Občinski svet občine Brežice je na 37. seji dne 3. 10. 2002 na podlagi 37., 43., 73. in 98. člena zakona o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami (Uradni list RS, št. 64/94) ter na podlagi 16. člena statuta Občine Brežice (Uradni list RS, št. 49/99, 86/99 in 79/02) sprejel
O D L O K
o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami
na območju Občine Brežice
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(namen odloka)
Ta odlok ureja vsebino in izvajanje nalog zaščite, reševanja in pomoči, organiziranost občinskega štaba CZ, sektorskih štabov CZ, občinskih enot in služb civilne zaščite, enot in služb civilne zaščite v krajevnih skupnostih, gospodarskih družbah, zavodih in drugih organizacijah, kadrovsko popolnjevanje enot in štabov civilne zaščite in financiranje zaščite, reševanja in pomoči v Občini Brežice.
2. člen
(naloge)
Temeljne naloge zaščite, reševanja in pomoči so:
– odkrivanje, spremljanje ter preučevanje nevarnosti naravnih in drugih nesreč;
– preprečevanje naravnih in drugih nesreč;
– obveščanje, opozarjanje in alarmiranje o pretečih nevarnostih ter dajanje napotkov za zaščito, reševanje in pomoč;
– izobraževanje in usposabljanje za zaščito, reševanje in pomoč;
– organiziranje civilne zaščite;
– osebna in vzajemna zaščita;
– mobilizacija in aktiviranje sil in sredstev za zaščito, reševanje in pomoč;
– odrejanje in izvajanje zaščitnih ukrepov;
– reševanje in pomoč;
– odpravljanje posledic naravnih in drugih nesreč do zagotovitve osnovnih pogojev za življenje.
Zaščita, reševanje in pomoč se v občini organizira tako, da lahko deluje kot enoten in celovit sistem.
3. člen
(zagotavljanje nalog)
Izvajanje nalog zaščite, reševanja in pomoči zagotavljajo v okviru svojih pristojnosti oziroma pravic in dolžnosti:
– štabi, enote in službe civilne zaščite,
– poverjeniki za civilno zaščito,
– društva in strokovna združenja, ki opravljajo dejavnost, pomembno za zaščito, reševanje in pomoč,
– javne reševalne službe,
– gospodarske družbe, zavodi in druge organizacije,
– prebivalci občine kot posamezniki.
Župan s svojim sklepom določi, katere gospodarske družbe, zavodi, organizacije in društva se vključujejo v izvajanje operativnih nalog zaščite, reševanja in pomoči.
Medsebojne pravice in obveznosti, naloge in nadomestilo stroškov za sodelovanje pri opravljanju nalog ter za izvajanje priprav, ki presegajo njihovo redno dejavnost, uredita občina in subjekti iz predhodnega odstavka s posebno pogodbo.
4. člen
(civilna zaščita)
Civilna zaščita je namensko organiziran del sistema varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami in obsega organe vodenja, enote in službe za zaščito, reševanje in pomoč, zaščitno in reševalno opremo ter objekte in naprave za zaščito, reševanje in pomoč.
Civilna zaščita se aktivira ob naravnih in drugih nesrečah, ki v večjem obsegu ogrozijo prebivalstvo, materialne in druge dobrine oziroma lahko povzročijo večjo materialno škodo.
O aktiviranju civilne zaščite in drugih sil za zaščito, reševanje in pomoč ob naravnih in drugih nesrečah, odloča župan oziroma pristojni poveljnik civilne zaščite.
II. OSEBNA IN VZAJEMNA ZAŠČITA
5. člen
(vsebina in odgovornost)
Osebna in vzajemna zaščita obsegata ukrepe prebivalcev za preprečevanje in ublažitev posledic naravnih in drugih nesreč za njihovo zdravje in življenje ter varnost njihovega premoženja.
Sredstva in opremo za osebno in skupinsko zaščito ob naravnih in drugih nesrečah, ki jo morajo zagotoviti prebivalci, lastniki in uporabniki stavb, gospodarske družbe in druge organizacije in državni organi, ureja predpis Ministrstva za obrambo Republike Slovenije.
Lastniki in uporabniki stanovanjskih ter drugih stavb so odgovorni za izvajanje predpisanih zaščitnih ukrepov in za zagotovitev potrebnih sredstev za zaščito, reševanje in pomoč.
III. ORGANIZIRANOST ZAŠČITE, REŠEVANJA IN POMOČI V OBČINI
6. člen
(štabi civilne zaščite)
Za strokovno pomoč pri vodenju ter za opravljanje drugih operativno-strokovnih nalog zaščite, reševanja in pomoči se v občini organizirajo štabi civilne zaščite, in sicer:
– občinski štab za civilno zaščito,
– sektorski štabi za civilno zaščito v sektorjih: Brežice, Bizeljsko, Dobova, Šentlenart in Zakot – Bukošek – Trnje.
Delo štaba vodi poveljnik civilne zaščite, v njegovi odsotnosti pa namestnik poveljnika. Štab ima določeno število članov, ki se imenujejo iz vrst strokovnjakov ter predstavnikov organov, organizacij in služb, ki sodelujejo pri zaščiti, reševanju in pomoči v skladu z načrti zaščite in reševanja.
Poveljnike, namestnike in člane štabov civilne zaščite imenuje župan s svojim sklepom.
7. člen
Naloge poveljnika civilne zaščite so, da:
– preverja intervencijsko pripravljenost sil in sredstev za zaščito, reševanje in pomoč;
– vodi ali usmerja zaščito, reševanje in pomoč ob naravnih in drugih nesrečah;
– skrbi za povezano in usklajeno delovanje vseh sil za zaščito, reševanje in pomoč;
– daje mnenja in predloge v zvezi s pripravami in delovanjem sil za zaščito, reševanje in pomoč ter mnenja in predloge za odpravo škode, ki jo povzročijo naravne in druge nesreče;
– predlaga imenovanje štaba civilne zaščite;
– pripravlja letne plane za organiziranje, opremljanje, izobraževanje in usposabljanje ter kadrovsko popolnitev pripadnikov CZ v skladu z merili za organiziranje in opremljanje enot CZ;
– pripravi polletno in letno poročilo in poroča županu in občinskemu svetu o izvajanju sprejetega plana.
Poveljnik civilne zaščite lahko za vodenje posameznih intervencij za zaščito, reševanje in pomoč določi vodjo intervencije.
8. člen
Poveljnik civilne zaščite občine je za svoje delo odgovoren županu.
Poveljniki sektorskih štabov civilne zaščite in poverjeniki za civilno zaščito so za svoje delo odgovorni nadrejenim poveljnikom civilne zaščite.
9. člen
(poverjeniki za civilno zaščito)
V krajevnih skupnostih, večjih stanovanjskih stavbah, gospodarskih družbah, zavodih in drugih organizacijah ter glede na ogroženost v bivalnih okoljih, se imenujejo poverjeniki za civilno zaščito.
Poverjeniki za civilno zaščito usmerjajo izvajanje osebne in vzajemne zaščite prebivalcev ter organizirajo in usklajujejo izvajanje nalog zaščite, reševanja in pomoči v svojem okolju.
Poverjenike za civilno zaščito v krajevnih skupnostih imenuje župan s svojim sklepom.
V gospodarski družbi, zavodu ali drugi organizaciji imenuje poverjenika za civilno zaščito organ upravljanja.
10. člen
(enote in službe civilne zaščite)
Za opravljanje nalog zaščite, reševanja in pomoči, se organizirajo enote in službe civilne zaščite, in sicer:
1. V občini:
– tehnično-reševalna enota,
– enota za radiološko, kemijsko in biološko zaščito,
– enota za podporo.
2. V krajevnih skupnostih:
– operativne gasilske enote,
– enote za prvo pomoč,
– službe za vzdrževanje in uporabo zaklonišč.
3. V gospodarskih družbah, zavodih in drugih orgnizacijah:
– enote za prvo pomoč,
– službe za vzdrževanje in uporabo zaklonišč.
Enote in službe se organizirajo v skladu z merili za organiziranje, opremljanje in usposabljanje civilne zaščite, predpisanimi z uredbo Ministrstva za obrambo Republike Slovenije.
IV. KADROVSKO POPOLNJEVANJE ŠTABOV IN ENOT
CIVILNE ZAŠČITE
11. člen
(dolžnosti občanov)
Za delovanje sistema zaščite, reševanja in pomoči so občani dolžni:
– sodelovati v civilni zaščiti,
– dajati materialna sredstva (materialna dolžnost),
– se usposabljati ter pripravljati za osebno in vzajemno zaščito ter izvajanje predpisanih zaščitnih ukrepov.
Dolžnost sodelovanja v civilni zaščiti se začne z 18. letom in traja do 63. leta (moški) oziroma 55. leta (ženske) starosti.
12. člen
(prostovoljno sodelovanje)
Prostovoljno lahko v civilni zaščiti sodelujejo:
– moški in ženske, ki so stari najmanj 15 let,
– matere in samohranilci z otrokom, ki še ni napolnil 15 let starosti,
– moški in ženske, ki jim je prenehala dolžnost iz prejšnjega člena.
Osebe, ki prostovoljno sodelujejo v civilni zaščiti imajo enake pravice in dolžnosti kot drugi pripadniki civilne zaščite.
13. člen
(pogoji za razporejanje)
V civilno zaščito razporedi občana pristojni upravni organ Ministrstva za obrambo.
V civilno zaščito ne morejo biti razporejene:
– osebe, ki psihofizično in zdravstveno niso sposobne za delo pri zaščiti, reševanju in pomoči,
– nosečnice, matere in samohranilci z otrokom, ki še ni dopolnil 15 let starosti.
14. člen
(dolžnost usposabljanja)
Pripadnik civilne zaščite se mora usposabljati za opravljanje nalog v skladu s predpisi.
15. člen
(materialna dolžnost)
Občani uresničujejo materialno dolžnost z dajanjem v uporabo civilni zaščiti vozila, stroje, opremo in druga materialna sredstva, zemljišča, objekte, naprave ter energetske vire, potrebne za zaščito, reševanje in pomoč ob naravnih in drugih nesrečah.
V. OPAZOVANJE, OBVEŠČANJE IN ALARMIRANJE
16. člen
(naloge)
Opazovanje, obveščanje in alarmiranje v občini izvaja služba za opazovanje in obveščanje.
Njene naloge so, da:
– zbira in obdeluje podatke in informacije, ki so pomembne za zaščito in reševanje;
– obdelane podatke posreduje organom vodenja ter izvajalcem zaščitnih in reševalnih ukrepov;
– obvešča, opozarja in alarmira prebivalce o pretečih nevarnostih ter jim posreduje napotke za osebno in vzajemno zaščito;
– izvaja posebne naloge pri mobilizaciji sil in sredstev za izvajanje zaščitnih ukrepov;
– posreduje odločitve pristojnih organov o izvajanju ukrepov in nalog zaščite in reševanja ter daje napotke za njihovo izvajanje;
– zbira podatke o odpravljanju posledic nesreč in njihovi sanaciji.
17. člen
(izvajalci)
Naloge službe za opazovanje in obveščanje opravljajo:
– center za obveščanje ReCO Krško,
– štabi civilne zaščite,
– državni in občinski organi, ki razpolagajo s podatki, pomembnimi za zaščito in reševanje,
– druge organizacije, gospodarske družbe ter društva, katerih dejavnost je pomembna za zaščito in reševanje, ki jih določi župan s svojim sklepom, v skladu z drugim odstavkom 3. člena odloka.
VI. FINANCIRANJE
18. člen
(viri financiranja)
Financiranje zaščite, reševanja in pomoči se zagotavlja:
– iz proračuna Republike Slovenije,
– iz proračuna občine,
– zavarovalnin,
– sredstev gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij,
– prostovoljnih prispevkov,
– drugih virov.
19. člen
(splošni stroški)
Občinski štab CZ izdela in sprejme letni finančno ovrednoteni plan zaščite in reševanja.
Občina zagotavlja sredstva za financiranje nalog zaščite, reševanja in pomoči tako kot za druge potrebe javne porabe.
Občina v skladu s svojimi pristojnostmi zagotavlja finančna sredstva za kritje stroškov neodložljivih nalog zaščite, reševanja in pomoči za zaščito zdravja in življenja ljudi, živali, premoženja in okolja.
Gospodarske družbe, zavodi in druge organizacije, ki so po zakonu dolžne organizirati civilno zaščito ter izvajati naloge in ukrepe zaščite, reševanja in pomoči, zagotavljajo sredstva za nadomestila plač za svoje delavce v času njihovega usposabljanja ter sredstva za priprave in druge stroške varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami.
20. člen
(sredstva za odpravljanje škode)
Sredstva za pomoč pri odpravljanju posledic naravnih in drugih nesreč, da se zavaruje zdravje in življenje ljudi, premoženje, kulturna dediščina in okolje, prepreči nastajanje nadaljnje škode in zagotovi druge osnovne pogoje za življenje, se zagotavljajo v proračunu Republike Slovenije.
VII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
21. člen
Župan Občine Brežice in drugi pristojni organi izdajo sklepe in druge akte za izvajanje tega odloka v 30 dneh od uveljavitve odloka.
22. člen
Z uveljavitvijo tega odloka preneha veljati odlok o organizaciji in delovanju civilne zaščite v Občini Brežice, št. 854-1/95-2/7, ki ga je sprejel Občinski svet občine Brežice na 11. seji dne 24. 10. 1995.
23. člen
Ta odlok se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije in začne veljati osmi dan po objavi.
Št. 854-1/03-311
Brežice, dne 8. aprila 2003.
Župan
Občine Brežice
Vladislav Deržič l. r.