Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
STANDARDNA KLASIFIKACIJA INSTITUCIONALNIH SEKTORJEV S.1 Gospodarstvo Slovenije S.11 Nefinančne družbe S.11001 Nefinančne družbe pod javnim nadzorom S.11002 Domače zasebne nefinančne družbe S.11003 Nefinančne družbe pod tujim nadzorom S.11009 Nefinančne družbe v procesu lastninskega preoblikovanja S.12 Finančne družbe S.121 Centralna banka S.122 Druge denarne finančne ustanove S.12201 Druge denarne finančne ustanove pod javnim nadzorom S.12202 Domače zasebne druge denarne finančne ustanove S.12203 Druge denarne finančne ustanove pod tujim nadzorom S.12209 Druge denarne finančne ustanove v procesu lastninskega preoblikovanja S.123 Drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov S.12301 Drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov pod javnim nadzorom S.12302 Domači zasebni drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov S.12303 Drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov, pod tujim nadzorom S.12309 Drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov, ki so v procesu lastninskega preoblikovanja S.124 Enote, ki izvajajo pomožne finančne dejavnosti S.12401 Enote, ki izvajajo pomožne finančne dejavnosti, pod javnim nadzorom S.12402 Domače zasebne enote, ki izvajajo pomožne finančne dejavnosti S.12403 Enote, ki izvajajo pomožne finančne dejavnosti, pod tujim nadzorom S.12409 Enote, ki izvajajo pomožne finančne dejavnosti, ki so v procesu lastninskega preoblikovanja S.125 Zavarovalnice in pokojninski skladi S.12501 Zavarovalnice in pokojninski skladi pod javnim nadzorom S.12502 Domače zasebne zavarovalnice in pokojninski skladi S.12503 Zavarovalnice in pokojninski skladi pod tujim nadzorom S.12509 Zavarovalnice in pokojninski skladi, ki so v procesu lastninskega preoblikovanja S.13 Država S.1311 Enote centralne ravni države S.13111 Neposredni uporabniki državnega proračuna S.13112 Državni skladi S.13113 Druge enote centralne ravni države S.1313 Enote lokalne ravni države S.13131 Neposredni uporabniki proračunov občin S.13132 Skladi lokalne ravni države S.13133 Druge enote lokalne ravni države S.1314 Skladi socialnega zavarovanja S.14 Gospodinjstva S.141 Delodajalci S.142 Samozaposleni S.143 Zaposleni S.144 Prejemniki dohodkov od premoženja in transferjev S.1441 Prejemniki dohodkov od premoženja S.1442 Prejemniki pokojnin S.1443 Prejemniki drugih transferjev S.145 Drugi S.15 Neprofitni izvajalci storitev gospodinjstvom S.2 Tujina S.21 Evropska unija S.211 Države, članice EU S.212 Ustanove Evropske unije S.22 Tretje države in mednarodne organizacije STANDARDNA KLASIFIKACIJA INSTITUCIONALNIH SEKTORJEV - skrajšana standardizirana imena in skrajšane šifre 1 Gospodarstvo Slovenije 11 Nefinančne družbe 11001 Nefinančne družbe pod javnim nadzorom 11002 Domače zasebne nefinančne družbe 11003 Nefinančne družbe pod tujim nadzorom 11009 Nefinančne družbe v procesu lastn. preobl. 12 Finančne družbe 121 Centralna banka 122 Druge denarne finančne ustanove 12201 Javne druge den. finančne ustanove 12202 Dom. zasebne dr. den. fin. ustanove 12203 Druge den. fin. ust. pod tujim nadz. 12209 Jav. druge den. fin. ust. v lastn. preobl. 123 Drugi finančni posredniki 12301 Javni drugi javni finančni posredniki 12302 Domači zasebni drugi fin. posredniki 12303 Dr. finančni posredniki pod tujim nadz. 12309 Jav. drugi fin. posredniki v lastn. preobl. 124 Izvajalci pomožnih finančnih dejavnosti 12401 Javni izv. pomožnih finančnih dejavnosti 12402 Dom. zasebni izv. pom. finančnih dej. 12403 Izv. pom. finančnih dej. pod tujim nadz. 12409 Izv. pom. finančnih dej. v lastn. preobl. 125 Zavarovalnice in pokojninski skladi 12501 Zav. in pokojn. skladi pod jav. nadz. 12502 Dom. zasebne zav. in pokojn. skladi 12503 Zav. in pokojn. skladi pod tujim nadz. 12509 Zav. in pokojn. skladi v lastn. preobl. 13 Država 1311 Enote centralne ravni države 13111 Neposredni uporabniki državn. proračuna 13112 Državni skladi 13113 Druge enote centralne ravni države 1313 Enote lokalne ravni države 13131 Neposredni uporabniki proračunov občin 13132 Skladi lokalne ravni države 13133 Druge enote lokalne ravni države 1314 Skladi socialnega zavarovanja 14 Gospodinjstva 141 Delodajalci 142 Samozaposleni 143 Zaposleni 144 Prej. dohodkov od premož. in transferjev 1441 Prejemniki dohodkov od premoženja 1442 Prejemniki pokojnin 1443 Prejemniki drugih transferjev 145 Drugi 15 Neprofitni izv. storitev gospodinjstvom 2 Tujina 21 Evropska unija 211 Države, članice EU 212 Ustanove Evropske unije 22 Tretje države in medn. organizacije
METODOLOGIJA STANDARDNE KLASIFIKACIJE INSTITUCIONALNIH SEKTORJEV* ENOTE IN SKUPINE ENOT (2.01) Gospodarstvo države (the economy of a country) je rezultat dejavnosti zelo velikega števila enot, ki izvajajo številne in raznovrstne transakcije s področij proizvodnje, financ, zavarovanja, prerazdeljevanja in porabe. (2.02) Pri definicijah enot in skupin enot v nacionalnih računih je treba upoštevati vrsto ekonomskih analiz, ki so jim ti računi namenjeni, in se zato te nujno ne ujemajo z izrazjem, ki se običajno uporablja v statističnih raziskavah. To izrazje (podjetja, holdinške družbe, enote enovrstne proizvodnje, lokalne enote, vladni oddelki, neprofitne enote, gospodinjstva itd.) ne more vedno ustrezati vsem namenom, zaradi katerih se sestavljajo nacionalni računi, saj v splošnem temelji na tradicionalnih merilih pravne, administrativne ali računovodske narave. Statistiki bi morali upoštevati definicije analitičnih enot (units of analysis), ki so uvedene v ESA, da bodo lahko v statistične raziskave, s katerimi se zbirajo dejanski podatki, postopoma uvedli vse tiste elemente, ki bodo zagotavljali skladnost zbranih podatkov z analitičnimi enotami, ki se uporabljajo v ESA. (2.03) Posebnost tega sistema je uporaba treh tipov enot, kar ustreza dvema zelo različnima načinoma členitve gospodarstva. Za analizo proizvodnega procesa je bistveno izbrati tiste enote, ki omogočajo izražanje razmerij tehnično-ekonomske narave; za analizo tokov, ki se odražajo v transakcijah dohodkov ter v kapitalskih in finančnih transakcijah in v bilancah, je bistveno izbrati tiste enote, ki omogočajo preučevanje behaviorističnih razmerij med ekonomskimi osebki. V zvezi s tema dvema ciljema bodo institucionalne enote, ki so primerne za analize ekonomskega obnašanja, ter lokalne enote enovrstne prizvodnje (local KAU) in enote homogene proizvodnje, ki so primerne za analiziranje tehnično-ekonomskih razmerij, v tem poglavju obravnavane kasneje. V praksi se navedeni trije tipi enot oblikujejo s kombiniranjem ali dezagregiranjem osnovnih enot v statističnih raziskavah, včasih pa so iz teh raziskav neposredno povzeti. Pred preciziranjem definicij teh treh tipov enot, rabljenih v ESA, je potrebno definirati meje gospodarstva države (limits of the national economy). MEJE GOSPODARSTVA DRŽAVE (2.04) Enote, bodisi institucionalne enote, lokalne enote enovrstne dejavnosti (local KAU) ali enote homogene proizvodnje, ki sestavljajo gospodarstvo države in katerih transakcije so zapisane v ESA, so tiste, ki imajo na gospodarskem ozemlju države (the economic territory of the country) središče gospodarskega interesa (centre of economic interest). Te enote, znane kot rezidenčne enote, lahko imajo nacionalnost zadevne države (have the nationality of the country) ali ne, so lahko pravne osebe ali ne in se v trenutku opravljanja transakcije lahko nahajajo na gospodarskem ozemlju države ali pa ne. Ko smo tako postavili merilo za ugotavljanje, katera enota pripada gospodarstvu države (je rezident države), katera pa ne, je potrebno definirati dva pojma: gospodarsko ozemlje in središče gospodarskega interesa. (2.05) Gospodarsko ozemlje (economic territory) sestavljajo: (a) zemljepisno ozemlje (geographic territory), ki ga upravljajo državni organi (government) in znotraj katerega se prosto gibljejo osebe, blago, storitve in kapital; (b) vsakršna prosta cona, vključno skladišča z neocarinjenim blagom in tovarne pod carinskim nadzorom; (c) zračni prostor države, ozemeljske vode in celinski objekti, ki leže v mednarodnih vodah in v zvezi s katerimi država uživa izključne pravice1; (d) ozemeljske enklave zunaj zemljepisnega ozemlja države, ki jih na podlagi mednarodnih sporazumov ali meddržavnih dogovorov uporabljajo državne agencije (veleposlaništva, konzulati, vojaške baze, znanstvene postaje itd.); (e) nahajališča nafte, naravnega plina itd. v mednarodnih vodah zunaj celinskih objektov države, ki jih izkoriščajo enote, ki so rezidenti na ozemlju, definiranem v prejšnjih točkah. (2.06) V gospodarsko ozemlje države ne sodijo tisti deli zemljepisnega ozemlja države, ki jih uporabljajo državne agencije drugih držav, ustanove Evropske unije ali mednarodne organizacije na podlagi mednarodnih sporazumov ali meddržavnih dogovorov.2 (2.07) Pojem središče gospodarskega interesa (centre of economic interest) kaže na dejstvo, da znotraj gospodarskega ozemlja države obstaja neka lokacija, na kateri enota opravlja dejavnost ali iz katere vodi opravljanje dejavnosti in namerava s temi dejavnostmi in transakcijami nadaljevati v pomembnem obsegu (on a significant scale) bodisi časovno nedoločeno bodisi časovno omejeno, vendar daljše obdobje (eno leto ali več). Menimo torej, da ima enota, ki take transakcije izvaja na gospodarskih ozemljih večih držav, središča gospodarskega interesa v vsaki izmed njih. Zgolj lastništvo enote nad zemljiščem in zgradbami na gospodarskem ozemlju določene države zadostuje za ugotovitev, da ima zadevna enota - lastnik, na gospodarskem ozemlju te države središče gospodarskega interesa. (2.08) Na osnovi teh definicij bi lahko enote, ki jih prištevamo k rezidenčnim enotam države, razdelili na: (a) enote, ki so v glavnem dejavne (principally engaged) v proizvodnji, financah, zavarovanju ali prerazdelitvi - upoštevaje vse transakcije, razen tistih, ki so v zvezi z lastništvom nad zemljo in zgradbami; (b) enote, ki so v glavnem dejavne v potrošnji3 - upoštevaje vse transakcije, z izjemo tistih, ki so v zvezi z lastništvom nad zemljišči in zgradbami; (c) vse enote - lastniki zemljišč in zgradb, z izjemo lastnikov zunajozemeljskih enklav, ki so deli gospodarskih ozemelj drugih držav ali so države posebne vrste (States sui generis) (glej 2.06). (2.09) V primeru enot, ki so v glavnem dejavne v proizvodnji, financah, zavarovanju ali prerazdelitvi - upoštevaje vse transakcije, razen tistih, ki so v zvezi z lastništvom nad zemljo in zgradbami (2.08.a), lahko razlikujemo dva primera: (a) dejavnost, ki se izvaja izključno na gospodarskem ozemlju države: enote, ki opravljajo takšno dejavnost, so rezidenčne enote države; (b) dejavnost, ki jo v obdobju enega leta ali več izvajajo na gospodarskih ozemljih večih držav: rezident države je samo tisti del enote, ki ima središče gospodarskega interesa na gospodarskem ozemlju države. Ta del enote je lahko: 1. institucionalna rezidenčna enota (glej 2.12), katere dejavnosti, ki se v tujini (rest of the world) izvajajo eno leto ali več, je organizacijsko ločena (excluded) in se obravnava posebej,4 ali 2. umišljena rezidenčna enota (notional resident unit) (glej 2.15), ko gre za dejavnost, ki jo v trajanju enega leta ali več v državi izvaja enota, ki je rezident druge države. (2.10) Pri enotah, ki so v glavnem dejavne v potrošnji - upoštevaje vse transakcije, z izjemo tistih, ki so v zvezi z lastništvom nad zemljišči in zgradbami (2.08.b), se gospodinjstva, ki imajo središče gospodarskega interesa v državi, prišteva k rezidenčnim enotam tudi, ko se le-ta določeno krajše obdobje (manj kot eno leto) nahajajo v tujini. Med take enote sodijo zlasti: (a) obmejni delavci - ljudje, ki dnevno prestopajo mejo s sosednjo državo, v katero hodijo na delo; (b) sezonski delavci - ljudje, ki zapuščajo državo zaradi dela v drugi državi v dejavnostih, v katerih se periodično pojavljajo potrebe po dodatni delovni sili, in so odsotni iz države več mesecev, vendar manj kot eno leto; (c) turisti, pacienti, študenti,5 funkcionarji na uradnih obiskih, poslovneži, prodajalci, umetniki in člani posadk na potovanjih v tujini; (d) rezidenti države, zaposleni v zunajozemeljskih enklavah državnih organov druge države; (e) zaposleni v ustanovah Evropske unije in v civilnih ali vojaških mednarodnih organizacijah, ki imajo sedeže v zunajozemeljskih enklavah; (f) uradni, civilni ali vojaški predstavniki vlad države (vključno drugi člani gospodinjstev, ki jim ti predstavniki pripadajo), ki opravljajo službo v ozemeljskih enklavah. (2.11) Vse enote - lastniki zemljišč in/ali zgradb, ki so deli gospodarskega ozemlja države, veljajo za rezidenčne enote ali umišljene rezidenčne enote (glej 2.15) države, v kateri se zadevna zemljišča oziroma zgradbe nahajajo. INSTITUCIONALNE ENOTE (2.12) Definicija: Institucionalna enota je elementarno središče gospodarskega odločanja, za katero je značilna enoličnost vedenja (uniformity of behaviour) in neodvisnost odločanja v izvajanju svoje glavne funkcije. Rezidenčna enota se prišteva k institucionalnim enotam, če je v zvezi z izvajanjem svoje glavne funkcije neodvisna v odločanju in če vzdržuje celoten komplet računov ali bi bilo možno in smiselno - tako z gospodarskega kot tudi s pravnega stališča - da bi tak komplet računov vzdrževala, če bi se to zahtevalo. Enota, za katero se lahko reče, da je v izvajanju svoje glavne funkcije neodvisna v odločanju, mora imeti naslednje lastnosti: (a) pravico do lastništva blaga ali sredstev; torej mora imeti sposobnost v transakcijah z drugimi institucionalnimi enotami zamenjavati lastništvo blaga ali sredstev; (b) sposobnost sprejemati gospodarske odločitve in se udejstvovati v gospodarskih dejavnostih, za katere je sama neposredno odgovorna pred zakonom (directly responsable and accountable at law); (c) sposobnost prevzemati obveznosti na lasten račun, prevzemati druge obveznosti ali jih prenašati na druge enote in sklepati pogodbe. Da bi lahko trdili, da enota vzdržuje celoten komplet računov (a complete set of accounts), mora le-ta vzdrževati računovodstvo, ki zajema vse njene ekonomske in finančne transakcije, ki se opravijo v obračunskem obdobju, kot tudi bilanco sredstev in obveznosti do virov sredstev. (2.13) Kadar ni popolnoma jasno, ali ima neka oseba obe značilnosti institucionalne enote, se uporabljajo naslednja načela: (a) gospodinjstva so v zvezi s svojo glavno funkcijo vedno neodvisna v odločanju in so institucionalne enote, četudi ne vzdržujejo celotnega kompleta računov; (b) osebe, ki ne vzdržujejo celotnega kompleta računov in za katere ne bi bilo možno ali smiselno (meaningful) sestaviti celotnega kompleta računov, če bi se to zahtevalo, se združijo (are combined with) z institucionalnimi enotami, v katerih račune so vključeni njihovi delni računi; (c) osebe, ki sicer vzdržujejo celoten komplet računov, niso pa pri izvajanju glavne funkcije neodvisne v odločanju, se združijo z enotami, ki jih nadzirajo; (d) osebe, ki ustrezajo definiciji institucionalnih enot, se kot take tudi obravnavajo, četudi svojih računov ne objavljajo; (e) osebe, ki so del skupine enot in se udejstvujejo v proizvodnji ter vzdržujejo celoten komplet računov, se obravnavajo kot institucionalne enote, četudi odločanje deloma prenesejo (partially surrender) na osrednje telo (holdinška družba - the holding corporation), ki je odgovorno za splošno usmerjanje skupine; če ne moremo uporabiti primera pod točko (b), same holdinške družbe, z ozirom na enote, ki jih le-ta nadzira, ne moremo imeti za posebno institucionalno enoto; (f) neprave družbe (quasi-corporations) vzdržujejo celoten komplet računov, toda nimajo neodvisnega pravnega statusa (independent legal status). Vendar pa se po svojem gospodarskem in finančnem ravnanju razlikujejo od svojih lastnikov in so podobne družbam. Torej se privzema, da so neodvisne v odločanju in se jih obravnava kot posebne institucionalne enote (distinct institutional units). (2.14) Holdinške družbe so institucionalne enote, katerih glavna funkcija je nadziranje in usmerjanje skupine podružnic (control and direct a group of subsidiaries). (2.15) Namišljene rezidenčne enote (notional resident units) se definirajo kot: (a) tisti deli nerezidenčnih enot, ki imajo središče gospodarskega interesa (v večini primerov je to tedaj, ko so dejavne v ekonomskih transakcijah v razdobju enega leta ali več ali ko izvajajo gradbeno dejavnost v razdobju, krajšem od enega leta, če proizvodnja predstavlja bruto investicijo v osnovna sredstva) na gospodarskem ozemlju države; (b) nerezidenčne enote kot (in their capacity as) lastniki zemljišč ali zgradb na gospodarskem ozemlju države, vendar le, ko gre za transakcije, ki zadevajo taka zemljišča ali zgradbe. Namišljene rezidenčne enote se obravnavajo kot institucionalne enote, četudi vzdržujejo le del računov in tudi kadar morda niso neodvisne v odločanju. (2.16) V sklep lahko naštejemo naslednje vrste enot, ki se upoštevajo kot institucionalne enote: (a) enote, ki imajo celoten komplet računov in so neodvisne v odločanju: 1. zasebne in javne družbe 2. zadruge ali družbe - neodvisne pravne osebe 3. javna podjetja - na osnovi posebne zakonodaje neodvisne pravne osebe 4. neprofitne enote - nepridobitne pravne osebe 5. državni uradi (b) enote, ki imajo celoten komplet računov in za katere velja, da so neodvisne v odločanju: neprave družbe (glej 2.13.f); (c) enote, ki vzdržujejo celotni komplet računov ali pa ne, a jim je po dogovoru priznana neodvisnost v odločanju: 1. gospodinjstva 2. namišljene rezidenčne enote (glej 2.15). INSTITUCIONALNI SEKTORJI (2.17) Potreba po agregiranju pomeni, da je ločeno opazovanje ene same institucionalne enote nesmiselno; enote je treba združevati v skupine, ki jim rečemo institucionalni sektorji ali preprosto sektorji, od katerih se nekateri delijo na podsektorje. (2.18) Vsak od sektorjev in posektorjev združuje institucionalne enote, ki so si podobne po gospodarskem vedenju (have a similar type of economic behaviour). Institucionalne enote se združujejo v sektorje glede na to, kakšni tipi proizvajalcev so, in na podlagi njihove glavne dejavnosti in funkcije (pricipal activity and function), za katere velja, da kažejo tip njihovega ekonomskega vedenja. Sektor se deli na podsektorje z uporabo merila, ki je relevantno za ta sektor; to omogoča natančnejši opis ekonomskega vedenja enot. V račune za sektorje in podsektorje se zajemajo vse dejavnosti (naj si bodo glavne ali stranske) institucionalnih enot, ki v te sektorje ali podsektorje spadajo. Vsaka institucionalna enota pripada samo enemu sektorju ali podsektorju. -------------------- * Metodologija standardne klasifikacije institucionalnih sektorjev vsebuje določbe Evropskega sistema računov, ki se nanašajo na standardno klasifikacijo institucionalnih sektorjev. Besedilo metodologije je prevod dela drugega in dela tretjega poglavja ESA 1995, ki se privzema kot temelj metodologije SKIS, z dodatkom definicij in pojasnil k postavkam, ki pomenijo razširitev SKIS glede na klasifikacijo v ESA 1995. Ta dodatek je v prevod uveden kot prilagoditev izvirne tabele 2.1 in kot pojasnilo take prilagoditve (vse to je zapisano v poševnem tisku). 1 Ribiške in druge ladje, plavajoče ploščadi in letala se v ESA obravnavajo enako kot druga premična oprema, ne glede na to, ali so ti predmeti v lasti in/ali v upravljanju enot - rezidentov države ali v lasti nerezidentov in v upravljanju rezidenčnih enot. Transakcije, ki vključujejo lastništvo (bruto investicije v osnovna sredstva) in uporabo (najemanje, zavarovanje itd.) tega tipa opreme, se pripisujejo gospodarstvu države, katere lastnik oziroma upravljalec (operator) sta rezidenta. V primeru pogodbe o finančnem lizingu se lastništvo nad predmetom lizinga pripiše koristniku lizinga. 2 Ozemlja, ki jih uporabljajo ustanove Evropske unije in mednarodne organizacije, torej veljajo za ozemlja držav posebne vrste (States sui generis). Posebnost takih držav je, da so edini rezidenti le-teh te ustanove same (glej 2.10.e). 3 Poraba ni edina možna dejavnost gospodinjstev. Gospodinjstva so lahko kot podjetniki dejavni v kateri koli vrsti aktivnosti. 4 Samo kadar dejavnost traja manj kot eno leto, ločevanje enote s tako dejavnostjo ne pride v upoštev. Enako je lahko tudi v primeru nepomembne dejavnosti, ki sicer traja več kot eno leto, in v vseh primerih dejavnosti vgrajevanja (installation) opreme v tujini. Toda za enoto, ki je rezident druge države in izvaja gradbeno dejavnost v državi manj kot eno leto, se privzema, da ima središče gospodarskega interesa na gospodarskem ozemlju države, če je proizvodnja gradbene dejavnosti bruto investicija v osnovna sredstva. Tako enoto je torej treba obravnavati kot umišljeno rezidenčno enoto. 5 Študenti se vedno obravnavajo kot rezidenti, ne glede na dolžino njihovega študija v tujini.
1. Družbe - skupine institucionalnih enot, ki so v lastninskem preoblikovanju SKIS v okviru sektorja nefinančnih družb in v okviru podsektorjev finančnih družb vsebuje skupine institucionalnih enot, ki so v procesu lastninskega preoblikovanja (šifre S.11009, S.12209; S.12309, S.12409 in S.12509) zaradi potrebe po razvrstitvi enot, bivših podjetij v družbeni lasti, ki se identificirajo kot nefinančne ali finančne družbe, in še niso lastninsko preoblikovane v tem smislu, da bi jih bilo mogoče razporediti v enega od treh obstoječih skupin institucionalnih enot v okviru teh dveh sektorjev (družbe pod javnim, domačim zasebnim ali tujim nadzorom). Družbe - skupine institucionalnih enot, ki so v lastninskem preoblikovanju, zajemajo vse institucionalne enote, finančne oziroma nefinančne družbe, ki so v procesu lastninskega preoblikovanja. Take enote se identificirajo na podlagi ustreznih podatkov Agencije Republike Slovenije za prestrukturiranje in privatizacijo ter na podlagi drugih podatkov, ki so razpoložljivi na podlagi določbe 11. člena te uredbe. 2. Skupine institucionalnih enot v okviru sektorja država SKIS v okviru državnega sektorja vsebuje naslednje skupine institucionalnih enot: neposredni proračunski uporabniki, državni skladi ter druge enote centralne oziroma lokalne ravni države (šifre S.13111, S.13112, S.13113, S.13131, S.13132 in S.13133) zaradi potrebe po uveljavljanju razlikovanja različnih tipov državnih enot na centralni in lokalni ravni države, ki niso skladi socialnega zavarovanja. Neposredni uporabniki državnega proračuna so tiste enote centralne ravni države, ki se neposredno financirajo iz državnega proračuna. Državni skladi so enote centralne ravni države, katerih glavna funkcija je razporejanje posameznih delov sredstev državnega proračuna med prejemnike sredstev državnega proračuna. Druge enote centralne ravni države so agencije, javni zavodi in druge enote centralne ravni države, ki niso neposredni uporabniki državnega proračuna ali državni skladi. Neposredni uporabniki proračunov občin so tiste enote lokalne ravni države, ki se neposredno financirajo iz proračunov občin. Skladi lokalne ravni so enote lokalne ravni države, katerih glavna funkcija je razporejanje posameznih delov sredstev občinskih proračunov med prejemnike sredstev občinskih proračunov. Druge enote lokalne ravni države so druge enote lokalne ravni države, ki niso neposredni uporabniki proračunov občin ali skladi lokalne ravni države. (2.19) Kadar je glavna dejavnost enote proizvodnja blaga in storitev, je v odločanju, v kateri sektor naj se uvrsti določena institucionalna enota, v prvi vrsti potrebno razlikovati vrsto proizvajalca, ki ji pripada. V ESA se razlikujejo naslednji trije tipi proizvajalcev. (a) zasebni in javni tržni proizvajalci (glej 3.24 in tabelo 3.1 poglavja 3); (b) zasebni proizvajalci za lastno končno uporabo (glej 3.25 in tabelo 3.1 poglavja 3); (c) zasebni in javni drugi netržni proizvajalci (glej 3.26 in tabelo 3.1 poglavja 3); Institucionalne enote, ki so tržni proizvajalci, se razvrščajo v sektorje nefinančne družbe (Non-financial corporations - S.11), finančne družbe (Financial corporations - S.12) ali gospodinjstva (Households - S.14). Institucionalne enote, ki so zasebni proizvajalci za lastno končno uporabo, se razvrščajo v sektor gospodinjstva (S.14) skupaj z neinkorporiranimi podjetji v lasti gospodinjstev (glej 3.30). Institucionalne enote, ki so drugi netržni proizvajalci, se razvrščajo v sektorja država (General Government - S.13) ali neprofitni izvajalci storitev gospodinjstvom (Non-profit institutions serving households - S.15). (2.20) Tabela 2.2 kaže tipe proizvajalcev, glavne dejavnosti in funkcije, ki karakterizirajo posamezne sektorje:
Tujina (the rest of the world - S.2) je grupacija institucionalnih enot (glej 2.89), za katere ni značilna nobena od navedenih glavnih funkcij ali glavnih virov; ta sektor združuje nerezidenčne institucionalne enote, če izvajajo transakcije z rezidenčnimi institucionalnimi enotami. Nefinančne družbe (S.11) Definicija (2.21): Sektor nefinančne družbe (non-financial corporations - S.11) sestoji iz institucionalnih enot, katerih distribucijske in finančne transakcije se razlikujejo od tistih, ki jih izvajajo lastniki, in ki so tržni proizvajalci (glej 3.31, 3.32 in 3.37), njihova glavna dejavnost pa je proizvodnja blaga in nefinančnih storitev.6 (2.22) Sektor nefinančne družbe vključuje tudi nefinančne neprave družbe. (2.23) Pojem "nefinančne družbe" označuje vsa telesa, po zakonu neodvisne pravne osebe (independent legal entities), ki so tržni proizvajalci, in katerih glavna dejavnost je proizvodnja blaga in nefinančnih storitev. Institucionalne enote, ki so zajete v tem sektorju, so: (a) zasebne in javne družbe (private and public corporations), ki so tržni proizvajalci in so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev; (b) zadruge in partnerstva (cooperatives and partnerships), po zakonu neodvisne pravne osebe, ki so tržni proizvajalci in so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev; (c) javna podjetja (public enterprises), po posebni zakonodaji neodvisne pravne osebe, ki so tržni proizvajalci, in so v glavnem dejavna v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev; (d) neprofitne enote ali združenja, ki izvajajo storitve v korist nefinančnih družb (non-profit institutions or associations serving non-financial corporations), ki so neodvisne pravne osebe in so tržni proizvajalci, in so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev;7 (e) holdinške družbe (holding corporations), ki nadzirajo (glej 2.26) skupino družb, ki so tržni proizvajalci, če je pretežni tip dejavnosti skupine kot celote (po kriteriju dodane vrednosti) proizvodnja blaga in nefinančnih storitev; (f) zasebne in javne neprave družbe (private and public quasi- corporations), ki so tržni proizvajalci in ki so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev. (2.24) Pojmu "nefinančne neprave družbe" ustrezajo vsi subjekti, ki nimajo neodvisnega pravnega statusa (independent legal status), so pa tržni proizvajalci in so v glavnem dejavni v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev ter izpolnjujejo pogoje, po katerih je neka enota neprava družba (glej 2.13.f). Neprave družbe morajo vzdrževati popoln komplet računov in delujejo tako, kot da bi bile družbe. Dejansko razmerje neprave družbe do njenega lastnika je enako razmerju med družbo in njenimi delničarji. Nefinančne neprave družbe v lasti gospodinjstev, državnih enot ali nepridobitnih ustanov se torej uvrščajo skupaj z nefinančnimi družbami v sektor nefinančne družbe. Obstoj popolnega kompleta računov, vključno z bilanco stanja ni zadosten pogoj, da bi se podjetje obravnavalo kot neprava družba. Družbe (partnerships) in javna podjetja razen tistih, ki so vključena v 2.23 (a), (b), (c) in (f), in posamezni posestniki (sole proprietorships), torej - četudi vzdržujejo popoln komplet računov - v splošnem niso ločene institucionalne enote, ker ne uživajo neodvisnosti odločanja, saj je upravljanje le-teh pod nadzorom gospodinjstev, neprofitnih enot ali države, ki si take enote lastijo. (2.25) Sektor nefinančne družbe prav tako vključuje vse namišljene (notional) rezidenčne enote (glej 2.15), ki se po dogovoru (by convention) obravnavajo kot da so neprave družbe. (2.26) Nadzor nad družbo (control over a corporation) je definiran kot sposobnost določanja splošne politike družbe (general corporate policy), če je potrebno, z izborom ustreznih direktorjev. Posamezna institucionalna enota (druga družba, gospodinjstvo ali enota države) zagotavlja nadzor nad družbo z lastništvom več kot polovice glasovanih delnic ali drugače povedano, z nadzorom več kot polovice glasovalne moči delničarjev. Država pa zagotavlja nadzor nad družbo tudi na osnovi posebnih predpisov (special legislation decree or regulation), ki vlado pooblaščajo, da določa politiko družbe (corporate policy) ali imenuje direktorje. Da bi institucionalna enota nadzorovala več kot polovico delničarske glasovalne moči, ni potrebno, da bi bila lastnica delnic, ki dajejo pravice glasovanja (voting shares). Družba C je lahko podružnica druge družbe B, v kateri ima tretja družba A v lasti večino glasovanih delnic (voting shares). Reče se, da je družba C podružnica družbe B tedaj, ko bodisi družba B nadzira več kot polovico glasovalne moči delničarjev v družbi C bodisi je družba B delničar v C s pravico imenovanja ali zamenjave večine direktorjev v C. (2.27) Sektor nefinančne družbe se deli v tri podsektorje: (a) javne nefinančne družbe (public non-financial corporations - S.11001) (b) domače zasebne nefinančne družbe (national private non-financial corporations - S.11002) (c) nefinančne družbe pod tujim nadzorom (foreign controlled non- financial corporations - S.11003). Podsektor: Javne nefinančne družbe (S.11001) (2.28) Definicija: Podsektor javne nefinančne družbe sestoji iz vseh nefinančnih družb in nepravih družb, ki jih nadzirajo (glej 2.26) državne enote. (2.29) Javne neprave družbe so neprave družbe, ki jih neposredno nadzirajo državne enote. Podsektor: Domače zasebne nefinančne družbe (S.11002) (2.30) Definicija: Podsektor domače zasebne nefinančne družbe sestoji iz vseh nefinančnih družb in nepravih družb, ki jih ne nadzirajo država ali nerezidenčne institucionalne enote. V ta podsektor sodijo vse neprofitne enote, ki so vključene v sektor nefinančnih družb (glej 2.23.d). V ta podsektor so vključena tista podjetja z neposredno tujo naložbo (corporate and quasi-corporate direct foreign investment enterprises - glej 4.65), ki se jih ne razvršča v podsektor nefinančne družbe pod tujim nadzorom (S.11003). Podsektor : Nefinančne družbe pod tujim nadzorom (S.11003) (2.31) Definicija: Podsektor nefinančne družbe pod tujim nadzorom sestoji iz vseh nefinančnih družb in nepravih družb, ki jih nadzirajo (glej 2.26) nerezidenčne institucionalne enote. Ta podsektor obsega: (a) vse podružnice nerezidenčnih družb; (b) vse družbe, ki jih nadzirajo nerezidenčne institucionalne enote, ki same niso družbe, npr. družba, ki jo nadzira tuja državna enota, ali družbe, ki jih sporazumno nadzira skupina nerezidenčnih enot; (c) vse branže ali druge neinkorporirane agencije nerezidenčnih družb ali neinkorporiranih proizvajalcev, ki so namišljene rezidenčne enote (notional resident units) in jih obravnavamo kot nefinančne neprave družbe (glej 2.25). Finančne družbe (S.12) Definicija (2.32): Sektor finančne družbe (S.12) sestoji iz vseh tistih družb in nepravih družb, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu (finančni posredniki) in v pomožnih finančnih dejavnostih (pomožne finančne družbe - financial auxiliaries).8 Finančno posredništvo je dejavnost, v kateri institucionalna enota pridobiva sredstva in hkrati prevzema obveznosti (glej 2.34) na svoj lasten račun (glej 2.33) z udejstvovanjem v finančnih transakcijah na trgu (glej 2.37-2.38). Sredstva in obveznosti finančnih posrednikov imajo različne značilnosti, vključno s tem, da so v postopku posredovanja skladi transformirani ali "repakirani" glede na zapadlost, "scale", tveganje ipd. Pomožne finančne dejavnosti so dejavnosti, ki so v tesni povezavi s finančnim posredništvom, same pa niso finančno posredništvo (glej 2.39). (2.33) V teku finančnega posredovanja se sredstva prelivajo od strank s presežkom na eni strani k strankam s primanjkljajem sredstev na drugi. Finančni posrednik ne deluje enostavno le kot zastopnik teh drugih institucionalnih enot, temveč nastopa s tveganjem - pridobiva finančna sredstva in prevzema obveznosti na svoj lasten račun. (2.34) V procesu finančnega posredovanja se lahko pojavljajo vse kategorije obveznosti, razen drugih finančnih obveznosti (other accounts payable - AF.7) Finančna sredstva, ki so vključena v procesu finančnega posredovanja, se lahko razvrščajo v katero koli kategorijo, razen v kategorijo zavarovalniške tehnične rezerve (AF.6), lahko pa tudi v druge finančne obveznosti (other accounts receivable - factoring). Finančni posredniki pa lahko tudi investirajo svoja sredstva v nefinančna sredstva, vključno z nepremičninami. Kakor koli že, da bi družbo obravnavali kot finančnega posrednika, mora prevzemati tudi obveznosti na trgu in transformirati sredstva. Družbe, ki poslujejo z nepremičninami (real estate corporations - NACE rev.1 division 70), torej niso finančni posredniki. (2.35) Glavna funkcija zavarovalnic in pokojninskih skladov je združevanje tveganj (pooling of risks). Glavne obveznosti teh enot so zavarovalniške tehnične rezerve (AF.6). Nasprotna postavka (counterparts) tem rezervam so naložbe zavarovalnic in pokojninskih skladov, ki tako torej delujejo kot finančni posredniki. (2.36) Vzajemni skladi prevzemajo obveznosti v glavnem s prodajo delnic (AF.52). Pridobljena sredstva transformirajo s pridobivanjem finančnih sredstev in/ali nepremičnin. Vzajemni skladi se torej uvrščajo med finančne posrednike. Tako kot pri drugih družbah se tudi pri vzajemnih skladih vsaka sprememba v vrednosti sredstev in obveznosti razen lastnih delnic odraža v njihovem lastnem kapitalu (their own funds) (glej 7.05). Ker je velikost lastnih sredstev vzajemnega sklada običajno enaka vrednosti njegovih delnic, se bo vsaka sprememba v vrednosti sredstev in obveznosti vzajemnega sklada odrazila v tržni vrednosti teh delnic. Vzajemni skladi, ki investirajo samo v nepremičnine, so tudi finančni posredniki. (2.37) Finančno posredništvo je v splošnem omejeno na finančne transakcije na trgu. Z drugimi besedami, v pridobivanje sredstev in prevzemanje obveznosti mora biti vključena splošna javnost ali pa specificirana javnost, vendar le razmeroma velike podskupine. Kadar je dejavnost omejena na majhne skupine oseb ali družin, v splošnem ne gre za finančno posredništvo. Še zlasti pa za finančno posredništvo ne gre v primeru institucionalnih enot, ki skupinam podjetij (company groups) opravljajo zakladniške storitve (treasury services). Take institucionalne enote se razvrščajo po sektorjih, upoštevaje najpomembnejšo funkcijo, ki jo skupina podjetij opravlja znotraj gospodarskega ozemlja. Vendar, kadar je institucionalna enota, ki zagotavlja zakladniške storitve, podvržena finančnemu nadzoru, se po dogovoru razvršča v sektor finančnih družb. (2.38) Lahko obstajajo izjeme, za katere ne velja pravilo omejevanja finančnega posredništva na finančne transakcije na trgu. Primeri so komunalne (municipal) kreditne banke in hranilnice, ki so močno oprte na poslovanje z lokalno javnostjo (municipality), ali družbe za finančni lizing, ki so v pridobivanju sredstev ali v naložbah močno odvisne od skupine ustanoviteljskih podjetij (parent group of companies). Vendar pa lahko take družbe uvrščamo med finančne posrednike le, če se posojanje ali sprejemanje prihrankov izvaja neodvisno od lokalne javnosti oziroma od ustanoviteljske skupine. (2.39) Pomožne finančne dejavnosti sestoje iz pomožnih dejavnosti v izvajanju transakcij s finančnimi sredstvi in obveznostmi ali v transformiranju ali "repakiranju" sredstev. Pomožne finančne družbe (financial auxiliaries) se ne spuščajo v tveganja s pridobivanjem sredstev ali prevzemanjem obveznosti, temveč samo pospešujejo finančno posredništvo. (2.40) V sektor finančne družbe (S.12) so vključene naslednje institucionalne enote: (a) zasebne in javne družbe, ki so v glavnem dejavne (principally engaged) v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih; (b) zadruge (co-operatives) in družbe (partnerships), po zakonu neodvisne pravne osebe, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih; (c) javna podjetja, ki so na podlagi posebne zakonodaje neodvisne pravne osebe in so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih; (d) neprofitne enote - neodvisne pravne osebe, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih ali ki zagotavljajo storitve finančnim družbam; (e) holdinške družbe (glej 2.14), če je skupina podružnic znotraj gospodarskega ozemlja države v celoti v glavnem dejavna v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih; (f) neinkorporirani vzajemni skladi (unincorporated mutual funds), ki sestoje iz investicijskih portfeljev v lasti skupine udeležencev, in ki jih v splošnem upravljajo druge finančne družbe; ti skladi so po dogovoru institucionalne enote, ločene od finančnih družb, ki jih upravljajo; (g) finančne neprave družbe: 1. neinkorporirane enote, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in so podvržene regulaciji in nadzoru (večinoma se razvrščajo v podsektor druge denarne finančne ustanove ali v podsektor zavarovalnice in pokojninski skladi), vendar se šteje, da so neodvisne v odločanju in v upravljanju neodvisne od lastnikov; v gospodarskem in finančnem vedenju so podobne finančnim družbam; obravnavajo se torej kot posebne institucionalne enote; primeri za to so podružnice (branches) nerezidenčnih finančnih družb; 2. druge neinkorporirane enote, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu, niso pa podvržene regulaciji in nadzoru, se smatrajo za finančne neprave družbe, le če izpolnjujejo pogoje, na podlagi katerih se enoto prišteva k nepravim družbam (glej 2.13.f); 3. neinkorporirane enote, ki so v glavnem dejavne v pomožnih finančnih dejavnostih, veljajo za finančne neprave družbe le, če izpolnjujejo pogoje, na podlagi katerih se enoto prišteva k nepravim družbam (glej 2.13.f). (2.41) Sektor finančne družbe se deli na pet podsektorjev: (a) centralna banka (S.121) (b) druge denarne finančne ustanove (S.122) (c) drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov (S.123) (d) enote, ki opravljajo pomožne finančne dejavnosti (financial auxiliaries - S.124) (e) zavarovalnice in pokojninski skladi (S.125). Podsektor druge denarne finančne ustanove je enak podsektorju druge depozitarne družbe (other depository corporations), kakor je definiran v SNA 1993 (4.88 - 4.94). Medtem ko je mišljeno, da bi definicija podsektorja druge finančne denarne ustanove (glej 2.48) zajemala tiste finančne posrednike, preko katerih se denarna politika centralne banke prenaša na druge subjekte v gospodarstvu, je podsektor druge depozitarne družbe v SNA 1993 definiran s sklicevanjem na denarna sredstva v širšem smislu (measures of broad money). Podsektorja S.121 in S.122 skupaj se ujemata s skupino denarne finančne ustanove za statistične namene, kot jo definira EMI (glej 2.49). (2.42) Razen podsektorja S.121 se lahko vsak podsektor deli na: (a) javne finančne družbe; (b) domače zasebne finančne družbe; (c) finančne družbe pod tujim nadzorom. Merila za to delitev so enaka kot za nefinančne družbe (glej 2.26- 2.31). (2.43) Holdinške družbe, ki le nadzirajo in vodijo skupino podružnic, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih, se uvrščajo v podsektor drugi finančni posredniki razen zavarovalnic in pokojninskih skladov (S.123).9 Holdinške družbe, ki pa so same finančne družbe, se po podsektorjih razvrščajo glede na glavni tip finančne dejavnosti. (2.44) Neprofitne enote - neodvisne pravne osebe, ki zagotavljajo storitve finančnim družbam, niso pa dejavne v finančnem posredništvu ali v pomožnih finančnih dejavnostih, se razvrščajo v podsektor družb, ki opravljajo pomožne finančne dejavnosti (financial auxiliaries - S.124). Podsektor: centralna banka (S.121) Definicija (2.45): Podsektor centralna banka sestoji iz vseh tistih finančnih družb in nepravih družb, katerih glavna funkcija je dajanje denarja v obtok, vzdrževanje notranje in zunanje vrednosti valute in posedovanje celote ali dela mednarodnih rezerv države. (2.46) Naslednji finančni posredniki se razvrščajo v podsektor S.121: (a) državna centralna banka - tudi kadar je del Evropskega sistema centralnih bank; (b) centralne denarne agencije javnega izvora (of essentially public origin) (npr. agencije, ki upravljajo z devizami ali izdajajo denar), ki vzdržujejo popoln komplet računov in v odnosu na državne enote uživajo neodvisnost odločanja. Te dejavnosti se večinoma izvajajo v enotah centralne države ali znotraj centralne banke in v teh dveh primerih ločene institucionalne enote ne obstajajo. (2.47) Podsektor S.121 razen centralne banke ne vključuje agencij ali teles, ki uravnavajo ali nadzirajo finančne družbe ali finančne trge. Take enote so razvrščene v podsektor S.124 (glej 2.58.g).10 Podsektor: druge denarne finančne ustanove (S.122) Definicija (2.48): Podsektor druge denarne finančne ustanove (S.122) sestoji iz vseh finančnih družb in nepravih družb, razen tistih, ki se razvrščajo v podsektor centralna banka in ki se prvenstveno udejstvujejo v finančnem posredništvu in ki poslujejo tako, da sprejemajo depozite in/ali zaprte substitute za depozite od institucionalnih enot, ki niso denarne finančne ustanove, in da za račun teh enot dajejo posojila in/ali investirajo v obveznice. (2.49) Denarne finančne ustanove (MFI - monetary financial institutions) zajemajo podsektor centralna banka (S.121) in podsektor druge denarne finančne ustanove (S.122) in sovpadajo z denarnimi finančnimi ustanovami za statistične namene, kot jih je definiral EMI (glej 2.41). (2.50) Denarne finančne ustanove ne moremo preprosto označiti kot banke, saj je mogoče, da so med temi ustanovami finančne družbe, ki jih ne moremo imeti za banke, in take, ki se v nekaterih državah ne smejo imenovati banke. Po drugi strani pa obstajajo tudi finančne družbe, ki se imajo za banke, pa ne bodo nujno spadale med denarne finančne ustanove. V splošnem se bodo v podsektor S.122 razvrščali naslednji finančni posredniki: (a) komercialne banke, "univerzalne" banke in "vsenamenske" banke; (b) hranilnice (vključno zaupniške hranilnice ter hranilna in posojilna združenja); (c) poštne žiro ustanove, poštne banke, žiro banke; (d) kmečke kreditne banke, kmetijske kreditne banke; (e) zadružne kreditne banke, kreditne zveze; (f) specializirane banke (npr. trgovinske banke, emisijske hiše, zasebne banke). (2.51) Spodaj naštete finančne posrednike lahko tudi razvrstimo v podsektor S.122, če bodo opravljali posle prejemanja povračljivih sredstev od javnosti bodisi v obliki depozitov ali v drugih oblikah, npr. v obliki neprekinjenega izdajanja obveznic in drugih primerljivih vrednostnih papirjev. V nasprotnih primerih je treba spodaj naštete finančne posrednike razvrstiti v podsektor S.123: (a) družbe, ki dajejo hipotečna posojila (vključno gradbena podjetja, hipotekarne banke ali hipotekarne kreditne ustanove); (b) vzajemni skladi (investicijski trusti in druge kolektivne investicijske sheme, npr. podjetja za kolektivne naložbe v prenosljive obveznice (undertakings for collective investment in transferable securities - UCITS); (c) komunalne kreditne ustanove. (2.52) Podsektor S.122 ne vključuje: (a) holdinških družb, ki le nadzirajo in usmerjajo grupacije, sestavljene pretežno iz drugih denarnih finančnih ustanov, same pa niso druge finančne institucije; te se razvrščajo v podsektor S.123 (glej 2.43); (b) neprofitnih enot - po zakonodaji neodvisnih pravnih oseb, ki zagotavljajo storitve drugim denarnim finančnim ustanovam, a se ne udejstvujejo v finančnem posredništvu; te se razvrščajo v podsektor S.124 (glej 2.44). Podsektor: Drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov (S.123) (2.53) Definicija: Podsektor drugi finančni posredniki, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov (S.123) sestoji iz tistih finančnih družb in nepravih družb, ki se v glavnem udejstvujejo v finančnem posredništvu, tako da prevzemajo obveznosti v oblikah, ki niso valute, depoziti in/ali zaprti nadomestki za depozite institucionalnih enot, ki niso finančne ustanove ali zavarovalne tehnične rezerve. (2.54) Podsektor S.123 vključuje različne tipe finančnih posrednikov, posebno tiste, ki se prvenstveno udejstvujejo v dolgoročnem financiranju. V večini primerov ta prevladujoči rok zapadlosti daje osnovo za razmejevanje od podsektorja druge denarne finančne ustanove. Razmejevanje od sektorja zavarovalnice in pokojninski skladi pa se lahko določi na osnovi neobstoja obveznosti v obliki zavarovalnih tehničnih rezerv. (2.55) V podsektor S.123 se bodo razvrščale še posebej naslednje finančne družbe in neprave družbe, pod pogojem da niso denarne finančne ustanove: (a) družbe, ki se udejstvujejo v finančnem lizingu; (b) družbe, ki so dejavne v nakupih na odplačilo (hire purchase) ter v opravljanju osebnih ali poslovnih financ; (c) družbe, ki se udejstvujejo v trgovanju s terjatvami (factoring); (d) osebe, ki na lasten račun posredujejo pri obveznicah in derivatih (security and derivative dealers); (e) specializirane finančne družbe, kot npr. družbe za rizične in razvojne naložbe (venture and development capital companies); (f) finančne prenosne družbe (financial vehicle corporations), ki se ustanovijo, da bi bile imetnice jamstvenih sredstev (securitized assets); (g) finančni posredniki, ki prejemajo depozite in/ali zaprte nadomestke za depozite le od denarnih finančnih ustanov; (h) holdinške družbe, ki le nadzorujejo in usmerjajo skupino podružnic, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih, same pa niso finančne družbe (glej 2.43). (2.56) Podsektor S.123 ne vključuje neprofitnih enot - po zakonodaji neodvisnih pravnih oseb, ki zagotavljajo storitve finančnim posrednikom, razen zavarovalnic in pokojninskih skladov, same pa se ne ukvarjajo s finančnim posredništvom. Te se uvrščajo v podsektor S.124 (glej 2.44). Podsektor: Družbe, ki opravljajo pomožne finančne dejavnosti (financial auxiliaries - S.124) (2.57) Definicija: Podsektor družbe, ki opravljajo pomožne finančne dejavnosti (S.124) sestoji iz finančnih družb in nepravih družb, ki so v glavnem dejavne v pomožnih finančnih dejavnostih, torej v takih dejavnostih, ki so v tesni povezavi s finančnim posredništvom, vendar ne sodijo med dejavnosti finančnega posredništva (glej 2.39). (2.58) V podsektor S.124 se bodo uvrščale zlasti naslednje finančne družbe in neprave družbe: (a) zavarovalniški posredniki, upravljalci pri reševanju in havarijah (salvage and average administrators), zavarovalniški in pokojninski svetovalci itd.; (b) posredniki pri posojilih in vrednostnih papirjih, svetovalci pri investicijah itd.; (c) flotacijske družbe, ki organizirajo izdajo vrednostnih papirjev; (d) družbe, katerih glavna dejavnost je jamčenje z indosamenti za menice in podobne instrumente; (e) družbe, ki razvrščajo derivativne instrumente in instrumente za zavarovanje pred izgubo, kot so npr. swapi, predkupne pravice in instrumenti terminskih poslov (izključno izdajanje teh instrumentov); (f) družbe, ki zagotavljajo infrastrukturo za finančne trge; (g) centralni organi nadzora finančnih posrednikov in finančnih trgov, kadar so posebne institucionalne enote; (h) upravljalci pokojninskih skladov, vzajemnih skladov itd.; (i) družbe, ki vzdržujejo borze vrednostnih papirjev in zavarovalniške borze; (j) neprofitne enote - neodvisne pravne osebe, ki zagotavljajo storitve finančnim družbam, a niso dejavne v finančnem posredništvu ali v pomožnih finančnih dejavnostih (glej 2.44). (2.59) Podsektor S.124 ne vključuje holdinških družb, ki le nadzirajo in usmerjajo skupino podružnic, ki so v glavnem dejavne v pomožnih finančnih dejavnostih, same pa niso družbe, ki opravljajo pomožne finančne dejavnosti. Take holdinške družbe se uvrščajo v podsektor S.123 (glej 2.43). Podsektor: zavarovalnice in pokojninski skladi (S.125) Definicija (2.60): Podsektor zavarovalnice in pokojninski skladi (S.125) sestoji iz finančnih družb in kvazi- družb, ki so dejavne v glavnem v finančnem posredništvu kot posledici združevanja tveganj (pooling risks) (glej 2.35). (2.61) Administrirane zavarovalne pogodbe (administred insurance contracts) so lahko v zvezi s posamezniki in/ali skupinami, pri čemer njihova udeležba v teh pogodbah je ali pa ni posledica splošne obveznosti, ki jo naloži država. Še več, pogodbe o socialnem zavarovanju (glej 4.83-4.91) so včasih pomemben del administriranih pogodb. (2.62) Podsektor S.125 zajema tako družbe za obvezno zavarovanje (captive insurance corporations) kot tudi pozavarovalnice. (2.63) Podsektor S.125 ne zajema: (a) institucionalnih enot, ki ne izpolnjujejo vseh treh kriterijev, ki so našteti v 2.74; te se uvrščajo v podsektor S.1314; (b) holdinških družb, ki le nadzirajo in usmerjajo skupino, ki jo pretežno sestavljajo zavarovalnice in pokojninski skladi, niso pa same zavarovalnice ali pokojninski skladi; te se uvrščajo v podsektor S.123 (glej 2.43); (c) neprofitnih enot - neodvisnih pravnih oseb, ki zagotavljajo storitve zavarovalnicam in pokojninskim skladom, niso pa dejavne v finančnem posredništvu; uvrščajo se v podsektor S.124 (glej 2.44). (2.64) Podsektor zavarovalnice in pokojninski skladi se lahko dalje deli na: (a) zavarovalnice in; (b) (avtonomne) pokojninske sklade. Avtonomni pokojninski skladi so tisti pokojninski skladi, ki so neodvisni v odločanju in vzdržujejo popoln komplet računov. Torej so institucionalne enote. Neavtonomni pokojninski skladi niso institucionalne enote, pač pa le del institucionalne enote, ki jih ustanovi. (2.65) V dejavnosti družb za življenjsko in neživljenjsko zavarovanje so lahko vključena tveganja v zvezi s posamezniki ali skupinami. Možno pa je tudi, da nekatere zavarovalnice omejujejo svojo dejavnost le na skupinske pogodbe. Takim družbam je dovoljeno zavarovati vsako skupino. (2.66) Pokojninske sklade lahko opredelimo kot ustanove, ki zavarujejo skupinska tveganja, ki so v zvezi s socialnimi nevarnostmi in potrebami (glej 4.84) zavarovanih ljudi. Tipične skupine udeležencev v takih zavarovalnih policah so zaposleni v enem podjetju ali v skupini podjetij, zaposleni v branži ali panogi in osebe z enakim poklicem. Podpore, vključene v zavarovalno pogodbo, so lahko plačilo, ki se po smrti zavarovane osebe izplača vdovi (vdovcu) ali otrokom (v glavnem v primeru smrti zavarovanca med opravljanjem poklica - death in service), podpore, ki se izplačujejo po upokojitvi, in podpore, ki se izplačujejo po nastopu invalidnosti. (2.67) V nekaterih državah lahko vse te vrste tveganj enako zavarujejo zavarovalnice ali pokojninski skladi. V nekaterih drugih državah pa se lahko nekatere skupine tveganj zavarujejo samo v družbah za življenjsko zavarovanje (life insurance corporations). Za razliko od družb za življenjsko zavarovanje so pokojninski skladi (z zakonom) omejeni na specifične skupine zaposlenih in samozaposlenih. Država (S.13) Definicija (2.68): Sektor država (general government) vključuje vse institucionalne enote, ki so drugi netržni proizvajalci (glej 3.26), katerih proizvodnja je namenjena individualni in kolektivni porabi in se v glavnem financira z obveznimi plačili enot, ki pripadajo drugim sektorjem, in/ali so institucionalne enote, ki so v glavnem dejavne v redistribuciji nacionalnega dohodka in bogastva. (2.69) V sektor S.13 so vključene naslednje institucionalne enote: (a) državna telesa (izključno javna podjetja, ki so ustanovljena kot javne družbe ali ki so po posebni zakonodaji neodvisne pravne osebe ali neprave družbe, kadar so le-te razvrščene v sektorja nefinančne ali finančne družbe), ki upravljajo in financirajo skupino dejavnosti, ki zagotavljajo v glavnem netržno blago in storitve v korist skupnosti (community)11; (b) neprofitne enote, ki so neodvisna pravna telesa in so drugi netržni proizvajalci ter jih nadzira in v glavnem financira država; (c) avtonomni pokojninski skladi, če sta izpolnjeni zahtevi iz točke 2.74. (2.70) Sektor država sestoji iz štirih podsektorjev: (a) enote centralne države (central government) (S.1311) (b) enote republiške države (state government) (S.1312) (c) državne enote lokalne ravni (local government) (S.1313) (d) skladi socialnega zavarovanja (social security funds) (S.1314). Podsektor: enote centralne države (S.1311) (2.71) Definicija: Podsektor enote centralne države vključuje vse državne upravne oddelke (administrative departments of the State) in druge centralne agencije, katerih pristojnosti veljajo na celotnem gospodarskem ozemlju države, razen skladov socialnega zavarovanja. V podsektor S.1311 so vključene tiste neprofitne enote, ki jih nadzoruje država in katerih pristojnosti veljajo na celotnem gospodarskem ozemlju države. Podsektor: enote republiške države (S.1312) (2.72) Definicija: Podsektor enote republiške države sestoji iz državnih enot, ki so ločene institucionalne enote, ki uresničujejo nekatere od funkcij države na ravni, ki je pod centralno državo in nad ravnijo državnih institucionalnih enot na lokalni ravni, razen v zvezi z upravljanjem skladov socialnega zavarovanja. V podsektor S.1312 so vključene tiste neprofitne enote, ki jih nadzirajo enote republiške države in katerih pristojnosti so omejene na gospodarska ozemlja republik. Podsektor: državne enote lokalne ravni (S.1313) (2.73) Definicija: V podsektor državne enote lokalne ravni so vključeni tisti tipi enot javne uprave, katerih pristojnosti veljajo le na lokalnem delu gospodarskega ozemlja, razen lokalnih agencij skladov socialnega zavarovanja. V podsektor S.1313 so vključene tiste neprofitne enote, ki jih nadzirajo državne enote lokalne ravni in katerih pristojnosti so omejene na gospodarska ozemlja teh enot. Podsektor: skladi socialnega zavarovanja (S.1314) (2.74) Definicija: Podsektor skladi socialnega zavarovanja vključuje vse centralne, državne in lokalne enote, katerih glavna dejavnost je zagotavljanje socialne podpore (social benefits) in ki izpolnjujejo oba naslednja kriterija: (a) določene skupine prebivalstva so na osnovi zakona ali predpisa dolžne sodelovati v shemi ali plačevati prispevke; (b) država je odgovorna za upravljanje ustanove v pogledu poravnavanja ali potrjevanja prispevkov in podpor neodvisno od njene vloge nadzornega telesa ali delodajalca (glej 4.89). Običajno ni neposredne povezave med vrednostjo prispevka, ki ga posameznik plača, in tveganjem, ki mu je izpostavljen. Gospodinjstva (S.14) (2.75) Definicija: Sektor gospodinjstva (S.14) zajema posameznike ali skupine posameznikov, ki so potrošniki ali pa tudi podjetniki, ki proizvajajo tržno blago ter nefinančne in finančne storitve (tržni proizvajalci), s tem da v drugem primeru ne gre za dejavnosti ločenih tvorb, ki se obravnavajo kot neprave družbe. Ta sektor zajema tudi posameznike ali skupine posameznikov, ki proizvajajo blago in nefinančne storitve izključno za lastno končno uporabo (glej 3.20, 3.25 in 3.30). Gospodinjstva kot porabnike lahko definiramo kot majhne skupine oseb, ki so skupaj nastanjene, svoje dohodke in imetje deloma ali v celoti združujejo in določene vrste blaga in storitev porabljajo kolektivno. Doda se lahko kriterij obstoja družinskih ali čustvenih vezi. Sredstva (resources) teh enot v glavnem izvirajo iz plačil za opravljeno delo, iz dohodkov od imetja, iz transferjev iz drugih sektorjev ali iz prejemkov od prodaje (disposal of) tržnih proizvodov ali iz proizvodnje za lastno končno porabo. (2.76) V sektor gospodinjstva so vključeni: (a) posamezniki ali skupine posameznikov, katerih glavna funkcija je poraba; (b) osebe, ki stalno žive v ustanovah, ki imajo v delovanju in v odločanju o gospodarskih zadevah le malo samostojnosti ali le-te sploh nimajo (npr. člani verskih redov, ki žive v samostanih; pacienti, daljši čas nastanjeni v bolnišnicah; zaporniki, ki preživljajo daljše zaporne kazni; starejše osebe, ki stalno žive v domovih za upokojence); tako skupino ljudi se obravnava kot eno institucionalno enoto, torej kot eno gospodinjstvo; (c) posamezniki ali skupine posameznikov, katerih glavna funkcija je poraba in ki proizvajajo blago in nefinančne storitve izključno za lastno končno porabo; le dve kategoriji storitev, ki se proizvajata za lastno končno porabo, sta vključeni v sistem: dajanje lastnega bivališča v najem in domače storitve (domestic services), za kar se osebam, ki jih izvajajo, plača; (d) posamezna lastništva in partnerstvo (sole proprietorships and partnerships) brez neodvisnega pravnega statusa, ki so tržni proizvajalci - razen tistih, ki so obravnavani kot neprave družbe. (e) neprofitne ustanove, ki oskrbujejo gospodinjstva in nimajo neodvisnega pravnega statusa ali ga imajo, vendar so manj pomembne (glej 2.88). (2.77) Sektor gospodinjstev se deli na šest podsektorjev: (a) delodajalci (vključno samozaposleni) (S.141+S.142) (b) delojemalci (S.143) (c) prejemniki dohodkov od imetja (S.1441) (d) prejemniki pokojnin (S.1442) (e) prejemniki drugih transferjev (S.1443) (f) drugi (S.145) (2.78) Gospodinjstva se razporejajo po podsektorjih glede na najpomembnejšo vrsto dohodka (npr. dohodki na osnovi zaposlovanja, dohodki na osnovi opravljanja dela itd.) gospodinjstva kot celote. Če eno gospodinjstvo prejema več kot en dohodek iste vrste, se v razvrstitvi gospodinjstva upošteva celoten dohodek te vrste. Podsektor: Delodajalci (vključno s samozaposlenimi) (S.141+S.142) (2.79) Definicija: Podsektor delodajalci (vključno s samozaposlenimi) sestoji iz skupine gospodinjstev, katerih najpomembnejši viri dohodkov celotnega gospodinjstva so (raznovrstni) dohodki (B3), ki jih dobiva lastnik gospodinjskega neinkorporiranega podjetja od svoje dejavnosti proizvodnje tržnega blaga in storitev, v zvezi s katero zaposluje in plačuje še druge delavce ali pa ne, četudi ta vir ne presega vedno polovice celotnega dohodka gospodinjstva. Podsektor: Delojemalci (S.143) (2.80) Definicija: Podsektor zaposleni sestoji iz skupine gospodinjstev, katerih najpomembnejši vir dohodka za gospodinjstvo v celoti so nadomestila za opravljeno delo (D1 - compensation of employees). Podsektor: Prejemniki dohodkov od imetja (S.1441) (2.81) Definicija: Podsektor prejemniki dohodkov od imetja sestoji iz skupin gospodinjstev, katerih dohodek od imetja (D4 - property income) je najpomembnejši vir dohodka gospodinjstva kot celote. Podsektor: Prejemniki pokojnin (S.1442) (2.82) Definicija: Podsektor prejemniki pokojnin sestoji iz skupin gospodinjstev, katerih glavni vir dohodkov za gospodinjstvo v celoti so pokojnine. Upokojenska gospodinjstva (pension households) so gospodinjstva, katerih najpomembnejši dohodki so pokojnine (retirement pensions) ali drugi redni dohodki, vključno s pokojninami na osnovi dela pri prejšnjih delodajalcih. Podsektor: Prejemniki drugih transferjev (S.1443) (2.83) Definicija: Podsektor prejemniki drugih transferjev sestoji iz skupine gospodinjstev, katerih najpomembnejši vir dohodkov gospodinjstva kot celote so drugi tekoči transferji (other current transfers). Drugi tekoči transferji so vsi tekoči transferji razen dohodkov od imetja (property income), pokojnin in dohodkov oseb, ki stalno žive v ustanovah (people living permanently in institutions). Podsektor: Ostali (S.145) (2.84) Definicija: Podsektor ostali sestavljajo osebe, ki stalno žive v ustanovah. Osebe, ki stalno žive v ustanovah, se razvrščajo v poseben sektor, ker na osnovi merila najpomembnejšega dohodka ni pomembnejšega uvrščanja teh oseb v enega od prej navedenih podsektorjev. (2.85) Če za namene sektoriranja nimamo na voljo glavnega vira dohodka gospodinjstva, se kot druga najboljša karakteristika za klasifikacijske namene uporabi dohodek referenčne osebe (reference person). Referenčna oseba gospodinjstva je običajno oseba z najvišjim dohodkom. Če nam ta podatek ni na voljo, se za sektorizacijo gospodinjstev uporabi podatek o dohodku osebe, ki trdi, da je referenčna oseba. (2.86) Za namene različnih vrst analiz ali koncipiranja politike so lahko primerna in potrebna tudi druga merila, npr. razvrstitev gospodinjstev kot podjetnikov po dejavnostih: kmetijska gospodinjstva, nekmetijska gospodinjstva (industrija, storitve). Neprofitni izvajalci storitev gospodinjstvom (NPISG) (S.15) (2.87) Definicija: Sektor nepridobitnih izvajalcev storitev gospodinjstvom (non-profit institutions serving households), sestoji iz neprofitnih enot, ki so posebne pravne osebe, ki oskrbujejo gospodinjstva in so zasebni drugi netržni proizvajalci (glej 3.32). Glavni viri sredstev teh enot so poleg občasnih drugih prihodkov neposredni ali posredni prostovoljni prispevki v denarju ali v naravi s strani gospodinjstev, ki se nasproti tem enotam pojavljajo kot porabniki, plačila države12 in dohodki od imetja. (2.88) Če te enote niso zelo pomembne, jih v ta sektor ne vključimo, pač pa njihove transakcije obravnavamo skupaj s transakcijami gospodinjstev (S.14). V sektor neprofitnih izvajalcev storitev gospodinjstvom so vključene naslednje glavne vrste takih enot, ki gospodinjstvom zagotavljajo netržno blago in storitve: (a) sindikati, stanovska in poklicna združenja (professional and learned societies), združenja potrošnikov, politične stranke, cerkvene in verske skupnosti (vključno s tistimi, ki jih vlada financira, vendar ne nadzira), ter družabni, kulturni, rekreacijski in športni klubi; (b) dobrodelne ustanove ter organizacije za pomoč ponesrečenim in drugače potrebnim, ki jih s prostovoljnimi prispevki v denarju ali v naravi financirajo druge institucionalne enote. V sektor S.15 so vključene neprofitne enote, ki zagotavljajo storitve nerezidenčnim enotam, ne sodijo pa vanj osebe, če članstvo v njih daje pravico do vnaprej opredeljenega blaga in storitev. Tujina (S.2) Definicija (2.89): Tujina (S.2 - the rest of the world) je skupina enot brez kakšne značilne funkcije ali značilnega vira; sestavljajo jo nerezidenčne enote,13 če so udeležene v transakcijah z rezidenčnimi institucionalnimi enotami ali imajo druge ekonomske povezave z rezidenčnimi enotami. Računi tujine zagotavljajo celoten pregled nad ekonomskimi povezavami med gospodarstvom države in tujino. (2.90) Tujina ni sektor, za katerega bi vzdrževali popoln komplet računov, čeprav je pogosto primerno tujino obravnavati tako, kot da bi bila sektor. Sektorje dobimo z dezagregiranjem celotnega gospodarstva v bolj homogene skupine rezidenčnih institucionalnih enot, ki so si podobne v pogledu ekonomskega vedenja (economic behaviour), ciljev in funkcij. Kar zadeva sektor tujine, ni tako: v njem se evidentirajo transakcije in drugi tokovi nefinančnih in finančnih družb, neprofitnih enot, gospodinjstev in države z nerezidenčnimi institucionalnimi enotami in druge ekonomske relacije med rezidenti in nerezidenti, npr. terjatve rezidentov do nerezidentov. (2.91) Opozoriti je treba, da pravilo, po katerem so v račune tujine (accounts for the rest of the world) vključene le transakcije med rezidenčnimi institucionalnimi enotami in nerezidenčnimi enotami, ne velja v vseh primerih. Izjeme so naslednje: (a) transportne storitve, ki jih opravijo rezidenčne enote v zvezi z uvozom blaga, se izkažejo v računih tujine kot uvoz f.o.b., čeprav so te storitve opravile rezidenčne enote (glej 3.144); (b) transakcije s tujimi sredstvi (foreign assets) med rezidenti, ki pripadajo različnim sektorjem, se izkazujejo v podrobno razčlenjenih finančnih računih za tujino; transakcije s temi sredstvi sicer ne vplivajo na položaj države (celote rezidentov) v odnosu do sektorja tujine, vendar pa učinkujejo na finančna razmerja posameznih sektorjev s tujino; (c) transakcije z obveznostmi države med nerezidenti, ki pripadajo različnim zemljepisnim področjem, se izkazujejo v okviru računov tujine; čeprav te transakcije ne vplivajo na celoto obveznosti države do tujine, pa vplivajo na razporejenost teh obveznosti med njene dele. (2.92) Sektor tujine (S.2) se členi na: (a) Evropsko unijo (S.21) 1. države članice Evropske unije (S.211) 2. ustanove Evropske unije (S.212) (b) tretje države in mednarodne organizacije (S.22) Sektorska klasifikacija standardnih pravniških tipov proizvajalnih enot (2.93) V naslednji preglednici (tabela 2.3-2.4) in v točkah 2.94- 2.101 so prikazana načela, po katerih so proizvajalne enote razvrščene v sektorje, upoštevaje standardno izrazoslovje, s katerim opisujemo glavne tipe ustanov. (2.94) Zasebne in javne družbe, ki so tržni proizvajalci, se razvrščajo na naslednji način: (a) tiste, ki so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev, v sektor S.11, nefinančne družbe (glej 2.23.a); (b) tiste, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in v pomožnih finančnih dejavnostih, v sektor S.12, finančne družbe (glej 2.40.a in 2.40.f). (2.95) Zadruge in družbe, ki so neodvisne pravne osebe in so tržni proizvajalci, se razvrščajo tako: (a) tiste, ki so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev: v sektor S.11, nefinančne družbe (glej 2.23.b) (b) tiste, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in v pomožnih finančnih dejavnostih: v sektor S.12, finančne družbe (glej 2.40.b) (2.96) Javna podjetja, ki so na podlagi posebne zakonodaje neodvisne pravne osebe, pa so tržni proizvajalci, se razvrščajo tako: (a) tiste, ki so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev, v sektor S.11, nefinančne družbe (glej 2.23.c); (b) tiste, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in v pomožnih finančnih dejavnostih, v sektor S.12, finančne družbe (glej 2.40.c). (2.97) Javna podjetja, ki niso neodvisne pravne osebe in so tržni proizvajalci, se razvrščajo tako: (a) če so neprave družbe (glej 2.13.f): 1. tiste, ki so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev, v sektor S.11, nefinančne družbe (glej 2.23.f); 2. tiste, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in v pomožnih finančnih dejavnostih, v sektor S.12, finančne družbe (glej 2.40.g); (b) če niso neprave družbe, v sektor S.13, država, saj ostajajo sestavni del enot, ki jih nadzirajo (glej 2.69.a). (2.98) Neprofitne enote (zveze, ustanove - associations, foundations), ki so neodvisne pravne osebe, se razvrščajo tako: (a) tiste, ki so tržni proizvajalci in so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev, v sektor S.11, nefinančne družbe (glej 2.23.d); (b) tiste, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in v pomožnih finančnih dejavnostih, v sektor S.12, finančne družbe (glej 2.40.d); (c) tiste, ki so netržni proizvajalci: 1. v sektor S.13, država, če so javni proizvajalci, ki jih nadzira in v glavnem financira država (glej 2.69.b); 2. v sektor S.15, neprofitni izvajalci storitev gospodinjstvom, če so zasebni proizvajalci (glej 2.87). -------------------- 6 Po dogovoru se agencije za reguliranje trga, katerih edina ali glavna dejavnost je nakupovanje, posedovanje ali prodaja kmetijskih in drugih prehrambenih proizvodov, razvrščajo v S.11 (glej 2.69.a, opomba 11). 7 Vključno z enotami, ki se financirajo s prostovoljnimi prispevki kvazifiskalne narave, ki jih proizvajalcem zaračunavajo enote, katerih glavna dejavnost je, da v zameno zagotavljajo storitve. Ti prispevki se obravnavajo kot nakupi tržnih storitev. 8 Po dogovoru sektor S.12 vključuje holdinške družbe, ki le nadzirajo in usmerjajo skupino podružnic, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in/ali v pomožnih finančnih dejavnostih (glej 2.43), in neprofitne enote - neodvisne pravne osebe, ki izvajajo storitve v korist finančnih družb (glej 2.44). 9 Razvrščanje holdinških družb znotraj sektorja finančne družbe odstopa od tistega po SNA 1993 (4.100), in sicer zaradi cilja vzdrževanja konsistentnosti z denarnimi finančnimi ustanovami za statistične namene, kot jih je definiral EMI, in z uradno statistiko zavarovalnic. 10 To je odstopanje od določb 4.86 in 4.101 SNA zaradi zagotovitve usklajenosti z denarnimi finančnimi ustanovami za statistične namene, kot jih definira EMI. 11 Po dogovoru se organizacije za tržno reguliranje, ki so izključno ali pretežno zgolj razporejevalke subvencij, razvrščajo v S.13, podsektor centralna država S.1311. Tiste organizacije, ki se izključno ali pretežno udejstvujejo v nakupovanju, posedovanju in prodaji kmetijskih ali prehrambenih proizvodov, pa so razvrščene v S.11 (glej 2.21, opomba (6)). 12 Neprofitne enote, ki jih nadzira in v glavnem financira država, se razvrščajo v sektor država (glej 2.69b). 13 V to skupino enot so vključene ustanove Evropske unije in mednarodne organizacije (glej tudi 2.06).
(2.99) Samostojni posestniki in partnerstva (sole proprietorships and partnerships), ki niso pravne osebe, so pa tržni proizvajalci, se razvrščajo tako: (a) če so neprave družbe (glej 2.13.f): 1. tiste, ki so v glavnem dejavne v proizvodnji blaga in nefinančnih storitev, v sektor S.11, nefinančne družbe (glej 2.23.f); 2. tiste, ki so v glavnem dejavne v finančnem posredništvu in v pomožnih finančnih dejavnostih, v sektor S.12, finančne družbe (glej 2.40.g); (b) če niso neprave družbe, se razvrščajo v sektor S.14, gospodinjstva (glej 2.75). (2.100) Holdinške družbe (t. j. družbe, ki usmerjajo skupino podjetij) se razvrščajo tako: (a) v sektor S.11, nefinančne družbe, če je pretežni tip dejavnosti skupine družb (tržni proizvajalci) kot celote, ki so predmet usmerjanja, proizvodnja blaga in nefinančnih storitev (glej 2.23.e) (b) v sektor S.12, finančne družbe, če je pretežni tip dejavnosti skupine družb (tržni proizvajalci) kot celote, ki so predmet usmerjanja, finančno posredništvo (glej 2.40.e) (2.101) Tabela 2.3 shematično prikazuje različne primere, ki so našteti zgoraj. TRANSAKCIJE PROIZVODOV Proizvodnja (output) (P.1) 3.14 Definicija: Proizvodnjo (output) sestavljajo proizvodi, ki so ustvarjeni v obračunskem obdobju. Zajema naslednje posamezne primere: a) blago in storitve, ki jih ena lokalna enota istovrstne proizvodnje (local kind of activity unit - lokalna KAU) zagotavlja drugi lokalni KAU, ki pripada isti institucionalni enoti; b) blago, ki ga proizvaja lokalna KAU in ostane v zalogi na koncu obdobja, v katerem je bilo proizvedeno, ne glede na to, kakšna je kasnejša uporaba tega blaga. Kakor koli že, blago in storitve, ki se proizvedejo in porabijo v istem obračunskem obdobju in znotraj iste lokalne KAU, se ne identificirajo ločeno. Torej se tako blago in storitve ne zajema kot del proizvodnje ali vmesne porabe te lokalne KAU. 3.15 Kadar institucionalna enota vsebuje več kot eno lokalno KAU, je proizvodnja institucionalne enote vsota proizvodnje njenih sestavnih lokalnih KAU, vključno proizvodnjo, ki se dobavlja med sestavnimi lokalnimi KAU. 3.16 V ESA se razlikujejo trije tipi proizvodnje: a) tržna proizvodnja (market output) (P.11) (glej 3.17-3.21) b) proizvodnja za lastno končno uporabo (P.12) (glej 3.22-3.24) (output produced for own final use) c) ostala netržna proizvodnja (other non-market output) (P.13) (glej 3.25) To razlikovanje se uporablja tudi pri lokalnih KAU in institucionalnih enotah: a) tržni proizvajalci b) proizvajalci za lastno končno uporabo c) drugi netržni proizvajalci. Razlikovanje med tržnimi proizvajalci, proizvajalci za lastno končno porabo in drugimi netržnimi proizvajalci je bistveno, ker določa načela vrednotenja, ki naj se uporabijo: tržna proizvodnja, proizvodnja za lastno končno porabo in celotna proizvodnja tržnih proizvajalcev in proizvajalcev za lastno končno uporabo se vrednostijo po osnovnih cenah (basic prices),14 med tem ko se celotna proizvodnja ostalih netržnih proizvajalcev (lokalnih KAU) vrednoti s stroškovne strani. Celotna proizvodnja institucionalne enote se vrednoti kot vsota celotne proizvodnje njenih lokalnih KAU in je torej odvisen tudi od razlikovanja med tržnimi proizvajalci, proizvajalci za lastno končno uporabo in drugimi netržnimi proizvajalci (glej 3.54-3.56). Še več, to razlikovanje se uporablja tudi v sektorskem razvrščanju institucionalnih enot (glej 3.27- 3.37). Ta razlikovanja so definirana po načelu od zgoraj navzdol (in a top- down way), t. j. razmejevanje se najprej definira za institucionalne enote, nato za lokalne KAU in nato za njihovo proizvodnjo. Posledica tega je, da se lahko natančen pomen razmejevanja na ravni proizvodov (npr. definicije konceptov tržne proizvodnje, proizvodnje za lastno končno uporabo in druge tržne proizvodnje) razume le tako, da se gleda tudi na značilnosti institucionalnih enot in lokalnih KAU, ki to proizvodnjo proizvajajo. Po splošnih definicijah treh tipov proizvodnje in treh tipov proizvajalcev (glej 3.17-3.26) bo razmejevanje med tržnim, za lastno končno uporabo in drugim netržnim prikazano po načelu od zgoraj navzdol. 3.17 Definicija: Tržna proizvodnja sestoji iz proizvodnje, ki se proda na trgu (disposed of on the market) (glej 3.18) ali je namenjena prodaji na trgu. 3.18 Tržna proizvodnja zajema: a) proizvode, prodane po ekonomsko pomembnih cenah (economically significant prices); b) proizvode, plačane z drugim blagom (products bartered); c) proizvode, uporabljene kot plačilo v naravi (vključno z nadomestilom za opravljeno delo v naravi in mešani dohodek v naravi); d) proizvode, ki jih ena lokalna KAU dobavlja drugi lokalni KAU znotraj iste institucionalne enote, in se uporabijo kot vmesni inputi ali za končno uporabo; e) proizvode, s katerimi se povečajo zaloge dokončanega blaga in nedokončana dela, namenjena za eno ali drugo od zgoraj navedenih uporab (vključno z naravnim prirastom živalskih in poljedelskih proizvodov in z nedokončanimi zgradbami, katerih kupec ni znan). 3.19 Definicija: Po ESA je ekonomsko pomembna cena proizvoda definirana delno v odnosu na institucionalno enoto ali lokalno KAU, ki je proizvodnjo proizvedla (glej 3.27-3.40). Na primer, po dogovoru se vso proizvodnjo neinkorporiranih podjetij v lasti gospodinjstev, ki se proda drugim institucionalnim enotam, proda po ekonomsko pomembnih cenah, t.j. ta proizvodnja se obravnava kot tržna proizvodnja. Za proizvodnjo nekaterih drugih institucionalnih enot pa velja, da se proda po ekonomsko pomembnih cenah, kadar se prodajnim iztržkom (sales) pokrije več kot 50% proizvodnih stroškov. 3.20 Definicija: Proizvodnja, proizvedena za lastno končno uporabo, sestoji iz blaga ali storitev, ki se bodisi zadrži za končno porabo bodisi se uporabi za povečanje bruto naložb v osnovna sredstva v isti institucionalni enoti. 3.21 Proizvode, ki se zadrže za lastno končno porabo, lahko proizvaja le sektor gospodinjstev. Tipični primeri so: a) kmetijski proizvodi, ki jih zadrže kmetovalci; b) stanovanjske storitve, ki jih proizvajajo lastniki stanovanj; c) gospodinjske storitve, ki jih proizvaja zaposleno plačano osebje. 3.22 Proizvode, ki se uporabijo za lastne bruto naložbe v osnovna sredstva, lahko proizvaja kateri koli sektor. Primeri: a) posebni strojni instrumenti, ki jih proizvajajo inženirinška podjetja; b) bivališča ali povečevanja bivališč, ki jih grade oziroma proizvajajo gospodinjstva; c) gradbeništvo za lasten račun, vključno s komunalnim gradbeništvo, ki ga izvajajo skupine gospodinjstev. 3.23 Definicija: Druga netržna proizvodnja zajema proizvodnjo, ki se drugim enotam zagotavlja brezplačno ali po ekonomsko nepomembnih cenah. 3.24 Definicija: Tržni proizvajalci so lokalne KAU ali institucionalne enote, katerih glavni del proizvodnjae je tržna proizvodnja. Opozorilo: če je lokalna KAU ali institucionalna enota tržni proizvajalec, je glavna proizvodnja take enote po definiciji tržna proizvodnja, saj je koncept tržne proizvodnje definiran po izvedbi razmejitve tržno, za lastno končno uporabo in drugo netržno za lokalne KAU in institucionalne enote, ki so proizvedle to proizvodnjo. 3.25 Definicija: Proizvajalci za lastno končno uporabo so lokalne KAU ali institucionalne enote, katerih glavni del proizvodnje je za lastno končno uporabo znotraj iste institucionalne enote. 3.26 Definicija: Drugi netržni proizvajalci so lokalne KAU ali institucionalne enote, katerih glavni del proizvodnje se zagotavlja brezplačno ali po ekonomsko nepomembnih cenah. Institucionalne enote: razmejevanje med tržnim, za lastno končno uporabo in drugim netržnim 3.27 Za institucionalne enote kot proizvajalce je razmejevanje med tržnim, za lastno končno uporabo in drugim netržnim zgoščeno prikazano v tabeli 3.1Prikazane so tudi implikacije za sektorsko razvrščanje. Tabela kaže, da je treba hkrati uporabiti več razlikovanj, če nameravamo institucionalne enote razvrstiti v skupine tržnih proizvajalcev, proizvajalcev za lastno končno porabo ali drugih netržnih proizvajalcev. 3.28 Prvo razmejevanje je med zasebnimi in javnimi proizvajalci. Javni proizvajalec je proizvajalec, ki ga nadzira enota državnega sektorja (general government). V primeru neprofitnih enot (NPE) je javni proizvajalec NPE, ki ga nadzira in v glavnem financira enota sektorja država. Vsi ostali proizvajalci so zasebni proizvajalci. Nadzor je definiran kot sposobnost določiti splošno (corporate) politiko ali program institucionalne enote z imenovanjem ustreznih direktorjev ali menažerjev, če je potrebno. Lastništvo več kot polovice delnic družbe zadosten, ne pa tudi potreben pogoj za nadzor (glej 2.26). 3.29 Kot kaže tabela 3.1, najdemo zasebne proizvajalce v vseh sektorjih razen v sektorju država (general government). Drugače pa javne proizvajalce najdemo samo v sektorjih družb (nefinančne družbe in finančne družbe). -------------------- 14 Osnovna cena je opredeljena v določbi 3.48 ESA. Definicija (3.48): Osnovna cena je cena, ki jo realizira proizvajalec za proizvedeno enoto blaga ali storitve, ki jo proda kupcu, zmanjšana za plačilo davkov na to enoto, kot posledice proizvodnje ali prodaje te enote (npr. davki na proizvode), in povečana za prejete subvencije na to enoto, kot posledice proizvodnje ali prodaje te enote (npr. subvencije na proizvode). Izključuje kakršna koli plačila transporta (transport charges), ki jih proizvajalec zaračuna posebej. Zajema kakršno koli plačilo transporta, ki ga proizvajalec zaračuna skupaj s proizvodom, četudi je to na računu navedeno kot posebna postavka.
3.30 Posebne kategorije zasebnih proizvajalcev so neinkorporirana podjetja v lasti gospodinjstev. Ta so vedno tržni proizvajalci ali proizvajalci za lastno končno uporabo. Za slednje gre v primerih proizvodnje stanovanjskih storitev lastnikom stanovanj (services of owner occupied dwellings) in proizvodnje blaga za lasten račun. Vsa neinkorporirana podjetja v lasti gospodinjstev se razvrščajo v sektor gospodinjstev. Izjema so neprave družbe (kvazikorporativna podjetja) v lasti gospodinjstev. Ta so tržni proizvajalci in se razvrščajo v sektorja nefinančne družbe in finančne družbe. 3.31 Pri drugih zasebnih proizvajalcih je treba razlikovati zasebne neprofitne enote (NPE) in druge zasebne proizvajalce. Definicija: Neprofitna enota je definirana kot pravna ali družbena oseba (legal or social entity), ustanovljena za proizvodnjo blaga in storitev, ki ji status ne dovoljuje, da bi bila ta proizvodnja vir dohodka, dobička ali druge finančne koristi (income, profit or other financial gains) za enote, ki so jo ustanovile, jo nadzirajo ali financirajo. V praksi proizvodne dejavnosti teh enot ustvarjajo presežke ali primanjkljaje, vendar ti morebitni presežki ne morejo preiti v last kakšne druge enote. Vsi ostali zasebni proizvajalci, ki niso neprofitne enote, so tržni proizvajalci. Ti se razvrščajo v sektorja nefinančne družbe in finančne družbe. 3.32 Da bi lahko določili tip proizvajalca in sektorje za neprofitne enote, je treba uporabiti merilo 50%. a) če prodajna vrednost (sales) znaša več kot 50% proizvodnih stroškov, je institucionalna enota tržni proizvajalec in se razvrsti v sektorja nefinančne ali finančne družbe; b) če prodajna vrednost znaša manj kot 50% proizvodnih stroškov, je institucionalna enota drugi netržni proizvajalec in se razvrsti v sektor neprofitni izvajalci storitev gospodinjstvom (NPISG). Vendar pa se druge netržne NPE, ki jih nadzira in v glavnem financira država (enota državnega sektorja), razvršča v državni sektor. 3.33 V zvezi z razlikovanjem tržnih od netržnih proozvajalcev z uporabo merila 50%, se prodajna vrednost (sales) in proizvodni stroški (production costs) definirajo tako: a) prodajna vrednost (sales) realizacija zajema vse prodajne iztržke, razen vrednosti plačanih davkov na proizvode, vendar vključno z vsemi plačili države ali ustanov Evropske unije, izplačanimi proizvajalcu v dani dejavnosti, to je z vsemi plačili vezanimi na obseg ali vrednost proizvodnje, izvzamejo pa se plačila, s katerimi se pokriva celotni primanjkljaj proizvajalca; Ta definicija prodajne vrednosti (sales) ustreza definiciji vrednosti proizvodnj po osnovnih cenah (output at basic prices) s to razliko, da: 1. je proizvodnja po osnovnih cenah definirana šele, ko se določi, ali je proizvodnja tržna ali druga netržna; prodajni iztržek se uporabi le pri vrednotenju tržne proizvodnje; druga netržna proizvodnja se vrednoti po stroških; 2. so plačila države za pokritje celotnega primanjkljaja javnih družb in nepravih družb del drugih subvencij na proizvode, kakor so definirane v točki 4.35.c. Posledično zajema tržna proizvodnja po osnovnih cenah tudi plačila države za pokritje celotnega primanjkljaja. b) proizvodni stroški so vsota vmesne porabe, plačil zaposlenim, porabe osnovnih sredstev in drugih davkov na proizvodnjo. Za to merilo druge subvencije na proizvodnjo niso odštete. Da bi zagotovili usklajenost konceptov prodajne vrednosti in proizvodnih stroškov pri uporabi merila 50%, morajo biti iz proizvodnih stroškov izključeni vsi stroški naložb iz lastne proizvodnje (own-account capital formation). Kriterij 50% je treba uporabiti z upoštevanjem dejanskega deleža v več letih zapored: odločitev na podlagi kriterija 50% se sprejme le, če je vrednost deleža nad ali pod 50% več let zapored ali če se pričakuje, da se bosta ena ali druga vrednost iz tekočega nadaljevali v naslednja leta. Zaradi manjših nihanj vrednosti deleža nad ali pod 50% prerazvrstitev institucionalne enote (ter njenih lokalnih KAU in proizvodnje) ni potrebna. 3.34 Prodajna vrednost (sales) lahko sestoji iz različnih elementov. Pri storitvah zdravstvene oskrbe, ki jih zagotavljajo bolnišnice, lahko na primer ustreza: a) nakupom delodajalcev, ki se obravnavajo kot nedenarni dohodki (income in kind), plačani zaposlenim, in izdatkom za končno porabo teh zaposlenih; b) nakupom zasebnih zavarovalnih podjetij; c) nakupom skladov socialnega zavarovanja in države, ki se razvrščajo kot nedenarne socialne koristi (social benefits in kind); d) nakupom gospodinjstev brez nadomestila (izdatki za končno porabo). V prodajno vrednost se ne prištevajo le subvencije na proizvodnjo in prejeta darila (npr. za dobrodelne namene). Podobno lahko prodaja transportnih storitev podjetja ustreza vmesni porabi proizvajalcev, nedenarnemu dohodku, ki ga zagotavljajo delodajalci (employers), nedenarnim socialnim koristim, ki jih zagotavlja država, in nakupom gospodinjstev brez nadomestila. 3.35 Zasebne neprofitne enote, ki zagotavljajo storitve poslovnim subjektom, so poseben primer. Običajno se financirajo s prispevki ali članarinami skupin zadevnih subjektov. Članarine se ne tretirajo kot transferji, pač pa kot plačila za opravljene storitve, to je kot realizacija. Te NPE so torej tržni proizvajalci in se razvrščajo v sektorja nefinančnih in finančnih družb. 3.36 Uporaba kriterija 50% pri prodajni vrednosti in proizvodnih stroških zasebnih ali javnih NPE z vključevanjem vseh plačil v zvezi z velikostjo proizvodnje v prodajno vrednost, lahko v določenih posebnih primerih privede na napačno pot. To lahko npr. velja za financiranje proizvodnje zasebnih in javnih šol: vrednost plačil države je lahko vezana na število učencev, vendar pa je lahko tudi rezultat pogajanj z državo. V takem primeru takih plačil ni treba jemati kot realizacijo, čeprav so v eksplicitni zvezi z velikostjo proizvodnjaa, npr. s številom učencev. To kaže, da je šola, ki se v glavnem financira s takimi plačili, drugi netržni proizvajalec. Kadar je šola javni proizvajalec, to je, kadar jo v glavnem financira in nadzira država, jo je treba razvrstiti v sektor država. Kadar je šola zasebni drugi netržni proizvajalec, jo je treba razvrstiti v sektor neprofitnih izvajalcev storitev gospodinjstvom. 3.37 Javni proizvajalci so lahko tržni proizvajalci ali drugi netržni proizvajalci. Če se na podlagi merila 50% odloči, da je treba institucionalno enoto jemati za tržnega proizvajalca, se razvrsti v sektor nefinančne ali sektor finančne družbe. Z merilom 50% se tudi določa, kdaj je treba državno enoto jemati za nepravo družbo v lasti države: le kadar izpolnjuje merilo 50%, je taka enota lahko neprava družba. Če je institucionalna enota drugi netržni proizvajalec, se razvrsti v sektor država. Razlikovanje med neprofitno enoto in drugimi proizvajalci je torej za razvrščanje javnih proizvajalcev irelevantno. Lokalne KAU in njihova proizvodnja: razmejevanje med tržnim, za lastno končno uporabo in drugim netržnim 3.38 Potem ko smo razmejevanja med tržnim, za lastno končno uporabo in drugim netržnim uporabili na institucionalne enote kot proizvajalce, lahko to razmejevanje uporabimo še na lokalnih KAU in njihovi proizvodnji. Ta relacija je prikazana v tabeli 3.2 (naslednja stran). 3.39 Če se institucionalna enota opredeli kot tržni proizvajalec, potem je tržni proizvajalec seveda tudi glavna lokalna KAU. Sekundarna lokalna KAU je prav lahko tržni proizvajalec, vendar je lahko tudi proizvajalec za lastno končno uporabo. Pač pa sekundarna lokalna KAU po dogovoru ne more biti drugi netržni proizvajalec. To nakazuje, da so vse (sekundarne) lokalne KAU v sektorjih nefinančnih in finančnih družb tržni proizvajalci ali proizvajalci za končno lastno uporabo. 3.40 Pri institucionalnih enotah, ki so drugi netržni proizvajalci, bo glavna lokalna KAU prav tako drugi netržni proizvajalec. Sekundarne lokalne KAU so lahko tržni proizvajalci ali drugi netržni proizvajalci. To nakazuje, da lahko sektorja država in neprofitni izvajalci storitev gospodinjstvom, vsebujeta nekatere (sekundarne) lokalne KAU, ki so tržni proizvajalci (čeprav so vse enote v teh sektorjih drugi netržni proizvajalci). V določanju, ali je sekundarna lokalna KAU tržni ali drugi netržni proizvajalec, je treba uporabiti merilo 50%. 3.41 Razlikovanje med tržnim, za lastno končno uporabo in drugim netržnim smo uporabili na institucionalnih enotah in njihovih lokalnih KAU, zdaj pa lahko to razlikovanje uporabimo še na proizvodnji lokalnih KAU. Ta relacija je prikazana v tabeli 3.3 (glej stran 4076).
3.42 Po dogovoru lokalne KAU kot tržni proizvajalci in kot proizvajalci za lastno končno uporabo ne morejo dobavljati druge netržne proizvodnje. Njihova proizvodnja se torej lahko evidentira le kot tržna proizvodnja ali kot proizvodnja za lastno končno uporabo in se vrednoti temu ustrezno (glej točke 3.46-3.52). 3.43 Lokalne KAU kot drugi netržni proizvajalci lahko kot sekundarno proizvodnjo dobavljajo tržno proizvodnjo in proizvodnjo za lastno končno uporabo. Proizvodnja za lastno končno uporabo sestoji iz ustvarjanja naložb iz lastne proizvodnje. Kdaj gre za tržno proizvodnjo, se mora načeloma določati z uporabo kriterija 50% za posamezne proizvode: tržna proizvodnja je proizvodnja, ki se prodaja po cenah, ki dosegajo vsaj 50% proizvodnih stroškov. Ta kriterij je lahko izpolnjen kadar npr. državne bolnišnice nekatere svoje storitve zaračunajo po ekonomsko pomembnih cenah. Drugi primeri so prodaja reprodukcij državnih muzejev in prodaja vremenskih napovedi inštitutov za meteorologijo. 3.44 V statistični praksi bo morda težko jasno razlikovati različne proizvode lokalnih KAU v sestavi državnih ustanov in NPISG. Še več, to velja za same proizvodne stroške v zvezi s posameznimi proizvodi. Za take primere je preprosta rešitev ta, da se vse prihodke drugih netržnih proizvajalcev iz njihove sekundarne (njihovih sekundarnih) dejavnosti upošteva kot prihodke za en tip tržne proizvodnje. To se npr. lahko uporabi za prihodke muzeja od prodaj plakatov in kart.15 3.45 Drugi netržni proizvajalci imajo lahko tudi prihodke od prodaj svojega druge netržne proizvodnje po cenah, ki niso ekonomsko pomembne, npr. prihodki muzeja od prodaje vstopnic. Ti prihodki se vežejo na drugo netržno proizvodnjo. Vendar če je oba tipa prihodkov (prihodke od vstopnic in prihodke od prodaje plakatov in kart) težko razmejiti, se lahko vse jemlje bodisi kot prihodke od tržne proizvodnje bodisi kot prihodke od druge netržne proizvodnje. Izbira med tema dvema alternativnima zabeležbama bi morala biti odvisna od ocene relativne pomembnosti obeh tipov prihodkov (torej od prodaje vstopnic na eni strani ter od prodaje plakatov in kart na drugi). -------------------- 15 Čeprav vrednost teh prihodkov morda ne bo dosegala 50% vseh stroškov muzejske trgovine, saj ti npr. zajemajo tudi plačila osebju trgovine.