Na podlagi 27. člena Zakona o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 110/02, 8/03 – popr.; v nadaljevanju tudi ZUreP-1), Odloka o strategiji prostorskega razvoja Slovenije (Uradni list RS, št. 76/04; v nadaljevanju tudi SPRS) ter na podlagi 16. člena Statuta Občine Ivančna Gorica (Uradni list RS, št. 89/04) je Občinski svet Občine Ivančna Gorica na 25. seji dne 9. 2. 2006 sprejel
P R O G R A M P R I P R A V E
strategije prostorskega razvoja Občine
Ivančna Gorica
1. Ocena stanja, razlogi in pravna podlaga za pripravo strategije prostorskega razvoja Občine Ivančna Gorica
Ključne značilnosti in problemi občine
Občina Ivančna Gorica je ena od treh občin (poleg nje sta še Dobrepolje in Grosuplje), ki so se po uvedbi Zakona o lokalni samoupravi preoblikovale iz nekdanje občine Grosuplje. Ustanovljena je bila v letu 1994. Meji na naslednje občine: Mestno občino Ljubljana in občino Šmartno pri Litiji na severu, Trebnje na vzhodu, Žužemberk na jugovzhodu, Dobrepolje na jugozahodu ter Grosuplje na zahodu.
Občina Ivančna Gorica meri 227 km2 in šteje 137 naselij v 12 krajevnih skupnostih: Ambrus, Dob, Ivančna Gorica, Krka, Metnaj, Muljava, Sobrače, Stična, Šentvid pri Stični, Temenica, Višnja Gora in Zagradec.
Občinsko središče je mesto Ivančna Gorica s 1578 prebivalci (popis 2002). Ostala pomembnejša razvojna središča so še Stična, Šentvid pri Stični, Višnja Gora, Muljava, Krka in Zagradec-Fužina, ki ležijo ob dveh glavnih prometnih poteh, to je ob avtocesti in železnici v smeri vzhod-zahod ter ob regionalni cesti po dolini Višnjice in Krke v smeri (pretežno) sever-jug.
Glede na stanje in težnje v prostoru kakor tudi politiko urejanja slovenskega prostora je priprava Strategije prostorskega razvoja občine (v nadaljnjem besedilu tudi SPRO) Ivančna Gorica potrebna predvsem zaradi naslednjih vsebinskih razlogov:
– policentrični razvoj naselij v občini,
– učinkovitejše načrtovanje prometne in druge infrastrukture v občini,
– razvojne potrebe občine po novih stanovanjskih in poslovnih površinah ter turističnih območjih,
– sanacija degradiranih območij, predvsem površinskih kopov,
– prostorska in komunalna sanacija območij razpršene, predvsem počitniške in stanovanjske gradnje,
– spremembe namenske rabe prostora zaradi razvojnih pobud,
– opredelitev območij razvoja sonaravnega turizma in prostočasnih dejavnosti – predvsem na severnem in južnem delu občine (dolina Krka, Posavsko hribovje).
Veljavni prostorski plan je treba nadomestiti z v ZUreP-1 zahtevano prostorsko strategijo, ki bo opredelila trajnostni prostorski razvoj občine in usmeritve za urejanje prostora v občini Ivančna Gorica v novih družbeno gospodarskih pogojih in članstvu Republike Slovenije v Evropski uniji.
Pravno podlago za pripravo SPRO Ivančna Gorica predstavlja ZUreP-1. Na podlagi četrtega odstavka 171. člena ZUreP-1 občine pričnejo s pripravo SPRO po uveljavitvi Strategije prostorskega razvoja Slovenije in jo morajo sprejeti najkasneje v treh letih po sprejemu SPRS (le-ta je bila sprejeta v juniju 2004).
2. Predmet in programska izhodišča SPRO
Ivančna Gorica
Predmet SPRO Ivančna Gorica je določitev zasnove trajnostnega in usklajenega prostorskega razvoja in prostorskih usmeritev za umeščanje dejavnosti v prostor tako, da se ob upoštevanju varstvenih zahtev zagotavlja vzdržen in usklajen prostorski razvoj dejavnosti v prostoru na območju občine, ter izhodišč za prostorsko načrtovanje.
Vsebina SPRO Ivančna Gorica določa:
1. izhodišča in cilje prostorskega razvoja občine,
2. zasnovo razmestitve dejavnosti v prostoru s prioritetami in usmeritvami za dosego ciljev prostorskega razvoja občine,
3. zasnovo posameznih sistemov lokalnega pomena, kot so:
– zasnova poselitve vključno z zasnovami rabe urbanih površin, prenove obstoječega stavbnega fonda ter sanacije degradiranih urbanih območij,
– zasnovo komunalne infrastrukture,
– zasnovo krajine s prikazom kmetijskih in gozdnih zemljišč, vodnih virov, vodnogospodarskih sistemov, območij rudnin, naravnih in kulturnih vrednot ter ogroženih območij,
4. zasnovo razvoja in urejanja naselij,
5. zasnovo in urejanje krajinskih območij,
6. ukrepe za izvajanje prostorskega razvoja občine.
Programska izhodišča SPRO Ivančna Gorica predvsem iz prostorskega vidika zagotavljajo:
– upoštevanje Strategije prostorskega razvoja Slovenije in Prostorskega reda Slovenije,
– skladen razvoj občine po načelih trajnostnega razvoja, v povezavi z gospodarskimi, družbenimi in okoljskimi razmerami,
– vzdržen prostorski razvoj, usklajen z razvojnimi in poselitvenimi potrebami,
– upoštevanje razvojnih dokumentov posameznih nosilcev urejanja prostora,
– usmerjanje prostorskega razvoja skladno z varstvenimi usmeritvami in zahtevami s področja varstva okolja, ohranjanja narave, varstva kulturne dediščine,
– spodbujanje varstva kulturne dediščine kot razvojnega dejavnika,
– povezovanje posameznih območij znotraj občine, povezovanje občinskega prostora s sosednjimi občinami in povezovanje s širšim prostorom,
– spodbujanje in razvoj ustreznih storitvenih in oskrbnih funkcij, razvoj delovnih mest za okoliško prebivalstvo ter omogočanje možnosti za športno in kulturno dejavnost,
– zagotavljanje prebivalcem naselij in njihovega zaledja možnosti za vsakodnevno oskrbo, osnovno izobraževanje in druženje,
– zagotavljanje zadostne in dostopne oskrbe z družbenimi in drugimi storitvenimi dejavnostmi, ne glede na obseg svojega gravitacijskega območja.
3. Nosilci urejanja prostora in drugi udeleženci, ki sodelujejo pri pripravi SPRO Ivančna Gorica, ter njihove naloge in strokovne podlage
3.1. Občina Ivančna Gorica (v nadaljevanju: pripravljavec) je odgovorna za pripravo SPRO, sprejemanje ukrepov, potrebnih za izvajanje tega programa priprave, in pravočasno predložitev predloga SPRO Ivančna Gorica v obravnavo županu in občinskemu svetu.
Pripravljavec je zadolžen, da:
– pridobi oziroma izdela ustrezne podatke, analize in strokovne podlage za pripravo SPRO,
– zagotovi pripravo SPRO in izbere načrtovalca,
– pripravi in uskladi predlog SPRO,
– pridobi smernice in mnenja nosilcev urejanja prostora, določenih s tem programom priprave,
– zagotavlja vključevanje nosilcev urejanja prostora in drugih udeležencev v postopek priprave SPRO,
– usklajuje delo nosilcev urejanja prostora in drugih udeležencev, ki sodelujejo pri pripravi SPRO,
– organizira prostorske konference, javno razgrnitev in javno obravnavo,
– omogoča sodelovanje javnosti v postopku priprave SPRO v skladu z določbami ZUreP-1.
Skladno z določili tega programa priprave pripravljavec zagotovi temeljne strokovne podlage. Pri tem se smiselno uporabijo že narejene študije in raziskave, ki so vezane na usmerjanje prostorskega razvoja. Temeljne strokovne podlage so študije, ki vsebujejo predvsem analizo stanja in trendov v prostoru, analizo razvojnih možnosti in študijo ranljivosti prostora.
Poleg temeljnih študij pripravljavec zagotovi še strokovne podlage kot osnovo za pripravo predloga SPRO, ki v zaključkih oblikujejo predlog za vključitev njene vsebine v prostorsko strategijo, in sicer:
– strokovne podlage za poselitev (za celotno območje občine in za posamezna naselja),
– študija razvoja gospodarskih in družbenih dejavnosti,
– strokovne podlage za krajino,
– prometna študija (strokovne podlage za prometno infrastrukturo),
– komunalno-energetska študija (strokovne podlage za komunalno, energetsko in TK infrastrukturo),
– okoljsko poročilo,
– druge strokovne podlage po presoji pripravljavca.
Strokovne podlage pripravljavec recenzira in dopolni s komentarjem, s katerim pojasni uporabo njihovih predlogov pri pripravi SPRO.
3.2. Nosilci urejanja prostora, ki pripravijo smernice za pripravo SPRO Ivančna Gorica
Nosilci urejanja prostora, ki pripravijo smernice in strokovne podlage za pripravo SPRO, so ministrstva in organi v njihovi sestavi ter nosilci javnih pooblastil, ki sodelujejo pri pripravi SPRO in so določeni s tem programom priprave (v nadaljnjem besedilu: nosilci urejanja prostora). Nosilci urejanja prostora podajo ključna izhodišča za pripravo SPRO, in sicer z vidika gospodarskega in družbenega razvoja ter varstva okolja.
Nosilci urejanja prostora so zadolženi, da:
– sodelujejo s pripravljavcem pri pripravi SPRO,
– izdelajo in posredujejo pripravljavcu strokovne podlage razvoja in/ali varstva s svojega področja za pripravo SPRO,
– pripravijo smernice v skladu z 29. členom ZUreP-1. V primeru molka nosilca urejanja prostora se šteje, da nima smernic, za pripravo predloga SPRO pa se smiselno upoštevajo izdelane strokovne podlage nosilca urejanja.
Pristojni nosilci urejanja prostora, ki v smernicah in strokovnih podlagah opredelijo izhodišča za prostorski razvoj, pomembna s področja njihove pristojnosti, so:
1. Ministrstvo za okolje in prostor:
– področje poselitve,
– področje varstva okolja,
– področje ohranjanja narave,
– področje upravljanja z vodami;
2. Ministrstvo za promet:
– Direktorat za civilno letalstvo,
– Javna agencija za železniški promet,
– Direkcija Republike Slovenije za ceste;
3. Ministrstvo za kmetijstvo in prehrano:
– področje kmetijstva,
– področje gozdarstva;
4. Ministrstvo za obrambo:
– Urad za obrambne zadeve, Sektor za civilno obrambo,
– Uprava RS za zaščito in reševanje;
5. Ministrstvo za kulturo;
6. Ministrstvo za zdravje, Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije;
7. Ministrstvo za notranje zadeve;
8. Ministrstvo za gospodarstvo;
– področje energetike,
– področje notranjega trga-blagovne rezerve,
– področje turizma,
– področje mineralnih surovin,
9. Zavod Republike Slovenije za varstvo narave, Območna enota Ljubljana;
10. Zavod Republike Slovenije za gozdove, Območna enota Ljubljana;
11. Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, Območna enota Ljubljana.
3.3. Drugi udeleženci, ki bodo sodelovali pri pripravi SPRO Ivančna Gorica, so:
– Občinski svet Občine Ivančna Gorica,
– Župan Občine Ivančna Gorica,
– Strokovne službe Občinske uprave Občine Ivančna Gorica,
– Javno komunalno podjetje Grosuplje, d.o.o.
– Elektro Ljubljana d.d., DE Elektro Ljubljana okolica,
– ELES, Elektro – Slovenija, d.o.o.,
– Geoplin plinovodi d.o.o. Ljubljana,
– Telekom Slovenije d.d.,
– Zavod za ribištvo,
– Družba za avtoceste RS.
V primeru, da se v postopku priprave ugotovi, da morajo sodelovati tudi drugi subjekti, ki niso navedeni v tem programu, lahko pripravljavec prostorskega akta k sodelovanju povabi tudi druge organe in organizacije.
Prej navedeni subjekti sodelujejo pri pripravi in sprejemanju planskega akta s podajo smernic za načrtovanje po 29. členu ZUreP-1 in podajo mnenja na predlog planskega akta po 33. členu ZUreP-1, v roku 30 dni po prejetju vloge pripravljavca.
4. Prostorski konferenci SPRO Ivančna Gorica
a) Namen prostorskih konferenc je oblikovanje stališč in priporočil v zvezi s pripravo in vsebino SPRO. Prvo prostorsko konferenco skliče pripravljavec pred programom priprave, drugo pa pred javno razgrnitvijo in javno obravnavo predloga SPRO.
b) Pripravljavec SPRO skliče prostorsko konferenco z javnim naznanilom, pripravi gradivo za prostorsko konferenco in omogoči dostop do gradiva na Referatu za varstvo okolja in urejanje prostora, o čemer obvesti javnost v javnem naznanilu.
c) Udeleženci prostorske konference:
Na prostorsko konferenco se vabijo nosilci urejanja, poleg njih pa še strokovna in druga zainteresirana javnost, in sicer: društva, združenja društev in druge nevladne organizacije.
5. Načini pridobitve strokovnih podlag
S strokovnimi podlagami se analizira stanje, ugotovijo in izpostavijo se problemi ter na tej podlagi pripravijo osnove za odločitve v SPRO. Strokovne podlage je treba v postopku priprave prostorske strategije izdelati v skladu s Pravilnikom o podrobnejši vsebini, obliki in načinu priprave strategije prostorskega razvoja občine ter vrstah njenih strokovnih podlag (Uradni list RS, št. 17/04), in sicer do tiste stopnje natančnosti, ki omogoča odločitve na strateškem nivoju.
5.1 Strokovne podlage pripravljavca (zagotovi pripravljavec sam):
Pri izdelavi SPRO je treba upoštevati obstoječe podatke o prebivalstvu ter podatke iz prostorskih idr. evidenc. in že izdelane strokovne podlage in izhodišča:
– prostorski plan Občine Ivančna Gorica,
– strokovne podlage za poselitev,
– študija ranljivosti prostora,
– demografska študija.
5.2 Strokovne podlage nosilcev urejanja prostora
Posamezni nosilec urejanja prostora v skladu s tem programom priprave pripravljavcu na njegovo zahtevo predloži strokovne podlage s svojega področja, pri čemer mora upoštevati raven podrobnosti obravnavane problematike. Strokovne podlage nosilcev urejanja prostora so predvsem podatki in analize stanja in teženj prostorskega razvoja dejavnosti, predlogi morebitnih razvojnih potreb ali prostorskih ureditev s področja dejavnosti nosilca urejanja prostora, vključno z njihovimi operativnimi programi ter drugi pogoji in omejitve za razvoj dejavnosti v prostoru. Strokovne podlage nosilcev urejanja prostora se izdelovalcu posredujejo natisnjeno in v digitalni obliki. Strokovne podlage morajo biti izdelane v skladu s 30. členom ZUreP-1.
6. Celovita presoja vplivov na okolje (v nadaljevanju tudi CPVO) in presoja sprejemljivosti prostorske strategije
6.1 Celovita presoja vplivov na okolje po ZVO-1
V postopku priprave prostorske strategije je potrebno izvesti celovito presojo vplivov njene izvedbe na okolje, s katero se ugotovi in oceni vplive na okolje ter vključenost zahtev varstva okolja, ohranjanja narave, varstva človekovega zdravja in kulturne dediščine v prostorski strategiji in pridobiti potrdilo – odločba Ministrstva za okolje in prostor (v nadaljevanju: MOP) o sprejemljivosti njene izvedbe na okolje.
Za izvedbo CPVO mora pripravljavec prostorske strategije zagotoviti okoljsko poročilo, ki mora vsebovati informacije, potrebne za CPVO. Pripravljavec prostorske strategije mora zagotoviti tudi revizijo okoljskega poročila in od MOP pridobiti potrdilo o ustreznosti okoljskega poročila. Okoljsko poročilo, revizija okoljskega poročila in predlog prostorske strategije se javno razgrnejo po postopku, ki je predpisan v ZUreP-1.
6.2 Presoja sprejemljivosti prostorske strategije po ZON-B
Pri pripravi prostorske strategije je potrebno na posebnih varstvenih območjih in potencialnih posebnih ohranitvenih območjih (območja Natura 2000) izvesti presojo sprejemljivosti vplivov oziroma posledic prostorske strategije glede na varstvene cilje teh območij. Oceno o sprejemljivosti vpliva oziroma posledicah prostorske strategije na posebna varstvena območja poda MOP v postopku CPVO po ZVO-1.
7. Navedba in način pridobitve geodetskih podlag
Geodetske podlage za pripravo SPRO Ivančna Gorica pridobi pripravljavec. SPRO Ivančna Gorica se prikaže na preglednih načrtih v merilu 1:50.000. Uporabljajo se še: digitalni orto foto, temeljni topografski načrt 1:5000, 25.000 in 50.000 ter digitalni katastrski načrt. Vse geodetske podloge morajo biti novelirane.
8. Postopek in roki priprave SPRO Ivančna Gorica
8.1 Prva prostorska konferenca
Prostorsko konferenco pripravljavec skliče in vodi v skladu z 28. členom ZUreP-1. Datum, kraj in čas konference je pripravljavec v skladu z ZUreP-1 objavil v sredstvih javnega obveščanja: na radiu Zeleni val ter časopisu Dnevnik.
8.2 Pridobivanje smernic pristojnih nosilcev urejanja prostora
Pripravljavec po sprejemu in objavi programa priprave pozove nosilce urejanja prostora iz 3. točke tega programa, da v roku 30 dni dajo smernice za pripravo SPRO Ivančna Gorica.
8.3 Priprava študij in strokovnih podlag
Študije in strokovne podlage morajo biti izdelane pred začetkom izdelave predloga SPRO Ivančna Gorica.
8.4 Druga prostorska konferenca
Zbor druge prostorske konference skliče in vodi pripravljavec najmanj štirinajst dni pred javno razgrnitvijo prostorskega akta.
8.5 Javna razgrnitev in obravnava prostorskega akta.
Po sprejemu sklepa župana o javni razgrnitvi se predlog SPRO Ivančna Gorica javno razgrne za najmanj 30 dni. V času javne razgrnitve pripravljavec organizira javno obravnavo predloga. O pripombah in predlogih, danih v času javne razgrnitve, pripravljavec vodi zapisnik, o njih zavzame stališče ter zagotovi, da se prostorski akt dopolni v skladu s stališči do pripomb in predlogov. Stališča sprejme občinski svet.
8.6 Pridobivanje mnenj pristojnih nosilcev urejanja prostora
Po javni razgrnitvi pripravljavec dopolni prostorski akt v skladu s stališči do pripomb in predlogov, danih v času javne razgrnitve predloga SPRO Ivančna Gorica, in pozove pristojne nosilce urejanja prostora iz 3. točke programa, da v roku 30 dni dajo mnenja k dopolnjenem predlogu SPRO Ivančna Gorica.
8.7 Sprejem Odloka o SPRO Ivančna Gorica
Pripravljavec posreduje dopolnjen predlog SPRO Ivančna Gorica v sprejem Občinskemu svetu Občine Ivančna Gorica. Sestavni del gradiva so stališča s pripombami in predlogi iz javne obravnave in javne razgrnitve ter priporočila prostorske konference.
8.8 Potrditev in objava SPRO Ivančna Gorica
Pred objavo Odloka o SPRO Ivančna Gorica je treba sprejet prostorski akt poslati ministru za prostor v potrditev. Minister za prostor v 15 dneh od prejema vloge ugotovi, ali je vloga popolna, in v skladu z 69. členom ZUreP-1 s sklepom potrdi skladnost SPRO Ivančna Gorica z ZUreP-1 in na njegovi podlagi izdanimi predpisi ter prostorskimi akti države. Potrjen Odlok o SPRO Ivančna Gorica občina objavi skupaj z datumom in številko sklepa ministra za prostor o potrditvi.
Roki za pripravo prostorskega akta, predvideni v tem programu priprave, se lahko zaradi nepredvidenih zunanjih okoliščin spremenijo.
9. Sredstva za izdelavo SPRO Ivančna Gorica
Del potrebnih sredstev za pripravo SPRO Ivančna Gorica je zagotovljen v okviru sprejetega proračuna občine za leto 2005, preostanek pa se predvidi v proračunu občine za leto 2006.
Št. 35003-0092/2005-2
Ivančna Gorica, dne 9. februarja 2006
Župan
Občine Ivančna Gorica
Jernej Lampret l.r.