Na podlagi 36. člena zakona o raziskovalni dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/91-I) izdaja minister za znanost in tehnologijo
P R A V I L N I K
o ciljnih raziskovalnih programih za podporo strateškega razvoja Slovenije na posameznih področjih
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta pravilnik določa pogoje, metodologijo in postopek oblikovanja, izbora, financiranja, spremljanja in nadziranja izvajanja raziskovalno-razvojnih projektov v okviru ciljnih raziskovalnih programov (v nadaljevanju: CRP), ki podpirajo doseganje ciljev nacionalnega pomena in jih financira država preko ministrstev in drugih proračunskih uporabnikov.
Ciljni raziskovalni programi so posebna programska struktura in oblika uresničevanja Nacionalnega raziskovalnega programa in raziskovalna podpora strateškim ciljem, ki jih opredeljujejo strateški dokumenti drugih ministrstev.
2. člen
Ciljni raziskovalni programi se oblikujejo in izvajajo v sodelovanju ministrstva, pristojnega za znanost in tehnologijo (v nadaljevanju: MZT) z drugimi ministrstvi, ki so pristojna za področja, ki jih pokriva posamezen ciljni raziskovalni program (v nadaljevanju: sodelujoča ministrstva), in drugimi proračunskimi uporabniki, ki so naročniki projektov.
Posamezno sodelujoče ministrstvo ima praviloma en ciljni raziskovalni program, lahko pa za različna področja dejavnosti, za katera je pristojno, oblikuje tudi dva ali več ciljnih raziskovalnih programov.
3. člen
Koordinator medresorskega sodelovanja na področju ciljnih raziskovalnih programov je MZT.
Za vsebinsko in finančno koordinacijo ciljnih raziskovalnih programov je pristojna medresorska komisija za koordinacijo ciljnih raziskovalnih programov (v nadaljevanju: medresorska komisija), ki jo na predlog sodelujočih ministrstev imenuje minister, pristojen za znanost in tehnologijo.
4. člen
MZT zagotavlja:
– kakovost izvajanja raziskovalnih projektov v okviru ciljnih raziskovalnih programov na podlagi kriterijev MZT o raziskovalni kakovosti odgovornih nosilcev in ostalih raziskovalcev v projektni skupini, ki veljajo za aplikativne oziroma razvojne projekte,
– od 25% do 50% sredstev za izvajanje raziskovalnih projektov v okviru ciljnih raziskovalnih programov,
– sredstva za stroške delovanja medresorske komisije.
Sodelujoča ministrstva zagotavljajo:
– predloge za razpis prednostnih projektov za posamezen ciljni raziskovalni program,
– presojo ustreznosti raziskovalnih projektov svojim strateškim potrebam,
– od 50% do 75 % sredstev za izvajanje raziskovalnih projektov,
– sredstva za stroške upravljanja ciljnih raziskovalnih programov.
II. JAVNI RAZPIS
5. člen
MZT pozove sodelujoča ministrstva, da enkrat letno predložijo predlog prednostnih raziskovalnih projektov za ciljne raziskovalne programe, ki predstavljajo raziskovalno podporo njihovim strateškim usmeritvam.
Predlog iz prvega odstavka tega člena mora vključevati:
– navedbo in naziv ciljnih raziskovalnih programov za podporo strateškim usmeritvam, za katere želijo razpisati prednostne raziskovalno-razvojne projekte s kratko opredelitvijo osnovnih nacionalnih ciljev, za katere se predlaga ciljni raziskovalni program,
– navedbo raziskovalno-razvojnih projektov z natančno opredelitvijo izhodiščnih ciljev, pomembnih za naročnika,
– trajanje posameznega projekta,
– okvirno višino sredstev, ki jih planirajo za izvedbo raziskovalno-razvojnih projektov znotraj posameznega ciljnega raziskovalnega programa v posameznem proračunskem letu,
– navedbo drugih proračunskih in neproračunskih uporabnikov, zainteresiranih za posamezen ciljni raziskovalni program in navedbo drugih potencialnih sofinancerjev projektov.
6. člen
Na podlagi predloženih raziskovalno-razvojnih projektov v okviru posameznih ciljnih raziskovalnih programov, ki predstavljajo raziskovalno podporo skupnim strateškim usmeritvam posameznega ministrstva in na podlagi opredeljenih sredstev za njihovo izvedbo s strani predlagateljev, MZT izvede potrebne finančne in vsebinske uskladitve s posameznim ministrstvom in praviloma enkrat letno pripravi in skupaj s sodelujočim ministrstvom objavi javni razpis (v nadaljevanju: razpis) za izbiro projektov v okviru posameznega ciljnega raziskovalnega programa. V razpisu lahko kot sofinancerji sodelujejo tudi drugi proračunski in neproračunski uporabniki rezultatov razpisanih projektov.
7. člen
Na razpis se lahko prijavi pravna ali fizična oseba, ki opravlja raziskovalno dejavnost in izpolnjuje pogoje, določene z zakonom o raziskovalni dejavnosti ter s predpisi, ki jih izda minister, pristojen za znanost in tehnologijo, na podlagi tega zakona (v nadaljevanju: predlagatelj).
8. člen
Objava razpisa za izbiro projektov v okviru CRP posameznega vladnega resorja mora vsebovati zlasti:
– ime oziroma naziv in sedež MZT in sodelujočega ministrstva,
– predmet razpisa – prednostne raziskovalne tematike v okviru CRP-a,
– izhodiščno opredeljene cilje raziskovalnih projektov, pomembne za naročnika oziroma za sodelujoče ministrstvo,
– pogoje in merila MZT, ki veljajo za izvajalce posameznih vrst projektov,
– pogoje in merila, ki jih za izbor projektov določita MZT in sodelujoče ministrstvo,
– obliko in rok prijave,
– čas trajanja posameznih projektov,
– okvirno višino in delež sredstev MZT in sodelujočega ministrstva in morebitnih drugih sofinancerjev za posamezen projekt,
– rok, v katerem bodo predlagatelji obveščeni o izbiri prijavljenih projektov,
– kraj, čas in osebo, pri kateri lahko zainteresirani dvignejo razpisno dokumentacijo.
9. člen
Prijava na razpis mora vsebovati podatke, ki veljajo za prijavo projektov aplikativnega raziskovanja oziroma za prijavo razvojnih projektov, v skladu z metodologijo, predpisano v Pravilniku o pogojih in metodologiji izbora in financiranja projektov temeljnega in aplikativnega raziskovanja ter razvoja (Uradni list RS, št. 5/94, 21/97 in 77/97).
MZT mora na dan objave razpisa zagotoviti predlagateljem razpisno dokumentacijo (vključno z obrazci za prijavo na razpis), kar predstavlja osnovo za prijavo na razpis.
10. člen
Rok za predložitev prijav na razpis ne sme biti krajši od 20 dni. Rok prične teči naslednji dan po objavi razpisa v Uradnem listu Republike Slovenije.
11. člen
V postopku za izbor projektov se obravnavajo prijave, ki vsebujejo vse z razpisom in obrazci zahtevane podatke in dokazila, in prispejo na MZT v roku, določenem v razpisu.
Za pravočasno predloženo se šteje prijava, ki je MZT predložena v roku, določenem v javnem razpisu.
12. člen
V roku 8 dni po odpiranju vlog MZT pisno pozove tiste predlagatelje vlog, katerih vloge niso bile popolne, da jih dopolnijo. Rok dopolnitve ne sme biti daljši od 15 dni.
Nepopolne vloge, ki jih predlagatelj v navedenem roku ne dopolni, se zavrže.
13. člen
O prispelih prijavah MZT vodi seznam, ki ga v enem izvodu posreduje sodelujočim ministrstvom.
III. POSTOPEK IZBORA PROJEKTOV
ZA FINANCIRANJE
14. člen
Predlog izbora projektov in njihovih izvajalcev ter poročilo o rezultatih ocenjevanja (v nadaljevanju: predlog) izdelajo programski sveti za ciljne raziskovalne programe posameznega ministrstva.
Programski sveti izdelajo predlog v roku 30 dni od prejema prijav. Prijave jim posreduje MZT, skupaj z oceno ustreznosti odgovornih nosilcev projektov – oziroma članov projektnih skupin – kriterijem kakovosti.
15. člen
Na podlagi ocenjenega predloga iz prejšnjega člena minister, pristojen za znanost in tehnologijo, in minister sodelujočega ministrstva, v roku 15 dni od prejema predloga sprejmeta sklep o financiranju projektov in določita izvajalce projektov z vsemi elementi, ki so podlaga za sklepanje ustreznih pogodb ( v nadaljevanju: sklep).
Sklep iz prejšnjega odstavka sprejmeta ministra na podlagi sprejetih strateških usmeritev ter ob upoštevanju obsega razpoložljivih proračunskih sredstev.
16. člen
MZT mora s sklepom o financiranju in določitvi izvajalcev projektov seznaniti predlagatelje v roku osmih dni od sprejetja sklepa.
17. člen
Predlagatelj ima v osmih dneh od prejema obvestila o sklepu glede financiranja projektov in o določitvi izvajalcev pravico vložiti zahtevo za ponovno ocenitev prijave na razpis. Predlagatelj mora v svoji zahtevi opredeliti razloge, zaradi katerih zahteva ponovno ocenitev.
18. člen
Če je zahteva za ponovno ocenitev prijave pravočasna in jo je vložila upravičena oseba, morata MZT in sodelujoče ministrstvo v desetih dneh od prejema zahteve ponovno preveriti pravilnost postopka in svojo odločitev o izbiri.
Pri ponovnem preverjanju se lahko sklep o financiranju in določitvi izvajalcev spremeni. O zahtevi odločita minister, pristojen za znanost in tehnologijo in minister sodelujočega ministrstva po predhodno opravljenem postopku, opredeljenim za ocenjevanje prijav na razpis po tem pravilniku.
IV. ORGANIZACIJA IN UPRAVLJANJE CILJNIH RAZISKOVALNIH PROGRAMOV
19. člen
Za organizacijo in upravljanje ciljnih raziskovalnih programov so pristojni programski sveti in vodje programskih svetov.
Za posamezno ministrstvo je imenovan en programski svet.
Programski sveti se imenujejo za enega ali več ciljnih raziskovalnih programov. Kolikor posamezno ministrstvo oblikuje dva ali več ciljnih raziskovalnih programov, lahko za posamezen ciljni raziskovalni program ministrstva imenujejo posebne delovne komisije programskega sveta.
20. člen
Programski svet, katerega člane s pisno odločbo imenuje minister, pristojen za znanost in tehnologijo, sestavljajo predsednik, namestnik predsednika in člani.
Skupaj s predsednikom in podpredsednikom ima programski svet sedem članov. Pet članov je imenovanih na predlog sodelujočega ministrstva, dva pa na predlog MZT.
Vodja in člani programskega sveta so imenovani za tri leta in so lahko ponovno imenovani.
21. člen
Član programskega sveta, ki ga predlaga MZT, je raziskovalec, ki izpolnjuje pogoje za odgovornega nosilca projekta v skladu z 29. členom oziroma 30. členom zakona o raziskovalni dejavnosti in je strokovnjak za področja, ki sodijo v posamezen ciljni raziskovalni program. Drugi član programskega sveta, ki ga predlaga MZT, je delavec MZT.
Člani programskega sveta, ki jih predlaga sodelujoče ministrstvo, so raziskovalci oziroma strokovnjaki za področja v okviru ciljnih raziskovalnih programov, ki jih ima posamezno ministrstvo. Raziskovalci oziroma strokovnjaki, ki jih predlaga sodelujoče ministrstvo, so lahko tudi delavci tega ministrstva oziroma organa v njegovi sestavi.
22. člen
Programski svet ima naslednje pristojnosti:
– sodeluje pri določitvi števila in izhodiščnih ciljev ciljnih raziskovalnih programov,
– predlaga predmet javnih razpisov,
– predlaga izbor prioritetnih raziskovalnih in razvojnih tematik ter izbor izvajalcev,
– razpravlja o vsebinskih in strokovnih vprašanjih, vezanih na določanje strateških ciljev programa in na raziskovalno-razvojne projekte, s katerimi se izvaja program,
– sprejema poročila odgovornih nosilcev projektov glede poteka posameznih delov programa, jih ocenjuje in daje v presojo MZT in drugim ministrstvom, razpravlja o ugotovitvah ministrstev, o predlogih in pripombah na izvajanje programa ter predlaga ukrepe.
23. člen
Sedež programskega sveta in njegovega vodje je na sodelujočem ministrstvu.
Sodelujoče ministrstvo imenuje sekretarja programskega sveta. V določenih primerih je možen dogovor med MZT in sodelujočim ministrstvom, da sekretarja programskega sveta imenuje MZT.
24. člen
Vodja programskega sveta je raziskovalec, ki ga predlaga sodelujoče ministrstvo in izpolnjuje pogoje iz 29. člena oziroma 30. člena zakona o raziskovalni dejavnosti in je strokovnjak za vprašanja, ki zadevajo strategijo razvoja sodelujočega ministrstva.
Vodja programskega sveta je lahko tudi delavec sodelujočega ministrstva oziroma organa v njegovi sestavi.
Vodja programskega sveta je direktno odgovoren ministru sodelujočega ministrstva le glede prioritetne tematike raziskovanja in razvoja in ministru, pristojnem za znanost in tehnologijo, glede izbora izvajalcev projektov.
Vodja programskega sveta svetuje ministru pri strateških vprašanjih razvoja na določenem področju in sodeluje v svetovalnem telesu ministra sodelujočega ministrstva pri zadevah, ki se tičejo strateških vprašanj ministrstva.
Namestnika vodje programskega sveta imenuje minister, pristojen za znanost in tehnologijo, na predlog programskega sveta, ki ga le-ta oblikuje na svoji prvi seji.
25. člen
Pristojnosti vodje programskega sveta so:
– vodi programski svet,
– usklajuje delo delovnih komisij programskega sveta,
– usklajuje delo raziskovalcev oziroma projektnih skupin tako, da so po prioritetnem redu pokrite raziskovalne in razvojne tematike programa ter se uresničujejo programski cilji v določenih rokih,
– predlaga odločitve o organizacijskih in finančnih vprašanjih znotraj programa,
– poroča o poteku programa programskemu svetu, sodelujočemu ministrstvu in medresorski komisiji za ciljne raziskovalne programe,
– vodi in sodeluje pri organizaciji javne predstavitve programa in njegovih rezultatov,
– skrbi za uspešen prenos rezultatov.
26. člen
Sredstva za opravljanje funkcije vodje programskega sveta zagotavlja v okviru pogodbenih določil sodelujoče ministrstvo, kjer je sedež programskega sveta.
27. člen
Medresorsko komisijo za ciljne raziskovalne programe vodi državni sekretar MZT. Strokovno in administrativno podporo medresorski komisiji zagotavlja služba MZT.
Člani medresorske komisije so poleg državnega sekretarja MZT še državni sekretarji oziroma drugi delavci sodelujočih ministrstev, ki jih za delo v tej komisiji pooblasti sodelujoči minister. Na seje medresorske komisije so vabljeni tudi vodje programskih svetov.
V. SKLENITEV POGODBE
28. člen
Za posamičen projekt skleneta MZT in sodelujoče ministrstvo oziroma naročnik projekta z izbranim izvajalcem pogodbo o izvedbi projekta.
Predlog pogodbe pripravi MZT, ki na podlagi predpisov ministra, pristojnega za znanost in tehnologijo, in ministra, pristojnega za finance, določi vse potrebne elemente pogodbe.
Pogodba, ki jo z izbranim izvajalcem sklene sodelujoče ministrstvo, lahko poleg elementov, zahtevanih s strani MZT, vključuje tudi druga določila.
29. člen
MZT in sodelujoče ministrstvo posredujeta predlog pogodbe o izvedbi projekta skupaj z obrazci pogodbene dokumentacije izvajalki raziskovalnega projekta v podpis.
Pogodbo poleg zastopnikov financerjev projekta ter poleg izvajalca projekta podpiše tudi odgovorni nosilec projekta.
Podpisano pogodbo z izpolnjenimi obrazci pogodbene dokumentacije mora izvajalec projekta vrniti MZT in sodelujočemu ministrstvu najkasneje v roku 14 dni po prejemu predloga pogodbe.
30. člen
Če izvajalec projekta pogodbene dokumentacije ne vrne v predpisanem roku, se šteje, da je odstopil od ponudbe.
Pogodba mora biti sklenjena najpozneje v tridesetih dneh od pravnomočnosti sklepa o izbiri financiranju projektov in določitvi izvajalcev projektov.
VI. SPREMLJANJE IN NADZIRANJE IZVAJANJA PROJEKTOV
31. člen
Financerja projekta imata pravico vpogleda v projekt z vidika doseganja programskih ciljev in z vidika namembnosti trošenja pogodbeno določenih finančnih sredstev.
32. člen
Izvajalec je dolžan v času izvajanja projekta v skladu s strokovnimi normami in zahtevami projekta voditi delovno dokumentacijo o poteku projekta ter sestavljati fazna, letna in končna poročila o rezultatih, s pregledom izvršenih del in z obračunom porabljenih sredstev.
Izvajalec je dolžan vse navedene obveznosti voditi po metodologiji, ki jo predpišejo financerji, in jo voditi na tak način, da financerjem omogoči vpogled v dokumentacijo.
33. člen
Za redno poročanje o izvajanju projekta in financiranju projekta v skladu s pogodbo sta odgovorna izvajalec in odgovorni nosilec projekta.
Ocene faznih in zaključnih poročil posamičnih projektov pripravi programski svet, ki po potrebi za ta namen angažira dodatne recenzente.
Na podlagi te ocene sodelujoče ministrstvo oziroma naročnik projekta izdela pisno mnenje o uresničevanju projekta, ki je sestavni del ocene faznih oziroma zaključnih ocen projekta.
34. člen
Za redno poročanje o izvajanju ciljnih raziskovalnih programov sodelujočega ministrstva je odgovoren vodja programskega sveta.
Poročila vodje programskega sveta ocenjuje ministrstvo, kjer je sedež programskega sveta.
35. člen
O oblikovanju, poteku in realizacij ciljnih raziskovalnih programov, MZT poroča Nacionalnemu znanstvenemu-raziskovalnemu svetu in Strokovnemu svetu za tehnološki razvoj MZT ter Svetu za znanost in tehnologijo Vlade Republike Slovenije, najmanj enkrat letno pa o izvajanju ciljnih raziskovalnih programov ministrstvo poroča tudi Vladi Republike Slovenije in ji predlaga potrebne ukrepe.
VII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
36. člen
Organi, ki so bili imenovani pred sprejemom tega pravilnika, nadaljujejo z delom do imenovanja novih organov, po postopku in načinu, kot ga določa ta pravilnik.
37. člen
Imenovanje organov, ki jih določa ta pravilnik, se izvede takoj po sprejemu tega pravilnika.
38. člen
Z dnem, ko začne veljati ta pravilnik, preneha veljati pravilnik o raziskovalnih programih za uresničevanje nacionalnih ciljev (Uradni list RS, št. 35/94).
39. člen
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 2/98
Ljubljana, dne 10. marca 1998.
dr. Lojze Marinček l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo