Uradni list

Številka 62
Uradni list RS, št. 62/1999 z dne 5. 8. 1999
Uradni list

Uradni list RS, št. 62/1999 z dne 5. 8. 1999

Kazalo

2992. Odredba o homologiranju žarometov za cestna motorna vozila, ki so opremljeni s svetlobnimi viri, ki delujejo na principu električnega praznjenja v plinu (št. 98.00), stran 8017.

Na podlagi 6. člena zakona o standardizaciji (Uradni list RS, št. 1/95) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju žarometov za cestna motorna vozila, ki so opremljeni s svetlobnimi viri, ki delujejo na principu električnega praznjenja v plinu (št. 98.00)
1 SPLOŠNO
1.1 Žarometi za cestna motorna vozila, ki so opremljeni s svetlobnimi viri, ki delujejo na principu električnega praznjenja v plinu (ksenonske žarnice), morajo biti homologirani v skladu s to odredbo.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na žaromete za cestna motorna vozila, ki so opremljeni s ksenonskimi žarnicami in imajo lečo iz stekla ali pa iz umetne snovi.
3 ZAHTEVE
3.1 Vsak vzorec mora ustrezati zahtevam te odredbe.
3.2 Žarometi morajo biti izdelani tako, da zadržijo predpisane fotometrične lastnosti in dobro delujejo tudi, ko so izpostavljeni morebitnim tresljajem pri normalni uporabi vozila.
3.2.1 Žarometi morajo biti opremljeni z napravo, ki omogoča pravilno nastavitev žarometa na vozilu, kot to določajo predpisi. Taka naprava ni nujna pri žarometih, pri katerih sta reflektor in leča neločljivo povezana, in če je uporaba takih žarometov omejena na vozila, pri katerih je nastavitev žarometov zagotovljena drugače.
Če sta žaromet za dolgi pramen in žaromet za kratki pramen, ki imata vsak svojo žarnico, združena v skupno enoto, mora sistem za nastavitev omogočati nastavitev vsake optične enote posebej. Enaka zahteva velja tudi za enoto, ki združuje žaromet za dolgi svetlobni pramen in žaromet za meglo, žaromet za kratki svetlobni pramen in žaromet za meglo ali pa vse tri žaromete.
3.2.2 Seveda to ne velja za žaromete, katerih reflektorji so neločljivo povezani, vendar mora tudi tak tip žarometa v celoti ustrezati zahtevam točke 6.3 pravilnika ECE R 20.02.
3.3 Če je ksenonsko žarnico mogoče zamenjati brez uporabe orodja, mora nosilec žarnice ustrezati merskim karakteristikam, kot jih predpisuje podatkovni list publikacije IEC 61-2 za ustrezno kategorijo ksenonske žarnice. Ksenonska žarnica se mora lahko prilegati v žaromet.
3.4 Pri žarometih, ki so izdelani tako, da zadovoljujejo predpise za vožnjo po desni in za vožnjo po levi strani cestišča, je lahko nastavitev za določeno smer vožnje opravljena že pri proizvajalcu, lahko pa jo pozneje opravi tudi voznik. Ta nastavitev se lahko opravi na primer z zasukom optične enote za določen kot proti vozilu ali pa z zasukom žarnice za določen kot proti optični enoti. V vsakem primeru pa morata biti mogoči samo dve legi, in sicer ena za vožnjo po desni in druga za vožnjo po levi strani cestišča. Onemogočen pa mora biti vsak nenameravan zasuk ali pa nastavitev v neko vmesno lego. Če je mogoče postaviti žarnico v dve različni legi, morajo biti pritrdilni elementi žarnice izvedeni tako, da je pritrditev žarnice v vsaki od teh leg tako točna kot pri žarometih za samo eno smer vožnje. Skladnost s temi zahtevami se preverja samo vizualno, po potrebi pa tudi s praktičnim preskusom.
3.5 Pri žarometih, ki so konstruirani tako, da dajejo izmenično dolgi oziroma kratki svetlobni pramen, mora biti vsaka mehanska, elektromehanska ali druga naprava za preklop od enega na drugi svetlobni pramen izvedena tako da:
3.5.1 je naprava dovolj trdna, da zdrži 50.000 preklopov brez poškodbe, in to kljub vibracijam, ki jim je izpostavljena ob normalni rabi;
3.5.2 se ob okvari naprave samodejno vključi kratki svetlobni pramen;
3.5.3 je vedno vklopljen ali dolgi ali kratki svetlobni pramen in ni možnosti, da bi se mehanizem za preklop zataknil v neki vmesni legi;
3.5.4 uporabnik ne more z uporabo običajnega orodja spremeniti oblike ali lege gibljivih delov.
3.6 Skladno z določili te odredbe je treba opraviti še dodatna preskušanja, s katerimi se zagotovi, da pri uporabi žarometa ne nastopijo prevelika odstopanja od fotometričnih lastnosti.
3.7 Če je leča žarometa iz umetne snovi, je treba opraviti še preskuse po dodatku št. 5 pravilnika ECE R 98.00.
3.8 Žarnica ali balastni sistem ne smeta povzročati motenj, ki bi povzročile nepravilno delovanje drugih električnih ali elektronskih sistemov na vozilu.
4 PRESKUŠANJE ŽAROMETOV
4.1 Preskušanje žarometov v smislu te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 98.00 (po stanju 3. januarja 1998). Ta pravilnik izhaja iz Sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS - Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 98.00 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v Informacijskem centru Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA ŽAROMETOV
5.1 Homologacija žarometov v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 98.00. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil zahtevam te odredbe se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 33/98).
7 VELJAVNOST
7.1 Ta odredba začne veljati 1. oktobra 1999.
Št. 009-4/99-20
Ljubljana, dne 30. junija 1999.
dr. Lojze Marinček l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti