Na podlagi 6. člena zakona o standardizaciji (Uradni list RS, št. 1/95) izdaja minister za znanost in tehnologijo
O D R E D B O
o homologiranju osebnih vozil, opremljenih z motorjem z notranjim zgorevanjem, glede na merjenje emisije ogljikovega dioksida in porabe goriva ter osebnih in lahkih tovornih vozil na akumulatorski električni pogon glede na merjenje porabe električne energije ter dosega (št. 101.00)
1 SPLOŠNO
1.1 Osebna vozila z motorjem z notranjim zgorevanjem ter osebna in lahka tovorna vozila na akumulatorski električni pogon morajo biti homologirana v skladu s to odredbo glede porabe goriva (energije) in emisije CO(2) oziroma dosega z enim polnjenjem.
2 PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na merjenje emisije CO(2) in porabe goriva vozil kategorije* M1 ter porabe električne energije in merjenje dosega vozil kategorij M1 in N1, ki jih poganja električna akumulatorska baterija.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošno
Vsi deli vozila, ki vplivajo na emisijo CO(2) in porabo goriva ali električne energije, morajo biti projektirani, izdelani in sestavljeni tako, da lahko vozilo ob normalni rabi kljub morebitnim vibracijam, ki jim je izpostavljeno, ustreza zahtevam te odredbe.
3.2 Opis preskušanj motorjev z notranjim zgorevanjem
3.2.1 Emisija CO(2) se meri med preskusnim ciklom, ki simulira vožnjo v mestu in zunaj njega, kot je to opisano v prilogi 1 dodatka št. 4 pravilnika ECE R 83.
3.2.2 Rezultati preskusa morajo biti izraženi kot emisija CO(2) v gramih na prevoženi kilometer (g/km), zaokroženi na najbližjo celo vrednost.
3.2.3 Poraba goriva se izračuna skladno s točko 1.5 dodatka št. 5 k pravilniku ECE R 101.00 na podlagi metode ravnotežja ogljika, ki uporablja izmerjene vrednosti CO(2) in drugih emisij, vezanih na ogljik (CO in HC). Rezultate je treba zaokrožiti na prvo decimalko.
3.2.4 Za preskus je treba uporabiti referenčno gorivo, kot je določeno v dodatku št. 9 pravilnika ECE R 83.
Za tekoči naftni plin (LPG) in zemeljski plin (NG) se uporabi referenčno gorivo, kot ga je uporabil proizvajalec vozila pri merjenju neto moči motorja po pravilniku ECE R 85. Podatki o tem gorivu morajo biti navedeni v certifikatu o podeljeni homologaciji tipa vozila.
Za izračun po točki 3.2.3 te odredbe se uporablja gorivo z naslednjimi lastnostmi:
(a) gostota: izmerjena pri preskusnem gorivu skladno z
ISO 3675 ali po drugi enakovredni metodi. Za bencin in dizelsko gorivo se upoštevajo izmerjene
vrednosti, za LPG in NG pa se uporabi referenčna gostota, in sicer:
0,538 kg/liter za LPG in
0,714 kg/m3 za NG.
(b) razmerje vodik - ogljik: uporabljajo se stalne vrednosti, in sicer
1,85 za bencin,
1,86 za plinsko olje,
2,525 za LPG in
4,00 za NG.
3.3 Opis preskušanj vozil z izključno električnim pogonom
3.3.1 Laboratorij, odgovoren za preskušanje, izvede merjenje porabe električne energije po metodi in preskusnem ciklu, ki sta opisana v dodatku št. 6 pravilnika ECE R 101.00.
3.3.2 Laboratorij, odgovoren za preskušanje, izvede merjenje dosega vozila po metodi in preskusnem ciklu, ki sta opisana v dodatku št. 7 pravilnika ECE R 101.00.
Tako izmerjen doseg je edini, ki se sme uporabljati v prodajno-promocijske namene.
3.3.3 Rezultat merjenja porabe električne energije mora biti izražen v vatnih urah na kilometer (Wh/km), doseg pa v kilometrih (km), oboje zaokroženo na najbližje celo število.
3.4 Tolmačenje rezultatov
3.4.1 Kot homologacijska vrednost je lahko sprejeta vrednost CO(2) ali vrednost porabe električne energije, ki jo navaja proizvajalec vozila, če vrednost, izmerjena v laboratoriju, ne presega te vrednosti za več kot 4%. V laboratoriju izmerjena vrednost pa je lahko nižja od tiste, ki jo navaja proizvajalec, brez omejitev.
3.4.2 Če laboratorijsko izmerjena vrednost za CO(2) ali porabo električne energije presega vrednosti po navedbi proizvajalca za več kot 4%, se meritev ponovi z istim vozilom.
Če povprečje obeh meritev, izvedenih v preskusnem laboratoriju, ne presega navedbe proizvajalca za več kot 4%, se vrednost, ki jo je navedel proizvajalec, šteje za homologacijsko vrednost.
3.4.3 Če povprečje obeh meritev, izvedenih v preskusnem laboratoriju, še vedno za več kot 4% presega vrednost, ki jo je navedel proizvajalec, se opravi končni preskus na istem vozilu. Kot homologacijska vrednost se nato šteje povprečje vseh treh meritev, izvedenih v preskusnem laboratoriju.
4 PRESKUŠANJE VOZIL
4.1 Preskušanje vozil glede emisije CO(2) in porabe energije ter dosega po določilih te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 101.00 (po stanju 14. maja 1998). Ta pravilnik izhaja iz Sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z nasledstvenim sklepom pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS - Mednarodne pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 101.00 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v Informacijskem centru Urada Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZIL
5.1 Homologacija vozil glede emisije CO(2) in porabe energije ter dosega po določilih te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 101.00. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Urad Republike Slovenije za standardizacijo in meroslovje.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil zahtevam te odredbe se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 33/98).
7 VELJAVNOST
7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o homologiranju osebnih vozil, opremljenih z motorjem z notranjim zgorevanjem, glede na merjenje emisije ogljikovega dioksida in porabe goriva ter osebnih in lahkih tovornih vozil na akumulatorski električni pogon glede na merjenje porabe električne energije ter dosega (št. 101.00) (Uradni list RS, št. 74/97).
7.2 Homologacije, izdane pred uveljavitvijo te odredbe, pa ostanejo še naprej v veljavi.
7.3 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 009-4/99-22
Ljubljana, dne 30. junija 1999.
dr. Lojze Marinček l. r.
Minister
za znanost in tehnologijo
* Klasifikacija vozil po pravilnikih ECE je bila objavljena v prilogi št. 1 k odredbi o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 43/96)