Uradni list

Številka 62
Uradni list RS, št. 62/1999 z dne 5. 8. 1999
Uradni list

Uradni list RS, št. 62/1999 z dne 5. 8. 1999

Kazalo

2989. Odredba o homologiranju vozil glede na zaščito potnikov pri čelnem trčenju (št. 94.01), stran 8000.

Na podlagi 6. člena zakona o standardizaciji (Uradni list RS, št. 1/95) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju vozil glede na zaščito potnikov pri čelnem trčenju (št. 94.01)
1 SPLOŠNO
1.1 Vozila za prevoz potnikov morajo biti homologirana v skladu s to odredbo glede na zaščito potnikov pri čelnem trčenju.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na varnostne zahteve za cestna motorna vozila kategorije* M1, katerih največja dovoljena masa ne presega 2,5 tone. Težja vozila so lahko homologirana na zahtevo proizvajalca.
2.2 Na zahtevo proizvajalca se uporablja za homologacijo tipa vozila glede na zaščito potnikov na prednjih stranskih sedežih pri čelnem trčenju.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošne zahteve, uporabne za vse vrste preskusov
3.1.1 Točko “H” je treba določiti za vsak sedež skladno s postopkom, opisanim v dodatku št. 6 pravilnika ECE R 94.01.
3.1.2 Če zaščitni sistem za prednje sedeže vključuje varnostne pasove, morajo ti ustrezati zahtevam pravilnika ECE R 16.
3.1.3 Če je sedež, na katerega se postavi preskusna lutka, opremljen z varnostnim pasom, morajo biti pritrdišča varnostnega pasu skladna z zahtevami pravilnika ECE R 14.
3.2 Zahteve
Preskus vozila, izveden skladno s postopkom, opisanim v dodatku št. 3 pravilnika ECE R 94.01, šteje za uspešnega, če so hkrati izpolnjene zahteve točk od 3.2.1 do 3.2.6 te odredbe.
3.2.1 Kriteriji učinka, ugotovljeni skladno z dodatkom št. 8 pravilnika ECE R 94.01, na poskusnih lutkah, nameščenih na prednjih stranskih sedežih, morajo biti skladni z naslednjimi zahtevami:
3.2.1.1 kriterij glave (HPC) ne sme presegati 1000 in rezultanta pospeška glave ne sme presegati 80 g za več kot 3 ms. Slednje je treba izračunati kumulativno in pri tem ne upoštevati odskoka glave nazaj;
3.2.1.2 kriteriji poškodbe vratu (NIC) ne smejo presegati vrednosti, prikazanih na slikah 1 in 2;
3.2.1.3 upogibni moment vratu, ko je iztegnjen, okoli osi y ne sme presegati 57 Nm;
3.2.1.4 kriterij stisnjenja prsnega koša (ThCC) ne sme presegati 50 mm;
3.2.1.5 kriterij hitrosti upogiba (V*C) za prsni koš ne sme presegati 1,0 m/s;
3.2.1.6 kriterij obremenitve stegnenice (FFC) ne sme presegati vrednosti obremenitve glede na čas, kot je prikazano na sliki 3;
3.2.1.7 kriterij obremenitve golenice (TCFC) ne sme presegati 8 kN;
3.2.1.8 indeks golenice (TI), izmerjen na zgornjem in spodnjem delu vsake golenice, ne sme presegati 1,3 na nobenem od teh delov;
3.2.1.9 drsni premik kolenskih sklepov ne sme presegati 15 mm.
3.2.2 Trajna premaknitev volana po trku, merjena na sredini volanskega obroča (podaljšek volanskega droga), ne sme presegati 80 mm v navpični smeri navzgor oziroma 100 mm v vodoravni smeri nazaj.
3.2.3 Med preskusom se ne smejo odpreti nobena vrata.
3.2.4 Med preskusom se ne sme blokirati ključavnica na sprednjih vratih.
3.2.5 Po trčenju mora biti mogoče brez uporabe orodja, razen tistega, ki je potrebno za premik preskusne lutke:
3.2.5.1 odpreti najmanj ena vrata, če so, za vsako vrsto sedežev, in kjer ni takih vrat, po potrebi premakniti sedeže ali preklopiti naslone sedežev zaradi evakuacije vseh oseb; vendar se to uporablja samo za vozila s trdno konstrukcijo strehe;
3.2.5.2 odpeti preskusne lutke iz sistema za zadrževanje, za odpiranje katerega mora biti dovolj sila največ 60 N, ki deluje na center naprave za odpenjanje;
3.2.5.3 odstraniti preskusne lutke iz vozila brez premikanja sedežev.
3.2.6 Pri vozilih s pogonom na tekoče gorivo lahko pride med trčenjem ali po trčenju samo do neznatnega puščanja tekočine iz inštalacij za oskrbo motorja z gorivom.
3.2.7 Če po trčenju nastopi stalno iztekanje tekočine iz sistema za dovod goriva, iztekanje ne sme biti večje kot 30 g/min; če se tekočina iz sistema za dovod goriva meša z drugimi iztekajočimi tekočinami in teh različnih tekočin ni mogoče preprosto ločiti in jih prepoznati, se za oceno količine iztekanja upoštevajo vse iztečene tekočine.
3.3 Navodila uporabnikom vozil, opremljenih z zračnimi vrečami
3.3.1 V vozilu mora biti opozorilo, da je vozilo opremljeno z zračnimi vrečami.
3.3.1.1 V vozilu, ki je opremljeno z zračno vrečo za zaščito voznika, mora biti to opozorilo v obliki napisa “AIRBAG” nameščeno znotraj obsega volana. Ta napis mora biti trajen in dobro viden.
3.3.1.2 V vozilu, ki je opremljeno z zračno vrečo za zaščito potnikov na prednjih sedežih, razen voznika, mora biti to opozorilo v obliki oznake, ki jo določa točka 3.3.2.1.
3.3.2 V vozilu, ki je opremljeno z eno ali več zračnimi vrečami za zaščito potnikov, mora opozorilo opozarjati na posebno nevarnost, ki je povezana z uporabo nazaj obrnjenih varnostnih sedežev za otroke na potniških sedežih, opremljenih z zračnimi vrečami.
3.3.2.1 To opozorilo mora obsegati najmanj naslednji piktogram:
3.3.2.2 Ta opozorilni znak mora biti trajno pritrjen in nameščen tako, da je dobro viden vsaki osebi, ki namerava na tak sedež namestiti nazaj obrnjen varnostni sedež za otroka.
Če ta opozorilni znak ni viden, ko so vrata vozila zaprta, mora biti v vozilu še posebno opozorilo, ki je vedno vidno.
Ta predpis ne velja za tiste sedeže, kjer se sistem zračne vreče samodejno izklopi, ko se na tak sedež pritrdi nazaj obrnjen varnostni sedež za otroka.
3.3.2.3 Podrobnejša navodila, povezana z opozorilnim znakom, morajo biti vključena v navodilu za uporabo vozila. Kot najmanj morajo vsebovati naslednje besedilo:
“Posebna nevarnost! Ne uporabljajte nazaj obrnjenega varnostnega sedeža za otroka na sedežu, ki je zaščiten z zračno vrečo!”
Poleg tega besedila mora biti prikazan tudi piktogram, ki se nahaja v vozilu.
4 PRESKUŠANJE VOZIL
4.1 Preskušanje vozil glede zaščite potnikov pri čelnem trčenju po določilih te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 94.01 (po stanju 12. avgusta 1998). Ta pravilnik izhaja iz Sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 94.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v Informacijskem centru Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZIL
5.1 Homologacija vozil glede zaščite potnikov pri čelnem trčenju po določilih te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 94.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil zahtevam te odredbe se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 33/98).
7 VELJAVNOST
7.1 Z uveljavitvijo te odredbe preneha veljati odredba o homologiranju vozil glede na zaščito potnikov v primeru čelnega trčenja (št. 94.00) (Uradni list RS, št. 74/97).
7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se:
7.2.1 od 1. oktobra 1999 za homologacijo novih tipov vozil;
7.2.2 od 1. oktobra 2003 za nova vozila, tipsko homologirana pred uveljavitvijo te odredbe;
7.2.3 od 1. oktobra 2005 za prvo registracijo vozila v Republiki Sloveniji.
Št. 009-4/99-17
Ljubljana, dne 30. junija 1999.
dr. Lojze Marinček l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 43/96)

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti