| |
Številka: | P-3/18-5 |
Datum: | 24. 10. 2018 |
Ustavno sodišče je v postopku za rešitev spora glede pristojnosti, začetem z zahtevo Mestne občine Nova Gorica, ki jo po pooblastilu župana zastopa Miloška Bratuž, Nova Gorica, na seji 24. oktobra 2018
Za obravnavo prijave odtekanja greznične vode in fekalij s sosednjih zemljišč na zemljišča parc. št. 1215/13, 1215/18 in 1215/19, vsa k.o. Kromberk, je pristojen Inšpektorat Republike Slovenije za okolje in prostor.
1. Mestna občina Nova Gorica (v nadaljevanju MONG) je vložila zahtevo za rešitev spora glede pristojnosti med državo in lokalno skupnostjo za obravnavo prijave odtekanja greznične vode in fekalij na zemljišča prijaviteljice, ki naj bi bilo posledica odvajanja padavinske odpadne vode v greznico na sosednjih zemljiščih. Predlagateljica pojasnjuje, da je Inšpektorat Republike Slovenije za okolje in prostor (v nadaljevanju IRSOP) prijavo odstopil Medobčinski upravi Mestne občine Nova Gorica in Občine Brda (v nadaljevanju Medobčinska uprava) z utemeljitvijo, da se prijava nanaša na ravnanje s komunalno odpadno vodo iz stanovanjske hiše na naslovu Ulica Vinka Vodopivca 144, Kromberk, Nova Gorica, odvajanje in čiščenje komunalne in padavinske vode pa je v skladu z 2. točko prvega odstavka 149. člena Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 39/06 – uradno prečiščeno besedilo, 70/08, 108/09, 48/12, 57/12, 92/13, 56/15, 102/15 in 30/16 – v nadaljevanju ZVO-1) obvezna gospodarska javna služba varstva okolja in v izvirni pristojnosti občin, ki jo MONG ureja z Odlokom o odvajanju in čiščenju komunalne in padavinske odpadne vode na območju Mestne občine Nova Gorica (Uradni list RS, št. 42/14 – v nadaljevanju Odlok/14). Predlagateljica se z mnenjem IRSOP ne strinja in trdi, da gre v obravnavani zadevi za prijavo v zvezi z odvajanjem padavinske odpadne vode, za nadzor nad ravnanjem s padavinsko odpadno vodo pa je pristojen IRSOP. Iz prijave po mnenju predlagateljice jasno izhaja, da je odtekanje greznične vode in fekalij na parcele prijaviteljice posledica usmerjanja padavinske oziroma meteorne vode v greznico. Predlagateljica trdi, da ukrepe za padavinsko vodo določa 17. člen Uredbe o emisiji snovi in toplote pri odvajanju odpadnih voda v vode in javno kanalizacijo (Uradni list RS, št. 64/12, 64/14 in 98/15 – v nadaljevanju Uredba o emisiji), kršitev, opisana v prijavi, pa je izrecno vsebovana v 18.a členu navedene uredbe. Nadalje navaja, da je v četrtem odstavku 38. člena Uredbe o emisiji tudi določena globa za kršitev 17. člena, ki že po naravi stvari vsebuje tudi prepoved iz 18.a člena iste uredbe. Ker je v skladu s 36. členom Uredbe o emisiji za nadzor nad izvajanjem te uredbe pristojna inšpekcija, pristojna za varstvo okolja, predlagateljica meni, da je stališče IRSOP napačno.
2. Ustavno sodišče je na podlagi sedme alineje prvega odstavka 160. člena Ustave in sedme alineje prvega odstavka 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) pristojno, da odloča o sporih glede pristojnosti med državo in lokalnimi skupnostmi. Za te spore se v skladu z 62. členom ZUstS smiselno uporablja 61. člen ZUstS. Po drugem odstavku 61. člena ZUstS lahko, če pride do spora, ker več organov zavrača pristojnost v posamezni zadevi, zahteva rešitev spora glede pristojnosti organ, ki mu je bila zadeva odstopljena, pa meni, da zanjo ni pristojen.
3. V obravnavanem primeru tako Medobčinska uprava kot IRSOP zavračata pristojnost za obravnavo prijave v zvezi z odtekanjem greznične vode in fekalij, ki naj bi bilo posledica odvajanja padavinske odpadne vode v greznico na sosednjih zemljiščih, na zemljišča parc. št. 1215/13, 1215/18 in 1215/19, vsa k. o. Kromberk, v lasti prijaviteljice.
4. Odvajanje in čiščenje komunalne in padavinske odpadne vode je obvezna občinska gospodarska javna služba varstva okolja (2. točka prvega odstavka 149. člena ZVO-1). Vrste nalog, ki se izvajajo v okviru javne službe odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode, podrobneje predpisuje Uredba o odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode (Uradni list RS, št. 98/15 in 76/17 – v nadaljevanju Uredba o komunalni odpadni vodi), ki kot nalogo javne službe določa tudi prevzem in odvoz komunalne odpadne vode,1 ki se zbira v nepretočnih greznicah, v komunalno čistilno napravo in njeno čiščenje (3. točka prvega odstavka 15. člena Uredbe o komunalni odpadni vodi). Obseg obveznih storitev javne službe je odvisen od tega, ali je objekt priključen na javno kanalizacijo (16. člen Uredbe o komunalni odpadni vodi) ali ne (17. člen Uredbe o komunalni odpadni vodi). V slednjem primeru je obvezna storitev javne službe prevzem komunalne odpadne vode iz nepretočnih greznic pri uporabnikih javne službe – kadar je izvajanje storitve praznjena nepretočne greznice ter prevzema in odvoza s cestnim motornim vozilom tehnično izvedljivo – ter njeno čiščenje in dodatna obdelava (prva alineja prvega odstavka in tretji odstavek 17. člena Uredbe o komunalni odpadni vodi).2 Te določbe je povzela tudi MONG v 12. členu Odloka o ureditvi javne službe odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode na območju Mestne občine Nova Gorica (Uradni list RS, št. 77/16 – v nadaljevanju Odlok/16), ki opredeljuje obseg storitev javne službe, ter v 15. členu Odloka/16, ki določa obvezne storitve za objekte, ki niso priključeni na javno kanalizacijo. MONG je v Odloku/16 določila tudi obveznosti uporabnikov, da odvajajo komunalne odpadne vode v javno kanalizacijo, malo komunalno čistilno napravo ali nepretočno greznico (druga alineja prvega odstavka 38. člena Odloka/16).3
5. Vendar pa v obravnavani zadevi ne gre prijavo neustreznega ravnanja s komunalno odpadno vodo v nasprotju z občinskim odlokom, temveč za prijavo nedopustnega odvajanja padavinske odpadne vode v greznico. Tako ravnanje izrecno prepoveduje 18.a člen Uredbe o emisiji. Ta Uredba določa tudi ukrepe za padavinsko vodo, izvedbo katerih so dolžni zagotoviti lastniki oziroma upravljalci objektov (17. člen Uredbe o emisiji). V 36. členu Uredbe o emisiji je določeno, da nadzor nad njenim izvajanjem opravlja inšpekcija, pristojna za varstvo okolja. Za obravnavo prijave odtekanja greznične vode in fekalij s sosednjih zemljišč na zemljišča prijaviteljice, ki naj bi bilo posledica nedovoljenega zbiranja padavinske vode v greznicah, je glede na navedeno pristojen IRSOP.
6. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi četrtega odstavka 61. člena v zvezi z 62. členom ZUstS in četrte alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in 70/17) v sestavi: predsednica dr. Jadranka Sovdat ter sodnice in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Rajko Knez, dr. Etelka Korpič - Horvat, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik in Marko Šorli. Odločbo je sprejelo soglasno. Sodnik Knez je dal pritrdilno ločeno mnenje.
dr. Jadranka Sovdat l.r.
1 Komunalno odpadno vodo opredeljuje Uredba o emisiji kot odpadno vodo, ki nastaja v bivalnem okolju gospodinjstev zaradi rabe vode v sanitarnih prostorih, pri kuhanju, pranju in drugih gospodinjskih opravilih (19. točka 4. člena Uredbe o emisiji). Uredba o emisiji v tej točki obenem določa tudi nekatere druge primere, v katerih odpadna voda šteje za komunalno odpadno vodo.
2 Odlok/14, veljaven v času, ko je IRSOP odstopil zadevo Medobčinski upravi, je primerljive določbe vseboval v prvem odstavku 8. člena. Z Odlokom/16 je bil Odlok/14 razveljavljen (drugi odstavek 57. člena Odloka/16).
3 Ta obveznost je bila določena tudi v drugi alineji prvega odstavka 42. člena Odloka/14.