Na podlagi drugega odstavka 31.a člena Zakona o carinski službi (Uradni list RS, št. 103/04 – uradno prečiščeno besedilo) izdaja minister za finance
P R A V I L N I K
o reševanju pritožb v carinski službi
1. UVODNE DOLOČBE
1. člen
Ta pravilnik določa postopek reševanja pritožb posameznika, ki meni, da so bile z ravnanjem pooblaščenih uradnih oseb carinske službe (carinika, inšpektorja ali izterjevalca; v nadaljnjem besedilu: javni uslužbenec) kratene njegove pravice ali svoboščine. Določa tudi evidentiranje pritožb, varstvo podatkov in stroške postopka.
2. člen
Posamezni izrazi v tem pravilniku imajo naslednji pomen:
– pritožba je vsaka vloga posameznika, v kateri zatrjuje kratenje pravic in svoboščin s strani pooblaščene uradne osebe carinske službe;
– pritožbeni postopek je postopek, predpisan v tem pravilniku, v katerem se preverijo vsa dejstva v zvezi s pritožbo;
– pritožnik je posameznik, ki meni, da so bile z dejanjem pooblaščene uradne osebe ali opustitvijo dejanja kratene njegove pravice in svoboščine in se je v skladu z 31.a členom Zakona o carinski službi (Uradni list RS, št. 103/04 – uradno prečiščeno besedilo) pritožil na Generalni carinski urad;
– vodja organizacijske enote je vodja izpostave, direktor carinskega urada in vodja sektorja;
– poročevalec je oseba, pristojna za opravljanje nalog v postopku reševanja pritožb, in sicer v delu reševanja pritožbe na komisiji.
2. POSTOPEK REŠEVANJA PRITOŽBE
3. člen
(1) Postopek za reševanje pritožbe obsega sprejem, preverjanje, obravnavanje pritožbe in odločanje o stroških ter posredovanje odgovora pritožniku.
(2) Za vprašanja postopka, ki niso urejena s tem pravilnikom, se uporabljajo določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek.
2.1 Sprejem pritožbe
4. člen
(1) Pritožnik lahko vloži pritožbo pisno, ustno ali v elektronski obliki v kateri koli organizacijski enoti carinske službe.
(2) Pritožba v elektronski obliki mora biti varno elektronsko podpisana in podpis overjen s kvalificiranim potrdilom.
(3) V primeru ustne pritožbe se sestavi zapisnik, ki ga podpišeta pritožnik in tisti, ki je pritožbo sprejel. Pritožniku se izroči izvod zapisnika.
5. člen
(1) Če je bila pritožba vložena osebno, mora javni uslužbenec, pri katerem je bila pritožba vložena, na pritožnikovo zahtevo izdati potrdilo o vloženi pritožbi.
(2) Javni uslužbenec oziroma organizacijska enota, ki je pritožbo sprejel, je dolžan pritožbo in vso dokumentacijo, ki se nanjo nanaša, nemudoma poslati na Generalni carinski urad. V primeru, da je pritožba vložena v organizacijski enoti carinskega urada, se kopija vložene pritožbe pošlje tudi direktorju tega carinskega urada.
6. člen
Pritožba mora vsebovati:
– ime in priimek ter naslov pritožnika;
– kraj, čas in opis dejanja ali opustitve dejanja, zaradi česar pritožnik meni, da so mu bile kratene pravice in svoboščine;
– datum vložitve;
– podpis pritožnika.
2.2 Preverjanje pritožbe
7. člen
(1) Pritožbo preverja tričlanska komisija, ki jo po prejemu pritožbe imenuje generalni direktor Carinske uprave Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: generalni direktor).
(2) Komisijo sestavljajo predsednik komisije, ki vodi postopek, in dva člana. Predsednika komisije se imenuje izmed uslužbencev Generalnega carinskega urada, izmed članov komisije je eden predstavnik reprezentativnega sindikata, drugi pa je predstavnik Ministrstva za finance.
(3) Član komisije ne sme biti javni uslužbenec istega carinskega urada, iz katerega prihaja javni uslužbenec, zoper katerega je vložena pritožba.
8. člen
Generalni direktor lahko na predlog predsednika komisije za preverjanje navedb v pritožbi ali izvedbo posameznega dejanja v postopku pisno pooblasti tudi drugega javnega uslužbenca (v nadaljevanju: pooblaščenec). Pooblaščenec o svojem delu pisno obvešča komisijo.
9. člen
(1) Član komisije ali pooblaščenec mora generalnemu direktorju predlagati svojo izločitev iz postopka reševanja pritožbe, če obstajajo razlogi, na podlagi katerih je mogoče dvomiti o njegovi nepristranskosti.
(2) Zaradi pristranskosti lahko izločitev predlaga tudi javni uslužbenec ali pritožnik.
(3) O izločitvi odloči generalni direktor s sklepom zoper katerega ni pritožbe.
10. člen
Preverjanje pritožbe zajema ugotavljanje:
– zveze med zatrjevanim kratenjem pravice ali svoboščine pritožnika in dejanjem ali opustitvijo dejanja javnega uslužbenca ter
– skladnosti dejanja ali opustitve javnega uslužbenca, očitane v pritožbi, z zakoni, podzakonskimi predpisi ali pravili stroke.
11. člen
(1) Kadar ima pritožba formalne pomanjkljivosti ali iz vsebine pritožbe ni mogoče razbrati pravice ali svoboščine, ki je bila pritožniku kratena, oziroma ni navedeno dejanje ali opustitev dejanja javnega uslužbenca, ki je povzročila kratenje pravice ali svoboščine pritožnika, komisija od pritožnika zahteva, da pritožbo v roku osmih dni dopolni.
(2) Če pritožnik v roku iz prejšnjega odstavka pritožbe ne dopolni ali ne odpravi pomanjkljivosti, se šteje, da je od pritožbe odstopil.
12. člen
(1) Vodja posamezne notranje organizacijske enote (v nadaljnjem besedilu: vodja) je komisiji dolžan posredovati vse potrebne podatke in dokumentacijo za obravnavo pritožbe ter omogočiti vpogled v spise in druge dokumente, ki se vodijo pri delu službe.
(2) Kadar se vodja s predlaganimi ukrepi iz prejšnjega odstavka ne strinja, o izvedbi ukrepa odloči generalni direktor.
(3) Dokumentacija, ki ima oznako zaupnosti ali tajnosti, se sme pregledovati samo ob prisotnosti odgovorne osebe oziroma druge osebe, ki jo ta pooblasti.
(4) O vseh predlaganih in izvedenih ukrepih se napiše uradni zaznamek in se vloži v spis.
13. člen
Komisija lahko:
– opravi razgovor z javnim uslužbencem, pritožnikom, pričami in z osebami, ki so kakor koli povezane z uradnim postopkom javnega uslužbenca;
– sooči javnega uslužbenca in pritožnika, javnega uslužbenca z drugim javnim uslužbencem;
– zahteva od javnega uslužbenca poročilo o dogodku;
– zahteva od pristojnih služb strokovna mnenja in dopolnitev ali izvedbo drugih ukrepov, ki so potrebni za razjasnitev dejanskega stanja ali določenih pravnih vprašanj;
– opravi ogled kraja dogodka;
– opravi rekonstrukcijo dogodka in
– izvede druge ukrepe, ki so potrebni za ugotovitev dejanskega stanja.
14. člen
(1) Javni uslužbenec, zoper katerega je vložena pritožba, se povabi na razgovor v primernem roku, ki ne sme biti krajši od treh dni od dneva, ko mu je bilo vabilo vročeno oziroma je bil vabljen ustno.
(2) Ob soglasju javnega uslužbenca se lahko rok določen v prejšnjem odstavku, skrajša.
(3) Javni uslužbenec lahko v postopku za reševanje pritožbe predloži listine in druge dokaze.
(4) V postopku si lahko javni uslužbenec zagotovi pravno pomoč ali strokovno pomoč drugega javnega uslužbenca.
15. člen
Če se v postopku preverjanja pritožbe ugotovi, da:
– je pritožnik odstopil od pritožbe,
– gre za pritožbo, o kateri je bilo v postopku že odločeno,
– je organ nepristojen za dajanje odgovora na pritožbo,
– je pritožbo vložila neupravičena oseba,
se postopek ustavi in o tem pisno obvesti pritožnik.
2.3 Seja komisije
16. člen
(1) Sejo komisije skliče predsednik komisije, kadar je to potrebno za razjasnitev dejanskega stanja ali na predlog pritožnika oziroma javnega uslužbenca, s pisnim vabilom najmanj pet dni pred sejo. V vabilu se določi datum, kraj in čas seje ter zadeva, ki bo obravnavana na seji.
(2) Na sejo komisije se lahko vabijo poleg pritožnika in javnega uslužbenca tudi druge osebe in strokovnjaki, če je to potrebno za razjasnitev posameznih strokovnih vprašanj.
17. člen
(1) Seja komisije ni javna. Izključitev javnosti ne velja za tiste, ki so bili na sejo vabljeni.
(2) Seja se praviloma opravi na sedežu Generalnega carinskega urada.
18. člen
(1) Predsednik komisije vodi sejo in skrbi, da se pritožba vsestransko preveri in pretehta.
(2) Na seji predsednik komisije seznani komisijo in vse prisotne z vsebino pritožbe in izsledki preverjanja.
(3) Člani komisije imajo pravico postavljati vabljenim vprašanja in predlagati izvedbo dodatnih ukrepov za ugotovitev dejanskega stanja.
(4) Komisija lahko odloči, da se razprava o konkretni pritožbi prekine, ter odredi izvedbo dodatnih ukrepov za ugotavljanje določenih okoliščin in dejstev ter določi rok za izvedbo.
19. člen
(1) O seji komisije se piše zapisnik tako, da predsednik komisije narekuje vsebino zapisnika.
(2) Zapisnik mora vsebovati:
– ime in sedež organa, ki opravlja dejanje;
– datum, čas, kraj in zadevo, o kateri teče postopek;
– sestavo komisije in prisotnost vabljenih oseb ter njihovih zastopnikov ali pooblaščencev;
– opozorilo predsednika komisije na dolžnost spoštovanja predpisov s področja varstva osebnih, zaupnih in tajnih podatkov;
– navedbo obravnavanih pritožb;
– vsebino postavljenih vprašanj in odgovorov;
– mnenja in predloge članov komisije;
– morebitno odločitev o prekinitvi razprave o konkretni pritožbi in odreditvi dodatnih ukrepov;
– vse listine, ki so bile uporabljene na seji.
2.4 Odgovor pritožniku
20. člen
(1) Komisija na podlagi ugotovljenih dejstev, okoliščin in dokazov v postopku odloči o utemeljenosti pritožbe in o vsebini odgovora pritožniku.
(2) Vsi člani komisije so se dolžni opredeliti do razlogov in njihove utemeljenosti ter do končnega predloga odgovora pritožniku, ki ga pripravi predsednik komisije in mora biti sestavljen v okviru razlogov iz pritožbe. Odgovor pritožniku podpiše generalni direktor.
(3) Odločitev komisije iz prejšnjega odstavka je dokončna.
21. člen
Odgovor se pošlje pritožniku in javnemu uslužbencu, zoper katerega je bila vložena pritožba, ter notranji organizacijski enoti, v kateri javni uslužbenec dela.
3. STROŠKI POSTOPKA
22. člen
(1) Pritožnik nosi svoje stroške postopka. To so predvsem stroški sestave pritožbe, prihoda na sejo ter stroški za priče, ki jih je sam predlagal.
(2) Člani komisije lahko za prihod na sejo komisije uporabijo službeno vozilo, oziroma jim pripada povračilo prevoznih stroškov z javnim prevoznim sredstvom oziroma povračilo kilometrine v višini, ki je določena za prevoz na delo in z dela. Povračilo prevoznih stroškov pripada tudi pričam, ki jih na sejo povabi komisija.
(3) Vsem ostalim udeležencem (pravni zastopniki, strokovnjaki...) pritožbenega postopka ne pripada pravica do povračila kakršnihkoli stroškov, na kar jih je potrebno opozoriti v vabilu ali ob prvem razgovoru.
4. VARSTVO PODATKOV
23. člen
Vsi sodelujoči v postopku za reševanje pritožbe so dolžni podatke, ki se nanašajo na pritožbo, varovati po določbah predpisov, ki urejajo varstvo osebnih podatkov, tajnih podatkov, poslovne skrivnosti in davčne tajnosti.
5. EVIDENTIRANJE PRITOŽB
24. člen
Vse pritožbe se evidentirajo in sproti vnašajo v evidenco pritožb, ki jo vodi služba, ki jo določi generalni direktor.
25. člen
(1) Evidenca vsebuje predvsem podatke o pritožbi: datum in način vložitve, razlog pritožbe, notranjo organizacijsko enoto, v kateri javni uslužbenec dela, in datum odgovora. Podatki se hranijo v evidencah do pet let.
(2) Vzorec evidence je v prilogi 1 tega pravilnika, ki je njegov sestavni del.
(3) O reševanju pritožb pošilja pristojna služba letna poročila ministrstvu, pristojnemu za finance.
6. KONČNA DOLOČBA
26. člen
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 429-08-1/2005/3
Ljubljana, dne 4. aprila 2005.
EVA 2005-1611-0110
dr. Andrej Bajuk l. r.
Minister
za finance
Priloga 1
Evidenca pritožb
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+
| Zap. | Datum | Način | Razlog | Organizacijska | Datum |
| št. |pritožbe|vložitve| pritožbe | enota | odgovora |
| | | | |javnega uslužbenca | |
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+
| | | | | | |
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+
| | | | | | |
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+
| | | | | | |
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+
| | | | | | |
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+
| | | | | | |
+--------+--------+--------+--------------+-------------------+-------------+