Na podlagi 21. člena zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93, 6/94, 45/94, 57/94, 14/95, 20/95, 63/95, 73/95, 9/96, 39/96, 44/96, 26/97, 70/97, 10/98, 68/98 in 74/98), 43. člena zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 54/92, 56/92, 13/93 in 42/94), 6. člena pravilnika o standardih in normativih socialno varstvenih storitev (Uradni list RS, št. 52/95), 2., 4., 6., in 7. člena odloka o gospodarskih javnih službah Občine Tržič (Uradni list RS, št. 47/96 in 76/97) in 10. in 98. člena statuta Občine Tržič (Uradni list RS, št. 15/99), je Občinski svet občine Tržič na nadaljevanju 4. seje dne 25. aprila 1999 sprejel
O D L O K
o organiziranju službe pomoči na domu in merilih za določanje plačil storitev
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta odlok določa organizacijo, način izvajanja in merila za določanje plačil storitev pomoči na domu na območju Občine Tržič.
2. člen
Pomoč na domu obsega socialno oskrbo upravičenca v primeru invalidnosti, starosti ter v drugih primerih, ko socialna oskrba na domu lahko nadomesti institucionalno varstvo. Socialni servis obsega pomoč pri hišnih ali drugih opravilih v primeru bolezni, invalidnosti, starosti, v primeru nesreč ter v drugih primerih, ko je ta pomoč potrebna za vključitev osebe v vsakdanje življenje.
3. člen
Pomoč na domu na območju Občine Tržič organizira in izvaja Dom Petra Uzarja Tržič kot javno službo.
Ne glede na določila prejšnjega odstavka tega člena lahko Občina Tržič na podlagi ponudbe in povpraševanja podeli za službo za pomoč na domu tudi koncesijo.
4. člen
Razpis za podelitev koncesije za organiziranje in izvajanje pomoči na domu razpiše pristojni občinski upravni organ v skladu z veljavnimi predpisi in tem odlokom. Razpiše se lahko tudi samo določena storitev pomoči na domu.
II. UPRAVIČENCI DO SOCIALNE OSKRBE NA DOMU
5. člen
Upravičenci do socialne oskrbe na domu so:
– osebe, stare nad 65 let, ki lahko z občasno ali nekajurno dnevno pomočjo ohranjajo zadovoljivo duševno in telesno počutje, tako da jim institucionalno varstvo ni potrebno,
– osebe, mlajše od 65 let, ki so se znašle v stiski zaradi invalidnosti ali akutnega zdravstvenega stanja,
– osebe s statusom invalida po zakonu o družbenem varstvu duševno in telesno prizadetih oseb oziroma delovni invalidi I. kategorije, ki so po oceni pristojne komisije nesposobni za samostojno življenje, vendar jim uporaba storitve nadomešča varstvo v instituciji,
– družine kronično bolnih otrok ali otrok z motnjami v telesnem ali duševnem razvoju, če jim uporaba storitve nadomešča institucionalno varstvo.
Ne glede na določila prejšnjega odstavka se pomoč lahko odobri tudi v primeru pozitivnega pisnega mnenja osebnega zdravnika.
Upravičenost do socialne oskrbe na domu se ugotavlja na podlagi predloženega sklepa Doma Petra Uzarja Tržič (v nadaljevanju: izvajalec), ki je javno službo pridobil na podlagi neposredne pogodbe oziroma koncesionarja.
III. VRSTA IN OBSEG STORITEV
6. člen
Socialna oskrba na domu obsega naslednje vrste storitev:
– gospodinjsko pomoč,
– pomoč pri vzdrževanju osebne higiene,
– pomoč pri ohranjanju socialnih stikov.
7. člen
Kot gospodinjska pomoč se šteje pomoč pri:
– pripravi hrane,
– vzdrževanju stanovanjskih prostorov,
– čiščenju,
– pranju,
– likanju,
– postiljanju,
– nakupovanju,
– ogrevanju prostorov,
– drugih delih po dogovoru med upravičencem in izvajalcem.
Kot pomoč pri vzdrževanju osebne higiene se šteje pomoč pri:
– oblačenju,
– hranjenju,
– opravljanju osnovnih življenjskih potreb.
Kot pomoč pri ohranjanju socialnih stikov se šteje:
– družabništvo,
– preprečevanje osamljenosti, odtujenosti, strahu in predsodkov,
– pomoč za samopomoč,
– vzpostavljanje socialne mreže z okoljem in sorodstvom,
– spremljanje pri opravljanju nujnih obveznosti,
– informiranje ustanov, priprava upravičenca ter njegove družine na institucionalno varstvo.
Obseg posameznih vrst storitev glede na potrebe upravičencev določi strokovni delavec izvajalca oziroma koncesionarja, ki posamezni primer obravnava.
Samo izvajanje posameznih vrst storitev lahko traja največ štiri ure dnevno oziroma dvajset ur tedensko.
Izvajalec javne službe oziroma koncesionar in upravičenec se lahko dogovorita tudi za večji obseg storitev, za katere pa mora upravičenec plačati ekonomsko ceno.
IV. DOLOČANJE CENE STORITVE
8. člen
Osnova za plačilo je cena storitve socialne oskrbe na domu (v nadaljevanju: storitve), ki jo je deležen upravičenec. Cena storitve obsega vse stroške, razen sredstev za investicijsko vzdrževanje in investicije. Storitev se zaračunava po dejansko opravljenih urah.
Vrednost urne postavke na predlog Doma Petra Uzarja oziroma koncesionarja določi župan Občine Tržič oziroma koncedent. Cene se usklajujejo z rastjo vrednosti koeficienta za izračun plač v negospodarstvu objavljenega v Uradnem listu. Uskladitev opravi Dom Petra Uzarja oziroma koncesionar ob koncu vsakega trimesečja oziroma v naslednjem mesecu potem, ko se vrednost koeficienta dvigne za pet odstotkov in več.
V. DOLOČANJE IN OPROSTITVE PLAČILA STORITVE
9. člen
Upravičenci ali drugi zavezanci so dolžni sami plačati celotne stroške storitve.
Drugi zavezanci (v nadaljevanju: zavezanci) za plačilo storitev po tem odloku so poleg upravičenca osebe, ki jih do upravičenca veže preživninska obveznost, ki izhaja iz zakonov ali pogodbenega razmerja.
10. člen
Višino plačila z odločbo določi pristojni občinski upravni organ, na podlagi predhodnega postopka Doma Petra Uzarja Tržič oziroma koncesionarja, vendar največ za dobo enega leta. Na podlagi odločbe o določitvi plačila Dom Petra Uzarja Tržič upravičencu oziroma koncesionar zavezancu izstavi račun.
Upravičenec lahko zoper odločbo o določitvi višine plačila v roku 15 dni vloži pritožbo pri županu Občine Tržič. Pritožba na določitev višine plačila ne zadrži obveznost plačila, določenega z odločbo.
11. člen
Vsako spremembo dejstev in okoliščin, ki bi bile podlaga za določitev plačila, je upravičenec ali zavezanec dolžan v 15 dneh sporočiti občinskemu upravnemu organu, ki je izdal odločbo.
Upravičenec, ki je pridobil pravico do celotne ali delne oprostitve plačila storitev pomoči na domu na podlagi lažnih podatkov ali ni sporočil spremembe stanja je dolžan vrniti vsa sredstva, ki so mu bila priznana kot pravica z zamudnimi obrestmi, ki veljajo za davke in prispevke, od dneva, ko je neupravičeno pridobil oprostitev plačila oziroma doplačila.
12. člen
Upravičenci, ki nimajo lastnih sredstev ali jim ta ne zadoščajo za plačilo storitev, nimajo niti premoženja ali zavezancev, ki bi jih bili po zakonu ali iz kakega drugega pravnega naslova dolžni preživljati, lahko že pri vložitvi zahtevka za nudenje pomoči na domu ali kasneje, ko je odločba že izdana, vložijo pri Domu Petra Uzarja oziroma koncesionarju zahtevo za delno ali celotno oprostitev plačila storitev.
13. člen
O delni ali celotni oprostitvi plačila storitev odloča pristojni občinski upravni organ na podlagi mnenja izvajalca ali koncesionarja in Centra za socialno delo Tržič.
14. člen
V celoti so oproščeni plačila storitve na domu:
– upravičenci, ki so prejemniki denarnega dodatka kot edinega vira preživljanja,
– upravičenci, ki so prejemniki nadomestila za invalidnost po zakonu o varstvu duševno in telesno prizadetih oseb,
– otroci za čas vključitve v programe predšolskih in šoloobveznih dejavnosti, ki so upravičeni do dodatka po zakonu o družinskih prejemkih,
– upravičenci, ki so prejemniki denarnega dodatka.
Višina delne ali celotne oprostitve plačila storitev je odvisna od materialnega stanja upravičencev in zavezancev ter od njihovega zdravstvenega stanja.
Ostali upravičenci so dolžni plačati stroške izvajanja storitev v višini kot določa ta odlok.
15. člen
Oprostitev plačila ali doplačila storitev pomoči na domu se lahko določi največ za dobo 6 mesecev. Oprostitev plačila ali doplačila storitev se ponovno določi za isti čas, če se ugotovi, da je to najbolj smotrn in primeren način za razreševanje trenutne situacije upravičenca in je sklenjen nov dogovor o izvajanju.
16. člen
Prispevek k ceni storitev se določa na podlagi lestvice, ki upravičence ali zavezance razvršča v plačilne razrede, upoštevaje odstotek preseganja mesečnega neto dohodka na družinskega člana zadnjih treh mesecev od cenzusa za denarni dodatek (26. člen zakona o socialnem varstvu), in sicer:
-------------------------------------------------------------------------------------
Plačilni % preseganja mesečnega neto % prispevka k ceni storitev
razred dohodka na druž. člana zadnjih en več
treh mesecev od cenzusa za upravičenec upravičencev
denarni dodatek gospodinjstva
-------------------------------------------------------------------------------------
1. do 30% – 10%
2. od 30 do 100% 10% 20%
3. od 100 do 200% 20% 30%
4. od 200 do 300% 30% 50%
5. od 300 do 400% 50% 80%
6. od 400 do 500% 80% 100%
7. nad 500% 100% 100%
-------------------------------------------------------------------------------------
V posameznem plačilnem razredu plačajo upravičenci ali zavezanci določen odstotek cene. Upravičenci ali zavezanci plačajo največ 100% cene.
V izjemnih primerih lahko občinski upravni organ oziroma koncedent pri določitvi plačila upošteva tudi druga dejstva in okoliščine, ki odražajo dejanski socialni položaj družine in:
– določi višje plačilo, če ugotovi, da je dejanski socialni položaj družine bistveno boljši kot bi izhajal iz njenega izkazanega dohodka;
– določi nižje plačilo, če ugotovi, da kljub večjemu izkazanemu dohodku družina živi v težkih socialnih razmerah.
17. člen
Dohodki upravičenca in zavezancev se ugotavljajo tako, da se upoštevajo vsi dohodki 57.a člena zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o družinskih prejemkih (Uradni list RS, št. 54/92) ter dodatek za tujo nego in pomoč.
18. člen
Občinski upravni organ in Dom Petra Uzarja Tržič oziroma koncesionar zbirata podatke in vodita evidence socialnega položaja upravičencev oziroma zavezancev, upoštevaje pri tem predpise o varstvu osebnih podatkov.
19. člen
Dom Petra Uzarja Tržič oziroma koncesionar sklene z upravičencem oziroma njegovim zastopnikom dogovor o izvajanju in plačilu pomoči na domu pred začetkom izvajanja pomoči in določi znesek lastne udeležbe upravičenca v skladu z odločbo občinskega upravnega organa.
V dogovoru o storitvi pomoči na domu je opredeljen tudi način plačila oziroma doplačila storitev.
20. člen
Če upravičenec nima lastnih dohodkov, ki bi mu omogočili plačilo po tem odloku in ima v lasti nepremično premoženje je praviloma upravičen do delne ali popolne oprostitve plačila storitev le, če pristane na zemljiško-knjižno zavarovanje terjatev občine. Zemljiškoknjižno zavarovanje opravi pristojni občinski upravni organ.
21. člen
Upravičenec izgubi pravico do celotne ali delne oprostitve plačila storitev na domu:
– če gre v institucionalno varstvo,
– če je pridobil pravico do doplačila oziroma plačila, ne da bi predhodno izrabil vse pravne možnosti za določitev in izterjavo preživninske upravičenosti, če je do njih upravičen,
– če je pridobil dovolj lastnih sredstev ali sredstev zavezancev, da do oprostitve plačila ali delnega doplačila ni več upravičen.
VI. VODENJE EVIDENCE
22. člen
Storitve pomoči na domu po tem odloku se za vsakega upravičenca evidentirajo mesečno na posebnem obrazcu pri izvajalcu pomoči na domu oziroma koncesionarju, ki obsega:
– evidenco dogovora,
– delovne naloge za laične delavce,
– vsebino pomoči,
– izvajalce storitev,
– evidenco opravljenih poti.
Občina Tržič ima pravico vpogleda v te evidence.
23. člen
Medsebojne pravice in dolžnosti med Občino Tržič in Domom Petra Uzarja Tržič oziroma koncesionarjem se dogovorijo s pogodbo.
VII. KONČNA DOLOČBA
24. člen
Ta odlok začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 571-01/98-04
Tržič, dne 24. aprila 1999.
Župan
Občine Tržič
Pavel Rupar l. r.