Na podlagi zakona o trgovini (Uradni list RS, št. 7/03), ter na podlagi drugega odstavka 28. in 29. člena pravilnika o minimalnih tehničnih pogojih, ki se nanašajo na objekte za opravljanje trgovinske dejavnosti in pogojih za prodajo blaga zunaj prodajaln (Uradni list RS, št. 28/93, 34/93 in 57/93) ter 33. člena statuta Občine Ajdovščina (Uradno glasilo št. 7/99 in Uradni list RS, št. 2/02) je Občinski svet občine Ajdovščina na seji, dne 27. 3. 2003 sprejel
O D L O K
o tržnem redu v Občini Ajdovščina
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Odlok o tržnem redu v Občini Ajdovščina (v nadaljevanju: tržni red) ureja organizacijo in promet s kmetijskimi pridelki, proizvodi dopolnilnih dejavnosti na kmetijah, proizvodi domače obrti ter rabljenimi in drugimi predmeti na drobno na tržnici v Ajdovščini, predvsem pravice in obveznosti uporabnikov in upravljavca tržnice, lokacijo tržnice in pomožnih prostorov, obratovalni čas, tržne površine in prodajna mesta, prodajo blaga, nadzor prodaje in kvalitete blaga, vzdrževanje reda in snage ter pristojbine in druge posebne storitve.
2. člen
Upravljavec tržnice v Ajdovščini je Komunalno stanovanjska družba d.o.o. (v nadaljnjem besedilu: upravljavec).
3. člen
Trgovanje na tržnici je prosto in se opravlja z določili tržnega reda in drugimi predpisi, ki urejajo trgovanje s kmetijskim in drugim blagom iz 1. člena.
II. PRAVICE IN OBVEZNOSTI UPRAVLJALCA
4. člen
Upravljavec tržnice ima naslednje pravice in dolžnosti:
1. skrbeti, da je ureditev in poslovanje tržnice usklajeno z veljavnimi predpisi,
2. organizirano vodi poslovanje na kmečki tržnici ter razporeja in oddaja v najem tržne površine prodajalcem,
3. skrbi za urejenost tržnice in manipulativnih površin, uporabnost tržne opreme, za čistočo in odstranjevanje odpadkov,
4. sklepa pogodbe s prodajalci tržnice,
5. pregleda ustreznost dokumentacije, ki je potrebna za dovoljeno trgovanje na tržnici in izreka prepoved prodaje prodajalcem, ki ne izpolnjujejo predpisanih pogojev,
6. nadzira kvaliteto blaga in izloča nekvalitetno blago, katerega prodaja zaradi slabe kvalitete ni dovoljena (gnilo, neočiščeno, mokro sadje in zelenjavo, oporečni prehrambni izdelki itd.),
7. skrbi za vzdrževanje in posodobitev tržne opreme,
8. daje v najem tržne pripomočke oziroma opremo, potrebno za nemoteno poslovanje na kmečki tržnici,
9. vodi evidenco o sklenjenih pogodbah za prodajni prostor ter zbranih pristojbinah,
10. letno poroča o poslovanju tržnice ter pripravlja letne plane tekočega in investicijskega vzdrževanja.
III. LOKACIJA TRŽNICE
5. člen
Lokacija tržnice je na naslovu Lokarjev Drevored 10 ter Trg 1. Slovenske vlade v Ajdovščini in na drugih mestih, ki jih določi občinski svet v skladu z določili tega tržnega reda. Tržnico sestavljajo nepokrite in pokrite tržne površine. Tržnica ni ograjena, ampak omejena z oznakami.
IV. OBRATOVALNI ČAS TRŽNICE
6. člen
Tržnica obratuje vse dni v tednu od 6. do 19. ure razen ob nedeljah, ko tržnica obratuje le od 7. do 11. ure za prodajo: živil iz prve točke 14. člena tega tržnega reda ter cvetja, malih živali in hrane za male živali, semen in sadik vrtnin, sadja ter okrasnih rastlin.
Oblačila, posteljno perilo, toaletno in kuhinjsko perilo, obutev ter ostale tekstilne izdelke, pa se sme prodajati le vsak torek od 6. do 19. ure. Izdelke domače obrti, galanterijsko blago za gospodinjstvo, izdelano iz različnih materialov in knjige se sme prodajati le ob sobotah. Rabljeno blago se sme prodajati na bolšji tržnici. Prodaja blaga iz tega odstavka poteka na Trgu 1. Slovenske vlade v Ajdovščini (pred kinodvorano).
Bolšja tržnica poteka vsako tretjo soboto v mesecu na Trgu 1. Slovenske vlade v Ajdovščini. V času bolšje tržnice imajo pri prodaji na Trgu 1. Slovenske vlade v Ajdovščini (pred kinodvorano), prodajalci rabljenega blaga prednost pred ostalimi prodajalci.
V. TRŽNE POVRŠINE IN PRODAJNA MESTA
7. člen
Prodajna mesta na tržnici so stalna in občasna.
Stalna so:
– prodajni boksi,
– stojnice z nadstreškom,
– prodajne mize.
Občasna so:
– dopolnilne prodajne mize na odprtem tržnem delu,
– občasna prodaja s tal (novoletne jelke, cvetje, sadike).
Dopolnilne prodajne mize se lahko namesti samo s soglasjem upravljavca po potrebi.
8. člen
Prodajalci na tržnici so stalni in občasni. Med stalne prodajalce se uvrščajo prodajalci, ki vse leto opravljajo prodajo ali vsako leto v sezoni vezano vsaj tri mesece. Drugi so občasni prodajalci. Prodajna mesta dodeli prodajalcem upravljavec tržnice v skladu z načrtom razporeditve prodajnih prostorov:
a) stalnim prodajalcem – za določeno obdobje s pisno pogodbo,
b) občasnim prodajalcem – dnevno z ustno pogodbo, za katero se šteje, da je sklenjena, ko je prodajalcu dodeljen prodajni prostor, za kar se izkaže s potrdilom o plačilu pristojbine. Prodajalec se s sklenitvijo ustne pogodbe zaveže, da se bo ravnal po tržnem redu in ceniku storitev tržnice. V primeru večjega števila možnih uporabnikov prodajnih mest lahko upravljavec izvede natečaj za njihovo oddajo v najem.
9. člen
Nepogodbeni prodajalci si lahko na svojo željo rezervirajo prosto prodajno mesto za določen čas le v primeru, če ima upravljavec tržnice na razpolago prodajna mesta za rezervacijo.
10. člen
Če prodajalec ne zasede pogodbenega ali rezerviranega odprtega prodajnega mesta do 8. ure, lahko upravljavec na to prodajno mesto razporedi drugega prodajalca za tisti dan. Plačani znesek najemnine ali rezervacije za tisti dan ostane upravljavcu.
11. člen
Najemnik – prodajalec ne sme najetega prodajnega mesta oddati drugemu v uporabo oziroma v podnajem.
12. člen
Na prodajnem mestu – stojnici mora biti po zasedbi na vidnem mestu izobešen napis z navedbo imena in naslova prodajalca. Vsi prodajalci pa morajo imeti na prsih pripeto priponko z navedbo imena prodajalca ter priimkom in imenom prodajalca.
VI. PRODAJA BLAGA
13. člen
Prodajni pogoji za prodajo kmetijskih pridelkov in proizvodov dopolnilne dejavnosti na kmetijah, proizvodov domače obrti ter rabljenih in drugih predmetov, so enaki za vse prodajalce. Prednost prodaje imajo kmetijski pridelki in živila.
14. člen
Na tržnici se trguje na drobno z naslednjim blagom:
1. živila: žita in mlevski izdelki, vrtnine, sadje in izdelki, meso, perutnina in izdelki, ribe in izdelki, brezalkoholne pijače, ostala živila rastlinskega in živalskega izvora, zdravilna zelišča;
2. neživilski izdelki: cvetje, male živali in hrana za male živali, seme, sadike vrtnin, sadja in okrasnih rastlin, izdelki domače obrti, galanterijsko blago za gospodinjstvo, izdelano iz različnih materialov, oblačila, posteljno perilo, toaletno in kuhinjsko perilo, obutev, knjige, rabljeno blago, v skladu z določili pravilnika o minimalnih tehničnih in drugih pogojih, ki se nanašajo na prodajne objekte za opravljanje trgovinske dejavnosti in pogojih za prodajo blaga zunaj prodajaln.
15. člen
Na trgu smejo prodajati:
– kmetovalci, ki sami pridelujejo ali proizvajajo v okviru dopolnilne dejavnosti na kmetiji,
– drugi posamezniki, ki opravljajo gospodarsko dejavnost domače obrti in prodajajo na drobno proizvode lastne proizvodnje,
– nabiralci gozdnih sadežev, cvetja in zdravilnih zelišč,
– občani rabljene predmete,
– društva in humanitarne organizacije.
Kmetovalci in drugi posamezniki morajo imeti za prodajo svojega blaga veljavno potrdilo o lastni proizvodnji, ki ga izda pristojni organ za kmetijstvo in velja eno leto. Prednost pri prodaji imajo osebe iz prve alinee tega člena, ki imajo stalno prebivališče v Občini Ajdovščina.
16. člen
Kmetovalci in drugi posamezniki lahko prodajajo sami, njihovi ožji družinski člani ali od njih najeti delavci. Če prodajajo zaposleni delavci, se morajo izkazati z ustreznimi dokumenti o zaposlitvi pri kmetovalcu ali drugemu posamezniku, za katerega prodajajo.
17. člen
Prodajalci na tržnici morajo biti zdravi in ne smejo imeti na nepokritih delih telesa bolezenskih ali drugih sprememb, ki vzbujajo pri kupcu odpor. Biti morajo starejši od 15 let.
18. člen
Prodajalci mlečnih izdelkov morajo biti na prodajnih mestih oblečeni v bele halje ali predpasnike in nositi bele narokavnike, na glavi pa morajo imeti belo pokrivalo. Mlečne izdelke se sme prodajati samo v posebnem zaprtem prostoru na hlajenih prodajnih mestih (vitrinah) ter ločeno od drugih živil. Mlečni izdelki so lahko v prometu le, če so od zdravih živali in pridobljeni v higienskih pogojih, za kar morajo prodajalci predložiti ustrezno potrdilo. Prodajalci mlečnih izdelkov ne smejo iz higienskih razlogov istočasno prodajati tudi drugih kmetijskih pridelkov.
19. člen
Blago se sme prodajati samo s prodajnih mest, stojnic, miz in pultov. Blaga za prodajo ni dovoljeno zlagati neposredno na tla. Prodaja blaga s tal je dovoljena le za lončarske, železne in lesene izdelke ter košarice s cvetlicami, cvetlice, novoletne jelke ipd.
20. člen
Blago se mora praviloma sortirati po vrstah blaga. Kmetijski pridelki se praviloma razvrščajo po kvaliteti blaga.
21. člen
Odprta prodajna mesta (stojnice, mize) morajo biti med prodajo neembaliranih prehrambnih proizvodov pogrnjena s polivinilom ali povoščenim platnom. Vrsto in barvo pogrinjal določi upravljavec tržnice.
22. člen
Razstavljeno blago za prodajo mora biti vidno deklarirano in označeno s prodajno ceno. Na tržnici se sme prodajati blago, ki ustreza predpisom o kvaliteti blaga. Živila morajo biti higiensko neoporečna
23. člen
Prodajalci izdelkov domače obrti morajo imeti za vse svoje izdelke v prodaji na tržnici cenik.
24. člen
Zvišanje cen med tržnim dnevom je prepovedano. Prodajalec je dolžan kupcu zaviti blago na običajen način.
25. člen
Prodajalci so dolžni meriti in tehtati blago v enotah in z merili, ki so predpisana ali običajna za merjenje določene vrste blaga. Merila, ki so v uporabi, morajo ustrezati zahtevam zakona o meroslovju (Uradni list RS, št. 1/95) in postavljena tako, da imajo kupci vpogled v merjenje blaga.
26. člen
Na tržnici je prepovedano prodajati:
1. vse vrste neustekleničenih alkoholnih in brezalkoholnih pijač,
2. nepakirane in nedeklarirane testenine in olja,
3. nepasterizirano in nepakirano mleko, sokove, kis ipd.,
4. razbita, natrta in umazana jajca,
5. zelenjavo, ki ni sveža in očiščena ali, ki je preveč mokra, namrznjena, neprijetnega vonja, uvela ali kako drugače neprimerna za prehrano,
6. sadje, ki ni zrelo, ni sveže ali je umazano, nagnito obtolčeno ali napadeno od karantenskih škodljivcev in bolezni,
7. gobe, ki so pogojno užitne, prestare, črvive, nagnite in ki niso vpisane v seznamu užitnih gob,
8. izdelke živalskega izvora zasebnih proizvajalcev, razen mlečnih izdelkov, medu in jajc,
9. semena in sadike zasebnih proizvajalcev brez deklaracije,
10. drevesca, cvetlice in njene dele, ki so z zakonom zaščitene,
11. prehrambne proizvode iz krajev, ki so uradno razglašeni za okužene,
12. meso in mesne izdelke (razen v posebej urejenem prostoru).
VII. NADZOR PRODAJE IN KVALITETE BLAGA
27. člen
Nadzor nad prodajo in kvaliteto blaga opravljajo:
1. pristojne inšpekcije v okviru pristojnosti,
2. pristojni delavci upravljavca.
28. člen
Delavci upravljavca so dolžni sodelovati z delavci pristojnih inšpekcijskih služb in organov za notranje zadeve ter jih o kršitvah in drugih nepravilnostih redno obveščati.
29. člen
Kupci in prodajalci lahko sporočajo svoje ugotovitve in pripombe v primeru pomembnejših kršitev tržnega reda z vpisom v pritožno knjigo.
VIII. SKLADIŠČENJE BLAGA
30. člen
Skladiščenje blaga na tržnih površinah ni dovoljeno. Po končanem obratovalnem času tržnice morajo prodajalci neprodano blago odstraniti iz tržnih površin.
31. člen
Hitro pokvarljivo blago mora lastnik odstraniti iz tržnice takoj, ko so vidni znaki kvarjenja, v nasprotnem primeru ga mora odstraniti upravljavec na stroške lastnika blaga, o čemer je sestavljen zapisnik.
IX. VZDRŽEVANJE REDA IN ČISTOČE
32. člen
Prodajalci so dolžni vzdrževati red in čistočo na in ob svojih prodajnih stojnicah in sproti odnašati odpadke v zabojnike za ločeno zbiranje le-teh. Kolikor prodajalci tega ne opravijo, slednje opravi upravljavec tržnice na stroške prodajalca.
33. člen
V primeru, da prodajalci pustijo neprodano blago izven prodajnega časa na tržnih površinah, ga lahko upravljavec tržnice odstrani na stroške prodajalca.
34. člen
Prodajalci morajo skrbeti za osebno higieno in izgled tako, da so čisti, primerno oblečeni, da niso vinjeni, preglasni, da se ne vedejo nedostojno in da ne kršijo tržnega reda. Kdor na tržnici krši tržni red se ga na to opozori, oziroma se mu izda pismeni opomin. V primeru ponovne kršitve pa se mu lahko začasno prepove prodaja. V primeru hujših kršitev tržnega reda oziroma po prejemu tretjega pismenega opomina v koledarskem letu se mu prepove prodaja na tržnici. Upravljavec je dolžan arhivirati in voditi evidenco izdanih opominov. Dokazi o kršitvi tržnega reda morajo biti zapisniško ugotovljeni s strani delavcev upravljavca. Morebitne pritožbe rešuje pristojni organ upravljavca. Pritožba ne zadrži izvršitve odločbe. Eventuelne, že vnaprej plačane tržne pristojbine se v takem primeru ne vračajo. Prodajalca ali drugo osebo, ki ji je prepovedana prisotnost na tržnici, pa se sama ne odstrani, odstranijo pristojni organi. Delavci upravljavca so dolžni takoj obvestiti pristojne organe, če na tržnici opazijo sumljive osebe (prekupčevalce, osebe z nenormalnim vedenjem itd.).
35. člen
Za vzdrževanje reda in čistoče mora upravljavec:
– čistiti prodajne površine in opremo,
– prazniti posode za odpadke in skrbeti za njihov reden odvoz,
– v poletnem času tržnico izpirati z vodo, po potrebi pa tudi razkužiti.
36. člen
Na tržnici in drugih tržnih površinah je prepovedano:
1. pranje blaga, ki je namenjeno za prodajo,
2. kupcem otipavanje in prebiranje živil,
3. zavijanje prodanega blaga – živil v tiskan in nečist papir,
4. nelojalno obnašanje prodajalcev,
5. voditi pse,
6. pljuvanje po tleh,
7. vožnja s kolesi, mopedi in podobnimi vozili in parkiranje,
8. uporabljanje nežigosanih merilnih uteži in tehtnic,
9. onesnaževanje in poškodovanje inventarja last upravljavca tržnice,
10. samovoljno zasesti prodajno mesto in prestavljati prodajne stojnice in mize,
11. medsebojno prepiranje prodajalcev, samovoljno postavljanje raznih reklam in nadstreškov ter predelava in dodelava tržne opreme,
12. metanje odpadkov,
13. zalaganje poti med stojnicami ali okoli stojnic z blagom tako, da je oviran prehod,
14. obešanje blaga na stebre tržnice in stebre stojnic,
15. vstop vinjenim osebam,
16. uživanje alkoholnih pijač prodajalcem in drugim osebam,
17. poležavanje in posedanje na prodajnih mestih,
18. storiti kakršnokoli dejanje, s katerim se krši javni red in mir ter čistoča, žali in ovira pri delu delavce upravljavca, zavlačuje ali odklanja plačilo pristojbin in posebnih storitev,
19. prekupčevanje.
X. PRISTOJBINE IN DRUGE STORITVE
37. člen
Storitve in pristojbine za uporabo tržnih miz in tržnih površin ter uporabo tržne opreme zaračunava upravljavec na podlagi cenika storitev. Pristojbine za prodajo rabljenega blaga na bolšji tržnici se ne zaračunava.
38. člen
Nepogodbeni prodajalci morajo svoje mesečne obveznosti (rezervacije, uporabo inventarja ipd.) poravnati mesečno vnaprej do 5. v mesecu za tekoči mesec, pogodbeni prodajalci pa v rokih, ki so navedeni v pogodbi.
39. člen
Prodajalec je dolžan potrdilo o plačilu pristojbine in drugih storitev čuvati do odhoda s prodajnega mesta, oziroma do konca obratovalnega časa tržnice. Na zahtevo pooblaščene osebe je prodajalec dolžan pokazati potrdilo o plačilu pristojbine ali drugih storitev. Prodajalec, ki ne predloži pri pregledu (kontroli) potrdila o plačilu na vpogled, mora plačati določeno pristojbino ali drugo storitev.
40. člen
Inventar si lahko prodajalec izposodi v obratovalnem času tržnice, za kar se vodi posebna evidenca. Inventar tržnice se sme uporabljati samo za potrebe tržnice. Prodajalec mora po končanem obratovalnem času tržnice izposojeni inventar očiščen vrniti upravljavcu. V primeru, da prodajalec prevzeti inventar izgubi ali po svoji krivdi poškoduje, mora plačati vso nastalo škodo.
XI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
41. člen
Ceno pristojbin in drugih storitev potrjuje Občinski svet občine Ajdovščina
42. člen
Za izvajanje tržnega reda na tržnici je zadolžen upravljavec. Pristojni inšpekcijski organ nadzoruje poslovanje in promet blaga na tržnici po predpisih, ki urejajo trgovanje z blagom. Za kršitve določil predpisov o trgovanju z blagom odgovarja prodajalec.
43. člen
Upravljavec lahko odpove uporabo prodajnega mesta prodajalcem, ki kršijo določila tržnega reda predvsem zaradi:
– neurejenosti na prodajnem mestu oziroma prostoru (odmetavanje odpadkov ipd.),
– večkratnega poskusa prodaje blaga oporečne kvalitete,
– prodaje izdelkov, za katere nima ustreznega dovoljenja,
– prodaje izdelkov, ki jih ni dovoljeno prodajati,
– nespodobnega obnašanja do drugih prodajalcev, kupcev ali delavcev upravljavca,
– samovoljnega zasedanja prodajnega mesta in širitev prodajnega mesta,
– parkiranja vozil na nedovoljenih mestih in drugih primerih, ki vplivajo na slab videz in urejenost tržnice oziroma pomenijo samovoljno in nespodobno ravnanje ter druge kršitve tržnega reda in predpisov, ki urejajo poslovanje na tržnici,
– neplačevanja tržnih pristojbin ter
– če odda prodajno mesto drugemu prodajalcu.
44. člen
Tržni red velja tudi za vse nove tržne površine in objekte, ki jih bo upravljavec dal v uporabo po sprejetju tega tržnega reda.
45. člen
Tržni red mora upravljavec po uveljavitvi izobesiti na vidnem mestu na tržnici in ga ob prvem nastopu prodaje izročiti vsakemu prodajalcu.
46. člen
Z uveljavitvijo tega tržnega reda preneha veljati Tržni in sejemski red za območje občine Ajdovščina (Uradno glasilo, št. 4/88).
47. člen
Ta odlok začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu RS.
Ajdovščina, dne 27. marca 2003.
Župan
Občina Ajdovščina
Marjan Poljšak l. r.