Uradni list

Številka 46
Uradni list RS, št. 46/2023 z dne 21. 4. 2023
Uradni list

Uradni list RS, št. 46/2023 z dne 21. 4. 2023

Kazalo

1363. Splošni akt o spremljanju in nadzoru porabe storitev, stran 3951.

  
Na podlagi tretjega odstavka 198. člena Zakona o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS, št. 130/22 in 18/23 – ZDU-1O) izdaja Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije
S P L O Š N I   A K T 
o spremljanju in nadzoru porabe storitev 
1. člen 
(vsebina splošnega akta) 
Ta splošni akt podrobneje ureja način izvajanja 198. člena Zakona o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS, št. 130/22 in 18/23 – ZDU-1O; v nadaljnjem besedilu: zakon), ki ureja spremljanje in nadzor porabe storitev.
2. člen 
(namen in uporaba splošnega akta) 
(1) Ta splošni akt določa mehanizme, ki jih morajo izvajalci storitev dostopa do interneta in javno dostopnih medosebnih komunikacijskih storitev brezplačno zagotoviti naročnikom storitev oziroma uporabnikom storitev z namenom spremljanja in nadzora porabe storitev, če naročniki storitev za te storitve plačujejo na podlagi dejanske časovne ali količinske porabe.
(2) Izvajalci storitev dostopa do interneta in javno dostopnih medosebnih komunikacijskih storitev lahko dodatno nudijo tudi druge mehanizme za nadzor porabe storitev, ki v tem splošnem aktu niso zajeti, pri čemer so lahko ti mehanizmi tudi odplačni.
(3) Določbe tega splošnega akta se uporabljajo pri uporabi storitev dostopa do interneta in javno dostopnih medosebnih komunikacijskih storitev v omrežjih na območju Republike Slovenije, in sicer ne glede na to, v katerem omrežju uporabnik uporablja storitve (tj. v domačem omrežju oziroma v omrežju ponudnika nacionalnega gostovanja). Ta splošni akt v ničemer ne posega v pravice končnih uporabnikov, ki jih imajo na podlagi Uredbe (EU) 2022/612 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 6. aprila 2022 o gostovanju v javnih mobilnih komunikacijskih omrežjih v Uniji in drugih veljavnih predpisov. Določbe tega splošnega akta veljajo tudi za klice v tujino in klice na premijske številke.
(4) Obveznosti po tem splošnem aktu ne posegajo v morebitne obveznosti obveščanja po drugih predpisih.
3. člen 
(pomen izrazov) 
(1) Izrazi, uporabljeni v tem splošnem aktu, pomenijo:
1. Finančna meja je stroškovno določena meja, pred in ob dosegu katere mora izvajalec storitev naročnika storitev obvestiti oziroma mu v primeru storitev dostopa do interneta tudi onemogočiti nadaljnjo uporabo storitev.
2. Količinska meja je meja, izražena v količini uporabljenih enot, s katerimi se meri uporaba storitev, ki ustreza finančnemu znesku, določenemu za finančno mejo, pred in ob dosegu katere mora izvajalec storitev naročnika storitev obvestiti oziroma mu v primeru storitev dostopa do interneta tudi onemogočiti nadaljnjo uporabo storitev.
3. Naročnik storitev oziroma naročnica storitev (v nadaljnjem besedilu: naročnik storitev) v smislu tega splošnega akta je potrošnik, ki je z izvajalcem storitev sklenil naročniško pogodbo o zagotavljanju javnih komunikacijskih storitev. Za naročnika storitev po tem splošnem aktu štejejo tudi mikro družbe ali majhne družbe, kot so opredeljene v zakonu, ki ureja gospodarske družbe, in neprofitne organizacije, razen če so se uporabi določb 198. člena zakona izrecno odpovedali.
4. Uporabnik storitev oziroma uporabnica storitev (v nadaljnjem besedilu: uporabnik storitev) v smislu tega splošnega akta je vsaka fizična oseba, ki neposredno uporablja storitve dostopa do interneta in javno dostopne medosebne komunikacijske storitve.
5. Premijske številke so negeografske številke, ki so kot številke premijskih storitev določene v načrtu oštevilčenja, to so zlasti številke s klicno predpono 090 in 089.
6. Klic v tujino je klic, ki se vzpostavi iz mobilnega ali fiksnega omrežja na območju Republike Slovenije v omrežje katerekoli druge države.
(2) Ostali izrazi, uporabljeni v tem splošnem aktu, imajo enak pomen, kot je določen v zakonu.
4. člen 
(vzpostavitev mehanizmov za spremljanje in nadzor porabe storitev) 
(1) Izvajalci storitev morajo vzpostaviti mehanizme za spremljanje in nadzor porabe, če naročnik storitev zanje plačuje na podlagi dejanske časovne in količinske porabe.
(2) Če gre za storitev dostopa do interneta, mora mehanizem iz prvega odstavka tega člena ob doseženi meji porabe onemogočiti nadaljnjo porabo, dokler naročnik storitev ali uporabnik storitev ne dovoli nadaljevanja porabe storitve dostopa do interneta.
(3) Mehanizme iz tega člena izvajalec storitve zagotovi brezplačno.
(4) Mehanizmi iz tega člena morajo biti vzpostavljeni ločeno za storitev dostopa do interneta in ločeno za medosebne komunikacijske storitve.
5. člen 
(spremljanje porabe storitev) 
(1) Za potrebe izvajanja tega splošnega akta morajo izvajalci storitve dostopa do interneta porabo le-te spremljati in obračunavati v realnem času.
(2) Izvajalci medosebnih komunikacijskih storitev morajo o ravni porabe medosebnih komunikacijskih storitev zagotavljati pravočasne informacije.
6. člen 
(obveščanje o porabi storitev na zahtevo) 
Izvajalec storitve mora zagotoviti, da lahko uporabnik storitev oziroma naročnik storitev kadarkoli brezplačno in na enostavno dostopen način pridobi pravočasne informacije o stanju svoje porabe (npr. s klicem v klicni center, prek spletne aplikacije ali aplikacije na mobilnem telefonu, s pošiljanjem ukaznih nizov oziroma SMS sporočil ipd.).
7. člen 
(meja porabe storitev) 
(1) Meja porabe se določi količinsko (količinska meja) ali finančno (finančna meja) in velja za porabo v obračunskem obdobju ali v koledarskem mesecu.
(2) Izvajalec storitve mora naročniku storitev omogočiti, da si količinsko ali finančno mejo porabe določi sam.
(3) Če naročnik storitev meje porabe ne določi sam, znaša meja porabe za storitve dostopa do interneta največ 20,00 EUR z DDV oziroma za medosebne komunikacijske storitve največ 20,00 EUR z DDV.
(4) Za naročnike storitev, ki niso potrošniki in se zanje uporabljajo določila tega splošnega akta v smislu četrtega odstavka 198. člena zakona, znaša meja porabe največ 100,00 EUR z DDV za storitve dostopa do interneta oziroma največ 100,00 EUR z DDV za medosebne komunikacijske storitve.
(5) Izvajalec storitve, ki bo naročnikom storitev omogočal količinsko mejo, mora le-to postaviti največ v količini, ki ustreza finančnemu znesku, določenemu za finančno mejo.
(6) Naročnik storitev lahko izjavi, da ne želi uporabljati nobene meje porabe.
(7) Izvajalec storitve mora naročniku storitev zagotoviti možnost, da kadarkoli brezplačno prek SMS sporočila, elektronske pošte, spletnega portala, mobilne aplikacije oziroma s klicem v klicni center izvajalca storitve spremeni, izklopi ali vklopi mejo porabe. Spremembo iz prejšnjega stavka izvajalec storitve na podlagi podane zahteve izvede najkasneje v roku enega delovnega dne od dne, ko je zahteva podana.
8. člen 
(obvezno obveščanje o porabi storitev) 
(1) Ko poraba doseže 80 % meje porabe, mora izvajalec storitve o tem obvestiti uporabnika storitev, katerega poraba bo predvidoma dosegla mejo porabe.
(2) Izvajalec storitve mora ob dosegu meje porabe (100 %), o tem obvestiti uporabnika storitev.
(3) Če gre za storitev mobilnega interneta, mora izvajalec storitve uporabnika storitev obvestiti preko SMS sporočila na telefonsko številko, na katero se nanaša poraba, oziroma preko pojavnega okna, če storitev to omogoča (npr. mobilni internet na računalniku).
(4) Če gre za storitev mobilne telefonije, mora izvajalec storitve uporabnika storitev obvestiti preko SMS sporočila na telefonsko številko, iz katere poraba izvira.
(5) Če gre za storitev fiksne telefonije mora izvajalec storitve naročnika storitev obvestiti na način, ki ga morata dogovoriti v naročniški pogodbi.
(6) Ne glede na določbe prejšnjih odstavkov tega člena se lahko izvajalec storitve in naročnik storitev ob sklenitvi pogodbe dogovorita tudi za drugačen način obveščanja, ki ga mora naročnik storitev predhodno potrditi.
(7) Če naročnik storitev in uporabnik storitev nista ista oseba, mora ne glede na določbe prvega, drugega, tretjega in četrtega odstavka tega člena izvajalec storitve o povečani porabi obveščati tudi naročnika storitev. Način obveščanja dogovorita naročnik storitev in izvajalec storitve v pogodbi.
(8) Obveščanje po tem splošnem aktu je za uporabnike storitev oziroma naročnike storitev brezplačno.
(9) Izvajalec storitve mora zagotoviti, da lahko naročnik storitev možnost obveščanja kadarkoli izklopi.
9. člen 
(obveščanje o ceni klica na premijsko številko ali v tujino) 
(1) Izvajalci storitev morajo vzpostaviti glasovni (zvočni) mehanizem, ki uporabniku storitev, ki generira klic, neposredno pred vzpostavitvijo klica na premijsko številko v slušno zaznavni obliki sporoči ceno, ki velja za klicano številko in način obračunavanja.
(2) Izvajalci storitev morajo vzpostaviti glasovni (zvočni) mehanizem, ki uporabniku storitev, ki generira klic iz Slovenije v tujino, katerega cena presega 0,2318 EUR z DDV na minuto, neposredno pred vzpostavitvijo klica v slušno zaznavni obliki sporoči ceno, ki velja za klicano številko in način obračunavanja.
(3) Cene iz tega člena morajo biti izražene v slovenščini, v evrih (EUR) in morajo vključevati DDV.
(4) Primeri glasovnih sporočil iz prvega odstavka tega člena so naslednji:
1. za primer, ko se klici zaračunavajo na enoto časa:
»Spoštovani! Kličete na premijsko številko. Cena vašega klica je ___ EUR z DDV na minuto. Obračunski interval je ___ sekund. Zaračuna se vsak začeti interval.«;
2. za primer, ko se storitve zaračunavajo za klic:
»Spoštovani! Kličete na premijsko številko. Cena vašega klica je ___ EUR z DDV za klic.« in
3. za primer klica iz Slovenije v tujino:
»Spoštovani! Kličete v tujino. Cena vašega klica je ___ EUR z DDV na minuto.«
(5) Ko se storitve zaračunavajo za klic (npr. televoting), lahko izvajalec storitve uporabniku storitev, ki generira klic iz mobilnega omrežja, namesto obveščanja iz prvega odstavka tega člena sporoči ceno klica z SMS sporočilom neposredno po klicu na premijsko številko.
(6) Mehanizem iz tega člena je za uporabnike storitev brezplačen. Čas obveščanja ne šteje v klic in se ne zaračunava pod pogoji premijskih oziroma drugih storitev.
(7) Mehanizem iz tega člena je dolžan vzpostaviti in za njegovo delovanje odgovarja izvajalec storitve, v omrežju katerega se nahaja številka, s katere se generira klic.
10. člen 
(izvedba blokade storitve dostopa do interneta) 
(1) Ko poraba storitve dostopa do interneta v obračunskem obdobju doseže 80 % meje porabe, mora izvajalec storitve uporabnika storitve obvestiti na način iz 8. člena tega splošnega akta, pri čemer mora v obvestilu navesti, da bo v primeru, če bo meja porabe dosežena, izvedena blokada storitev.
(2) Ko poraba storitve dostopa do interneta v obračunskem obdobju doseže mejo porabe (100 %), mora izvajalec storitve nemudoma izvesti blokado storitve dostopa do interneta in o tem istočasno obvestiti uporabnika storitev oziroma naročnika storitev na način iz 8. člena tega splošnega akta.
(3) V obvestilu o izvedeni blokadi mora izvajalec storitve uporabnika storitev oziroma naročnika storitev seznaniti z možnostjo nadaljnje uporabe storitev in z njihovo ceno storitev.
(4) Uporabnik storitev, ki želi kljub doseženi meji porabe še naprej uporabljati storitev dostopa do interneta, mora to izvajalcu storitve izrecno potrditi.
(5) Za potrebe potrditve mora izvajalec storitve uporabniku storitev v obvestilu o izvedeni blokadi omogočiti povraten kanal, preko katerega lahko uporabnik storitev potrdi nadaljnjo uporabo storitve dostopa do interneta.
(6) Za potrditev nadaljnje uporabe storitev se šteje tudi opravljen dodaten zakup določene količine storitev, če je tako dogovorjeno med naročnikom storitev in izvajalcem storitve in je uporabnik storitev na jasen ter nedvoumen način opozorjen na posledice tovrstnega zakupa.
(7) Če uporabnik storitve dostopa do interneta potrdi nadaljnjo uporabo, mora izvajalec storitve na način iz 8. člena tega splošnega akta obvestiti uporabnika storitev oziroma naročnika storitev, da je omogočena nadaljnja uporaba storitve dostopa do interneta.
(8) Če je meja porabe storitve dostopa do interneta dosežena, izvajalec storitve do konca obračunskega obdobja brez potrditve uporabnika storitev ne sme omogočiti nadaljnje uporabe storitve dostopa do interneta.
(9) Ne glede na določbe prejšnjih odstavkov tega člena lahko naročnik storitev ob sklenitvi naročniške pogodbe izbere, da se poraba storitve dostopa do interneta ob doseženi meji porabe do konca obračunskega obdobja ne sme nadaljevati. Izvajalec storitve ga mora na to možnost ob sklenitvi naročniškega razmerja izrecno opozoriti.
(10) Blokada storitve dostopa do interneta mora biti ob doseženi meji porabe izvedena nemudoma in ne glede na to, ali je storitev v teku oziroma neodvisno od tega, ali je podatkovna seja s strani uporabnika storitev prekinjena ali ne.
11. člen 
(paketi z zakupljeno količino storitev) 
(1) Pri paketih, ki že v ceni mesečne naročnine vključujejo določeno zakupljeno količino (npr. minute klicev, število SMS sporočil, enote prenosa podatkov), se meja porabe storitev začne uporabljati šele po porabi zakupljene količine.
(2) V primeru iz prejšnjega odstavka mora izvajalec storitve uporabnika storitev najkasneje v trenutku, ko poraba doseže 80 % zakupljene količine opozoriti na način iz 8. člena tega splošnega akta. V obvestilu mora izvajalec storitve jasno navesti, da je poraba dosegla 80 % zakupljene količine in ga seznaniti s ceno, ki bo zaračunana po doseženi zakupljeni količini.
(3) V trenutku, ko uporabnik storitev v celoti porabi v paket vključeno količino storitev (100 %), ga mora izvajalec storitve o tem obvestiti ter seznaniti s ceno, ki se mu bo v nadaljevanju zaračunavala in z načinom, kako lahko onemogoči nadaljnjo uporabo storitev.
(4) Če po porabi v paketu zakupljene količine uporabnikova nadaljnja poraba storitve dostopa do interneta v obračunskem oziroma mesečnem obdobju doseže mejo porabe, mora izvajalec storitve nemudoma izvesti blokado na način iz prejšnjega člena tega splošnega akta.
(5) V primerih, ko je na paket z zakupljeno količino storitve vezanih več uporabnikov storitev, ki si med seboj delijo zakupljeno količino, mora izvajalec storitve obveščati vse uporabnike storitev, vključno z naročnikom storitev. Nadaljnjo uporabo storitve dostopa do interneta po izvedeni blokadi pa lahko potrdi samo naročnik storitev.
12. člen 
(zagotavljanje informacij) 
(1) Izvajalec storitve mora ves čas trajanja naročniškega razmerja uporabnikom storitev na enostaven, pregleden in lahko dostopen način zagotoviti jasne in razumljive informacije o spremljanju in nadzoru porabe storitev, najmanj pa o:
1. finančni oziroma količinski meji porabe,
2. možnostih za spremembo višine, izklopa oziroma ponovnega vklopa meje porabe,
3. možnosti onemogočene porabe storitev ob doseženi meji porabe do konca obračunskega obdobja,
4. mehanizmih za spremljanje in nadzor porabe storitev,
5. posledicah nenadzorovanega prenosa podatkov in samodejnih posodobitev, ki se pojavljajo pri pametnih telefonih in kako ukrepati v takšnem primeru,
6. cenah in stroških uporabe storitev,
7. ukrepih, ki omogočajo sprotno spremljanje in nadzor porabe storitev,
8. načinih, s katerimi lahko sami preprečijo previsoko porabo storitev (npr. izklop samodejnega posodabljanja aplikacij, ročna izbira izvajalca storitev ipd.).
(2) Na smiselno enak način mora izvajalec storitve ob sklenitvi naročniške pogodbe in med trajanjem naročniškega razmerja informacije zagotoviti tudi naročniku storitev.
(3) Informacije iz prvega odstavka tega člena morajo biti navedene v javno objavljenih splošnih pogojih, na vidnem in lahko dostopnem mestu na spletnih straneh izvajalca storitve ter objavljene v njegovih poslovalnicah.
(4) Poleg navedenih informacij iz prvega odstavka tega člena, mora izvajalec storitve na svojih spletnih straneh in na vidnem mestu v svojih poslovalnicah objaviti informacije o tem, kako mehanizem meje porabe deluje, na kakšen način lahko kljub blokadi storitev uporabnik storitev oziroma naročnik storitev nadaljuje z uporabo storitev, kaj se zgodi z že prenesenimi podatki, v kolikor seja ob izvedeni blokadi še ni bila zaključena, in druge, za uporabnika storitev oziroma naročnika storitev pomembne podatke, vezane na nadzor porabe storitev.
PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA 
13. člen 
(prenehanje uporabe) 
Z dnem uveljavitve tega splošnega akta se prenehata uporabljati Splošni akt o spremljanju in nadzoru porabe podatkovnih storitev (Uradni list RS, št. 9/18 in 130/22 – ZEKom-2) in Splošni akt o objavi informacij o veljavnih tarifah (Uradni list RS, št. 31/22 in 130/22 – ZEKom-2).
14. člen 
(začetek veljavnosti) 
Ta splošni akt začne veljati dva meseca po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, pri čemer operaterji svoje splošne pogoje prilagodijo v roku iz 318. člena zakona.
Št. 0073-38/2022/13
Ljubljana, dne 6. aprila 2023
EVA 2023-1545-0003
Mag. Tanja Muha 
v. d. direktorja 

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti