Uradni list

Številka 160
Uradni list RS, št. 160/2020 z dne 6. 11. 2020
Uradni list

Uradni list RS, št. 160/2020 z dne 6. 11. 2020

Kazalo

2836. Odlok o spremembah Odloka o načrtu za kakovost zraka na območju Mestne občine Murska Sobota, stran 6926.

  
Na podlagi prvega odstavka 24. člena Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 39/06 – uradno prečiščeno besedilo, 49/06 – ZMetD, 66/06 – odl. US, 33/07 – ZPNačrt, 57/08 – ZFO-1A, 70/08, 108/09, 108/09 – ZPNačrt-A, 48/12, 57/12, 92/13, 56/15, 102/15, 30/16, 61/17 – GZ, 21/18 – ZNOrg in 84/18 – ZIURKOE) in za izvrševanje prvega odstavka 15. člena Uredbe o kakovosti zunanjega zraka (Uradni list RS, št. 9/11, 8/15 in 66/18) Vlada Republike Slovenije izdaja
O D L O K 
o spremembah Odloka o načrtu za kakovost zraka na območju Mestne občine Murska Sobota 
1. člen 
V Odloku o načrtu za kakovost zraka na območju Mestne občine Murska Sobota (Uradni list RS, št. 49/17) se v 1. členu prva alineja spremeni tako, da se glasi:
»– območje izvajanja ukrepov, ki je z Odlokom o določitvi podobmočij zaradi upravljanja s kakovostjo zunanjega zraka (Uradni list RS, št. 67/18 in 2/20) opredeljeno kot podobmočje z oznako SIC_MS in je na podlagi Odredbe o razvrstitvi območij, aglomeracij in podobmočij glede na onesnaženost zunanjega zraka (Uradni list RS, št. 38/17 in 3/20) zaradi čezmerne onesnaženosti zunanjega zraka (v nadaljnjem besedilu: zrak) z delci PM10 uvrščeno v razred največje obremenjenosti,«.
2. člen 
V 4. členu se drugi in tretji odstavek spremenita tako, da se glasita:
»(2) Upravičenci do spodbud za zamenjavo kotlov na vse vrste goriv z novimi kotli na lesno biomaso in vgradnjo toplotnih črpalk za ogrevanje stavb iz predpisa, ki ureja spodbujanje učinkovite rabe energije in rabe obnovljivih virov energije, ter predpisa, ki ureja zagotavljanje prihrankov energije pri končnih odjemalcih, do teh spodbud niso upravičeni na območju, kjer je z občinskimi akti ali lokalnim energetskim konceptom kot prednostni način ogrevanja stavb določeno in izvedeno omrežje daljinskega ogrevanja, razen če ti kotli niso namenjeni za daljinsko ogrevanje. Če je kot prednostni način ogrevanja določena uporaba in izveden sistem distribucije zemeljskega plina, upravičenci do spodbud za zamenjavo kotlov na vse vrste goriv z novimi kotli na lesno biomaso niso upravičeni.
(3) Občina zaradi dodeljevanja subvencij zagotavlja Eko skladu in ministrstvu, pristojnemu za energijo, podatke o meji območja iz 2. člena tega odloka na parcelo natančno in podatke o mejah območij, kjer je kot prednostni način ogrevanja določeno in izvedeno omrežje daljinskega ogrevanja ali izveden sistem distribucije zemeljskega plina, prav tako na zemljiško parcelo natančno.«.
3. člen 
V 9. členu se črta besedilo »tri koledarska leta zapored«.
4. člen 
V prilogi 1 se 1., 2. in 3. točka spremenijo tako, da se glasijo:
»1. Opis območja čezmerne onesnaženosti 
Območje čezmerne onesnaženosti, ki obsega Mestno občino Murska Sobota, je opredeljeno kot podobmočje SIC_MS v območju SIC (celinsko območje). Na tem podobmočju so glede na Uredbo o kakovosti zunanjega zraka (Uradni list RS, št 9/11, 8/15 in 66/18) presežene mejne vrednosti za delce PM10, zato je območje uvrščeno v I. stopnjo onesnaženosti. Območje čezmerne onesnaženosti SIC_MS je v Prekmurju, ki je pretežno ravninska pokrajina. Na območju Mestne občine Murska Sobota, ki obsega 64 km2, živi približno 19.000 prebivalcev. Največje naselje je Murska Sobota. Območje je srednje prevetreno. Lokalne temperaturne inverzije, značilne za doline in kotline osrednje Slovenije, so redke. Razmere za razredčevanje izpustov so neugodne predvsem v okoliščinah, ko nad Panonsko nižino dlje časa vztraja anticiklon in nad celotno nižino nastane subsidenčna temperaturna inverzija. V takšnih okoliščinah so temperature pogosto zelo nizke, kar pomeni povečane izpuste delcev iz individualnih kurišč in zato visoke ravni delcev. Območje čezmerne onesnaženosti z vrisanima merilnima mestoma, kjer se spremlja onesnaženost zraka v okviru državne merilne mreže za spremljanje kakovosti zunanjega zraka, je prikazano na sliki 1. Na merilnem mestu Murska Sobota Rakičan se spremljajo ravni delcev PM10, NOx in O3. Od leta 2018 na merilnem mestu Murska Sobota Cankarjeva spremljamo delce PM10. Gauss-Kruegerjevi koordinati in tip merilnega mesta ter tip območja so podani v preglednici 1.
Preglednica 1: Gauss-Kruegerjevi koordinati in tip merilnih mest ter tip območja na podobmočju SIC_MS za merilno mesto v okviru državne merilne mreže za spremljanje kakovosti zunanjega zraka.
Merilno mesto
GKKy
GKKx
Tip merilnega mesta
Tip območja
MS Rakičan
591591
168196
ozadje
podeželsko
MS Cankarjeva
588979
168768
promet
mestno
Slika 1
Slika 1: Območje čezmerne onesnaženosti in lokaciji merilnih mest v okviru državne merilne mreže za spremljanje kakovosti zunanjega zraka
2. Raven onesnaženosti z delci PM10
Za delce PM10 so predpisane letne in dnevne mejne vrednosti. Letna mejna vrednost znaša 40 µg/m3, dnevna mejna vrednost pa 50 µg/m3 in je lahko presežena največ 35-krat v koledarskem letu. Rezultati meritev ravni onesnaženosti z delci PM10 v obdobju od leta 2002 do 2018 so prikazani na slikah 2 in 3. Na sliki 2 so prikazane povprečne letne ravni delcev, na sliki 3 pa število preseganj dnevne mejne vrednosti v posameznem koledarskem letu. Letna mejna vrednost na merilnem mestu Murska Sobota Rakičan je bila presežena le v letu 2003. Bolj problematična so preseganja dnevne mejne vrednosti, omejena na hladno polovico leta. Najbolj težavni meseci so januar in februar ter november in december. Na merilnem mestu Murska Sobota Rakičan je bilo dovoljeno število preseganj dnevne mejne vrednosti v obdobju od leta 2002 do 2018 preseženo skoraj vsako leto. Razlike med posameznimi leti so predvsem posledica meteoroloških razmer v hladni polovici leta. Višje ravni delcev in s tem tudi več preseganj so povezani z daljšimi obdobji stabilnega vremena. Od leta 2018 potekajo meritve delcev PM10 tudi na prometnem merilnem mestu v središču Murske Sobote ob Cankarjevi cesti. Ravni delcev PM10 so na tem merilnem mestu višje kot v Rakičanu.
Slika 2
Slika 2: Povprečne letne vrednosti PM10 na merilnih mestih v Mestni občini Murska Sobota
Slika 3
Slika 4
Slika 3: Število preseganj dnevne mejne vrednosti PM10 na merilnih mestih v Mestni občini Murska Sobota
3. Viri onesnaževanja 
Izpusti celotnega prahu iz industrijskih virov na območju Mestne občine Murska Sobota v letu 2017 so prikazani v preglednici 2, primerjava z letom 2011 pa v preglednici 3. Lokacije posameznih večjih industrijskih virov in obremenjenost državnih cest glede na PLDP (Povprečni letni dnevni promet) so prikazane na sliki 4.
Preglednica 2: Emisije celotnega prahu iz industrijskih virov na območju Mestne občine Murska Sobota v letu 2017 (vir: REMIS, Register nepremičnih virov onesnaževanja zraka v Sloveniji)
Vir
Emisije celotnega prahu (kg/leto)
TKO, D. O. O.
120
AP MS, d. d.
34
Panvita EKOTEH, d. o.o., Bioplinarna Jezera
31
Mlinopek, d. d., Murska Sobota
20
POMGRAD – TOVARNA ASFALTA POMURJE, d. o. o.
13
Skupaj
217
Preglednica 3: Emisije celotnega prahu iz industrijskih virov na območju Mestne občine Murska Sobota v letih 2011, 2014 in 2017
Leto
Emisije celotnega prahu (kg/leto)
2011
1.404
2014
2.520
2017
217
Slika 4: Lokacije posameznih virov emisij celotnega prahu v Mestni občini Murska Sobota
Na merilnem mestu Murska Sobota je bilo v letu 2009 izvedeno vzorčenje z namenom določitve virov prek receptorskega modeliranja. Najpomembnejši viri so bili povezani s prometom, izgorevanjem lesne biomase, resuspenzijo in sekundarnimi anorganskimi delci, ki nastajajo z oksidacijo in pretvorbo plinastih izpustov (predvsem SO2, NOx in NH3), ter imajo bolj regionalen značaj. Ker se je v zadnjem obdobju posebno na podeželju precej povečal delež gospodinjstev, ki se ogreva na lesno biomaso, rezultati porazdelitve po virih iz leta 2009 niso več reprezentativni. Poleg tega je merilno mesto Rakičan zunaj mestnega središča. V urbanem okolju Murske Sobote sta se v letu 2018 izvedla vzorčenje delcev ter njihova analiza na merilnem mestu MS Cankarjeva. Analiza virov s tega merilnega mesta še ni narejena.«.
V 4.1.3.2 točki se črta peti odstavek, ki se glasi:
»Ministrstvo, pristojno za okolje, bo v letu 2017 za vse izvajalce dimnikarskih storitev nabavilo merilnike vlažnosti drv.«.
V 4.1.3.4 točki se v drugem in tretjem odstavku črta besedilo »v enem letu od sprejetja tega odloka«.
V 4.1.3.6 točki se v prvem odstavku črta besedilo »v letih 2017 in 2018«.
4.1.4.4. točka se spremeni tako, da se glasi:
»4.1.4.4 Vzpostavi se organizirano energetsko upravljanje objektov v občinski lasti 
Občina je energetsko pregledala vse šole in vrtce, za večino javnih objektov so izdelane energetske izkaznice ali pa postopek še poteka. Občina bo najprej v objektih javnih zavodov, stavbi mestne uprave in TVD Partizan uvedla energetsko knjigovodstvo, prednostno načrtuje energetsko sanacijo za stavbo mestne uprave in TVD Partizan. Za tem bo energetsko sanirala tudi preostale javne objekte (šole in vrtce).
Nosilca ukrepa: občina, država«.
V 4.2.7 točki se v drugem odstavku besedilo »bo v letu 2017 sprejela« nadomesti z besedo »sprejme«.
4.2.9 točka se spremeni tako, da se glasi:
»4.2.9 Optimizacija zimskega posipanja in soljenja cest 
Zimsko vzdrževanje državnih cest, pločnikov ter kolesarskih stez se izvaja v skladu z Izvedbenim programom zimske službe, kjer so natančno opredeljene vse aktivnosti. Kadar je vozišče vlažno, se lahko preventivni posip izvaja s čisto soljo, posip suhega vozišča neposredno pred napovedanimi padavinami se izvaja praviloma z mešanico soli in tekočega MgCl2 (ali tekočega CaCl2). Uporaba drobljenca za preventivni posip na mestnih in preostalih nižinskih cestah je prepovedana zaradi prevelikega izmeta materiala, kar povzroča izpuste (emisije) v okolje. Nastavitve količine posipa na posipalcih morajo biti v skladu z navodili v programu zimske službe za posamezne vrste zimskih pojavov, kar preverja nadzorna služba.
V času sneženja izvajalci zimske službe izvajajo intenzivno pluženje ter posip s soljo, uporaba mešanice soli in drobljenca je dovoljena samo po predhodni analizi dežurnih v zimski službi na posameznih bazah, kadar je nevarnost nastanka snežne deske.
Nosilci ukrepa: občina, država, izvajalci zimske službe«.
V 4.2.11 točki se v drugem odstavku v tretji alineji črta besedilo »od leta 2018 naprej«.
V 4.2.13 točki se črta besedilo »vsaj do konca leta 2020«.
V 4.2.21 točki se črta besedilo »leta 2017«.
V 4.2.29 točki se prvi odstavek spremeni tako, da se glasi:
»Občina bo izboljšala sistem izposoje koles in v ta namen nabavila dodatna kolesa. Za izposojo koles bo na območju občine zagotovila dodatne kraje izposoje. Sistem izposoje koles se bo posodabljal skladno s celostno prometno strategijo.«.
V 4.3.1.11 točki se črta besedilo »v enem mesecu po sprejetju odloka«.
5. člen 
Priloga 2 se nadomesti z novo prilogo 2, ki je kot priloga sestavni del tega odloka.
6. člen 
Ta odlok začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 00719-38/2020
Ljubljana, dne 5. novembra 2020
EVA 2020-2550-0018
Vlada Republike Slovenije 
Janez Janša 
predsednik 
 
Mestni svet Mestne občine Murska Sobota je podal soglasje k nalogam občine, kot izhajajo iz predloga Odloka o spremembah Odloka o načrtu za kakovost zraka na območju mestne občine Murska Sobota, s sklepom številka 007-0008/2019-9 (700) z 12. seje mestnega sveta z dne 18. 6. 2020.

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti