Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Marjana Gregoriča iz Logatca, na seji dne 19. oktobra 2000
o d l o č i l o:
1. Odlok o določitvi volilnih enot za volitve v Občinski svet občine Logatec (Uradni list RS, št. 67/98) je v neskladju z zakonom.
2. Občinski svet mora neskladnost iz prejšnje točke odpraviti najkasneje do prvega roka za razpis naslednjih rednih volitev v občini.
3. Odlok iz prve točke izreka se od dneva objave te odločbe lahko uporablja le za morebitne nadomestne volitve članov občinskega sveta.
O b r a z l o ž i t e v
1. Pobudnik izpodbija odlok o določitvi volilnih enot za volitve v Občinski svet občine Logatec (v nadaljevanju: odlok), ki naj bi bil po njegovem mnenju protiustaven in nezakonit, ker kot osnovo za oblikovanje volilnih enot ne upošteva števila prebivalcev, temveč število volilcev. To naj bi bilo v nasprotju z 20. členom zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. – v nadaljevanju: ZLV), ki izrecno določa, da morajo biti volilne enote oblikovane tako, da se en član občinskega sveta voli na približno enako število prebivalcev. Ker je število prebivalcev v primerjavi s številom volilcev po posameznih volilnih enotah različno, meni, da je bilo s tem kršeno tudi načelo enake volilne pravice.
2. Občina Logatec v odgovoru na pobudo zatrjuje, da pri oblikovanju volilnih enot ni bilo kršeno načelo enake volilne pravice. Ne zanika, da je za osnovo pri oblikovanju volilnih enot uporabila število volilcev in ne števila prebivalcev. To naj bi storila zato, ker ni imela na razpolago podatkov o številu prebivalcev. S številčnimi podatki in izračunom, tako na podlagi števila volilcev kot števila prebivalcev, dokazuje, da ne bi prišlo do drugačne ureditve volilnih enot. Posebej navaja, da je spremenila statut Občine Logatec (Logaške novice, št. 5/99 – v nadaljevanju: statut), in zaradi povečanega števila prebivalcev v občini povečala tudi število članov občinskega sveta z 19 na 21. Določba o povečanju števila članov občinskega sveta se bo uporabljala za naslednje redne volitve v letu 2002.
3. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo, in ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS), takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
4. Iz navedb pobude in odgovora Občine Logatec nedvoumno izhaja, da je bila pri oblikovanju volilnih enot za volitve občinskega sveta kršena določba drugega odstavka 22. člena v povezavi s prvim odstavkom 20. člena ZLV. Drugi odstavek 22. člena določa, da se volilne enote za volitve po proporcionalnem sistemu oblikujejo v skladu z 20. členom ZLV in tako, da se v vsaki volilni enoti voli najmanj pet članov občinskega sveta. Prvi odstavek 20. člena ZLV določa, da se volilne enote oblikujejo tako, da se en član občinskega sveta voli na približno enako število prebivalcev. Te določbe občinski svet ni upošteval. Volilne enote je oblikoval tako, da je kot podlago uporabil število volilcev in ne števila prebivalcev, kar je v izrecnem nasprotju z zakonsko določbo. Tretji odstavek 153. člena ustave določa, da morajo biti podzakonski predpisi in drugi splošni akti v skladu z ustavo in zakonom. Odlok občinskega sveta je podzakonski predpis in mora torej biti v skladu z določbami ZLV, konkretno s prvim odstavkom njegovega 20. člena. Ker odlok ni določil volilnih enot skladno z ZLV, je nezakonit.
5. Ustavno sodišče ugotavlja, da je mogoče glede na naravo odloka, kljub ugotovitvi njegove nezakonitosti, sprejeti le ugotovitveno odločbo po 48. členu ZUstS in naložiti odpravo ugotovljene nezakonitosti do naslednjih rednih lokalnih volitev. Občina namreč mora imeti pravno podlago za izvedbo morebitnih nadomestnih volitev (29. do 32. člen ZLV) po volilnih enotah, kot so bile oblikovane za redne volitve sedanjega občinskega sveta. Ker ni mogoče uporabiti prvega odstavka 45. člena ZUstS (učinki razveljavitve ali odprave podzakonskega predpisa), je ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka 40. člena določilo tudi način izvršitve te odločbe. Po njem se izpodbijani odlok do izteka roka iz 2. točke izreka te odločbe lahko uporablja v najmanjšem možnem obsegu, to je le za nadomestne volitve, ne pa za morebitne predčasne ali redne lokalne volitve (3. točka izreka). Pred morebitnimi predčasnimi ali rednimi volitvami mora občina sprejeti nov odlok, ki bo skladen z ZLV.
6. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 48. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS v sestavi: namestnik predsednika dr. Lojze Ude ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica Wedam-Lukić. Sklep je sprejelo soglasno.
Št. U-I-381/98-8
Ljubljana, dne 19. oktobra 2000.
Namestnik predsednika
dr. Lojze Ude l. r.