Št. 478/6517 Ob-24359/06
, Stran 6986
I. Ime in sedež uporabnika proračunskih sredstev: Zavod RS za šolstvo, Poljanska 28, 1000 Ljubljana.
II. Namen in cilji javnega razpisa:
Temeljni namen razpisa programa Skriti zaklad v letu 2006 je pospeševanje vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj (v nadaljevanju VITR) in razširjanje projektnih dosežkov vzgojno-izobraževalnih dejavnosti za otroke, učence, dijake, vajence in študente višjih šol (v nadaljevanju učenci).
Vsebinska področja, na katerih lahko kandidirajo prijavitelji, so določena s kategorijami projektov in s tematskimi področji.
Temeljni cilji razpisa Skriti zaklad:
– pospeševanje vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj (VITR),
– podpora pri razvijanju odgovornega odnosa učencev do naravnega in družbenega okolja, do sebe, do soljudi, tudi do prihodnjih generacij,
– spodbujanje razumevanja soodvisnosti in prepletenosti okoljskih, ekonomskih in družbeno-kulturnih vidikov pojavov in problemov,
– spodbujanje kritičnega in inovativnega mišljenja ter iniciativnosti učencev in učiteljev,
– spodbujanje medpredmetnega sodelovanja, tudi med naravoslovnimi, družboslovnimi in umetnostnimi predmeti, pri obravnavi tematike trajnostnega razvoja,
– spodbujanje razvoja stališč in vrednot, pomembnih za uveljavljanje trajnostnega razvoja, tako na ravni razvijanja sonaravnega življenjskega sloga kot proizvodnje in porabe,
– spodbujanje širjenja primerov »dobre prakse«, izmenjave izkušenj in povezovanje med šolami v nacionalnem in mednarodnem merilu,
– razvijanje kakovostnih kriterijev šol, ki vzgajajo in izobražujejo za trajnostni razvoj,
– spoznavanje različnih področij kulture od tradicionalnih do sodobnih umetniških zvrsti,
– spodbujanje ustvarjalnosti, inovativnosti in zmožnosti za učinkovite akcije kot pomembnih učenčevih kompetenc,
– omogočanje večje dostopnosti kulturnih dobrin in pogojev za ustvarjalnost v vseh umetnostnih zvrsteh,
– izboljšanje šolske klime in dvig zavesti o pomenu kulture v šolskem in javnem prostoru,
– promocija kulturne raznolikosti v nacionalnem in mednarodnem prostoru,
– spodbujanje razumevanja, da je svet soodvisen,
– spoznavanje, razumevanje in pozitivno vrednotenje podobnosti in različnosti med kulturami,
– razvijanje pozitivnih odnosov in preseganje predsodkov ter stereotipov do ljudi iz drugih družb in kultur.
III. Kategorije projektov:
1. Kategorija 1 – Mrežni razvojni projekti (MRP)
Mrežni razvojni projekti so dvoletni projekti, ki bodo financirani za prvo leto projekta z razpisom programa Skriti zaklad za šolsko leto 2006/2007.
2. Kategorija 2 – Enoletni mednarodni projekti (EMP)
Enoletni mednarodni projekti so projekti, ki bodo financirani z razpisom programa Skriti zaklad za šolsko leto 2006/2007.
To so projekti, ki podpirajo mednarodno sodelovanje in dejavnosti na področju mednarodnega povezovanja. Projektne aktivnosti potekajo na podlagi sklenjenih dvostranskih sporazumov in programov sodelovanja v okviru regionalnega povezovanja ali v okviru večstranskih organizacij, v katerih ima Slovenija članstvo, pridruženo članstvo ali status opazovalke: Svet Evrope, Frankofonija, UNESCO in ASEF (vendar ne projekti v okviru Evropske unije, ki so financirani prek programov Socrates in Leonardo da Vinci).
IV. Predmet javnega razpisa:
Predmet razpisa Skriti zaklad v šolskem letu 2006/2007 je izbira in financiranje mrežnih razvojnih projektov in enoletnih mednarodnih projektov, ki temeljijo na ciljih in strategijah VITR – vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, opredeljenih v UNESCO-vem dokumentu Decade of Education for Sustainable Development (DESD).
Ključne teme vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj so odprava revščine, aktivno državljanstvo, mir, etika, odgovornost v lokalnem in svetovnem okolju, demokracija in vladanje, zakonitost, varnost, človekove pravice, zdravje, enakopravnost med spoloma, kulturna raznolikost, razvoj podeželja in mest, gospodarstvo, vzorci porabe in proizvodnje, korporacijska odgovornost, varstvo okolja, gospodarjenje z naravnimi viri ter biološka in krajinska raznovrstnost.
Več podatkov o predmetu razpisa najdete v gradivih:
– Decade of Education for Sustainable Development (Desetletje izobraževanja za trajnostni razvoj) www.zrss.si/skritizaklad,
– Quality Criteria for ESD School (Kakovostni kriteriji šol, ki izobražujejo za trajnostni razvoj) www.zrss.si/skritizaklad.
V okviru programa Skriti zaklad so razpisane štiri tematska področja.
1. Povezanost naravnega okolja, gospodarstva in družbe
2. Zdravje in okolje
3. Državljanska vzgoja in demokracija
4. Kultura in ustvarjalnost
Znotraj vsakega tematskega področja je več možnih tem, ki se lahko v okviru posameznega projektnega predloga povezujejo. Za obravnavanje tako kompleksnih tem je pri pripravi predlogov projektov potreben holističen in medpredmetno naravnan pristop.
Tematsko področje 1 – povezanost naravnega okolja, gospodarstva in družbe
Projektni predlogi naj poudarijo medsebojno povezanost kakovosti naravnega okolja, gospodarstva in družbe ter širši koncept okoljske vzgoje. Povežejo naj obravnavo okoljskih problemov (kot so problemi ravnanja z naravnimi viri), njihovih vzrokov, načinov reševanja in vizije prihodnjega razvoja.
Poudarijo naj etične razsežnosti VITR, kot so vprašanja odgovornosti do prihodnjih generacij, sožitja med generacijami, vprašanja odnosov med ljudmi in naravo ter med bogatimi in revnimi.
Projektni predlogi naj vključujejo izkušnje iz življenja in dela zunaj učilnice ter obravnavajo nasprotja med okoljskimi, ekonomskimi in družbenimi vidiki problemov. Izobraževalci, vključeni v VITR, imajo pomembno vlogo pri izvajanju teh procesov in pri spodbujanju konstruktivno kritičnega dialoga med učenci, dijaki in študenti ter krajevno oblastjo in civilno družbo. VITR tako predstavlja veliko priložnost za šole, da razvijajo svojo kakovost v skladu z indikatorji vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj.
Možne teme znotraj tematskega področja 1:
– Gospodarjenje z naravnimi viri
– Varovanje biološke in krajinske raznovrstnosti
– Vzorci porabe in proizvodnje – vplivi na okolje
– Medsebojna trajna odvisnost med pripadniki več generacij
– Narava kot prostor za učenje
Tematsko področje 2 – zdravje in okolje
Skrb za zdravje je mladim pogosto nerazumljiva in se z njo ne ukvarjajo. Zato naj projektni predlogi spodbujajo spremembe v mišljenju, vrednotenju in ravnanju mladih ljudi, da dejavno prispevajo k večji varnosti, zdravju in blaginji našega sveta ter tako izboljšujejo kakovost življenja. V središču skrbi za trajnostni razvoj so ljudje, ki imajo pravico do zdravega in produktivnega življenja, usklajenega z naravo in v zdravem okolju.
Učenci sami in vzgojno-izobraževalne ustanove lahko z ustreznimi dejavnostmi pripomorejo k osebnemu in družinskemu, fizičnemu ter duševnemu zdravju. Z večjim poznavanjem zakonitosti za ohranjanje in zagotavljanje zdravja se razvijajo sodobni stili življenja, ki so ljudem in okolju prijazni. Zanimiva je primerjava prizadevanja za zdravje tako posameznika kot družbe v preteklosti in sedanjosti.
Možne teme znotraj tematskega področja 2:
– Psihično in fizično zdravje
– Osebno in družinsko zdravje
– Zdrava prehrana
– Zdravje v okolju (problemi onesnaževanja)
– Skrb za zdravje v delovnem okolju
– Odgovornost posameznika, družbe in medijev v skrbi za zdravje
– Gibanje, aktivno preživljanje prostega časa.
Tematsko področje 3 – državljanska vzgoja in demokracija
Šola ter različne obšolske in zunajšolske dejavnosti lahko učencem ponudijo veliko priložnosti za aktivno udeležbo v procesih odločanja in vključevanja v sodobno demokratično družbo. Vključevanje učencev v različne dejavnosti znotraj šolske skupnosti, družine, vrstniške skupine ali lokalne skupnosti in drugod razvija pri učencih spretnosti, ki so pomembne za bodoče državljane. Vse manjše zanimanje mladih za aktivno sodelovanje v zadevah, ki se tičejo vseh državljanov, je pereče vprašanje v Evropi in svetu.
Projektni predlogi naj spodbujajo medpredmetno povezovanje, ki državljansko in politično vzgojo kombinirajo s poučevanjem zgodovine, filozofije, verstev, jezikov, geografije, družboslovja in naravoslovja. Projektni predlogi naj vključujejo discipline, ki vplivajo na etična, politična, družbena, kulturna in filozofska stališča učencev ter razvijajo globlje razumevanje pojavov, ki so posledica različnih opcij v demokratični družbi. Ciljev, ki zadevajo globlje razumevanje družbenih procesov, pomembnih za trajnostni razvoj in njim pripadajočih vrednot, ni mogoče uresničevati brez vsešolskega – holističnega pristopa. Pomembno je tudi razvijanje spretnosti in veščin, kot so argumentiranje, konstruktivno reševanje konfliktov, komuniciranje z zunajšolskim okoljem itd.
Možne teme znotraj tematskega področja 3:
– Človekove pravice in uresničevanje aktivnega državljanstva
– Nenasilno reševanje konfliktov in življenje v večnacionalnih, večkulturnih, večjezikovnih in večverskih družbah
– Medgeneracijsko sodelovanje
– Prostovoljstvo
– Medijska pluralnost in informiranost
– Oddelčna in šolska klima
Tematsko področje 4 – kultura in ustvarjalnost
Ena od ključnih prioritet številnih evropskih kulturnih politik je spodbujanje programov in projektov, ki povezujejo kulturno, izobraževalno in znanstveno sfero ter medije. Pri tem spodbujajo učence k spoznavanju kulture, pa tudi k samemu ustvarjanju.
Projektni predlogi naj vključujejo kulturno vzgojo kot preplet ustvarjanja na vseh področjih kulture, od tradicionalnih do sodobnih umetniških zvrsti, vključno s popularno kulturo in mediji, preplet učenja o kulturi, njene refleksije in ustvarjanja. Pomemben je dvig zavesti o pomenu kulturne vzgoje v šolskem in javnem prostoru in promocija kulturne raznolikosti.
Projekti naj poudarijo bistvo kulturne vzgoje, ki ni v dodajanju novih vsebin, temveč v prepletanju vseh kurikularnih področij prek inovativnih didaktičnih pristopov. Prav tako ne gre zgolj za oblikovanje bodočih »kulturnih potrošnikov«, temveč tudi bodočih »kulturnih ustvarjalcev«.
Projektni predlogi se lahko osredotočijo tudi na medkulturno vzgojo. Medkulturna vzgoja je proces prenašanja kulturnih vzorcev, vrednot in vednosti iz ene generacije v drugo, v katerem se jasno zavedamo lastne kulturne identitete in soodvisnosti z drugimi kulturami. To vključuje spoštovanje razlik med ljudmi ne glede na raso, spol, kulturo, vero, etnični izvor, spolno usmerjenost, narodnost, družbeni položaj, sposobnost ali zmožnost.
Možne teme znotraj tematskega področja 4:
– Spodbujanje vrednotenja kulturnih dobrin
– Spodbujanje ustvarjalnosti učencev na različnih kulturno-umetniških področjih
– Dostopnost do vseh kulturnih dobrin
– Medkulturnost in kulturna raznolikost ter izmenjava
– Spoznavanje tradicionalnih in sodobnih umetniških zvrsti doma in v svetu
V. Osnovni pogoji, ki jih morajo izpolnjevati prijavitelji projektov
1. Osnovni razpisni pogoji, ki veljajo za obe kategoriji projektov (MRP in EMP)
Na javni razpis se lahko prijavijo pravne osebe v vzgoji in izobraževanju, in sicer: vrtci, osnovne, srednje, višje strokovne in glasbene šole, dijaški domovi ter šole za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami v Republiki Sloveniji, ki so organizirani v javni mreži ali so za izvajanje dejavnosti (so)financirani iz državnega proračuna.
Prijavijo se lahko tudi slovenske vzgojno-izobraževalne organizacije in dijaški domovi v zamejstvu, ki delujejo na douniverzitetni ravni in izvajajo predšolsko, osnovnošolsko, srednješolsko, višješolsko in glasbeno izobraževanje.
Šolski centri, ki imajo v svoji sestavi več šol, ki niso pravne osebe, morajo prijaviti šole v svoji sestavi kot posamične prijavitelje, pri čemer sami odločajo o številu prijavljenih šol, vendar morajo za nazivom posamične šole navesti tudi naziv šolskega centra. Šolski center se kot samostojen subjekt ne more prijaviti na razpis, saj se lahko prijavi le posamična šola, ki deluje v sestavi šolskega centra. (pravne osebe iz prvega in drugega odstavka ter posamične šole znotraj šolskih centrov iz tretjega odstavka tega poglavja se v nadaljevanju besedila navajajo kot: šole)
Vsaka šola (v nadaljevanju: šola prijaviteljica) lahko prijavi na javni razpis samo en projekt (npr. šola, ki se prijavi na mrežni razvojni projekt, se ne more hkrati prijaviti tudi na enoletni mednarodni projekt, itd).
Vsaka šola, ki sodeluje v mrežnem razvojnem projektu kot partnerska šola, ne more prijaviti enoletnega mednarodnega projekta ali mrežnega razvojnega projekta, kot tudi ne more sodelovati kot partnerska šola v drugem mrežnem razvojnem projektu.
Posamezni/-a koordinator/-ica lahko sodeluje samo pri enem projektu.
Vsebina posameznega prijavljenega projektnega predloga se lahko nanaša samo na eno kategorijo (MRP ali EMP) in na eno tematsko področje.
Šola prijaviteljica lahko v prijavi projekta predlaga sodelovanje zunanjih partnerjev, ki spremljajo izvajanje in po potrebi usmerjajo razvoj; ti so lahko tudi konzulenti in recenzenti. Za vzdrževanje stikov z zunanjimi partnerji je odgovoren/-na glavni/-a koordinator/-ica na šoli prijaviteljici, ki jih je dolžan/-a sprotno obveščati o poteku in sadovih projekta.
Zunanji partnerji so lahko fizične ali pravne osebe, in sicer:
– druge institucije, ki uresničujejo vzgojno-izobraževalno delo ali se z njim strokovno ukvarjajo,
– domači/-e ali tuji/-e strokovnjaki/-nje z določenega strokovnega področja,
– gospodarske organizacije,
– lokalna skupnost,
– nevladne organizacije, ki izvajajo vzgojno-izobraževalno dejavnost.
Šola prijaviteljica zagotovi predpisano sestavo projektnih skupin pri obeh kategorijah razpisa (MRP in EMP) in jo v prijavnem obrazcu tudi poimensko navede. Člani projektne skupine s podpisom v prijavnem obrazcu potrdijo sodelovanje, odgovorne osebe šol pa morajo poleg podpisa dodati tudi žig.
Metodologija ocenjevanja prijav na javni razpis za izbiro mrežnih razvojnih projektov in enoletnih mednarodnih projektov Skriti zaklad je sestavni del razpisne dokumentacije.
2. Razpisni pogoji, ki veljajo za mrežne razvojne projekte (MRP)
V eno mrežo morata biti vključeni najmanj 2 in največ 5 šol.
Mrežo sestavljajo:
– šola prijaviteljica in
– partnerska/-e šola/-e.
Šola, ki je prijavila projekt (šola prijaviteljica), izvaja koordinacijo mrežnega projekta, druge šole v mrežnem projektu imajo vlogo partneric (partnerske šole). V mrežo so lahko vključene vzgojno-izobraževalne organizacije različnih ravni: npr. vrtci in osnovne šole, osnovne šole in srednje šole ipd.
Vsaka šola lahko prijavi samo en projekt.
Vsak mrežni razvojni projekt mora imeti svojo mrežno projektno skupino, ki jo sestavlja:
– glavni/-a koordinator/-ica (iz šole prijaviteljice),
– odgovorne osebe šole prijaviteljice (ravnatelj/-ica iz šole prijaviteljice) in
– partnerski/-e koordinatorji/-ice (s partnerskih šol).
Glavni/-a koordinator/-ica je zadolžen/-a za delovanje mreže in pripravo poročil. Glavni/-a koordinator/-ica je izvajalec/-ka projekta, vanjo vključeni koordinatorji s partnerskih šol pa njegovi/njeni aktivni partnerji.
Šola prijaviteljica v prijavni obrazec poimensko navede sestavo mrežne projektne skupine in projektnih skupin na šoli prijaviteljici in na partnerski/-h šoli/-ah. Člani mrežne projektne skupine in člani projektnih skupin potrdijo svoje sodelovanje s podpisom na prijavnem obrazcu.
Šola prijaviteljica in partnerske šole ustanovijo projektne skupine, ki jo sestavljajo:
– koordinator/-ica projekta (član/-ica mrežne projektne skupine),
– odgovorna oseba šole: ravnatelj/-ica šole,
– drugi strokovni delavci/-ke šole,
– predstavniki/-ice učencev/učenk, dijakov/dijakinj oziroma staršev (neobvezno).
3. Razpisni pogoji, ki veljajo za enoletne mednarodne projekte (EMP)
EMP vodi koordinator projekta skupaj s projektno skupino, ki jo sestavljajo notranji člani:
– odgovorna oseba šole prijaviteljice: ravnatelj/-ica,
– drugi strokovni delavci na šoli,
– predstavniki učencev, dijakov,
– predstavniki staršev.
Šola prijaviteljica se v okviru projekta povezuje z zunanjimi partnerji, od katerih je en partner obvezno tuji partner (npr. izobraževalna institucija v tujini, tuji strokovnjak, kulturne institucije tujih predstavništev v Sloveniji …).
VI. Merila za izbor prejemnikov financiranja
Merila in postopek za izbor projektov so sestavni del razpisne dokumentacije (Priloga A).
VII. Okvirna višina sredstev, ki so na voljo za predmet javnega razpisa
Okvirna višina sredstev, ki je na voljo za predmet javnega razpisa v šolskem letu 2006/2007, je 22,000.000 SIT.
V okviru finančnih sredstev je za leto 2006 in leto 2007 na voljo:
– 15,000.000 SIT za kategorijo mrežnih razvojnih projektov (MRP);
– 7,000.000 SIT za kategorijo enoletnih mednarodnih projektov (EMP).
Način izplačila sredstev, nadzor namenskosti uporabe in druga določila so opredeljeni v pogodbi za posamezno kategorijo projekta, ki je sestavni del razpisne dokumentacije (obrazca št. 3 in 4).
Mrežni razvojni projekti (MRP)
Okvirna višina sredstev na prijavljeni mrežni razvojni projekt je za mrežni razvojni projekt z dvema šolama do višine prijavljenih sredstev, vendar največ do 1,000.000 SIT; mrežni razvojni projekt s tremi šolami do višine prijavljenih sredstev, vendar največ do 1,500.000 SIT; mrežni razvojni projekt s štirimi šolami do višine prijavljenih sredstev, vendar največ do 2,000.000 SIT; mrežni razvojni projekt s petimi šolami do višine prijavljenih sredstev, vendar največ do 2,500.000 SIT.
Izbrani bodo mrežni razvojni projekti po vrstnem redu doseženih točk do porabe sredstev.
Enoletni mednarodni projekti (EMP)
Enoletni mednarodni projekti bodo financirani do prijavljene vrednosti projektov, vendar največ do višine 500.000 SIT.
Glede na doseženo število točk bo financiranih prvih 14 projektov, ki bodo zbrali največ točk. Če razpoložljiva sredstva ostanejo, se bodo v izbor za sofinanciranje uvrstile šole po vrstnem redu doseženih točk do razdelitve vseh razpoložljivih sredstev.
VIII. Določitev obdobja, v katerem morajo biti dodeljena sredstva porabljena
Dodeljena sredstva morajo biti porabljena v obdobju od sklenitve pogodbe do 31. 8. 2007.
IX. Vloga za javni razpis
Vloga za javni razpis mora vsebovati:
– tri izvode pravilno in v celoti izpolnjenega prijavnega obrazca za mrežni razvojni projekt (obrazec št. 1) ali za enoletni mednarodni projekt (obrazec št. 2),
– en izvod predloga pogodbe z vnesenimi podatki (obrazec št. 3 ali 4), ki jih mora šola prijaviteljica potrditi s podpisom odgovorne osebe in žigom šole.
X. Rok, do katerega morajo biti predložene vloge za dodelitev sredstev, način predložitve vlog in njihova opremljenost
Rok za predložitev vlog in način predložitve
Vloge morajo prispeti v zapečateni ovojnici v vložišče Zavoda RS za šolstvo, na naslov: Zavod RS za šolstvo, Poljanska 28, 1000 Ljubljana. Vloga mora prispeti na naslov ne glede na način dostave najkasneje do ponedeljka 2. 10. 2006 do 13. ure.
Opremljenost vloge – na ovojnici vloge mora biti na sprednji strani jasno označeno:
1. ne odpiraj – vloga za javni razpis Skriti zaklad,
2. mrežni razvojni projekt oziroma enoletni mednarodni projekt
3. naslov naročnika – Zavod RS za šolstvo Poljanska 28, 1000 Ljubljana,
4. naziv in naslov vlagatelja.
Nepravilno izpolnjene in označene ovojnice, ki vsebujejo vloge, in vloge, ki niso prejete v roku, bo komisija zavrnila v postopku odpiranja vlog in jih vrnila vlagatelju.
XI. Odpiranje vlog:
Postopek javnega razpisa in odpiranje vlog, prispelih na razpis, vodi Komisija za izvedbo javnega razpisa. Odpirajo se samo v roku dostavljene, pravilno izpolnjene in označene ovojnice, ki vsebujejo vloge, in sicer v vrstnem redu, v katerem so bile prejete. Odpiranje vlog za dodelitev sredstev bo dne 5. 10. 2006. Odpiranje ni javno, saj se pričakuje veliko število vlog.
XII. Rok, v katerem bodo vlagatelji vlog obveščeni o izidu javnega razpisa:
Vlagatelji bodo obveščeni o izidu javnega razpisa v roku 45 dni od dneva odpiranja vlog.
XIII. Razpisna dokumentacija:
Razpisna dokumentacija obsega:
– besedilo javnega razpisa,
– priloga A: postopek in merila za izbor projektov,
– obrazec št. 1: prijavni obrazec za mrežni razvojni projekt,
– obrazec št. 2: prijavni obrazec na enoletni mednarodni projekt,
– obrazec št. 3: vzorec pogodbe za mrežni razvojni projekt,
– obrazec št. 4: vzorec pogodbe za enoletni mednarodni projekt.
XIV. Kraj, čas in oseba, pri kateri lahko zainteresirani dvignejo razpisno dokumentacijo:
Razpis in razpisno dokumentacijo lahko zainteresirani dobijo v vložišču Zavoda RS za šolstvo (pritličje), Poljanska 28, Ljubljana pri Katarini Porenta vsak delovnik od 9. do 11. ure. Razpis in razpisna dokumentacija bosta od dneva objave javnega razpisa v Uradnem listu RS na voljo tudi na spletni strani ZRSŠ http://www.zrss.si/skritizaklad
Dodatne informacije v zvezi z javnim razpisom dobijo zainteresirani na Zavodu RS za šolstvo pri Majdi Naji (majda.naji@zrss.si), na Uradu RS za razvoj šolstva pri Nadi Požar Matjašič (nada.pozar@gov.si) in na Ministrstvu za šolstvo in šport pri Bronki Straus (bronka.straus@gov.si). Dodatne informacije lahko zainteresirani pošljejo po elektronski pošti od dne 11. 9. 2006 do dne 15. 9. 2006.