, da brez porušitve zdržijo obremenitev 89 daN.
3.12 Naslon za glavo, nastavljiv po višini, mora biti izveden tako, da ga ni mogoče dvigniti prek najvišje predvidene točke, razen s posegom, ki ni nikakor povezan z normalnim nastavljanjem višine.
4 PRESKUŠANJE NASLONA ZA GLAVO
4.1 Preskušanje naslona za glavo lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 25.04. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 25.04 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v Informacijskem centru Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA NASLONA ZA GLAVO
5.1 Homologacija naslona za glavo in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 25.04. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 43/96).
7 VELJAVNOST ODREDBE
7.1 Z uveljavitvijo te odredbe preneha veljati odredba o homologiranju naslonov za glavo, posameznih in vgrajenih v naslonjala sedežev (št. 25) – (Uradni list RS, št. 35/94).
7.2 Ta odredba začne veljati 1. oktobra 1999 s tem, da ostanejo homologacije, izdane pred tem datumom po odredbi št. 25, v veljavi še do 1. oktobra 2002.
Št. 009-10/96-38
Ljubljana, dne 20. oktobra 1997.
dr. Lojze Marinček l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo
* Po tej odredbi ni potrebno homologirati naslonov za glavo v vozilih kategorije M1, ki so homologirani v skladu z odredbo o homologaciji vozil glede na sedeže, njihovo pritrditev in naslone za glavo (št. 17).