Uradni list

Številka 41
Uradni list RS, št. 41/1999 z dne 1. 6. 1999
Uradni list

Uradni list RS, št. 41/1999 z dne 1. 6. 1999

Kazalo

2036. Odločba o ugotovitvi, da določba 6. člena pravilnika o obrazcih prometnih dovoljenj in vozniškega dovoljenja ter o registracijskih tablicah ni v neskladju z ustavo in zakonom, stran 4913.

Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na zahtevo Občine Bohinj, na seji dne 6. maja 1999
o d l o č i l o:
Določba 6. člena pravilnika o obrazcih prometnih dovoljenj in vozniškega dovoljenja ter o registrskih tablicah (Uradni list RS, št. 5/92 in 70/95) ni v neskladju z ustavo in zakonom.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica predlaga oceno ustavnosti in zakonitosti pravilnika o obrazcih prometnih dovoljenj in vozniškega dovoljenja ter o registrskih tablicah (v nadaljevanju: pravilnik), ker naj bi posegal v ustavni položaj in zakonske pravice lokalne skupnosti. Izpodbija 6. člen navedenega pravilnika, ki določa, da se na registrskih tablicah uporablja grb mesta, v katerem je sedež občine, katere pristojni organ za notranje zadeve je izdal registrske tablice. Navedena določba naj bi bila po trditvah pobudnice v neskladju z določbami 10. člena zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93, 6/94 – odl. US, 45/94 – odl. US, 57/94, 14/95, 20/95 – odl. US, 63/95 – obvezna razlaga, 9/96 – odl. US, 44/96 – odl. US, 26/97, 70/97 in 74/98 – v nadaljevanju: ZLS), po katerih imajo lokalne samoupravne skupnosti pravico do uporabe lastnega grba in zastave. Po mnenju pobudnice je pravica lokalne samoupravne skupnosti do uporabe grba absolutna, zato tudi državni organi s svojimi podzakonskimi akti ne morejo posegati v pravico, ki izhaja iz zakona in ustave. Lokalna samoupravna skupnost torej lahko uporablja svoj grb na način, ki se določi z njenimi predpisi, vsako drugačno razmišljanje pa bi postavilo ene lokalne samoupravne skupnosti v neenakopraven položaj napram drugim. Izpodbijani pravilnik zato po mnenju pobudnice posega v ustavni položaj in zakonske pravice lokalne skupnosti, saj krati pravico uporabe grba na registrskih tablicah vozil v tistih občinah, kjer ni sedeža organa, ki je pristojen za izdajo registrskih tablic. Zato pobudnica predlaga, da ustavno sodišče izpodbijane določbe pravilnika razveljavi.
2. Ministrstvo za notranje zadeve v odgovoru na zahtevo navaja, da je bila izpodbijana ureditev označevanja grba v registrskih tablicah motornih vozil sprejeta na podlagi stališča, ki ga je o tem vprašanju zavzela Komisija za notranjo politiko Skupščine Republike Slovenije. Ministrstvo je pripravilo osnutek novih registrskih tablic v štirih variantah, po katerih naj bi tablice vsebovale grbe glavnih mest registrskih območij ali grbe mest, kjer je sedež občine, ali grb Republike Slovenije ali pa pripravljen odtis za grbe pokrajin. Komisija za notranjo politiko je podprla rešitev, po kateri naj registrske tablice vsebujejo grb mesta, kjer je sedež občine, katere pristojni organ za notranje zadeve je izdal registrske tablice in to stališče je ministrstvo tudi uveljavilo v svojem pravilniku. Ker so grbi določenih mest obenem z občinskimi odloki določeni tudi kot grbi občin, je ministrstvo po navedbah v odgovoru pred pričetkom uporabe novih registrskih tablic pridobilo soglasje vseh občin. Po mnenju Ministrstva za notranje zadeve izpodbijane določbe pravilnika niso v neskladju z 10. členom ZLS.
B)
3. Izpodbijani pravilnik je bil izdan na podlagi pooblastila iz prejšnjega zakona o varnosti cestnega prometa (Uradni list SRS, št. 5/82, 40/84, 29/86 in Uradni list RS, št. 1/91–I). Podobno pooblastilo ministru za notranje zadeve (v nadaljevanju: minister) vsebuje tudi novi zakon o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 30/98 – ZVCP), vendar novi pravilnik še ni bil izdan. Na podlagi določbe četrtega odstavka 242. člena ZVCP pa se do njegove izdaje smiselno uporabljajo izvršilni predpisi, izdani na podlagi prej veljavnega zakona, kolikor niso v nasprotju z ZVCP. Z izpodbijanimi določbami pravilnika je bilo urejeno tehnično vprašanje vsebine registrskih tablic za motorna vozila, pri čemer se je minister od vseh možnosti odločil za takšno strokovno rešitev, ki je bila po njegovem mnenju strokovno najprimernejša in ki jo je podprlo tudi pristojno parlamentarno telo. Veljavna ureditev, po kateri se v registrskih tablicah uporablja grb mesta, v katerem je sedež upravne enote, ki je pristojna za izdajo registrskih tablic, ni v neskladju z 10. členom ZLS. Po navedenem členu ZLS imajo lokalne samoupravne skupnosti pravico do uporabe lastnega grba in zastave. Navedene določbe omogočajo občinam, da lahko po svoj odločitvi (ta problematika se v občini praviloma ureja z odlokom občinskega sveta) uporabljajo svoj grb in zastavo. Občine lahko tako uporabljajo svoj grb pri izvajanju svojih aktivnosti ali pri svojih odnosih oziroma stikih s tretjimi osebami, na primer na občinskih dokumentih, na občinskih publikacijah, na dopisih občinskih organov, ob prireditvah v zvezi z določenimi prazniki in podobno. Uporaba občinskega grba pomeni aktivnost občine in je oblika nastopanja občine navzven. Občina pri svojem nastopanju uporablja svoj grb kot simbol, ki glede na značilnosti občine izpričuje njeno identiteto. Pravica občine do uporabe lastnega grba se uresničuje zlasti z izvajanjem njenih aktivnosti navzven, torej tako, da občina svoj grb dejansko “uporablja”. Do kršitve takšne pravice bi lahko prišlo v primeru, če bi npr. kakšen državni organ s svojimi predpisi ali drugimi ukrepi preprečil občini, da uporablja svoj grb. Pri izpodbijanem pravilniku pa ne gre za tak primer, saj z njim minister ni posegel v pravice občin, temveč je na podlagi pooblastila iz prejšnjega zakona uredil vprašanje vsebine registrskih tablic in v tem okviru določil tudi vrsto grba, ki se uporablja na tablicah. Določanje vsebine registrskih tablic tako po prejšnjem zakonu kot po ZVCP (155. člen) ni v pristojnosti občine, temveč je to pravica in dolžnost ministra, torej pristojnost in naloga države.
4. Pobudnica opozarja tudi na neskladje izpodbijanih določb pravilnika z zakonom o upravi (Uradni list RS, št. 67/94 – ZUpr), saj naj bi v pravilniku še vedno ostala določba o sedežu občine, katere pristojni organ za notranje zadeve je izdal registrske tablice, čeprav izdajanje teh tablic ni več v pristojnosti občine. Ustavno sodišče ugotavlja, da zatrjevanega neskladja ni. Izdajanje registrskih tablic je bilo z zakonom o prevzemu državnih funkcij, ki so jih do 31. 12. 1994 opravljali organi občin (Uradni list RS, št. 29/95 – ZPdf), preneseno z občinskih upravnih organov na upravne enote kot prvostopenjske organe državne uprave. Tak prenos je bil z navedenim zakonom opravljen za vrsto upravnih nalog naenkrat, tako da ni bilo treba posebej spreminjati številnih predpisov, ki so določali občinsko pristojnost za posamezne upravne naloge. Z uveljavitvijo navedenega zakona in ZVCP (prvi odstavek 175. člena) opravi registracijo vozil upravna enota, na območju katere ima lastnik vozila svoje stalno prebivališče ali sedež oziroma začasno prebivališče, če v Republiki Sloveniji nima stalnega prebivališča.
C)
5. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi prvega odstavka 21. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Milojka Modrijan in dr. Dragica Wedam-Lukić. Sklep je sprejelo soglasno.
Št. U-I-142/95
Ljubljana, dne 6. maja 1999.
Predsednik
Franc Testen l. r.

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti