Na podlagi 6. člena zakona o standardizaciji (Uradni list RS, št. 1/95) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju vozil glede na pritrdišča varnostnih pasov (št. 14.04)
1 SPLOŠNO
1.1 Vozila kategorij * M in N morajo biti homologirana v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na pritrdišča varnostnih pasov za odrasle osebe na sedežih, ki so obrnjeni v smer vožnje, v vozilih kategorij M in N.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošne zahteve
3.1.1 Pritrdišča varnostnih pasov morajo biti konstruirana, izdelana in nameščena tako, da:
3.1.1.1 omogočijo vgradnjo primernega varnostnega pasu. Pritrdišča varnostnih pasov na prednjih stranskih sedežih v vozilu morajo biti prirejena za varnostni pas z navijalom (retraktorjem) in obešalom na zgornjem pritrdišču. Če so pritrdišča prirejena samo za določene vrste varnostnih pasov, mora biti to posebej navedeno v homologacijskem dokumentu;
3.1.1.2 čimbolj zmanjšajo nevarnost zdrsa pri pravilno nameščenem varnostnem pasu;
3.1.1.3 čimbolj zmanjšajo nevarnost poškodbe traku varnostnega pasu zaradi dotika z ostrimi trdimi deli vozila ali ogrodja sedeža;
3.1.1.4 vozilo pri normalni uporabi ustreza določilom te odredbe.
3.1.1.5 Pri pritrdiščih varnostnih pasov, ki lahko zavzamejo različne lege (da omogočijo potnikom vstop v vozilo), veljajo določila te odredbe samo za tiste lege, v katerih ta pritrdišča opravljajo dejansko funkcijo zadrževanja potnikov.
3.2 Najmanjše potrebno število pritrdišč varnostnih pasov
3.2.1 Vsako vozilo kategorij M in N (razen vozil kategorij M2 in M3, ki so prirejena tako za uporabo v mestnem prometu kot tudi za prevoz stoječih potnikov) mora biti opremljeno s pritrdišči varnostnih pasov, ki ustrezajo zahtevam te odredbe.
3.2.2 Najmanjše število pritrdišč varnostnih pasov za vsak naprej in nazaj obrnjen sedež je določeno v dodatku št. 6 pravilnika ECE R 14.04.
3.2.3 Razen za prednje sedeže sta pri stranskih sedežih vozil kategorije M1, ki so v dodatku št. 6 pravilnika ECE R 14.04 označeni z znakom Ø, dovoljeni tudi samo dve spodnji pritrdišči, če je med sedežem in najbližjo stransko steno vozila prehod, ki omogoča potnikom dostop do drugih delov vozila.
Prostor med sedežem in stransko steno se šteje za prehod, če je razdalja med stransko steno pri zaprtih vratih in navpično ravnino, ki poteka skozi točko “R” in je vzporedna z vzdolžno osjo vozila, merjena pravokotno na vzdolžno navpično srednjo ravnino vozila, večja kot 500 mm.
3.2.4 Za prednje sredinske sedeže, ki so v dodatku št. 6 pravilnika ECE R 14.04 označeni z znakom *, zadoščata samo dve spodnji pritrdišči, če se vetrobransko steklo nahaja zunaj referenčnega območja, opisanega v dodatku št. 1 pravilnika ECE R 21. Če pa se vetrobransko steklo nahaja v referenčnem območju, morajo biti za tak sedež tri pritrdišča varnostnega pasu.
Vetrobransko steklo se glede pritrdišč varnostnih pasov šteje za del referenčnega območja, če pri preskusu po metodi, opisani v dodatku št. 1 pravilnika ECE R 21, lahko pride v statični dotik s preskusno napravo.
3.2.5 Pri vseh sedežih, ki so v dodatku št. 6 pravilnika ECE R 14.04 označeni z znakom #, mora biti vsak izpostavljen sedež opremljen z dvema spodnjima pritrdiščema.
3.2.6 Za “izpostavljen sedež” se šteje tisti sedež, pred katerim ni “zaščitnega zaslona” v prostoru, ki se nahaja:
– med dvema vodoravnima ravninama, od katerih ena poteka skozi točko “H”, druga pa 400 mm nad njo;
– med dvema navpičnima vzdolžnima ravninama, ki potekata simetrično glede na točko “H” in sta med seboj oddaljeni 400 mm;
– za prečno navpično ravnino v oddaljenosti 1,3 m od točke “H”.
Po določilih tega predpisa se kot “zaščitni zaslon” šteje površina ustrezne trdnosti, ki nima odprtin, skozi katere bi lahko v vzdolžni vodoravni smeri v poljubni točki zgoraj opisanega prostora projicirali kroglo s premerom 165 mm.
Sedež šteje za “izpostavljen”, če je skupna površina delov kombiniranega zaščitnega zaslona v zgoraj opisanem prostoru manjša kot 800 cm2.
3.2.7 Za vsako sedežno mesto, označeno v dodatku 6 k pravilniku ECE R 14.04 z znakom Î, morajo biti predvidena tri pritrdišča za varnostne pasove. Dve pritrdišči sta lahko predvideni le, če je izpolnjen eden od naslednjih pogojev:
3.2.7.1 če se neposredno pred tem sedežnim mestom nahaja sedež ali drug del vozila, ki ustreza zahtevam točke 3.5 dodatka 1 k pravilniku ECE R 80, ali
3.2.7.2 če se noben del vozila ne nahaja v referenčnem območju oziroma ni možnosti, da bi se v referenčnem območju nahajal med premikanjem vozila, ali
3.2.7.3 če so deli vozila v referenčnem območju skladni z zahtevami o absorpciji energije, kot so opredeljene v dodatku 6 k pravilniku ECE R 80.
3.2.8 Za preklopne sedeže oziroma sedeže, namenjene izključno za uporabo, ko vozilo miruje, in vse sedeže poljubnega vozila kategorij, za katere ne veljajo določila točk od 3.2.1 do 3.2.5 te odredbe, niso predpisana pritrdišča za varnostne pasove. Če pa je vozilo kljub temu opremljeno z varnostnimi pasovi, morajo njihova pritrdišča ustrezati zahtevam te odredbe. V tem primeru zadoščata za vsak sedež samo dve spodnji pritrdišči.
3.2.9 Za sedeže v zgornjem nivoju v dvonivojskih avtobusih veljajo zahteve za prednja sredinska sedežna mesta tudi za prednja zunanja sedežna mesta.
3.2.10 Za sedeže, ki se lahko zavrtijo oziroma prestavijo v drugo smer za uporabo, medtem ko vozilo miruje, se zahteve točke 3.2.1 upoštevajo samo za tiste usmeritve sedežev, ki so predvidene za normalno rabo v vozilu med vožnjo po cesti, skladno s to odredbo. Podatek o tem mora biti vključen v opisnem dokumentu vozila.
4 PRESKUŠANJE VOZILA
4.1 Preskušanje vozila po določilih te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 14.04 (po stanju 9. marca 1998). Ta pravilnik izhaja iz Sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 14.04 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v Informacijskem centru Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZILA
5.1 Homologacija vozila po določilih te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 14.04. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil zahtevam te odredbe se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 33/98).
7 VELJAVNOST
7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o homologiranju vozil glede na pritrdišča varnostnih pasov (št. 14.03) (Uradni list RS, št. 74/97).
7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se:
7.2.1 za homologacijo novih tipov vozil od 1. oktobra 1999 dalje,
7.2.2 za uvoz novih vozil od 1. oktobra 2001 dalje in
7.2.3 za uvoz rabljenih vozil od 1. oktobra 2002 dalje.
Št. 009-4/99-4
Ljubljana, dne 30. junija 1999.
dr. Lojze Marinček l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 33/98)