Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
1. SPLOŠNO 1.1 Vozila kategorije** L1 morajo biti homologirana v skladu s to odredbo. 2. PODROČJE UPORABE 2.1 Ta odredba se nanaša na namestitev svetlobne opreme na motorna vozila z dvema kolesoma brez bočne prikolice, s konstrukcijsko določeno hitrostjo, manjšo od 50 km/h, in delovno prostornino motorja, manjšo od 50 cm3. 3 ZAHTEVE 3.1 Splošne zahteve 3.1.1 Naprave za osvetljevanje in dajanje svetlobnih signalov morajo biti vgrajene oziroma nameščene tako, da pri normalni rabi in kljub morebitnim vibracijam, katerim so izpostavljene, ne spremenijo s to odredbo predpisanih lastnosti in da ostane tudi vozilo skladno z določili te odredbe. Predvsem se ne smejo nenamerno spremeniti nastavitve žarometov in drugih svetilk. 3.1.2 Naprave za osvetljevanje morajo biti vgrajene tako, da jih je na preprost način mogoče pravilno nastaviti. 3.1.3 Za vse svetlobno-signalne naprave, tudi tiste, ki so nameščene na bočnih straneh vozila, velja, da mora biti po vgradnji na vozilo referenčna os svetilke vzporedna s podlago, na kateri vozilo stoji. Za bočne odsevnike mora biti ta os pravokotna na navpično ravnino, ki poteka skozi vzdolžno os vozila, pri vseh drugih napravah pa mora biti vzporedna z njo. Dovoljeno odstopanje je 3 stopinje v vsaki smeri. Če je proizvajalec svetlobne naprave predpisal posebne zahteve glede vgradnje, jih je treba dosledno upoštevati. 3.1.4 Če ni posebej predpisano drugače, je treba višino in usmeritev svetilk preverjati na neobremenjenem vozilu, ki stoji na ravni vodoravni površini, pri tem pa se mora krmilo nahajati v položaju za vožnjo naravnost. 3.1.5 Če ni posebej predpisano drugače 3.1.5.1 morajo biti posamične svetilke ali odsevniki vgrajeni tako, da njihova referenčna središča ležijo v srednji vzdolžni ravnini vozila; 3.1.5.2 svetilki istega para, ki imata isto funkcijo, morata biti: 3.1.5.2.1 nameščeni simetrično glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila, 3.1.5.2.2 nameščeni medsebojno simetrično glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila, 3.1.5.2.3 ustrezati istim kolorimetričnim predpisom in 3.1.5.2.4 imeti enake fotometrične lastnosti. 3.1.6 Svetilke so lahko združene, kombinirane ali integrirane ena z drugo, vendar pod pogojem, da so izpolnjene vse zahteve glede barve, lege, usmeritve, geometrijske vidnosti, električne povezave in drugih zahtev, če obstajajo, za vsako svetilko. Samostojne svetilke so tiste, ki imajo ločene leče, ločene izvore svetlobe in ločena ohišja. Združene svetilke imajo ločene leče in ločene izvore svetlobe, a skupno ohišje. Kombinirane svetilke imajo ločene leče, a skupen izvor svetlobe in skupno ohišje. Integrirane svetilke imajo ločene izvore svetlobe – lahko tudi skupen izvor svetlobe, ki deluje na različne načine, v celoti ali delno skupne leče in skupno ohišje. 3.1.7 Največja višina svetilke nad cestiščem se meri do najvišje točke vidne svetleče površine, najmanjša višina pa do najnižje točke vidne svetleče površine v smeri referenčne osi. Pri žarometih za kratki svetlobni pramen se najmanjša višina od tal meri na najnižji točki izhoda optičnega sistema (reflektor, leča, projekcijska leča) ne glede na njihovo uporabo. Če (največja in najmanjša) višina od tal nedvomno ustreza zahtevam te odredbe, ni treba določati točnih robov posameznih površin. Pri določanju lege svetilk v smislu širine, se razdalja med njima določa od notranjih robov vidnih svetlečih površin v smeri referenčne osi. Če lega svetilk v smislu širine nedvomno ustreza zahtevam te odredbe, ni treba določati točnih robov posameznih površin. 3.1.8 Če ni posebej predpisano drugače, ne sme nobena svetilka oddajati utripajoče svetlobe, razen smernih svetilk in varnostnih utripalk. 3.1.9 S prednje strani ne sme biti vidna nobena rdeča svetloba, z zadnje pa ne bela. Skladnost s to zahtevo se preverja na naslednji način: 3.1.9.1.1. za vidnost rdeče svetlobe naprej: opazovalec, ki se giblje v območju 1 v prečni ravnini 25 m pred vozilom ne sme neposredno opaziti nobene svetleče površine rdeče svetilke; 3.1.9.1.2. za vidnost bele svetlobe nazaj: opazovalec, ki se giblje v območju 2 v prečni ravnini 25 m pred vozilom ne sme neposredno opaziti nobene svetleče površine bele svetilke; 3.1.9.1.3. Območji opazovanja 1 in 2 sta omejeni z ustreznimi ravninami, kot sledi: 3.1.9.1.3.1. po višini z dvema vodoravnima ravninama, ki sta 1 m oziroma 2,2 m nad podlago; 3.1.9.1.3.2. po širini z dvema navpičnima ravninama, ki oklepata kot 15° naprej oziroma nazaj navzven od vozila glede na vzdolžno srednjo ravnino vozila in potekata skozi dotikališče(a) navpičnih ravnin, vzporednih z vzdolžno srednjo ravnino vozila, ki omejujeta njegovo skupno širino. Če je točk dotika več, se skrajna sprednja nanaša na prednje območje in skrajna zadnja na zadnje območje. 3.1.10 Električna vezava mora biti izvedena tako, da se prednja pozicijska svetilka ali žaromet za kratki svetlobni pramen, če prednja pozicijska svetilka ne obstaja, in zadnja pozicijska svetilka ter svetilka za osvetlitev zadnje registrske tablice vključijo oziroma izključijo sočasno. 3.1.11 Kolikor ni posebnih navodil mora biti električna vezava taka, da žarometa za dolgi svetlobni pramen in žarometa za kratki svetlobni pramen ni mogoče vključiti, če tudi svetilke, omenjene v točki 3.1.10 zgoraj, niso vključene. Ta zahteva pa ne velja za žaromet za dolgi svetlobni pramen in žaromet za kratki svetlobni pramen zaradi dajanja svetlobnih opozorilnih signalov, ko se žaromet za kratki svetlobni pramen vključi v kratkih zaporednih intervalih oziroma delujeta oba v kratkih intervalih izmenično. 3.1.12 Kontrolne svetilke 3.1.12.1 Vsaka kontrolna svetilka mora biti jasno vidna vozniku, ki sedi na vozilu v legi za normalno vožnjo. 3.1.12.2 Kjer je predpisana »kontrola vključitve«, se le-ta lahko zamenja s »kontrolo delovanja«. 3.1.13 Barva svetlobe, ki jo oddajajo v tej odredbi navedene svetilke in odsevniki, je naslednja: – žaromet za dolgi svetlobni pramen bela – žaromet za kratki svetlobni pramen bela – prednja pozicijska svetilka bela – prednji odsevnik – ne trikotni bela – bočni odsevnik – ne trikotni oranžna spredaj oranžna ali rdeča zadaj – odsevnik v pedalu oranžna – zadnji odsevnik – ne trikotni rdeča – smerna svetilka oranžna – zavorna svetilka rdeča – zadnja pozicijska svetilka rdeča – svetilka zadnje reg. tablice bela 3.1.14 Vsako vozilo, ki je v postopku homologacije po tej odredbi, mora biti opremljeno z naslednjimi svetlobnimi in svetlobno signalnimi napravami: 3.1.14.1 žarometom za kratki svetlobni pramen (točka 3.2.2); 3.1.14.2 zadnjo pozicijsko svetilko (točka 3.2.10) 3.1.14.3 bočnim, ne trikotnim odsevnikom (točka 3.2.5) 3.1.14.4 zadnjim, ne trikotnim odsevnikom (točka 3.2.7) 3.1.12.5 odsevnikom v pedalu (točka 3.2.6) – samo pri vozilih s pedali 3.1.14.6 zavorno svetilko (točka 3.2.9) 3.1.14.7 svetilko za osvetlitev zadnje registrske tablice (točka 3.2.11) 3.1.15 Vozilo je lahko dodatno opremljeno z naslednjimi svetlobnimi in svetlobno signalnimi napravami: 3.1.15.1 žarometom za dolgi svetlobni pramen (točka 3.2.1); 3.1.15.2 prednjo pozicijsko svetilko (točka 3.2.3) 3.1.15.3 prednjim, ne trikotnim odsevnikom (točka 3.2.4) 3.1.15.4 smernimi svetilkami (točka 3.2.8); 3.1.16 Vgradnja svetlobnih in svetlobno signalnih naprav iz točk 3.1.14 in 3.1.15 mora biti izvedena v skladu s predpisi, navedenimi v točki 3.2 te odredbe. 3.1.17 Vgradnja drugih svetlobnih in svetlobno signalnih naprav, razen tistih, so navedene v točkah 3.1.14 in 3.1.15 ni dovoljena. 3.1.18 Svetlobne in svetlobno signalne naprave navedene v točkah 3.1.14 in 3.1.15, ki so homologirane za motorna kolesa, se tudi lahko vgradijo na kolesa z motorjem. 3.2 Posebne zahteve 3.2.1 Žaromet za dolgi svetlobni pramen 3.2.1.1 Število En ali dva, homologirana po – pravilniku ECE R 113(*); – razreda A po pravilniku ECE R 112; – pravilniku ECE R 1; – pravilniku ECE R 57; – pravilniku ECE R 72; – pravilniku ECE R 76; – pravilniku ECE R 82. 3.2.1.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.1.3 Razporeditev 3.2.1.3.1 Po širini: 3.2.1.3.1.1 Samostojen žaromet za dolgi svetlobni pramen je lahko nameščen nad, pod ali ob drugi prednji svetilki: če sta ti svetilki ena nad drugo mora biti referenčno središče žarometa za dolgi svetlobni pramen v vzdolžni srednji ravnini vozila; če sta ti svetilki ena ob drugi morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. 3.2.1.3.1.2 Žaromet za dolgi svetlobni pramen, integriran z neko drugo prednjo svetilko, mora biti vgrajen tako, da njegovo referenčno središče leži v vzdolžni srednji ravnini vozila; vendar, če je vozilo opremljeno tudi s samostojnim žarometom za kratki svetlobni pramen ali žarometom za kratki svetlobni pramen, integriranim s prednjo pozicijsko svetilko in vgrajenim ob žarometu za dolgi svetlobni pramen, morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. 3.2.1.3.1.3 Dva žarometa za dolgi svetlobni pramen, od katerih je eden ali pa sta oba integrirana z neko drugo prednjo svetilko, morata biti vgrajena tako, da sta njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. 3.2.1.3.2 Po dolžini: Spredaj na vozilu. Šteje se, da je ta pogoj izpolnjen, če njegova svetloba ne more motiti voznika neposredno ali posredno prek ogledal ali drugih odbojnih površin. 3.2.1.3.3 Rob svetleče površine samostojnega žarometa za dolgi svetlobni pramen ne sme biti v nobenem primeru oddaljen od roba svetleče površine žarometa za kratki svetlobni pramen več kot 200 mm. 3.2.1.3.4 Razdalja, ki ločuje svetleči površini dveh žarometov za dolgi svetlobni pramen ne sme presegati 200 mm. 3.2.1.4 Geometrijska vidnost Vidnost svetleče površine, vključno z vidnostjo v predelih, ki niso osvetljeni v smeri opazovanja, mora biti zagotovljena v stožčastem prostoru, ki ga omejujejo tvornice, ki potekajo skozi zunanji rob svetleče površine in tvorijo kot najmanj 5° napram referenčni osi žarometa. 3.2.1.5 Usmeritev Naprej. Žaromet se lahko suče skupaj s krmilom. 3.2.1.6 Ne sme biti “kombiniran” s kakšno drugo svetilko. 3.2.1.7 Električna vezava Žaromet za kratki svetlobni pramen lahko ostane vključen skupno z žarometom za dolgi svetlobni pramen. 3.2.2 Žaromet za kratki svetlobni pramen 3.2.2.1 Število En ali dva, homologirana po – pravilniku ECE R 113; – razreda A po pravilniku ECE R 112; – pravilniku ECE R 1; – pravilniku ECE R 56; – pravilniku ECE R 57; – pravilniku ECE R 72; – pravilniku ECE R 76; – pravilniku ECE R 82. 3.2.2.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.2.3 Razporeditev 3.2.2.3.1 Po širini: 3.2.2.3.1.1 Samostojen žaromet za kratki svetlobni pramen je lahko nameščen nad, pod ali ob drugi prednji svetilki: če sta ti svetilki ena nad drugo mora biti referenčno središče žarometa za kratki svetlobni pramen v vzdolžni srednji ravnini vozila; če sta ti svetilki ena ob drugi morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. 3.2.2.3.1.2 Žaromet za kratki svetlobni pramen, integriran z neko drugo prednjo svetilko, mora biti vgrajen tako, da je njegovo referenčno središče leži v vzdolžni srednji ravnini vozila; vendar, če je vozilo opremljeno tudi s samostojnim žarometom za dolgi svetlobni pramen ali žarometom za dolgi svetlobni pramen, integriranim s prednjo pozicijsko svetilko in vgrajenim ob žarometu za kratki svetlobni pramen, morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. 3.2.2.3.1.3 Dva žarometa za kratki svetlobni pramen, od katerih je eden ali pa sta oba integrirana z neko drugo prednjo svetilko, morata biti vgrajena tako, da sta njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila 3.2.2.3.2 Po višini: Najmanj 500 mm, največ 1,200 mm od tal. 3.2.2.3.3 Po dolžini: Spredaj na vozilu. Šteje se, da je ta pogoj izpolnjen, če njegova svetloba ne more motiti voznika neposredno ali posredno prek ogledal ali drugih odbojnih površin. 3.2.2.3.4 Razdalja, ki ločuje svetleči površini dveh žarometov za kratki svetlobni pramen ne sme presegati 200 mm. 3.2.2.4 Geometrijska vidnost Opredeljena je s kotom α v navpični smeri in s kotom v vodoravni smeri. Ti koti se merijo od referenčne osi žarometa. α = 15° navzgor in 10° navzdol, β = 45° na levo in 45° na desno. Razni deli vozila v bližini žarometa ne smejo povzročati vzporednih učinkov, ki bi motili druge udeležence v prometu. 3.2.2.5 Usmeritev Naprej. Žaromet se lahko suče skupaj s krmilom. 3.2.2.6 Ne sme biti “kombiniran” s kakšno drugo svetilko. 3.2.2.7 Električna vezava Naprava za preklop na kratki svetlobni pramen mora sočasno izklopiti dolgi svetlobni pramen. 3.2.2.8 Kontrola vključitve Dovoljena, zelena neutripajoča kontrolna svetilka, 3.2.3 Prednja pozicijska svetilka 3.2.3.1 Število Ena ali dve. 3.2.3.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.3.3 Razporeditev 3.2.3.3.1 Po širini: Samostojna prednja pozicijska svetilka je lahko nameščena nad, pod ali ob drugi prednji svetilki: če sta ti svetilki ena nad drugo mora biti referenčno središče prednje pozicijske svetilke v vzdolžni srednji ravnini vozila; če sta ti svetilki ena ob drugi morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. Prednja pozicijska svetilka, ki je integrirana z neko drugo prednjo svetilko, mora biti vgrajena tako, da njeno referenčno središče leži v vzdolžni srednji ravnini vozila; vendar, če je vozilo opremljeno tudi z drugo prednjo svetilko, ki leži ob prednji pozicijski svetilki, morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila. Dve prednji pozicijski svetilki, od katerih je ena ali pa obe integrirani z neko drugo prednjo svetilko, morata biti vgrajena tako, da sta njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila 3.2.3.3.2 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 350 mm, največ 1.200 mm. 3.2.3.3.3 Po dolžini: Spredaj na vozilu. 3.2.3.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 80° na levo in na desno za samostojno svetilko; 80° navzven in 45° navznoter za vsak par svetilk. Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina svetilke manjša od 750 mm. 3.2.3.5 Usmeritev Naprej. Svetilka se lahko suče skupaj s krmilom. 3.2.3.6 Kontrola vključitve Ali neobvezna zelena neutripajoča kontrolna svetilka ali osvetlitev instrumentov 3.2.3.10 Druge zahteve Jih ni. 3.2.4 Prednji odsevnik – ne trikotni 3.2.4.1 Število Eden. 3.2.4.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.4.3 Razporeditev 3.2.4.3.1 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 400 mm, največ 1.200 mm. 3.2.4.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 30° na levo in na desno. Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina odsevnika manjša od 750 mm. 3.2.4.5 Usmeritev Naprej. Odsevnik se lahko suče skupaj s krmilom. 3.2.4.6 Druge zahteve Jih ni. 3.2.5 Bočni odsevnik – ne trikotni 3.2.5.1 Število na vsaki strani En ali dva. 3.2.5.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.5.3 Razporeditev 3.2.5.3.1 Po širini: Ob strani vozila. 3.2.5.3.2 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 300 mm, največ 1.000 mm. 3.2.5.3.3 Po dolžini: Tako, da odsevnik v normalnih razmerah ni zakrit z oblačilom voznika oziroma sovoznika. 3.2.5.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 30° naprej in nazaj. Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina odsevnika manjša od 750 mm. 3.2.5.5 Usmeritev Referenčna os odsevnika mora biti pravokotna na vzdolžno srednjo ravnino vozila in biti usmerjena navzven. Prednji bočni odsevniki se lahko sučejo skupaj s krmilom. 3.2.6 Odsevniki v pedalih 3.2.6.1 Število: Štirje odsevniki oziroma skupine odsevnikov. 3.2.6.2 Shema vgradnje: Ni posebnega predpisa. 3.2.6.3 Druge zahteve: Zunanje strani svetlečih površin odsevnikov morajo biti utopljene v telo pedala. Odsevniki morajo biti vgrajeni v pedala tako, da so vidni tako naprej kot tudi nazaj. Referenčna os takega odsevnika, katerega oblika mora biti prilagojena pedalu, mora biti pravokotna na os pedala. Odsevniki so lahko vgrajeni samo v tista pedala, ki so namenjena za alternativni pogon vozila namesto motorja. Odsevniki ne smejo biti vgrajeni v tista pedala, ki služijo za upravljanje vozila ali le kot opora za noge voznika in sovoznika. 3.2.7 Zadnji odsevnik – ne trikotni 3.2.7.1 Število En ali dva. 3.2.7.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.7.3 Razporeditev 3.2.7.3.1 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 250 mm, največ 900 mm. 3.2.7.3.2 Po dolžini: Zadaj na vozilu. 3.2.7.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 30° na levo in desno za samostojen odsevnik; 30° navzven in 10° navznoter za vsak par odsevnikov. Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina odsevnika manjša od 750 mm. 3.2.7.5 Usmeritev Nazaj. 3.2.8 Smerne svetilke 3.2.8.1 Število Dve na vsaki strani. 3.2.8.2 Shema vgradnje Dve prednji smerni svetilki (kategorije 1 po pravilniku ECE 6 ali kategorije 11 po pravilniku ECE 50). Dva zadnji smerni svetilki (kategorije 2 po pravilniku ECE 6 ali kategorije 12 po pravilniku ECE 50). 3.2.8.3 Razporeditev 3.2.8.3.1 Po širini: 3.2.8.3.1.1 Pri prednjih smernih svetilkah morajo biti izpolnjene naslednje zahteve: (1) med svetlečima površinama mora biti najmanj 240 mm razdalje; (2) smerna svetilka mora biti nameščena na zunanji strani navpične vzdolžne ravnine, ki poteka tangencialno glede na zunanji rob svetleče površine žarometa (žarometov); (3) najmanjša razdalja med svetlečo površino smerne svetilke in najbližjega žarometa za kratki svetlobni pramen mora biti: ------------------------------------------------- Najmanjša svetilnost smerne Najmanjša razdalja svetilke (cd) (mm) ------------------------------------------------- 90 75 175 40 250 20 400 =20 ------------------------------------------------- 3.2.8.3.1.2 Pri zadnjih smernih svetilkah mora razdalja med notranjima roboma obeh vidnih svetlečih površin znašati najmanj 160 mm. 3.2.8.3.2 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 350 mm in največ 1.200 mm 3.2.8.3.3 Po dolžini: Razdalja med referenčnim središčem svetleče površine zadnje smerne svetilke in prečno navpično ravnino, ki omejuje vozilo z zadnje strani, ne sme biti večja od 300 mm. 3.2.8.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 20° navzoter in 80° navzven. Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina smerne svetilke manjša od 750 mm. 3.2.8.5 Usmeritev Skladna s shemo vgradnje. Prednji smerni svetilki se lahko sučeta skupaj s krmilom. 3.2.8.6 Ne sme biti “kombinirana” s katerokoli drugo svetilko. 3.2.8.7 Ne sme biti “integrirana” s katerokoli drugo svetilko. 3.2.8.8 Električna vezava Vključitev smernih svetilk mora biti neodvisna od vseh drugih svetilk. Vse smerne svetilke na isti strani vozila se morajo vključiti in izključiti z isto napravo. 3.2.8.9 Druge zahteve Naslednje parametre je treba meriti, ko je električna naprava obremenjena samo z delovanjem motorja in svetlobnih teles. 3.2.8.9.1 Pri vozilu, kjer smerne svetilke napaja istosmerni tok, morasvetloba smerne svetilke utripati 90 ± 30-krat na minuto. 3.2.8.9.1.1 Utripanje smernih svetilk na isti strani vozila mora biti sinhrono ali izmenično. 3.2.8.9.1.2 Po vklopu smernih svetilk se mora pokazati svetloba smernih svetilk najkasneje po 1 sekundi in po 1,5 sekunde mora svetloba prvič ugasniti. 3.2.8.9.2 Pri vozilu, kjer smerne svetilke napaja izmenični tok in kjer motor deluje z vrtilno frekvenco med 50 % in 100 % tiste, ki je potrebna za doseganje največje konstrukcijsko določene hitrosti vozila, mora svetloba smerne svetilke utripati 90 ± 30-krat na minuto. 3.2.8.9.2.1 Utripanje smernih svetilk na isti strani vozila je lahko sinhrono ali pa izmenično. 3.2.8.9.2.2 Po vklopu smernih svetilk se mora pokazati svetloba smernih svetilk najkasneje po 1 sekundi in po 1,5 sekunde mora svetloba prvič ugasniti. 3.2.8.9.3 Pri vozilu, kjer smerne svetilke napaja izmenični tok in kjer motor deluje z vrtilno frekvenco med prostim tekom in 50 % tiste, ki je potrebna za doseganje največje konstrukcijsko določene hitrosti vozila, morasvetloba smerne svetilke utripati med 90±30-krat na minuto in 90–45-krat na minuto. 3.2.8.9.3.1 Utripanje smernih svetilk na isti strani vozila je lahko sinhrono ali pa izmenično. 3.2.8.9.3.2 Po vklopu smernih svetilk se mora pokazati svetloba smernih svetilk najkasneje po 1 sekundi, in po 1,5 sekunde mora svetloba prvič ugasniti. 3.2.8.10 Pri motnjah delovanja ene smerne svetilke (razen, če je vzrok teh motenj kratki stik) morajo druge smerne svetilke stalno goreti ali pa dalje utripati, frekvenca utripanja se v tem primeru lahko spremeni, razen, če je vozilo opremljeno s kontrolno napravo za smerne svetilke. 3.2.8.11 Kontrola delovanja Obvezna, če smerne svetilke niso vidne vozniku: utripajoča zelena svetilka in/ali zvočni signal. V primeru okvare smerne svetilke mora kontrola: ugasniti, ostati prižgana ali spremeniti frekvenco. 3.2.9 Zavorna svetilka 3.2.9.1 Število Ena ali dve. 3.2.9.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.9.3 Razporeditev 3.2.9.3.1 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 250 mm, največ 1.500 mm. 3.2.9.3.2 Po dolžini: Zadaj na vozilu. 3.2.9.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 45° na levo in desno za samostojno svetilko; 45° navzven in 10° navznoter za vsak par svetilk. Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina zavorne svetilke manjša od 750 mm. 3.2.9.5 Usmeritev Nazaj. 3.2.9.6 Električna vezava Mora zasvetiti ob uporabi katere koli delovne zavore. 3.2.9.7 Druge zahteve Svetilnost zavorne svetilke mora biti opazno večja od svetilnosti zadnje pozicijske svetilke. 3.2.9.8 Kontrola delovanja ali vključitve Prepovedana. 3.2.10 Zadnja pozicijska svetilka 3.2.10.1 Število Ena ali dve. 3.2.10.2 Shema vgradnje Ni posebnega predpisa. 3.2.10.3 Razporeditev 3.2.10.3.1 Po višini: Razdalja od tal: najmanj 250 mm, največ 1.200 mm. 3.2.10.3.2 Po dolžini: Zadaj na vozilu. 3.2.10.4 Geometrijska vidnost Vodoravni koti: 80° na levo in desno za samostojno svetilko; 80° navzven in 45° navznoter za vsak par svetilk. Navpični koti: 5° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je vgradna višina svetilke manjša od 750 mm. 3.2.10.5 Usmeritev Nazaj. 3.2.10.6 Kontrola vključitve Dovoljena, kombinirana s kontrolo vključitve prednje pozicijske svetilke. 3.2.10.7 Druge zahteve Jih ni. 3.2.11 Svetilka za osvetlitev zadnje registrske tablice 3.2.11.1 Število Ena. Naprava lahko sestoji iz več optičnih sestavnih delov, ki so namenjeni za osvetlitev prostora, predvidenega za registrsko tablico. 3.2.11.2 Shema vgradnje ) ) 3.2.11.3 Razporeditev ) ) 3.2.11.3.1 Po širini: ) Tako, da naprava osvetli prostor, predviden ) za namestitev registrske tablice 3.2.11.3.2 Po višini: ) ) 3.2.11.3.3 Po dolžini: ) ) 3.2.11.4 Geometrijska vidnost) ) 3.2.11.5 Usmeritev ) 3.2.11.6 Kontrola vključitve Dovoljena: to funkcijo opravlja kontrola vključitve pozicijske svetilke. 3.2.11.7 Druge zahteve Če je svetilka za osvetlitev zadnje registrske tablice kombinirana z zadnjo pozicijsko svetilko, integrirano v zavorno svetilko, se fotometrične značilnosti svetilke za osvetlitev zadnje registrske tablice lahko spremenijo med delovanjem zavorne svetilke. 4 PRESKUŠANJE VOZILA 4.1 Preskušanje vozila v smislu te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 74.01 po stanju 21. septembra 2001. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v Ženevi. K temu sporazumu je z aktom o notifikaciji nasledstva pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 15/92). 4.2 Pravilnik ECE R 74.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem jeziku) v Sektorju za vozila Direkcije RS za ceste v Ljubljani. 5 HOMOLOGACIJA VOZILA 5.1 Homologacija vozila v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 74.01. Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Direkcija Republike Slovenije za ceste pri Ministrstvu za promet. 6 POSTOPEK PREVERJANJA 6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št. 33/98 in 59/99). 7 VELJAVNOST 7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o homologiranju koles z motorjem glede na namestitev svetlobne opreme (št. 74.00) – (Uradni list RS, št. 15/96). 7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se: 7.2.1 za homologacijo novih tipov vozil od 1. maja 2002 dalje, 7.2.2 za uvoz novih vozil od 18. novembra 2002 dalje in 7.2.3 za uvoz rabljenih vozil od 1. oktobra 2003 dalje. 7.2.4 Do začetka uporabe te odredbe se še naprej uporablja odredba o homologiranju koles z motorjem glede namestitve svetlobne opreme (št. 74.00) – ( Uradni list RS, št. 15/96).