Na podlagi petega odstavka 179.i člena Zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – uradno prečiščeno besedilo, 46/16 in 47/19), 25. člena Sklepa o ustanovitvi Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 81/10) izdaja direktor agencije naslednjo
O P E R A T I V N O - T E H N I Č N O Z A H T E V O
o določitvi dodatnih pravil letenja in operativnih določb ter postopkov v zvezi z navigacijskimi službami zračnega prometa
(1) Ta operativno-tehnična zahteva v skladu z Izvedbeno uredbo Komisije (EU) št. 923/2012 z dne 26. septembra 2012 o določitvi skupnih pravil zračnega prometa in operativnih določb v zvezi z navigacijskimi službami in postopki zračnega prometa ter spremembi Izvedbene uredbe (EU) št. 1035/2011 in uredb (ES) št. 1265/2007, (ES) št. 1794/2006, (ES) št. 730/2006, (ES) št. 1033/2006 in (EU) št. 255/2010, zadnjič spremenjeno z Izvedbeno uredbo Komisije (EU) 2020/886 z dne 26. junija 2020 (v nadaljnjem besedilu: Izvedbena uredba 2012/923/EU), določa dodatne zahteve in pogoje glede pravil letenja in operativnih določb ter postopkov v zvezi z navigacijskimi službami zračnega prometa.
(2) Ta operativno-tehnična zahteva velja za uporabnike zračnega prostora iz 2. točke prvega člena in izvajalce navigacijskih služb zračnega prometa iz 3. točke prvega člena Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
Izrazi, uporabljeni v tej operativno-tehnični zahtevi, imajo enak pomen kakor izrazi, uporabljeni v Izvedbeni uredbi 2012/923/EU.
(minimalne relativne višine za lete VFR)
V skladu z določbo SERA.3105 prvega poglavja Oddelka 3 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU lahko nižje od minimalnih višin, določenih v odstavku (f) SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU, če pri tem ne ogrožajo ljudi in lastnine na tleh, letijo:
– prostoleteči baloni, če vremenske razmere ne omogočajo varne izvedbe ali nadaljevanja leta v skladu s SERA.3105 in SERA.5005(f),
– prostoleteči baloni, ki so udeleženi na javnih prireditvah, tekmovanjih ali posebnih dogodkih, s predhodnim dovoljenjem agencije,
– jadralna letala, ki jadrajo na pobočju in
– zrakoplovi v primeru odmetavanja vlečne vrvi zrakoplova pri vleki jadralnih letal na letališču ali vzletišču.
Formacijski leti se v kontroliranem in nekontroliranem zračnem prostoru izvajajo pod pogoji, določenimi v odstavkih (a) do (d) SERA.3135 prvega poglavja Oddelka 3 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
Poleg določbe SERA.3230 Poglavja 2 Oddelka 3 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU se za zrakoplove na vodi upoštevajo tudi določbe 22. člena Pravilnika o izogibanju trčenju na morju (Uradni list RS, št. 84/05) v zvezi z lučmi.
(oddaja načrta leta za domači let VFR)
V skladu z določbo SERA.4001(d) Izvedbene uredbe 2012/923/EU se načrt leta za domači let VFR, za katerega je treba zagotoviti službo kontrole zračnega prometa ali svetovalno službo zračnega prometa, predloži vsaj trideset minut pred odhodom ali, če je načrt predložen med letom, v času, ki zagotavlja, da bo ustrezna enota ATS prejela načrt leta vsaj deset minut, preden naj bi jo zrakoplov predvidoma dosegel.
Načrt leta mora vsebovati vse informacije, ki so navedene v (a) odstavku SERA.4005 Oddelka 4 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(vsebina skrajšanega načrta leta)
(1) Obvezne vsebine skrajšanega načrta leta, ki se uporablja pri oddaji preko radiotelefonije, so naslednje informacije:
1. identifikacija zrakoplova;
2. tip-i zrakoplova;
3. nivo potovalnega leta;
4. vstopna točka;
5. izstopna točka;
6. opremljenost z radijsko napravo, ki omogoča uporabo razmika med kanali 8,33 kHz.
(2) Vsebina skrajšanega načrta leta so lahko tudi druge informacije, ki so navedene v (a) odstavku SERA.4005 Oddelka 4 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(izpolnjevanje načrta leta)
Pri izpolnjevanju načrta leta in skrajšanega načrta leta se uporabljajo oznake, kot so določene v dokumentu Mednarodne organizacije civilnega letalstva (ICAO) št. 4444 – Postopki za navigacijske službe zračnega pometa – Upravljanje zračnega prometa – PANS-ATM.
Za obveščanje o zaključku načrta leta se lahko poleg načinov obveščanja iz odstavka (a) SERA.4020 Oddelka 4 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU uporabi tudi telefon.
(vidljivost v vizualnih meteoroloških razmerah in najmanjša oddaljenost od oblakov)
Let zrakoplova se dovoli v vidljivosti, ko so vrednosti manjše od določenih v tabeli S5-1, SERA.5001 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU, ob upoštevanju omejitev v opombi (***) tabele S5-1, SERA.5001 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(1) Nočni leti VFR se dovolijo v skladu s pogoji iz odstavka (c) SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU.
(2) V skladu z (v) alinejo 3. točke odstavka (c) SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU se za letenje zrakoplovov, razen helikopterjev, v goratih območjih določi minimalna vidljivost 8 km.
(VFR let nad nivojem letenja (FL) 195)
(1) V skladu z (ii) alinejo 2. točke odstavka (d) SERA.5005 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU se let VFR v zračnem prostoru nad nivojem letenja (FL) 195 do nivoja letenja (FL) 285 in vključno z njim izvaja, kadar je bil promet VFR v navedenem zračnem prostoru odobren s strani pristojne enote ATS in so izpolnjene naslednje zahteve:
– zrakoplov in posadka izpolnjujeta zahteve za letenje na zahtevani višini,
– predloži se načrt leta,
– zahteva se neprekinjena glasovna komunikacija zrak–zemlja in
– obvezno je imeti in uporabljati radarski odzivnik za sporočanje tlačne višine.
(2) ATS služba izvedbo VFR leta v zračnem prostoru nad nivojem letenja (FL) 195 do nivoja letenja (FL) 285 dovoli v kolikor situacija v vplivnem delu zračnega prometa omogoča varno izvedbo zadevnega leta.
(najnižji nivoji IFR leta)
V skladu z (b) odstavkom SERA.5015 Oddelka 5 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU let IFR poteka na nivoju letenja, ki ni nižji od najmanjše absolutne višine letenja, ki je v FIR Ljubljana določena z minimalnimi višinami območij (Area Minimum Altitude), objavljenimi na letalskih kartah v Zborniku letalskih informacij (AIP).
(sprememba v časovni napovedi)
V skladu s 3. točko odstavka (b) SERA.8020 Oddelka 8 Priloge Izvedbene uredbe 2012/923/EU, če se ugotovi, da predvideni čas za naslednjo veljavno točko javljanja, mejo območja z informacijami za letenje ali namembni aerodrom, odvisno od tega, kateri od teh krajev je najbližji, odstopa za več kot 30 minut od napovedi, ki je bila sporočena ATS, je treba ustrezni enoti ATS čim prej sporočiti spremenjeni predvideni čas.
Z dnem uveljavitve te operativno-tehnične zahteve preneha veljati Operativno-tehnična zahteva o določitvi dodatnih skupnih pravil letenja in operativnih določb ter postopkov v zvezi z navigacijskimi službami zračnega prometa (Uradni list RS, št. 14/20).
Ta operativno-tehnična zahteva začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
14. člen se uporablja od 9. septembra 2021.
Ljubljana, dne 2. februarja 2021
Javne agencije za civilno letalstvo