Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na zahtevo župana Občine Trebnje, na seji dne 13. marca 2003
o d l o č i l o:
51. člen odloka o občinskih cestah (Uradni list RS, št. 38/00) se v delu, ki se nanaša na obveščanje in oglaševanje ob cestah v času volilne kampanje, razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Župan izpodbija 51. člen odloka o občinskih cestah (v nadaljevanju: odlok) v delu, ki ureja obveščanje in oglaševanje ob cestah v času volilne kampanje. Navaja, da je občinski svet na 10. redni seji sprejel odlok, ki je bil v postopku sprejemanja dopolnjen z amandmajem tako, da je v 51. členu uredil tudi sporno plakatiranje v času volilne kampanje, čeprav to ne more biti predmet urejanja odloka, temveč zahteva ureditev s posebnim odlokom. Določba 51. člena odloka naj bi bila v izpodbijanem delu v neskladju z zakonom o javnih cestah (Uradni list RS, št. 29/97 – v nadaljevanju: ZJC), zlasti z njegovim 82. členom, ki določa pravila in strokovne podlage za zagotavljanje usposobljenosti cest za varen in neoviran promet in med katere plakatiranje v času volilne kampanje ne sodi. V postopku sprejemanja odloka naj bi na prošnjo občinske uprave tudi Ministrstvo za promet in zveze posredovalo pisno mnenje, da obravnavana ureditev ne sodi v odlok in potrebuje posebno ureditev. Na 11. redni seji naj bi zato občinskemu svetu predlagal ponovno glasovanje o odloku tako, da bi iz 51. člena črtali sporno dopolnitev. Občinski svet naj bi po obravnavi njegovega predloga sklenil, da se odlok ne zadrži, zato je bil objavljen. Tudi po 153. členu ustave naj bi posamični akti organov lokalne skupnosti temeljili na zakonu.
2. Občinski svet na navedbe župana ni odgovoril.
B)
3. Župan je vložil zahtevo na podlagi petega odstavka 33. člena zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. – v nadaljevanju: ZLS) kot upravičeni predlagatelj postopka.
4. V 51. členu odlok ureja obveščanje in oglaševanje ob občinskih cestah. Med drugim določa, da je postavljanje tabel, napisov in drugih objektov ali naprav za slikovno ali zvočno obveščanje in oglaševanje ob občinskih cestah zunaj naselja prepovedano v varovanem pasu ceste, razen v času volilne kampanje. V naselju se navedeni objekti in naprave lahko postavljajo le zunaj območja vzdolž vozišča ceste, določenega za postavitev prometne signalizacije v predpisih o javnih cestah, razen v času volilne kampanje.
5. ZJC v prvem odstavku 82. člena občinam nalaga sprejeti odloke, v katerih uredijo upravljanje, graditev, vzdrževanje in varstvo občinskih cest, nadzor nad njimi ter njihovo kategorizacijo. Po 17. členu zakona o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 30/98 – v nadaljevanju: ZVCP) so občine odgovorne tudi za nemoten in varen promet po njihovih cestah. Pri tem ZVCP v prvem odstavku 98. člena dopušča, da se ceste uporabljajo za cestni promet, za druge namene pa samo v primerih in na način ter pod pogoji, določenimi s predpisi o cestah. Po tretjem odstavku citirane določbe je ob cestah prepovedano opravljati kakršno koli dejavnost (trženje, reklamiranje, uporabo zvočnih naprav itd.), ki bi bila v nasprotju s predpisi o cestah ali pa bi njeno opravljanje lahko vplivalo na varno in tekoče odvijanje prometa ob cestah in odvračalo pozornost udeležencev v prometu.
6. Občina je torej pooblaščena sprejeti pravila za obveščanje in oglaševanje ob njenih cestah, ker ta dejavnost lahko vpliva na varno in tekoče odvijanje prometa. S tem namenom je odlok v 51. členu uredil postavljanje tabel, napisov in drugih objektov ali naprav za slikovno ali zvočno obveščanje in oglaševanje ob občinskih cestah. ZVCP v 98. členu med volilno kampanjo ne predvideva drugačnih pravil za zagotavljanje varnega in tekočega odvijanja prometa ob cestah. Ker 51. člen odloka v nasprotju s tem v času volilne kampanje dopušča zunaj naselij dejavnost obveščanja in oglaševanja v varovanem pasu ceste, v naseljih pa znotraj območja vzdolž vozišča ceste, določenega za postavitev prometne signalizacije v predpisih o javnih cestah, to lahko vpliva na varno in tekoče odvijanje prometa in odvrača pozornost udeležencev v prometu, kar je v neskladju s tretjim odstavkom 98. člena ZVCP.
7. Iz zgoraj navedenega razloga je ustavno sodišče 51. člen odloka v delu, ki se nanaša na obveščanje in oglaševanje ob cestah v času volilne kampanje, razveljavilo. Ker je izpodbijano določbo odloka razveljavilo že zaradi navedene neskladnosti, ni ugotavljalo še njene skladnosti s 153. členom ustave.
C)
8. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi tretjega odstavka 45. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: namestnik predsednice dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-147/00-9
Ljubljana, dne 13. marca 2003.
Namestnik predsednice
dr. Janez Čebulj l. r.