Na podlagi druge alinee prvega odstavka 107. člena in prvega odstavka 91. člena Ustave Republike Slovenije izdajam
o razglasitvi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o varnosti v železniškem prometu (ZVZelP-1A)
Razglašam Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varnosti v železniškem prometu (ZVZelP-1A), ki ga je sprejel Državni zbor Republike Slovenije na seji dne 30. marca 2021.
Št. 003-02-3/2021-37
Ljubljana, dne 7. aprila 2021
O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O VARNOSTI V ŽELEZNIŠKEM PROMETU (ZVZelP-1A)
1. člen
V Zakonu o varnosti v železniškem prometu (Uradni list RS, št. 30/18) se v 1. členu v prvem odstavku v drugem stavku za besedilom »podaljševanje,« doda besedilo »posodobitev,«.
V 2. členu se v prvem odstavku za 1. točko doda nova 2. točka, ki se glasi:
»2. »delodajalec« je upravljavec ali prevoznik, ki na podlagi pogodbe zaposli ali najame delavca za delo strojevodje ali drugo OVKN;«.
Dosedanje 2. do 59. točka postanejo 3. do 60. točka.
V 11. členu se v petnajstem odstavku v drugem stavku beseda »spremembo« nadomesti z besedo »posodobitev«.
V šestnajstem odstavku se v drugem stavku beseda »spremenjeno« nadomesti z besedo »posodobljeno«.
V sedemnajstem odstavku se besedilo »spremenjeno oziroma« črta.
V devetnajstem odstavku se v prvem stavku beseda »spremenjenih« nadomesti z besedo »posodobljenih«.
Za devetnajstim odstavkom se doda nov dvajseti odstavek, ki se glasi:
»(20) Predvideno spremembo SVU, ki se ne nanaša na primere iz petnajstega in šestnajstega odstavka tega člena, mora prevoznik pred uveljavitvijo poslati varnostnemu organu v pregled in potrditev. Varnostni organ mora o potrditvi spremembe SVU odločiti najpozneje v 60 dneh in o tem obvestiti prevoznika.«.
V 13. členu se za devetim odstavkom doda nov deseti odstavek, ki se glasi:
»(10) Predvideno spremembo SVU, ki je bil v postopku pridobitve ali podaljšanja varnostnega pooblastila potrjen s strani varnostnega organa, mora upravljavec oziroma subjekt, ki izvaja naloge upravljavca, pred uveljavitvijo poslati varnostnemu organu v pregled in potrditev. Varnostni organ mora o potrditvi spremembe SVU odločiti najpozneje v 60 dneh in o tem obvestiti upravljavca oziroma subjekt, ki izvaja naloge upravljavca.«.
V 15. členu se drugi odstavek spremeni tako, da se glasi:
»(2) Vsakemu tirnemu vozilu se pred uporabo v omrežju določi subjekt, ki je zadolžen za njegovo vzdrževanje, in subjekt se vpiše v register tirnih vozil iz 68. člena tega zakona (v nadaljnjem besedilu: register tirnih vozil).«.
Šesti, sedmi in osmi odstavek se spremenijo tako, da se glasijo:
»(6) Subjekt, zadolžen za vzdrževanje oziroma nosilec posamezne funkcije sistema vzdrževanja, mora izpolnjevati pogoje iz predpisa, ki ureja vzdrževanje tirnih vozil, in predpisa, ki ureja sistem izdajanja spričeval subjektom, zadolženim za vzdrževanje vozil. Ob izpolnitvi vseh predpisanih pogojev certifikacijski organ subjektu, zadolženemu za vzdrževanje, izda spričevalo subjekta, zadolženega za vzdrževanje, nosilcu posamezne funkcije sistema vzdrževanja pa spričevalo o funkciji sistema vzdrževanja. Varnostni organ lahko preveri izpolnjevanje pogojev subjekta, zadolženega za vzdrževanje, v okviru postopka pridobitve enotnega varnostnega spričevala oziroma varnostnega pooblastila.
(7) Spričevala subjektov, zadolženih za vzdrževanje, ki so bila izdana v drugi državi članici Evropske unije, veljajo tudi v Republiki Sloveniji.
(8) Certifikacijski organ najmanj enkrat letno opravi nadzor nad izpolnjevanjem pogojev subjektov, zadolženih za vzdrževanje, oziroma nosilcev posameznih funkcij sistema vzdrževanja, določenih v skladu s predpisi, ki urejajo vzdrževanje tirnih vozil in sistem izdajanja spričeval subjektom, zadolženim za vzdrževanje tirnih vozil, ki jim je izdal spričevalo oziroma jih je preveril v okviru izdaje varnostnega spričevala ali varnostnega pooblastila.«.
V desetem odstavku se črta besedilo »točke a)«.
V 17. členu se v peti alineji beseda »pristojnim« nadomesti z besedo »zadolženim«.
V 21. členu se deseti odstavek spremeni tako, da se glasi:
»(10) Upravljavec in prevozniki morajo o nesrečah, resnih nesrečah in incidentih nemudoma obvestiti inšpektorat, pristojen za železniški promet, in varnostni organ.«.
Enajsti odstavek se črta.
Dosedanji dvanajsti odstavek postane enajsti odstavek.
V 25. členu se tretji odstavek spremeni tako, da se glasi:
»(3) Ne glede na prejšnji odstavek se smejo ob predhodni pridobitvi projektnih pogojev in s soglasjem upravljavca v progovnem pasu izjemoma graditi tudi drugi objekti in naprave, povezani s prevozom potnikov, nakladanjem ali razkladanjem blaga, v skladu s tem zakonom napeljevati cevovodi, energetski in komunikacijski vodi, graditi javne ali nekategorizirane ceste, kolesarske poti, servisne prometne površine ter dostopne servisne poti oziroma ceste do železniške proge oziroma do elementov zaradi vzdrževanja proge (v nadaljnjem besedilu: cesta), pod pogojem, da se prosti profil ceste in svetli profil proge ne dotikata ter je med njima mogoče postaviti naprave, ki so nujne za varen železniški in cestni promet. Pred pridobitvijo projektnih pogojev in soglasja upravljavca morata investitor in upravljavec ceste pridobiti poročilo o preveritvi varnosti prometa. Poročilo pripravi presojevalec varnosti cest v skladu s predpisom, ki ureja preverjanje varnosti cestne infrastrukture in usposabljanje presojevalcev varnosti cest. Poročilo investitor z vlogo za pridobitev projektnih pogojev in soglasja pošlje upravljavcu. Če presojevalec predpiše potrebne varnostne ukrepe, jih morata upravljavec in investitor vključiti v svoje projektne pogoje.«.
28. člen se spremeni tako, da se glasi:
(medsebojna oddaljenost proge in ceste)
(1) Razdalja med progo in javno ali nekategorizirano cesto mora biti tolikšna, da je med njima mogoče postaviti vse naprave, potrebne za opravljanje železniškega in cestnega prometa, ter mora znašati najmanj 6 m v naselju oziroma 8 m zunaj naselja, merjeno od osi skrajnega tira do najbližje točke cestišča ceste, vključno z napravami in objekti iz tretjega odstavka 25. člena tega zakona.
(2) Ob soglasju upravljavca in izpolnitvi z njegove strani predpisanih projektnih pogojev sme biti razdalja med osjo skrajnega tira in najbližjo točko ceste, ki ni avtocesta ali hitra cesta, tudi manjša od 6 m v naselju oziroma 8 m zunaj naselja, pod pogojem, da se prosti profil ceste in svetli profil proge ne dotikata ter je med njima mogoče postaviti naprave, ki so nujne za varen železniški in cestni promet, pri čemer mora biti kota zgornjega roba tirnic najmanj 1 m nad cestiščem ceste. Če ni izpolnjen pogoj višinske razlike med cestiščem ceste in progo, mora investitor oziroma upravljavec ceste med progo in cestiščem ceste zagotoviti v projektnih pogojih upravljavca predpisane varnostne ukrepe.«.
V 52. členu se tretji odstavek spremeni tako, da se glasi:
»(3) Za primere obnove ali nadgradnje stabilnih naprav, ki se izvajajo po postopku vzdrževalnih del v javno korist, mora prosilec pri varnostnem organu pred povabilom k oddaji ponudb za izvedbo predvidenih del vložiti vlogo za odločitev o potrebnosti izdaje novega dovoljenja za začetek obratovanja stabilnih naprav ali njihovih delov. Vlogi mora priložiti opis projekta z izvedbenim načrtom, dokazilo o uspešno opravljeni reviziji izvedbenega načrta ali vmesno izjavo o verifikaciji (VIV) za fazo projektiranja, pozitivno odločitev ERA, če gre za projekte ERTMS ob progi, oceno tveganja in dokazila o pravici gradnje. Predvidena dela se lahko začnejo izvajati na podlagi pravnomočne odločbe varnostnega organa glede dovoljenja za začetek obratovanja stabilnih naprav. Varnostni organ prosilca najpozneje v enem mesecu od prejema vloge obvesti, da je vloga popolna, oziroma zahteva dopolnitev vloge. Varnostni organ mora o vlogi odločiti najpozneje v štirih mesecih od prejema popolne vloge. Varnostni organ odloči, ali je potrebno novo dovoljenje za začetek obratovanja, pri čemer upošteva naslednja merila:
– ali predvidena dela lahko škodljivo vplivajo na splošno varnost podsistema;
– ali to zahtevajo ustrezne TSI;
– ali je to določeno v nacionalnem izvedbenem načrtu;
– ali se spremeni vrednost parametrov, na podlagi katerih je bilo dovoljenje že odobreno.«.
Šesti odstavek se črta.
Dosedanji sedmi odstavek, ki postane šesti odstavek, se spremeni tako, da se glasi:
»(6) Če novo dovoljenje za začetek obratovanja v postopku vzdrževalnih del v javno korist ni potrebno, morata upravljavec in organ za vodenje investicij poskrbeti za varno vključitev podsistema ali dela podsistema po končanih delih po postopkih, predpisanih v SVU, in o vključitvi obvestiti varnostni organ.«.
Dosedanji osmi, deveti, deseti, enajsti in dvanajsti odstavek postanejo sedmi, osmi, deveti, deseti in enajsti odstavek.
53. člen se črta.
V 57. členu se v drugem odstavku v drugem stavku črta besedilo »dokazilo, da je bila preverjena tehnična združljivost tirnega vozila in omrežja na zadevnem področju uporabe in«.
Četrti odstavek se spremeni tako, da se glasi:
»(4) Kadar se pred ali med postopkom za izdajo dovoljenja za dajanje tirnega vozila na trg za pridobitev dokazil o tehnični združljivosti tirnega vozila z omrežjem v Republiki Sloveniji iz druge in četrte alineje drugega odstavka tega člena izkaže, da je treba izvesti poskusna obratovanja, izda varnostni organ začasno dovoljenje za uporabo tirnega vozila na omrežju Republike Slovenije za izvedbo poskusnih obratovanj za ugotavljanje združljivosti.«.
V 72. členu se za trinajstim odstavkom doda nov štirinajsti odstavek, ki se glasi:
»(14) Strojevodja mora imeti pri sebi dovoljenje za strojevodjo ves čas opravljanja dela.«.
Dosedanji štirinajsti odstavek postane petnajsti odstavek.
V 73. členu se za devetim odstavkom doda nov deseti odstavek, ki se glasi:
»(10) Strojevodja mora imeti pri sebi spričevalo oziroma overjeno kopijo spričevala za strojevodjo ves čas opravljanja dela.«.
Dosedanji deseti odstavek postane enajsti odstavek.
Za 74. členom se doda nov 74.a člen, ki se glasi:
(register centrov usposabljanja, centrov preverjanja in ocenjevalcev)
(1) Varnostni organ vodi in posodablja register centrov usposabljanja, centrov preverjanja in ocenjevalcev za namene zagotavljanja podatkov za usposabljanje strojevodij.
(2) Register centrov usposabljanja in centrov preverjanja zajema naslednje podatke:
– ime in naslov centra usposabljanja in centra preverjanja;
– program usposabljanja oziroma preverjanja, za katero je center usposabljanja in center preverjanja pridobil pooblastilo;
– številko in čas veljavnosti pooblastila.
(3) Register ocenjevalcev zajema naslednje podatke:
– osebno ime, EMŠO in elektronski naslov ocenjevalca;
– obseg pridobljenega pooblastila;
– številko in čas veljavnosti pooblastila.
(4) Register centrov usposabljanja in centrov preverjanja iz drugega odstavka tega člena je javen za namene zagotavljanja podatkov za usposabljanje strojevodij in se objavi na spletni strani varnostnega organa.
(5) Register ocenjevalcev iz tretjega odstavka tega člena je javen za namene zagotavljanja podatkov za usposabljanje strojevodij v delu, ki se nanaša na osebno ime ocenjevalca, njegov elektronski naslov, obseg pridobljenega pooblastila in številko ter čas veljavnosti pooblastila ocenjevalca. Register ocenjevalcev se v delu, ki je javen, objavi na spletni strani varnostnega organa. Po poteku veljavnosti pooblastila ocenjevalca se njegovi osebni podatki iz registra izbrišejo.«.
V 93. členu se drugi in tretji odstavek spremenita tako, da se glasita:
»(2) Nadzor po tem zakonu opravljajo inšpektorji za železniški promet (v nadaljnjem besedilu: inšpektorji) in pooblaščene osebe, ki so zaposlene v varnostnem organu ter imajo za to pooblastilo zakonitega zastopnika (v nadaljnjem besedilu: pooblaščene osebe).
(3) V postopku nadzora po tem zakonu se uporabljajo določbe zakona, ki ureja inšpekcijski nadzor, če s tem zakonom ni določeno drugače.«.
Peti odstavek se črta.
V 94. členu se naslov člena spremeni tako, da se glasi: »(inšpekcijski nadzor)«.
V prvem odstavku se besedilo »inšpekcijsko nadzorstvo« nadomesti z besedilom »inšpekcijski nadzor«.
V drugem odstavku se v trinajsti alineji besedilo »prvi odstavek« nadomesti z besedilom »prvega in tretjega odstavka«.
V naslovu 96. člena se beseda »nadzorstvo« nadomesti z besedo »nadzor«.
V drugem odstavku se za osmo alinejo doda nova deveta alineja, ki se glasi:
»– prvega odstavka 41. člena (odstopanje od uporabe TSI);«.
Dosedanje deveta do enajsta alineja postanejo deseta do dvanajsta alineja.
Dosedanja dvanajsta alineja, ki postane trinajsta alineja, se spremeni tako, da se glasi:
»– prvega, drugega, tretjega in sedmega odstavka 52. člena tega zakona (pridobitev dovoljenja za začetek obratovanja stabilnih naprav);«.
Dosedanje trinajsta do enaintrideseta alineja postanejo štirinajsta do dvaintrideseta alineja.
V 97. členu se v 15. točki pika nadomesti s podpičjem ter dodata novi 16. in 17. točka, ki se glasita:
»16. zahtevati sprejetje ali spremembo SVU, če ugotovi, da veljavni SVU ni v skladu z 10. členom tega zakona, ali če ne izpolnjuje pogojev iz predpisov, ki urejajo vsebino sistemov varnega upravljanja prevoznika, upravljavca oziroma subjekta, ki izvaja naloge upravljavca;
17. odrediti odpravo kršitev tega zakona in drugih predpisov, ki urejajo področje prevozov v železniškem prometu.«.
V 99. členu se prvi odstavek spremeni tako, da se glasi:
»(1) Z globo od 4.000 do 30.000 eurov se kaznuje za prekršek pravna oseba, samostojni podjetnik posameznik in posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost, če:
1. SVU ni v skladu z 10. členom tega zakona;
2. ne izvaja svojega SVU, sprejetega na podlagi 10. člena tega zakona;
3. v nasprotju s SVU upravljavec ali prevoznik ne razišče vzrokov ali ne vodi evidence o nesrečah, resnih nesrečah in incidentih v železniškem prometu v skladu z 10. členom tega zakona;
4. v nasprotju s SVU upravljavec prometnih mest ne opremi z opremo in signali v skladu z 10. členom tega zakona;
5. v nasprotju s SVU s signali ne označi začasne nevarnosti ali če teh signalov ne odstrani takoj, ko ni več razlogov, zaradi katerih so bili postavljeni v skladu z 10. členom tega zakona;
6. v nasprotju s SVU sestavi vlak in razporedi železniška vozila v vlaku tako, da nista zagotovljena učinkovito zaviranje in varna vožnja na določeni vlakovni poti ali če v vlak uvrsti vozilo, ki ne ustreza določbam zakona in na njegovi podlagi izdanih predpisov v skladu z 10. členom tega zakona;
7. v nasprotju s SVU vlaka med vožnjo po progi ne zasede s predpisanim številom OVKN, ki imajo ustrezno strokovno izobrazbo in so strokovno usposobljeni, odvisno od vrste, dolžine vlaka, vrste vlečnega vozila ter opremljenosti proge in železniških vozil s signalnovarnostnimi in telekomunikacijski napravami v skladu z 10. členom tega zakona;
8. ne pošlje SVU varnostnemu organu v skladu z dvajsetim odstavkom 11. člena ali desetim odstavkom 13. člena tega zakona;
9. gradi, obnavlja, nadgrajuje oziroma vzdržuje železniške podsisteme v nasprotju s TSI oziroma drugimi predpisi, ki se uporabljajo za gradnjo ali vzdrževanje železniških podsistemov (prvi odstavek 41. člena, prvi odstavek 47. člena, 49. in 50. člen tega zakona);
10. vključi v obratovanje železniški podsistem, ki nima izdanega dovoljenja za začetek obratovanja (prvi odstavek 52. člena tega zakona);
11. ne pošlje opisa projekta varnostnemu organu (tretji odstavek 52. člena tega zakona);
12. podsistem ali del podsistema vključi v obratovanje brez izjave o verifikaciji po nacionalnih predpisih (52. člen tega zakona);
13. postavlja spremenljivo prometnoinformativno signalizacijo oziroma drugo signalizacijo, ki ni v skladu s pravilnikom iz 54. člena tega zakona, ki ureja prometno signalizacijo in prometno opremo na cestah pred nivojskimi prehodi;
14. vključi v obratovanje tirno vozilo brez dovoljenja za dajanje na trg (prvi odstavek 57. člena tega zakona);
15. tirno vozilo nima dodatnega obratovalnega dovoljenja ali prvega obratovalnega dovoljenja za tirna vozila, ki niso skladna s TSI (dvanajsti odstavek 57. člena tega zakona);
16. uporabi tirno vozilo, ki ima dovoljenje za dajanje na trg, pred registracijo v registru tirnih vozil v skladu z 58. členom tega zakona;
17. pred uporabo tirnega vozila, ki ima dovoljenje za dajanje na trg, ne preveri, ali ima tirno vozilo dovoljenje za dajanje na trg in je registrirano v skladu s tem zakonom, ali je tirno vozilo v skladu s progo in ali se tirno vozilo ustrezno uvrsti v vlak, v katerem naj bi obratovalo, v skladu z 59. členom tega zakona.«.
V 100. členu se v prvem odstavku v 1. do 5. točki pred besedo »SVU« beseda »z« nadomesti z besedo »s«.
7. in 8. točka se spremenita tako, da se glasita:
»7. kot upravljavec ali prevoznik ne obvesti preiskovalnega organa o vseh nesrečah in incidentih, v skladu z devetim odstavkom 21. člena tega zakona;
8. kot upravljavec ali prevoznik ne obvesti inšpektorata, pristojnega za železniški promet in varnostnega organa o nesrečah, resnih nesrečah in incidentih, v skladu z desetim odstavkom 21. člena tega zakona;«.
17. in 18. točka se spremenita tako, da se glasita:
»17. se obnove ali nadgradnje, ki se izvajajo po postopku vzdrževalnih del v javno korist, ne izvajajo v skladu s tretjim odstavkom 52. člena tega zakona;
18. kot upravljavec ne poskrbi za varno vključitev podsistema ali dela podsistema po končanih delih po postopkih, predpisanih v SVU, in o vključitvi ne obvesti varnostni organ, v skladu s šestim odstavkom 52. člena tega zakona;«.
V 101. členu se v prvem odstavku v 2., 3. in 5. do 13. točki pred besedo SVU beseda »z« nadomesti z besedo »s«.
V 102. členu se v 2. točki besedilo »pristojni inšpektor« nadomesti z besedilom »pooblaščena oseba«.
6. točka se spremeni tako, da se glasi:
»6. opravlja delo strojevodje brez dovoljenja ali spričevala, ki se zahteva za to delovno mesto, ali če tega nima pri sebi ves čas opravljanja dela v skladu s štirinajstim odstavkom 72. člena in desetim odstavkom 73. člena tega zakona;«.
Doda se nova 7. točka, ki se glasi:
»7. ne gre na zdravstveni pregled, na katerega ga je poslal pooblaščeni delavec v skladu z 78. členom tega zakona.«.
V 103. členu se v 9. točki število »86« nadomesti s številom »85«.
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 326-03/21-1/12
Ljubljana, dne 30. marca 2021
EPA 1639-VIII