Uradni list

Številka 76
Uradni list RS, št. 76/2014 z dne 24. 10. 2014
Uradni list

Uradni list RS, št. 76/2014 z dne 24. 10. 2014

Kazalo

3184. Pravilnik o plovnosti, letalskih operacijah, letalskem osebju ter določenih pravilih letenja policijskih in carinskih zrakoplovov, stran 8426.

Na podlagi drugega odstavka 7. člena, drugega odstavka 8. člena, petega odstavka 31. člena, drugega odstavka 38. člena, sedmega odstavka 39. člena, petega odstavka 43. člena, devetega odstavka 76. člena, šestega odstavka 77. člena, tretjega odstavka 124. člena, drugega odstavka 153. člena in prvega odstavka 197. člena Zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – uradno prečiščeno besedilo), izdaja minister za infrastrukturo
P R A V I L N I K
o plovnosti, letalskih operacijah, letalskem osebju ter določenih pravilih letenja policijskih in carinskih zrakoplovov
1. člen
(vsebina)
Ta pravilnik določa pravila glede plovnosti zrakoplovov in letalskih proizvodov, delov in naprav ter potrjevanju organizacij in osebja, ki se ukvarjajo s temi nalogami, glede tehničnih zahtev in upravnih postopkov za letalsko osebje v civilnem letalstvu, ki izvaja policijske in carinske naloge, glede tehničnih zahtev in upravnih postopkov za letalske operacije ter določena pravila letenja za izvajanje policijskih in carinskih letalskih operacij pri izvajanju policijskih in carinskih aktivnosti z zrakoplovi.
2. člen
(pomen izrazov)
Izrazi, uporabljeni v tem pravilniku, imajo naslednji pomen:
1. policijska in carinska aktivnost je let zrakoplova, ki se izvede pod operativnim nadzorom pristojne letalske enote;
2. državni potnik je oseba z javnimi pooblastili, ki se prevaža na krovu določenega policijskega ali carinskega zrakoplova z namenom izvedbe naloge za potrebe državnega organa, ki ni letalska naloga, pa tudi druga uradna oseba na krovu zrakoplova, ki se prevaža zaradi izvršitve uradne nadzorne ali preiskovalne naloge;
3. let s pomočjo sistema za nočno gledanje (Night Vision Imaging System, v nadaljnjem besedilu: NVIS) pomeni tisti del leta po pravilih vizualnega letenja (VFR), ki se opravi ponoči, kadar član posadke uporablja očala za nočno gledanje (Night Vision Goggles, v nadaljnjem besedilu: NVG);
4. operator je letalska enota v okviru notranje organizacijske enote ministrstva, organa v sestavi ministrstva, javne agencije ali zavoda, ki opravlja naloge za potrebe državnega organa;
5. operativne carinske naloge so letalske naloge, določene s predpisi, ki urejajo finančno upravo, carinski nadzor in carinsko kontrolo, ki se izvajajo z zrakoplovi;
6. operativne policijske naloge so letalske naloge, ki so določene s predpisi, ki urejajo organiziranost in delo policije, naloge in pooblastila policije, varstvo javnega reda in miru, nadzor državne meje in zunanjih meja Evropske unije in schengenskega območja, ter drugimi predpisi in z njimi povezanim usposabljanjem, ki se izvaja z zrakoplovi;
7. operativni priročnik je organizacijski dokument letalske enote, v katerem so določene letalske operativne omejitve;
8. član posadke policijskega ali carinskega zrakoplova je oseba, ki se nahaja na zrakoplovu med letom zaradi opravljanja del ter zagotavlja nemoteno in varno izvršitev leta in operativne policijske ali carinske naloge, ki se izvajajo z zrakoplovom ali iz njega;
9. strokovnjak za nalogo je oseba, ki jo določi operator, ki izvaja policijske ali carinske naloge na tleh, ki so neposredno povezane s specializirano policijsko ali carinsko operacijo, ali izvaja specializirane policijske ali carinske naloge na zrakoplovu ali iz zrakoplova;
10. velika nevarnost je nevarnost, ki ogroža pomembne dobrine, kot so življenje ljudi, zdravje, svoboda ali večja premoženjska vrednost.
3. člen
(smiselna uporaba predpisov Evropske unije)
(1) Glede plovnosti za policijske in carinske zrakoplove se smiselno uporablja Uredba Komisije (ES) št. 2042/2003 z dne 20. novembra 2003 o stalni plovnosti zrakoplovov in letalskih proizvodov, delov in naprav ter o potrjevanju organizacij in osebja, ki se ukvarjajo s temi nalogami (UL L št. 315 z dne 28. 11. 2003, str. 1), zadnjič spremenjena z Uredbo (EU) št. 593/2012 z dne 5. julija 2012 o spremembi Uredbe (ES) št. 2042/2003 o stalni plovnosti zrakoplovov in letalskih proizvodov, delov in naprav ter o potrjevanju organizacij in osebja, ki se ukvarjajo s temi nalogami (UL L št. 176 z dne 6. 7. 2012, str. 38), (v nadaljnjem besedilu: Uredba 2042/2003/ES), in Uredba Komisije (EU) št. 748/2012 z dne 3. avgusta 2012 o določitvi izvedbenih določb za certificiranje zrakoplovov in sorodnih proizvodov, delov in naprav glede plovnosti in okoljske ustreznosti ter potrjevanje projektivnih in proizvodnih organizacij (UL L št. 224 z dne 21. 8. 2012, str. 1), zadnjič spremenjena z Uredbo Komisije (EU) št. 69/2014 z dne 27. januarja 2014 o spremembi Uredbe (EU) št. 748/2012 o določitvi izvedbenih določb za certificiranje zrakoplovov in sorodnih proizvodov, delov in naprav glede plovnosti in okoljske ustreznosti ter potrjevanje projektivnih in proizvodnih organizacij (UL L št. 4 z dne 9. 1. 2013, str. 36), (v nadaljnjem besedilu: Uredba 748/2012/EU), razen če ta pravilnik določa drugače.
(2) Glede tehničnih zahtev in upravnih postopkov za letalske operacije policijskih in carinskih zrakoplovov se smiselno uporablja Uredba Komisije (EU) št. 965/2012 z dne 5. oktobra 2012 o tehničnih zahtevah in upravnih postopkih za letalske operacije v skladu z Uredbo (ES) št. 216/2008 Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 296 z dne 25. 10. 2012, str. 1), zadnjič spremenjena z Uredbo Komisije (EU) št. 379/2014 z dne 7. aprila 2014 o spremembi Uredbe (EU) št. 965/2012 o tehničnih zahtevah in upravnih postopkih za letalske operacije v skladu z Uredbo (ES) št. 216/2008 Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 123 z dne 24. 4. 2014, str. 1), (v nadaljnjem besedilu: Uredba 965/2012/EU), razen če ta pravilnik določa drugače.
(3) Glede tehničnih zahtev in upravnih postopkov za letalsko osebje v civilnem letalstvu, ki izvaja policijske in carinske aktivnosti, se smiselno uporablja Uredba Komisije (EU) št. 1178/2011 z dne 3. novembra 2011 o tehničnih zahtevah in upravnih postopkih za letalsko osebje v civilnem letalstvu v skladu z Uredbo (ES) št. 216/2008 Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 311 z dne 25. 11. 2011, str. 1), zadnjič spremenjena z Uredbo Komisije (EU) št. 245/2014 z dne 13. marca 2014 o spremembi Uredbe (EU) št. 1178/2011 z dne 3. novembra 2011 o tehničnih zahtevah in upravnih postopkih za letalsko osebje v civilnem letalstvu (UL L št. 74 z dne, 14. 3. 2014, str. 33), (v nadaljnjem besedilu: Uredba 1178/2011/EU), razen če ta pravilnik določa drugače.
(4) Glede letenja s policijskimi in carinskimi zrakoplovi pri izvajanju policijskih in carinskih aktivnostih se smiselno uporablja Izvedbena uredba Komisije (EU) št. 923/2012 z dne 26. septembra 2012 o določitvi skupnih pravil zračnega prometa in operativnih določb v zvezi z navigacijskimi službami in postopki zračnega prometa ter spremembi Izvedbene uredbe Komisije (EU) št. 1035/2011 in uredb (ES) št. 1265/2007, (ES) št. 1794/2006, (ES) št. 730/2006, (ES) št. 1033/2006 in (EU) št. 255/2010 (UL L št. 281 z dne 13. 10. 2012, str. 1; v nadaljnjem besedilu: Uredba 923/2012/EU), razen če ta pravilnik določa drugače.
(5) Za izvajanje operacij policijskih in carinskih zrakoplovov veljajo pravila letenja iz Uredbe 965/2012/EU in Uredbe 923/2012/EU, razen če ta pravilnik določa drugače.
4. člen
(posebnosti glede plovnosti zrakoplovov)
(1) Glede instrumentov in opreme zrakoplovov, ki se ne zahtevajo s certifikacijsko specifikacijo za tip zrakoplova z Uredbo 748/2012/EU ali z Uredbo 965/2012/EU, vendar so na zrakoplovu, morajo pri izvajanju carinskih in policijskih aktivnostih izpolnjevati naslednje zahteve:
1. informacij, ki jih zagotavljajo ti instrumenti ali oprema, letalska posadka ne uporablja za izpolnjevanje zahtev iz Priloge I in Priloge IV k Uredbi (ES) št. 216/2008 Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 311 z dne 25. 11. 2011, str. 1; v nadaljnjem besedilu: Uredba 216/2008/ES) in s tem povezanih izvedbenih določb iz Uredbe 748/2012/EU ali Uredbe 965/2012/EU, ter
2. instrumenti in oprema ne vplivajo na plovnost zrakoplova, niti pri okvarah ali napakah.
(2) Ne glede na določbe Uredbe 2042/2003/ES in Uredbe 748/2012/EU v zvezi s policijskimi in carinskimi zrakoplovi, ki so pred uporabo za policijske ali carinske namene imeli ustrezen certifikat tipa, certifikat tipa z omejitvami ali dodatni certifikat tipa oziroma spričevalo o plovnosti ali dovoljenja za letenje oziroma ostale listine zrakoplova, izdane na podlagi Uredbe 2042/2003/ES, zakona ali Skupnih letalskih predpisov (JAR), Agencija za civilno letalstvo izdaja listine o plovnosti na podlagi zakona, ki ureja civilno letalstvo, Pravilnika o plovnosti zrakoplovov (Uradni list RS, št. 39/05 in 102/07) in tega pravilnika.
5. člen
(posebnosti glede posadke zrakoplova)
(1) Za vse operacije helikopterjev z največjim operativnim številom potniških sedežev 19 in za operacije po pravilih IFR s helikopterji z največjim operativnim številom potniških sedežev devet mora imeti član posadke policijskega in carinskega helikopterja najmanj licenco poklicnega pilota (CPL) z instrumentalnim ratingom za operacije z enim pilotom oziroma licenco prometnega pilota (ATPL) z instrumentalnim ratingom za operacije v veččlanski posadki.
(2) Če član letalske posadke izvaja policijske in carinske naloge s helikopterji ter aktivnosti komercialnega zračnega prevoza, nekomercialne aktivnosti s kompleksnimi zrakoplovi na motorni pogon, nekomercialne operacije z zrakoplovi, ki niso kompleksni zrakoplovi na motorni pogon, ali specializirane operacije s helikopterji izmenično, lahko v teh operacijah pilotira največ tri tipe ali različice zrakoplovov v enem dnevu v okviru treh vrst operacij.
(3) Na krovu zrakoplova, ki izvaja policijske in carinske naloge, mora biti vsaj eden od članov posadke ali strokovnjakov za nalogo pripadnik policije, na krovu carinskega zrakoplova pa pripadnik Finančne uprave Republike Slovenije.
(4) Član posadke policijskega in carinskega zrakoplova in strokovnjak za nalogo iz prejšnjega odstavka morata biti usposobljena za vrsto naloge, ki jo izvajata v skladu z zahtevami iz dela SPA in SPO Uredbe 965/2012/EU.
6. člen
(druge osebe na krovu zrakoplova)
(1) Na krovu zrakoplova so med zračno operacijo pri opravljanju policijskih in carinskih nalog lahko poleg posadke zrakoplova tudi strokovnjaki za naloge in državni potniki. Določbe Priloge VIII (dela SPO) Uredbe 965/2012/EU se uporabljajo tudi za strokovnjake za naloge.
(2) Državni potnik mora:
1. v ključnih fazah leta, ali če vodja zrakoplova zaradi varnosti zrakoplova oceni, da je to potrebno, sedeti na svojem dodeljenem mestu;
2. med izvajanjem specializiranih nalog, pri katerih so zunanja vrata odprta ali odstranjena, sedeti pripet na svojem mestu ali biti pripet na varovalno ograjo;
(3) Posadka zrakoplova pred vsakim letom ali vrsto letov državne potnike seznani z:
1. reševalno opremo in postopki v sili;
2. operativnimi postopki, povezanimi z operacijo.
(4) Pred vsakokratno policijsko in carinsko nalogo seznanitev z operativnimi postopki, povezanimi s policijsko in carinsko nalogo ni potrebna, če so bili policijski in carinski potniki seznanjeni z operativnimi postopki v časovnem obdobju, ki ni daljše od dveh let. Enako velja za državne potnike.
7. člen
(posebnosti glede letalskih operacij s policijskimi in carinskimi zrakoplovi)
(1) Glede na vrsto policijske in carinske naloge se letalske operacije s policijskimi in carinskimi zrakoplovi ob smiselni uporabi zahtev iz Priloge II (ARO), Priloge III (ORO) in Priloge V (SPA) Uredbe 965/2012/EU, kot je ustrezno glede na vrsto operacije, izvajajo v skladu:
– s poddelom H Priloge V Uredbe 965/2012/EU, kadar se izvajajo helikopterske operacije s pomočjo NVIS, razen 1. točke odstavka b) SPA.NVIS.100;
– s poddelom I Priloge V Uredbe 965/2012/EU, kadar se izvajajo helikopterske operacije z obešenim tovorom (HHO), razen 1. točke odstavka b) SPA.HHO.100;
– s poddelom J Priloge V Uredbe 965/2012/EU, kadar se izvajajo operacije helikopterske nujne medicinske pomoči (HNMP), razen 1. točke odstavka b) SPA.HEMS.100. in
– s Prilogo VIII (SPO) Uredbe 965/2012/EU, kadar se izvajajo operativne policijske ali operativne carinske ter podobne specialistične in druge naloge.
(2) Agencija za civilno letalstvo lahko odobri manjša in časovno omejena odstopanja od zahtev iz prejšnjega odstavka, če je to potrebno zaradi izvedbe določene specifične policijske ali carinske naloge, pod pogojem, da ima operator izdelan ustrezen sistem upravljanja letalske varnosti za take primere.
(3) Ne glede na določbe Uredbe 965/2012/EU v zvezi z operacijami s policijskimi in carinskimi zrakoplovi Agencija za civilno letalstvo izdaja listine za izvajanje letalskih operacij na podlagi zakona, ki ureja civilno letalstvo, in tega pravilnika.
8. člen
(listine na krovu zrakoplova)
Na policijskem in carinskem zrakoplovu morajo biti med letom dokumenti, priročniki in informacije za operacije, kot so določeni v zahtevi SPO.GEN.140 iz Priloge VIII Uredbe 965/2012/EU in izdani v skladu s tem pravilnikom.
9. člen
(posebnost glede zagotavljanja meteoroloških podatkov)
Pri opravljanju letalskih nalog na območju, kjer ne obstajajo možnosti za sprejem letalskih meteoroloških podatkov od pristojne enote kontrole zračnega prometa, mora vodja zrakoplova preučiti vremensko napoved in jo kasneje na terenu dopolnjevati s podatki, ki jih posadka pridobi iz javno dostopnih podatkov prek brezžičnih zvez in stalnega opazovanja iz zrakoplova.
10. člen
(operativni priročniki, dnevniki in zapisi o letenju)
(1) Operator pripravi operativne priročnike za operacije v enem ali več med seboj skladnih delih, v skladu s točko 8.b Priloge IV Uredbe 216/2008/ES, Prilogo III (del ORO), Prilogo V (del SPA), Prilogo VI (del NCC), Prilogo V (del SPA) in Prilogo VIII (del SPO) Uredbe 965/2012/EU, kot je ustrezno glede na vrsto planiranih zračnih operacij. Dnevniki in zapisi o letenju za policijske in carinske zrakoplove morajo biti skladni z zahtevami iz Uredbe 965/2012/EU ob upoštevanju posebnosti iz tega pravilnika.
(2) Ne glede na prejšnji odstavek operator v operativnem priročniku dodatno opredeli tudi usposabljanje članov posadk za planirane operacije zrakoplovov, vključno z usposabljanjem policijskih, carinskih, medicinskih in državnih potnikov ter osebja zemeljske službe, ki sodeluje pri operacijah, ter vodenje evidenc o usposabljanju in usposobljenosti, ki je ob upoštevanju predpisov o tajnih podatkih primerno obsegu in naravi operacij zrakoplovov.
11. člen
(posebnosti glede pravil letenja)
(1) Izvajanje operacij policijskih in carinskih dvomotornih helikopterjev, ki se nanašajo na operativne minimume, je prikazano v preglednici iz Priloge 1, ki je sestavni del tega pravilnika. Če se na zračni poti vremenske razmere v zvezi z bazo oblakov ali vidljivostjo poslabšajo pod navedene operativne minimume iz Priloge 1, helikopterji, ki so certificirani samo za lete v vizualnih meteoroloških razmerah, let opustijo ali se vrnejo v bazo. Helikopterji, opremljeni in certificirani za operacije v instrumentalnih meteoroloških razmerah (IMC), lahko let opustijo, se vrnejo v bazo ali se v vseh vidikih prilagodijo letu po pravilih instrumentalnega letenja (IFR), če je letalska posadka ustrezno usposobljena.
(2) Če so operativne naloge povezane z veliko nevarnostjo, ne sme letalska posadka helikopterja leteti nižje od 200 čevljev AGL podnevi in 500 čevljev AGL ponoči s NVIS, če:
– je ciljna višina leta dovoljena s priročnikom zrakoplova oziroma operativnim priročnikom operatorja oziroma letalske enote,
– če pri tem ne ogroža premoženje ter življenje in zdravje ljudi in živali,
– je možno izvesti varen pristanek v sili, in
– če mu to dovoli pristojna enota kontrole zračnega prometa v zračnem prostoru letališke cone, pri čemer je začasni razlog za zavrnitev povezan z letalskimi aktivnostmi na ciljnih višinah.
(3) Če so operativne naloge povezane z veliko nevarnostjo v razredih zračnega prostora D, E, F in G na in pod višino 3.000 čevljev AMSL ali 1.000 čevljev AGL, odvisno od tega, katera višina je višja, se dovoli letenje z dvomotornimi helikopterji pri vidljivosti iz pilotske kabine, ki znaša najmanj 500 m, če manevrirajo pri hitrosti, ki omogoča, da bodo pravočasno opazili drug promet ali morebitne ovire in se izognili trčenju, pri čemer se ves čas leta ohranja vidnost površja.
12. člen
(izven letališki pristanki in vzleti)
(1) Območje za izvedbo izven letališkega pristanka in vzleta policijskega in carinskega zrakoplova pomeni:
– območje, ki ni letališče,
– zaprto letališče ali
– vzletišče, ki ga vodja tega zrakoplova izbere za izvedbo izven letališkega pristanka.
(2) Pri izvajanju in med usposabljanjem za izvajanje operativnih policijskih in carinskih nalog lahko zrakoplov izvede izven letališki pristanek in vzlet iz prejšnjega odstavka:
– če je vodja helikopterja za to usposobljen in če je v zadnjih 90 dneh opravil najmanj tri pristanke in vzlete s helikopterjem,
– če ima helikopter ustrezne letalne sposobnosti za varno izvedbo izven letališkega pristanka in vzleta,
– če je med končnim priletom in vzletom zagotovljena bočna oddaljenost od nevarnih ovir v trenutku prileta oziroma vzleta vsaj dva premera glavnega rotorja, in vertikalno vsaj 15 čevljev,
– če pri tem ne ogroža premoženje ter življenje in zdravje ljudi in živali,
– če je možno izvesti varen pristanek v sili, in
– če mu to dovoli pristojna enota kontrole zračnega prometa v zračnem prostoru letališke cone, pri čemer je začasni razlog za zavrnitev povezan z letalskimi aktivnostmi v coni za izvedbo izven letališkega pristanka.
(3) Izvajanje izven letaliških pristankov in vzletov z zrakoplovi ponoči je dovoljeno:
– če je vodja helikopterja za to usposobljen in če je v zadnjih 90 dneh opravil najmanj tri pristanke in vzlete s helikopterjem ponoči, in
– če posadka zrakoplova uporablja NVIS, ali če je vodja helikopterja predhodno opravil najmanj tri dnevne pristanke na načrtovano območje za izvedbo izven letališkega pristanka brez uporabe NVIS.
13. člen
(oprema posadke policijskega in carinskega zrakoplova)
(1) Deli oblačila in oprema, ki jo nosijo člani posadke, so odvisni od vrste letalske naloge, načina letenja, območja operacij, letnega časa in stopnje nevarnost med opravljanjem nalog, kar se opredeli v operativnem priročniku.
(2) Policijska uniforma in oblačila članov posadke policijskega zrakoplova se uporabljajo v skladu z Uredbo o uniformi, položajnih oznakah in simbolih policije (Uradni list RS, št. 104/10), če so te zahteve skladne z zahtevami iz Uredbe 965/2012/EU.
(3) Carinska uniforma ali delovna obleka s pripadajočimi oznakami carine ter oblačila članov posadke carinskega zrakoplova se uporabljajo v skladu s predpisi, ki urejajo carinsko službo, če so te zahteve skladne z zahtevami iz Uredbe 965/2012/EU.
(4) Ne glede na določbe drugega in tretjega odstavka tega člena je obvezna uporaba obleke za preživetje in druge reševalne opreme, če se glede na vrsto operacije in pogoje njene izvedbe zahteva v skladu z Uredbo 965/2012/EU.
14. člen
(dvojna aktivnost)
Operator, ki poleg aktivnosti v skladu z zahtevami iz zakona, ki ureja letalstvo, in z zahtevami iz tega pravilnika, izvaja aktivnosti tudi v skladu z zahtevami iz predpisov Evropske unije iz 3. člena tega pravilnika, mora vzpostaviti dokumentirane procese za jasno medsebojno ločitev teh aktivnosti in prehode iz ene vrste aktivnosti na drugo vrsto aktivnosti glede:
– stalne plovnosti zrakoplovov in letalskih proizvodov, delov in naprav ter o potrjevanju organizacij in osebja, ki se ukvarjajo s temi nalogami,
– tehničnih zahtev in upravnih postopkov za letalsko osebje,
– tehničnih zahtev in upravnih postopkov za letalske operacije, in
– pravil letenja.
15. člen
(pristojni organ)
Pristojni organ za upravne postopke in nadzorne funkcije, ki se nanašajo na letalsko varnost pri izvajanju policijskih in carinskih aktivnosti na podlagi tega pravilnika, je Agencija za civilno letalstvo.
16. člen
(prehodne določbe)
(1) Dovoljenja za izvajanje letalskih dejavnosti, izdana pred uveljavitvijo tega pravilnika, veljajo najpozneje do 31. decembra 2015.
(2) Agencija za civilno letalstvo po uradni dolžnosti do roka iz prejšnjega odstavka uskladi izdajo dovoljenja iz prejšnjega odstavka v skladu s tem pravilnikom.
(3) Do izdaje operativnega priročnika iz 10. člena tega pravilnika se uporablja operativni priročnik, ki ga je Agencija za civilno letalstvo potrdila dne 12. 9. 2013 z odločbo številka 37214-20/2013/5-CAA0325.
(4) Listine o plovnosti, izdane pred uveljavitvijo tega pravilnika, veljajo najpozneje do 31. decembra 2015.
(5) Agencija za civilno letalstvo po uradni dolžnosti do roka iz prejšnjega odstavka uskladi izdajo listin o plovnosti v skladu s tem pravilnikom.
17. člen
(začetek veljavnosti)
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 007-255/2014
Ljubljana, dne 22. oktobra 2014
EVA 2014-2430-0094
dr. Peter Gašperšič l.r.
Minister
za infrastrukturo

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti