Na podlagi 12. in 27. člena Zakona o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 110/02 in 8/03 – popr.) in 45. člena Statuta Mestne občine Kranj (Uradni list RS, št. 43/95, 33/96, 35/90 in 85/02) je župan Mestne občine Kranj 21. 9. 2005 sprejel
P R O G R A M P R I P R A V E
Strategije prostorskega razvoja Mestne občine Kranj
Ta program priprave vsebuje oceno stanja, razloge in pravno podlago za pripravo, predmet, programska izhodišča in cilje, nosilce urejanja prostora in druge udeležence, ki sodelujejo pri pripravi prostorske strategije, strokovne podlage za pripravo, način pridobitve geodetskih podlag, postopek in roki priprave ter obveznosti v zvezi s financiranjem strategije prostorskega razvoja Mestne občine Kranj (v nadaljevanju: prostorska strategija).
1. Ocena stanja, razlogi in pravna podlaga za pripravo prostorske strategije
a) Ocena stanja
Prostorska strategija bo temeljni prostorski razvojni dokument mestne občine s katerim se določajo nadaljnje usmeritve za urejanje prostora in varstvo okolja in bo nadomestila obstoječi, sedaj veljavni Odlok o prostorskih sestavinah dolgoročnega in družbenega plana za območje Mestne občine Kranj
Prostorske sestavine dolgoročnega in družbenega plana za območje Mestne občine Kranj, ki jih je Mestna občina Kranj sprejela v letu 2003 in 2004 (Uradni list RS, št. 76/03 in 32/04), bodo vsebinska podlaga za pripravo prostorske strategije. Z njimi je zadovoljila precejšnji del svojih ambicij usklajenega razvoja poselitve, hkrati pa je z mejo urbanističnih zasnov mesta Kranja in Golnika začrtala tudi svoje dolgoročne cilje razvoja poselitve in infrastrukturnih sistemov. S strategijo se bodo podajale usmeritve za nadaljnji usklajen in vzdržen razvoj dejavnosti v prostoru in njegovo rabo.
Mestna občina Kranj je v zadnjih letih že naredila velik korak k usklajenemu prostorskemu razvoju ter začrtala kar nekaj konceptualnih nastavkov možnih širših povezav tako znotraj Gorenjske statistične regije kot znotraj širše državnosrediščne gravitacijske aglomeracije. Geostrateška lokacija Kranja namreč omogoča večplastnost konceptualnega snovanja in iz tega izhajajoče strateške vloge Kranja. Za mesto Kranj, kot občinsko ter regijsko središče oziroma središče nacionalnega pomena so bile z dosedanjimi usmeritvami prostorskega razvoja podane usmeritve, ki temeljijo na (1) poudarjanju upravne funkcije mesta v regionalnem pomenu; (2) ohranjanju tradicije mesta kot proizvodnega središča s poudarkom na tranformaciji izključno industrijskih območij v predele prepleta proizvodnje, obrti in trgovskih dejavnosti; (3) krepitvi Kranja kot izobraževalnega središča; (4) ohranjanju funkcije kulturne prestolnice Gorenjske; (5) uveljavitvi širšega območja mesta kot turistično – rekreativnega področja z izrabo vseh naravnih danosti in ustvarjenih razmer; (6) uravnoteženemu razvoju vseh svojih aglomeracijskih subcentrov v smislu usklajenega razvoja poselitve; (7) krepitvi vloge trgovskega središča regije ter (8) krepitvi prometne infrastrukture v funkciji pomembnega regionalnega središča.
b) Razlogi za pripravo prostorske strategije
Priprava prostorske strategije je potrebna predvsem zaradi uveljavitve novega sistema urejanja prostora in uskladitve občinskih prostorskih aktov s prostorskimi akti Republike Slovenije oziroma sprejeto Strategijo prostorskega razvoja Slovenije. Razlogi za pripravo prostorske strategije so tudi njene razvojne potrebe ter pobude in predlogi pravnih in fizičnih oseb, na katere se je občina dolžna odzvati najmanj enkrat na štiri leta (67. člen ZUreP-1).
Veljavni prostorski plan Mestne občine Kranj je bil izdelan v okviru sistema družbenega planiranja; zaradi spremenjenega družbenega, ekonomskega in pravnega sistema v Republiki Sloveniji ga je potrebno nadomestiti z v ZUreP-1 določeno prostorsko strategijo občine, ki bo ob upoštevanju državnih usmeritev za urejanje prostora na lokalni ravni določila cilje in usmeritve za urejanje prostora.
c) Pravna podlaga za pripravo prostorske strategije
– Zakon o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 110/02 in 08/03 – popr.),
– Zakon o varstvu okolja ZVO – 1 (Uradni list RS, št. 41/04),
– Zakon o ohranjanju narave ZON (Uradni list RS, št. 96/04 – prečiščeno besedilo),
– Odlok o Strategiji prostorskega razvoja Slovenije (OdSPRS – Uradni list RS, št. 76/04),
– Uredba o prostorskem redu Slovenije (Uradni list RS, št. 122/04) in
– Pravilnik o podrobnejši vsebini, obliki in načinu priprave strategije prostorskega razvoja občine ter vrstah njenih strokovnih podlag (Uradni list RS, št. 17/04).
Na podlagi četrtega odstavka 171. člena ZUreP-1 občine pričnejo s pripravo svoje strategije prostorskega razvoja po uveljavitvi strategije prostorskega razvoja Slovenije in jo morajo sprejeti najkasneje v 3 letih po sprejemu strategije prostorskega razvoja Slovenije.
d) Predhodno izvedeni postopki
– Skladno z določilom 40, člena ZVO-1 je občina z vlogo št. VR – 136/05 z dne 27. 6. 2005 obvestila Ministrstvo za okolje RS (MOP) o nameri priprave strategije prostorskega razvoja Mestne občine Kranj. V zakonito predpisanem roku občina ni bila obveščena, da bi bilo potrebno za SPRO izvesti celovito presojo vplivov na okolje.
– Mestna občina je dne 27. 6. 2005 obvestila vse sosednje občine, da je pričela s postopkom priprave SPRO. Do sprejema tega programa priprave sosednje občine niso podale pobud, ki bi predstavljale skupne medobčinske interese.
– Mestna občina Kranj je v zvezi s pripravo SPRO dne 15. 7. 2005 izvedla 1. prostorsko konferenco. Na prostorski konferenci ni bilo podanih pobud, ki bi lahko vplivale na programska izhodišča SPRO.
2. Predmet, programska izhodišča in cilji prostorske strategije
a) Predmet prostorske strategije
Predmet prostorske strategije je uskladitev planskih aktov s prostorskimi akti Slovenije, opredelitev izhodišč in vizije prostorskega razvoja Mestne občine Kranj ter usmeritev razvoja dejavnosti v prostoru in določitev rabe prostora tako, da bodo ob upoštevanju varstvenih zahtev zagotovljeni pogoji za usklajen in vzdržen prostorski razvoj na območju Mestne občine Kranj. Pri tem bo upoštevala tudi lastna izhodišča za pripravo strategije, ki so bila sprejeta na 27. seji Sveta Mestne občine Kranj dne 31. 8. 2005 ter pobude pravnih in fizičnih oseb. Prostorska strategija občine bo izhajala iz upoštevanja in usklajevanja družbenih, gospodarskih in okoljskih dejavnikov prostorskega razvoja.
Sestavni del prostorske strategije bosta tudi urbanistični zasnovi mesta Kranja in naselja Golnik.
b) Programska izhodišča prostorske strategije
Programska izhodišča prostorske strategije so predvsem:
– usklajenost s Strategijo prostorskega razvoja Slovenije in Prostorskim redom Slovenije,
– usklajenost z razvojnimi dokumenti posameznih nosilcev urejanja prostora,
– ustvarjanje čim bolj prepoznavnega reda v prostoru občine;
– doseganje skladnega razvoja občine po načelih trajnostnega razvoja, v povezavi z gospodarskimi, družbenimi in okoljskimi razmerami,
– vzdržen prostorski razvoj, usklajen z razvojnimi in poselitvenimi potrebami,
– usmerjanje prostorskega razvoja skladno z varstvenimi usmeritvami in zahtevami s področja varstva okolja, ohranjanja narave, varstva naravnih virov in varstva kulturne dediščine,
– prenova oziroma sanacija degradiranih območij,
– doseči prostorsko usklajene in med seboj dopolnjujoče se razmestitve različnih dejavnosti v prostoru,
– zagotoviti ustrezno prometno povezavo mesta s širšim regionalnim zaledjem, povezavo naselij z mestom in povezavo med posameznimi naselji,
– spodbujanje za razvoj ustreznih storitvenih in oskrbnih funkcij, razvoj delovnih mest za okoliško prebivalstvo ter omogočanje možnosti za športno in kulturno dejavnost; prebivalcem v naseljih in njihovih zaledjih zagotoviti vsaj vsakodnevno oskrbo, osnovno izobraževanje, informiranje in druženje,
– zagotavljanje zadostne in dostopne oskrbe z družbenimi in drugimi storitvenimi dejavnostmi, ne glede na obseg svojega gravitacijskega območja.
c) Cilji prostorske strategije
Cilji prostorske strategije so:
– zagotovitev ohranjanja kulturne dediščine ter njene trajnostne rabe;
– transformacija proizvodnih območij v območja prepleta proizvodnih obrtnih in trgovskih dejavnosti;
– krepitev izobraževalnega središča;
– krepiti vloge trgovskega središča regije;
– krepitev prometne infrastrukture (pomembno regionalno prometno središče);
– spodbuditev razvoja turistične dejavnosti na podlagi naravnih in kulturnih danosti ter ureditev kolesarskih in sprehajalnih poti;
– razvoj stanovanjske gradnje in širitev območij poselitve, ki bo v skladu s potrebami;
– usmerjanje težišča poselitve v poselitvena območja z urejeno komunalno infrastrukturo;
– pospeševanje razvoja infrastrukture v nižinskem delu občine zaradi gospodarnosti izrabe izvedenih investicij ter vzpostavitev alternativnega čiščenja odplak za hribovita območja Škofjeloškega hribovja;
– ohranitev in zaščita vodnih virov;
– razvrstitev gozdnih površin na celotnem območju občine glede na stopnjo potrebne zaščite in funkcije.
3. Območje urejanja prostorske strategije
Prostorska strategija obravnava celotno območje Mestne občine Kranj.
4. Nosilci urejanja prostora in drugi udeleženci, ki bodo sodelovali pri pripravi prostorske strategije
Pripravljavec prostorske strategije je Mestno občino Kranj, ki je z javnim naročilom izbrala zunanjega izdelovalca podjetje RRD, Regijsko razvojno družbo d.o.o. iz Domžal. Nosilci urejanja prostora, ki pripravijo strokovne podlage in mnenja za pripravo prostorske strategije, so ministrstva in organi v njihovi sestavi, ter nosilci javnih pooblastil, ki sodelujejo pri pripravi prostorske strategije in so določeni s tem programom priprave.
Nosilci urejanja prostora so:
1. Ministrstvo za okolje in prostor
– področje poselitve,
– področje varstva okolja,
– področje ohranjanja narave,
– področje upravljanja z vodami,
– področje mineralnih surovin,
2. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano
– področje kmetijstva,
– področje gozdarstva, lovstva in ribištva,
3. Ministrstvo za gospodarstvo
– področje energetike,
– področje notranjega trga – blagovne rezerve,
– področje turizma,
– področje podjetništva in konkurenčnosti,
4. Ministrstvo za kulturo, Direktorat za kulturno dediščino,
5. Ministrstvo za promet, Direkcija RS za ceste,
6. Ministrstvo za promet, Direktorat za ceste,
7. Družba RS za avtoceste,
8. Ministrstvo za promet, Direktorat za železnice,
9. Ministrstvo za promet, Direktorat za letalstvo,
10. Ministrstvo za obrambo, Direktorat za obrambne zadeve, Sektor za civilno obrambo,
11. Ministrstvo za obrambo, Uprava RS za zaščito in reševanje,
12. Ministrstvo za lokalno samoupravo,
13. Ministrstvo za zdravje, Zdravstveni inšpektorat,
14. Ministrstvo za notranje zadeve,
15. Ministrstvo za pravosodje,
16. Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve,
17. Ministrstvo za šolstvo in šport
– področje šolstva,
– področje športa,
18. Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo
– Direktorat za visoko šolstvo,
– Direktorat za znanost,
19. Mestna občina Kranj,
Nosilci javnih pooblastil, ki bodo sodelovali pri pripravi prostorske strategije:
20. Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, OE Kranj,
21. Zavod RS za varstvo narave, OE Kranj,
22. Zavod za gozdove Slovenije, OE Kranj,
23. Elektro Gorenjska, d.d.,
24. ELES Elektro – Slovenija, d.o.o.,
25. Geoplin plinovodi, d.o.o,
26. Telekom Slovenije, PE Kranj,
27. Komunala Kranj, JP d.o.o.,
28. Domplan d.d. PE Energetika,
29. Mestna občine Kranj, Oddelek za gospodarske javne službe,
30. drugi, organi ali organizacije, za katere se v postopku priprave strategije prostorskega razvoja ugotovi njihova relevantnost.
Nosilci urejanja prostora v roku 30 dni po prejemu vloge podajo smernice in strokovne podlage za pripravo prostorske strategije Mestne občine Kranj. V primeru molka nosilca urejanja prostora se šteje, da nima smernic in strokovnih podlag, ki bi jih bilo potrebno upoštevati.
Pri pripravi prostorske strategije so dovoljena odstopanja od danih smernic, če so ta odstopanja v okviru zakona in osnovnih usmeritev iz smernic ter utemeljena z mnenjem druge strokovne institucije.
Na izdelano usklajeno – dopolnjeno prostorsko strategijo morajo nosilci urejanja prostora v 30 dneh po sprejemu vloge izdati ali utemeljeno zavrniti izdajo mnenja, sicer pripravljavec njegove odločitve ni dolžan upoštevati. Pri izdaji mnenja se preverja, kako je načrtovalec upošteval smernice. Zaradi drugačnih zahtev ni možno zavrniti izdaje mnenja.
5. Strokovne podlage za pripravo prostorske strategije in način pridobitve geodetskih podlag
Strokovne rešitve se pridobijo v skladu z ZUreP-1 in Pravilnikom o podrobnejši vsebini, obliki in načinu priprave strategije prostorskega razvoja občine ter vrstah njenih strokovnih podlag (Uradni list RS, št. 24/04), do tiste stopnje natančnosti, ki omogoča odločitve na strateškem nivoju. Strokovne podlage pripravljavec zagotovi sam.
Obvezne strokovne podlage so:
– analiza stanja in teženj v prostoru,
– analiza razvojnih možnosti za posamezne dejavnosti v prostoru,
– študija ranljivosti prostora.
Druge strokovne podlage so:
1. analiza pobud iz javnega in zasebnega sektorja,
2. analiza demografskih in socialnih razmer,
3. analiza identitete prostora,
4. analiza nezazidanih stavbnih zemljišč,
5. analiza območij varstva najboljših kmetijskih zemljišč in analiza možnosti širitve poselitvenih območij na ta območja,
6. analiza v zvezi z obrambo ter varstvom pred naravnimi in drugimi nesrečami,
7. strokovne podlage za urbanistični zasnovi mesta Kranja in naselja Golnik,
8. prometna študija,
9. vodnogospodarska študija.
Tekom postopka izdelave se občina lahko odloči tudi za dodatne strokovne podlage.
Pripravljavec smiselno uporabi že izdelane študije in raziskave in analize, ki so vezane na usmerjanje prostorskega razvoja. Izdelajo in pridobijo se tudi druge analize prostora in podrobnejše strokovne podlage, za katere se v postopku priprave prostorske strategije ugotovi, da so pomembne pri obravnavi problematike in za odločitve o prostorskem razvoju občine.
Posamezni nosilec urejanja prostora v skladu s programom priprave Strategije prostorskega razvoja Mestne občine Kranj pripravljavcu na njegovo zahtevo predložijo strokovne podlage s svojega področja, pri čemer morajo upoštevati raven podrobnosti obravnavane problematike.
Strokovne podlage nosilcev urejanja prostora, s katerim razpolagajo, so predvsem podatki in analize stanja in teženj prostorskega razvoja dejavnosti, predlogi morebitnih razvojnih potreb ali prostorskih ureditev s področja dejavnosti nosilca urejanja prostora, vključno z njihovimi operativnimi programi ter drugi pogoji in omejitve za razvoj dejavnosti v prostoru.
Pripravljavec pridobi geodetske podlage, kot strokovno podlago za izdelavo prostorske strategije na geodetski upravi in sicer v digitalni obliki DTN 50, DTN 25 in DTN 5.
6. Postopek in roki priprave prostorske strategije
Okvirni roki za izdelavo prostorske strategije so določeni na podlagi predhodno sprejetega terminskega plana.
– potrditev koncepta prostorskega razvoja na svetu MOK v avgustu 2005;
– izdelava vseh strokovnih podlag in pridobitev smernic nosilcev urejanja prostora december 2005, januar 2005;
– javna razgrnitev strategije v mesecu aprilu 2006;
– usklajevanje z nosilci urejanja prostora in pridobitev mnenj v mesecu avgustu 2006;
– sprejem dokumenta na svetu MOK september/oktober 2006.
7. Obveznosti v zvezi s financiranjem prostorskega akta
Mestna občina Kranj za pripravo prostorske strategije in pripravo strokovnih podlag v občinskem proračunu zagotovi zadostna finančna sredstva, ki bodo razporejena na obdobje dveh let (2005 in 2006).
8. Objava programa priprave
Ta program priprave se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 35003-0001/2005-48/01
Kranj, dne 21. septembra 2005.
Podžupan
Mestne občine Kranj
Janez Osojnik, univ. dipl. prav. l. r.