Na podlagi drugega odstavka 43. člena Zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo ZSV-UPB2), 6. člena Pravilnika o standardih in normativih socialnovarstvenih storitev (Uradni list RS, št. 52/95, 2/98, 61/98, 19/99, 28/99, 127/03, 125/04 in 120/05) in 16. člena Statuta Občine Komen (Uradni list RS, št. 46/01) je Občinski svet Občine Komen na 8. redni seji dne 21. junija 2007 sprejel
O D L O K
o organiziranju in izvajanju socialnovarstvene storitve Pomoč družini na domu v Občini Komen
I. SPLOŠNI DOLOČBI
1. člen
Ta odlok določa organizacijo, način in obliko izvajanja socialno varstvene storitve Pomoč družini na domu v delu, ki se nanaša na socialno oskrbo na domu (v nadaljevanju: Pomoč družini na domu), upravičence do socialne oskrbe, obseg in vrste storitev ter merila za določitev cene storitev in oprostitve plačil.
2. člen
Pomoč družini na domu, ki se izvaja v obliki socialne oskrbe na domu, je namenjena upravičencem, ki imajo zagotovljene bivalne in druge pogoje za življenje v svojem bivalnem okolju, če se zaradi starosti ali hude invalidnosti ne morejo oskrbovati in negovati sami, njihovi svojci pa take oskrbe in nege ne zmorejo ali zanju nimajo možnosti. Gre za različne oblike organizirane praktične pomoči in uslug, s katerimi se upravičencem za določen čas nadomesti potrebo po institucionalnem varstvu.
II. IZVAJALCI
3. člen
Javno službo za storitev Pomoč družini na domu lahko izvajajo pravne ali fizične osebe, ki izpolnjujejo pogoje po Zakonu o socialnem varstvu in Pravilniku o standardih in normativih socialnovarstvenih storitev.
Pomoč družini na domu v skladu z določbami Zakona o socialnem varstvu in njegovimi podzakonskimi predpisi, organizira in izvaja izvajalec, ki mu je bila podeljena koncesija za opravljanje javne službe Pomoč družini na domu.
Pomoč družini na domu lahko na podlagi neposredne pogodbe izvaja tudi javni zavod oziroma center za socialno delo, ki je registriran za izvajanje te storitve.
4. člen
Občinski svet s koncesijskim aktom določi vrsto in obseg storitev, za katere se objavi javni razpis za podelitev koncesije.
Koncesija se podeli na javnem razpisu.
Koncesijo za opravljanje javne službe Pomoč družini na domu podeli na podlagi zakonodaje s področja socialnega varstva in predloga komisije pristojni občinski organ.
Komisija ima predsednika in 2 člana. Sestavljajo jo:
– en predstavnik Odbora za negospodarstvo, zdravstvo, kulturo, šolstvo in šport,
– en predstavnik strokovne službe družbenih dejavnosti ter
– en predstavnik Centra za socialno delo Sežana.
Komisijo imenuje župan.
Občina sklene z izbranim izvajalcem storitve Pomoč na domu ustrezno koncesijsko ali neposredno pogodbo, s katero se določijo pogoji, vsebina, način in obseg izvajanja storitve, ter medsebojne obveznosti in pravice.
III. UPRAVIČENCI
5. člen
Upravičenci do socialne oskrbe na domu so osebe, ki imajo stalno prebivališče na območju Občine Komen in ki jim preostale psihofizične sposobnosti omogočajo, da z občasno organizirano pomočjo drugega ohranjajo zadovoljivo duševno in telesno počutje in lahko funkcionirajo v znanem bivalnem okolju tako, da jim vsaj za določen čas ni potrebno institucionalno varstvo v zavodu, v drugi družini ali v drugi organizirani obliki.
Pod pogoji iz prejšnjega odstavka so upravičenci:
– osebe, stare nad 65 let, ki so zaradi starosti ali pojavov, ki spremljajo starost, nesposobne za samostojno življenje,
– osebe s statusom invalida po zakonu o družbenem varstvu duševno in telesno prizadetih oseb, ki po oceni pristojne komisije ne zmorejo samostojnega življenja, če stopnja in vrsta njihove invalidnosti omogočata občasno oskrbo na domu,
– druge invalidne osebe, ki jim je priznana pravica do tuje pomoči in nege za opravljanje večine življenjskih funkcij,
– kronično bolne in osebe z dolgotrajnimi okvarami zdravja, ki nimajo priznanega statusa invalida, pa so po oceni pristojnega centra za socialno delo brez občasne pomoči druge osebe nesposobne za samostojno življenje,
– hudo bolni otrok ali otrok s težko motnjo v telesnem ali težko in najtežjo motnjo v duševnem razvoju, ki ni vključen v organizirane oblike varstva.
6. člen
Postopek za uveljavljanje pravice do storitve pomoč družini na domu se začne na zahtevo upravičenca ali njegovega zakonitega zastopnika. Center za socialno delo Sežana lahko začne postopek po uradni dolžnosti, če izve za okoliščine, iz katerih izhaja utemeljen razlog, zaradi katerega je potrebno določeni osebi nuditi storitev.
Prvi del storitve predstavlja ugotavljanje upravičenosti do storitve, pripravo in sklenitev dogovora o obsegu, trajanju, plačilu in načinu opravljanja storitve.
Drugi del zajema neposredno izvajanje storitve na domu upravičenca po dogovorjenih vsebinah in v dogovorjenem obsegu.
Obseg, cena in vrsta storitve se določita s pisnim dogovorom med upravičencem ali njegovim zakonitim zastopnikom in izvajalcem javne službe.
IV. VRSTA IN OBSEG STORITEV
7. člen
Socialna oskrba družini na domu se prilagodi potrebam posameznega upravičenca in obsega:
– gospodinjsko pomoč, kamor sodijo: prinašanja enega pripravljenega obroka ali nabava živil in priprava enega obroka hrane, pomivanje uporabljene posode, osnovno čiščenje bivalnega dela prostorov z odnašanjem smeti, postiljanje in osnovno vzdrževanje spalnega prostora,
– pomoč pri vzdrževanju osebne higiene, kamor sodijo: pomoč pri oblačenju ali slačenju, pomoč pri umivanju, hranjenju, opravljanju osnovnih življenjskih potreb, vzdrževanje in nega osebnih ortopedskih pripomočkov,
– pomoč pri ohranjanju socialnih stikov, kamor sodijo: vzpostavljanje socialne mreže z okoljem, s prostovoljci in s sorodstvom, spremljanje upravičenca pri opravljanju nujnih obveznosti, informiranje ustanov o stanju in potrebah upravičenca ter priprava upravičenca na institucionalno varstvo.
8. člen
Storitev Pomoč družini na domu obsega v skladu s Pravilnikom o standardih in normativih socialnovarstvenih storitev dva dela.
Strokovna priprava izvajanja storitve v obliki analize primera priprave dogovora in kontaktov z udeleženci v procesu nudenja pomoči traja povprečno 10 ur.
Neposredno izvajanje storitve na domu upravičenca po dogovorjenih vsebinah in v dogovorjenem obsegu traja do 4 ure dnevno oziroma do 20 ur tedensko.
V. CENA IN PLAČILO STORITEV
9. člen
Cena storitve socialne oskrbe na domu se oblikuje na način, ki ga določa Pravilnik o metodologiji za oblikovanje cen socialno varstvenih storitev in jo predlaga izvajalec storitve. K ceni storitve si mora izvajalec pridobiti soglasje občinskega sveta pred začetkom opravljanja storitve.
Osnova za plačilo je cena storitve socialne oskrbe na domu. Storitve se zaračunava po dejansko opravljenih efektivnih urah pri uporabnikih.
Cena storitve je sestavljena iz naslednjih stroškov storitve pomoči na domu:
– stroškov za neposredno socialno oskrbo uporabnikov in
– stroškov vodenja (strokovna priprava, vodenje in koordiniranje).
Stroški za neposredno socialno oskrbo uporabnikov so sestavljeni iz naslednjih elementov:
– stroški dela,
– materialni stroški,
– stroški amortizacije in investicijsko vzdrževanje za vozilo. V primeru, da je v stroških za materialne storitve vključena kilometrina, se ne upoštevajo stroški amortizacije in investicijskega vzdrževanja vozila.
Cena storitve pomoči na domu ne zajema sredstev za investicijsko vzdrževanje in investicije.
Uskladitev cen po elementih se v skladu s Pravilnikom o metodologiji za oblikovanje cen socialno varstvenih storitev opravi enkrat letno in sicer prvega februarja, glede na letne rasti elementov. Letne rasti elementov iz prejšnjega odstavka enkrat letno in sicer najkasneje do 1. februarja v letu objavi minister, pristojen za socialno varstvo.
Izvajalec storitve je dolžan pristojnemu organu pošiljati obvestilo o višini tako usklajene cene v roku 15 dni od uskladitve.
Izvajalec lahko po predhodnem soglasju občinskih svetov, uskladi ceno po elementih tudi, če bi rast posameznih elementov v obdobju po zadnji uskladitvi imela vpliv na povečanje cene za več kot 3% oziroma v primeru, ko se stroški dela, upoštevajoč določbe 40. člena Pravilnika o metodologiji za oblikovanje cen socialno varstvenih storitev, spremenijo za več kot 1,5% po zadnji uskladitvi.
10. člen
Upravičenci in drugi zavezanci so dolžni sami plačevati stroške izvajanja storitve v višini veljavne cene storitve, zmanjšane za subvencijo občine, ki v skladu z veljavnimi predpisi znaša najmanj 50% celotnih stroškov storitve.
Občinski svet lahko s sklepi določi višji odstotek subvencije posamezne občine k ceni storitve.
VI. OPROSTITVE PLAČILA STORITVE
11. člen
Vsi upravičenci so oproščeni plačila storitve v višini 50% celotnih stroškov storitve.
Če občina sprejme sklep o dodatni subvenciji k ceni storitve, so upravičenci s stalnim prebivališčem v tej občini dodatno oproščeni plačila v višini, določeni v sklepu.
Upravičenci, ki nimajo lastnih sredstev ali jim ta ne zadoščajo za plačilo stroškov storitev Pomoč družini na domu in nimajo zavezancev, ki bi jih bili dolžni preživljati ali bi plačilo storitve presegalo njihovo plačilno sposobnost, lahko vložijo pri Centru za socialno delo Sežana vlogo za oprostitev plačila storitve.
O delni ali celotni oprostitvi plačila storitve upravičenca in morebitnih zavezancev odloča Center za socialno delo Sežana po postopku in na način, ki ga določa Uredba o merilih za določanje oprostitev pri plačilih socialnovarstvenih storitev.
Če je zavezanec za plačilo pravna oseba, ni upravičen do oprostitev.
12. člen
Če ima občina sprejet sklep o prepovedi odtujitve in obremenitve premoženja v primerih uveljavljanja oprostitve plačila socialno varstvene storitve, lahko upravičenec, ki je lastnik nepremičnin, uveljavlja oprostitev plačila stroškov storitve le, če z izjavo dovoli zaznambo prepovedi odsvojitve in obremenitve nepremičnin v korist občine, v skladu z veljavnimi predpisi.
13. člen
Upravičenec izgubi pravico do celotne ali delne oprostitve plačila storitve Pomoč družini na domu v naslednjih primerih:
– če gre v institucionalno varstvo,
– če je pridobil dovolj lastnih sredstev ali sredstev zavezanca in do oprostitve ali delne oprostitve ni več upravičen,
– če se ugotovi, da je upravičenec pridobil pravico do delne ali celotne oprostitve na podlagi lažnih podatkov ali pa ni sporočil spremembe dejstev in okoliščin, ki bi lahko vplivale na pravico do oprostitve in višino oprostitve.
14. člen
Upravičenec ali zavezanec, ki je delno ali v celoti oproščen plačila storitve, je dolžan Center za socialno delo Sežana obvestiti o vsaki spremembi dejstev in okoliščin, ki so podlaga za določitev delne ali celotne oprostitve plačila storitve Pomoč družini na domu, najkasneje v roku 15 dni od nastanka spremembe. Če Center ugotovi, da sporočena sprememba dejansko vpliva na obstoj pravice do oprostitve in na višino oprostitve, izda novo odločbo, s katero na novo določi višino oprostitve, ki prične veljati s prvim dnem naslednjega meseca po nastanku spremembe.
15. člen
Če je upravičenec ali zavezanec pridobil pravico do delne ali celotne oprostitve plačila storitve na podlagi lažnih podatkov oziroma Centra za socialno delo Sežana ni pravočasno obvestil o spremembi stanja, ki bi lahko vplivala na višino oprostitve, je dolžan občini ta delež, do katerega ni bil upravičen, vrniti z zakonitimi zamudnimi obrestmi od dneva, ko je neupravičeno pridobil oprostitev plačila oziroma doplačila storitve.
VII. NAČIN PLAČILA STORITVE
16. člen
Uporabnik poravnava svoje obveznosti na podlagi Dogovora o izvajanju storitve ter višini plačila.
Dogovor o izvajanju storitve ter višini plačila med upravičencem in izvajalcem storitve Pomoč družini na domu se sklene pred začetkom izvajanja storitve. Dogovor vsebuje podatke o izvajalcu in uporabniku storitev, o vrstah in obsegu storitve, o višini in načinu plačila za opravljene storitve ter opredeljuje obveznosti izvajalca in uporabnika.
Dogovor se obnavlja ob vsaki spremembi, ki vpliva na višino plačila uporabnika, vedno pa ob spremembi cene storitve.
Izvajalec je dolžan fotokopije dogovorov redno posredovati pristojnemu občinskemu organu.
17. člen
Občina v skladu s pogodbo o izvajanju storitve in na podlagi mesečnih zahtevkov, ki jih izstavlja izvajalec, zagotavlja izvajalcu razliko med ekonomsko ceno storitve in plačili uporabnikov.
VIII. DOKUMENTACIJA
18. člen
Izvajalec storitve »Pomoč družini na domu« je dolžan voditi evidenco naslednjih dokumentov:
– osebnih kartonov uporabnikov z evidencami osebnih podatkov v skladu z določili Zakona o socialnem varstvu in Zakona o varovanju osebnih podatkov,
– dogovorov o izvajanju storitve z uporabniki,
– dnevnikov o izvedbi storitev s podatki: kdo izvaja storitev, komu se pomoč nudi, o vsebini pomoči, tedenskem obsegu pomoči in obdobju izvajanja pomoči, o opravljenih poteh (smeri in prevoženi kilometri), ki jih praviloma s podpisom potrdi uporabnik,
– podatkov o plačilih in oprostitvah,
– supervizijskih obravnav.
19. člen
Izvajalec je dolžan občini posredovati naslednjo dokumentacijo:
– delno polletno poročilo, ki obsega opis opravljenega dela z oceno realizacije plana do 15. julija tekočega leta,
– končno letno poročilo izvajalca o izvedenih urah storitve pomoči na domu po občinah, ki obsega opis opravljenega dela, realizacijo opravljenih efektivnih ur in oceno realizacije plana po vrstah storitev do 15. januarja za preteklo leto,
– najavo finančnega plana za prihodnje leto do 15. novembra,
– med obdobno poročilo na zahtevo občine.
20. člen
Strokovni nadzor nad izvajanjem storitev pri uporabniku vrši izvajalec, ki obenem sprejema tudi vse pritožbe in pripombe uporabnikom.
Nadzor nad pogodbeno dogovorjeno vsebino in obsegom izvajanja storitve pri izvajalcu vrši pristojni občinski organ.
IX. KONČNE DOLOČBE
21. člen
Ta odlok določa organizacijo, način in obliko izvajanja socialno varstvene storitve Pomoč družini na domu v delu, ki se nanaša na socialno oskrbo na domu (v nadaljevanju Pomoč na domu), upravičence do socialne oskrbe, obseg in vrste storitev ter merila za določitev cene storitev in oprostitve plačil.
22. člen
Obseg storitve glede na število uporabnikov in izvajalcev se bo usklajeval z določili Resolucije o nacionalnem programu socialnega varstva za obdobje 2006–2010, ob upoštevanju Zakona o socialnem varstvu in njegovih podzakonskih predpisov in v skladu s potrebami na terenu.
23. člen
Ta odlok prične veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 12202-03/2007-2
Komen, dne 8. avgusta 2007
Župan
Občine Komen
Uroš Slamič l.r.