Na podlagi 29. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – UPB2, 76/08, 79/09, 51/10, 40/12 – ZUJF, 14/15 – ZUUJFO, 11/18 – ZSPDSLS-1, 30/18, 61/20 – ZIUZEOP-A in 80/20 – ZIUOOPE), 29. člena Zakona o javnih financah (Uradni list RS, št. 11/11 – uradno prečiščeno besedilo, 14/13 – popr., 101/13, 55/15 – ZFisP, 96/15 – ZIPRS1617, 13/18, 195/20 – odl. US, 18/23 – ZDU-1O in 76/23) in 16. člena Statuta Občine Metlika (Uradni list RS, št. 79/16) je Občinski svet Občine Metlika na 10. redni seji dne 14. 12. 2023 sprejel
o proračunu Občine Metlika za leto 2024
S tem odlokom se za Občino Metlika za leto 2024 (v nadaljnjem besedilu: proračun) določajo proračun, postopki izvrševanja proračuna ter obseg zadolževanja in poroštev občine in javnega sektorja na ravni občine (v nadaljnjem besedilu: proračun).
II. VIŠINA SPLOŠNEGA DELA PRORAČUNA IN STRUKTURA POSEBNEGA DELA PRORAČUNA
(sestava proračuna in višina splošnega dela proračuna)
V splošnem delu proračuna so prikazani prejemki in izdatki po ekonomski klasifikaciji do ravni kontov.
Splošni del proračuna na ravni podskupin kontov se določa v naslednjih zneskih:
Konto | Opis | Proračun 2024 |
A. BILANCA PRIHODKOV IN ODHODKOV |
| I. SKUPAJ PRIHODKI (70+71+72+73+74) | 11.334.492,80 |
| TEKOČI PRIHODKI (70+71) | 8.269.385,28 |
70 | DAVČNI PRIHODKI | 6.781.548,59 |
700 | Davki na dohodek in dobiček | 6.121.202,00 |
703 | Davki na premoženje | 517.346,59 |
704 | Domači davki na blago in storitve | 143.000,00 |
71 | NEDAVČNI PRIHODKI | 1.487.836,69 |
710 | Udeležba na dobičku in dohodki od premoženja | 919.737,65 |
711 | Takse in pristojbine | 24.000,00 |
712 | Globe in druge denarne kazni | 14.670,00 |
714 | Drugi nedavčni prihodki | 529.429,04 |
72 | KAPITALSKI PRIHODKI | 368.000,00 |
720 | Prihodki od prodaje osnovnih sredstev | 98.000,00 |
722 | Prihodki od prodaje zemljišč in neopredmetenih dolgoročnih sredstev | 270.000,00 |
73 | PREJETE DONACIJE | 8.000,00 |
730 | Prejete donacije iz domačih virov | 8.000,00 |
74 | TRANSFERNI PRIHODKI | 2.689.107,52 |
740 | Transferni prihodki iz drugih javnofinančnih institucij | 2.689.107,52 |
| II. SKUPAJ ODHODKI (40+41+42+43+45) | 12.666.779,58 |
40 | TEKOČI ODHODKI | 3.113.981,26 |
400 | Plače in drugi izdatki zaposlenim | 605.820,00 |
401 | Prispevki delodajalcev za socialno varnost | 98.596,00 |
402 | Izdatki za blago in storitve | 2.285.565,26 |
403 | Plačila domačih obresti | 79.000,00 |
409 | Rezerve | 45.000,00 |
41 | TEKOČI TRANSFERI | 4.371.643,82 |
410 | Subvencije | 463.600,00 |
411 | Transferi posameznikom in gospodinjstvom | 2.405.231,27 |
412 | Transferi neprofitnim organizacijam in ustanovam | 321.924,24 |
413 | Drugi tekoči domači transferi | 1.180.888,31 |
42 | INVESTICIJSKI ODHODKI | 4.732.756,50 |
420 | Nakupi in gradnja osnovnih sredstev | 4.732.756,50 |
43 | INVESTICIJSKI TRANSFERI | 448.398,00 |
431 | Investicijski transferi pravnim in fizičnim. osebam, ki niso proračunski uporabniki | 248.600,00 |
432 | Investicijski transferi proračunskim uporabnikom | 199.798,00 |
| III. PRESEŽEK PRIHODKOV NAD ODHODKI (I.-II.) | –1.332.286,78 |
| III/1. PRIMARNI PRESEŽEK (PRIMANJKLJAJ) | –1.256.286,78 |
| (Skupaj prihodki brez prih. od obresti minus skupaj odhodki brez plačil obresti) | 0,00 |
| III/2. TEKOČI PRESEŽEK (PRIMANJKLJAJ) (70+71)-(40+41) | 783.760,20 |
B. RAČUN FINANČNIH TERJATEV IN NALOŽB |
| IV. PREJETA VRAČILA DANIH POSOJIL IN PRODAJA KAPITALSKIH DELEŽEV (750+751+752+753) | 0,00 |
75 | PREJETA VRAČILA DANIH POSOJIL | 0,00 |
750 | Prejeta vračila danih posojil | 0,00 |
751 | Prodaja kapitalskih deležev | 0,00 |
752 | Kupnine iz naslova privatizacije | 0,00 |
753 | Prejeta vračila danih posojil subjektom, vključenim v enotno upr. sred. sist. EZR | 0,00 |
| V. DANA POSOJILA IN POVEČANJE KAPITALSKIH DELEŽEV (440+441+442+443+444) | 0,00 |
44 | DANA POSOJILA IN POVEČANJE KAPITALSKIH DELEŽEV | 0,00 |
440 | Dana posojila | 0,00 |
441 | Povečanje kapitalskih deležev in naložb | 0,00 |
442 | Poraba sredstev kupnin iz naslova privatizacije | 0,00 |
| VI. PREJETA MINUS DANA POSOJILA IN SPREMEMBE KAPITALSKIH DELEŽEV (IV.-V.) | 0,00 |
C. RAČUN FINANCIRANJA |
| VII. ZADOLŽEVANJE (500+501) | 1.500.000,00 |
50 | ZADOLŽEVANJE | 1.500.000,00 |
500 | Domače zadolževanje | 1.500.000,00 |
501 | Zadolževanje v tujini | 0,00 |
| VIII. ODPLAČILA DOLGA (550+551) | 297.057,12 |
55 | ODPLAČILA DOLGA | 297.057,12 |
550 | Odplačila domačega dolga | 297.057,12 |
| IX. SPREMEMBA STANJA SREDSTEV NA RAČUNIH (I.+IV.+VII.-II.-V.-VIII.) | –129.343,90 |
| X. NETO ZADOLŽEVANJE (VII.-VIII.) | 1.202.942,88 |
| XI. NETO FINANCIRANJE (VI.+X.-IX.) | 1.332.286,78 |
| XIII. STANJE SREDSTEV NA RAČUNIH NA DAN 31. 12. | 129.343,90 |
Posebni del proračuna sestavljajo finančni načrti neposrednih uporabnikov, ki so razdeljeni na naslednje programske dele: področja proračunske porabe, glavne programe in podprograme, predpisane s programsko klasifikacijo izdatkov občinskih proračunov. Podprogram je razdeljen na proračunske postavke, te pa na podskupine kontov in konte, določene s predpisanim kontnim načrtom.
Posebni del proračuna do ravni proračunskih postavk – podskupin kontov in načrt razvojnih programov sta prilogi k temu odloku in se objavita na spletni strani Občine Metlika.
Načrt razvojnih programov sestavljajo projekti.
III. POSTOPKI IZVRŠEVANJA PRORAČUNA
3.člen
V tekočem letu se izvršuje proračun tekočega leta.
Proračun se izvršuje skladno z določbami zakona, ki ureja javne finance in podzakonskimi predpisi, izdanimi na njegovi podlagi in tega odloka.
Proračun se izvršuje na ravni proračunske postavke – konta.
(namenski prihodki in odhodki proračuna)
Namenski prihodki proračuna so, poleg prihodkov, določenih v prvem odstavku 43. člena Zakona o javnih financah in v prvem odstavku 80. člena Zakona o javnih financah, tudi:
– prihodki požarne takse,
– prihodki iz naslova turistične takse,
– prihodki iz naslova okoljske dajatve za onesnaževanje okolja zaradi odvajanja odpadnih voda,
– transferni prihodki iz državnega proračuna in drugih občin iz naslova sofinanciranja projektov, ki se namenijo za namene, za katere so pridobljeni.
(prerazporejanje pravic porabe)
Osnova za prerazporejanje pravic porabe je zadnji sprejeti proračun, spremembe proračuna ali rebalans proračuna.
Županja je pooblaščena, da v skladu z Zakonom o javnih financah in tem odlokom prerazporedi pravice porabe v posebnem delu proračuna (finančnem načrtu neposrednega uporabnika), med posameznimi področji proračunske porabe, programi in podprogrami, pri čemer skupno povečanje ali zmanjšanje posameznega področja porabe ne sme presegati 30% obsega področja proračunske porabe. Prerazporeditve pravic porabe se izvajajo med osemmestnimi podkonti. V primeru prerazporeditev, ki bi presegale navedeni okvir, sklep o prerazporeditvi sprejme občinski svet.
V obseg prerazporeditev ne štejejo prerazporeditve, ki so potrebne zaradi pravilne opredelitve odhodka po programski klasifikaciji in prerazporeditve iz splošne proračunske rezervacije.
Županja s polletnim poročilom o izvrševanju proračuna in z zaključnim računom proračuna poroča občinskemu svetu o prerazporeditvah pravic porabe sredstev in v bilancah proračuna prikaže veljavni proračun za leto 2024.
(odpiranje novih proračunskih postavk in kontov)
Županja lahko med izvrševanjem proračuna odpre novo proračunsko postavko, če so izpolnjeni pogoji iz 32. člena Pravilnika o postopkih za izvrševanje proračuna Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 50/07, 61/08, 99/09 – ZIPRS1011, 3/13, 81/16, 11/22, 96/22, 105/22 – ZZNŠPP in 149/22), ki se na podlagi drugega odstavka 1. člena navedenega pravilnika smiselno uporablja tudi za občine.
Sredstva za plačilo obveznosti, ki niso bile načrtovane ali niso bile načrtovane v zadostnem obsegu, se lahko začasno zagotovijo tudi iz sredstev splošne proračunske rezervacije (42. člen ZJF), če obseg sredstev na tej proračunski postavki to dopušča.
Pri pripravi rebalansa proračuna se dodeljena sredstva razporedijo v finančni načrt neposrednega proračunskega uporabnika.
V okviru že odprte proračunske postavke se lahko odpre nov podkonto. Pravice porabe na novem podkontu se zagotovijo z razporeditvijo v okviru proračunske postavke ali s prerazporeditvijo iz druge proračunske postavke oziroma razporeditvijo proračunske rezervacije.
(največji dovoljeni obseg prevzetih obveznosti v breme proračunov prihodnjih let)
V breme proračuna se lahko prevzemajo obveznosti, ki bodo zahtevale plačilo v naslednjih letih, če je že odprta proračunska postavka v proračunu tekočega leta.
Neposredni uporabnik lahko v tekočem letu razpiše javno naročilo za investicijske odhodke in investicijske transfere za celotno vrednost projekta, ki je vključen v načrt razvojnih programov, če so zanj že načrtovane pravice porabe na postavki proračuna za tekoče leto in s tem lahko prevzema obveznosti, ki bodo zapadle v plačilo v prihodnjih letih.
Skupni obseg prevzetih obveznosti neposrednega uporabnika za investicijske odhodke in investicijske transfere (podskupini kontov 420 in 430), ki bodo zapadle v plačilo v prihodnjih letih, ne sme presegati 70 % pravic porabe v sprejetem finančnem načrtu neposrednega uporabnika, od tega:
– 1. v letu 2025 lahko zapade 55 % navedenih pravic porabe in
– 2. v prihodnjih letih 15 % navedenih pravic porabe.
Skupni obseg prevzetih obveznosti neposrednega uporabnika za blago in storitve in za tekoče transfere (skupini kontov 40 in 41), ki bodo zapadle v plačilo v prihodnjih letih, ne sme presegati 25 % pravic porabe v sprejetem finančnem načrtu neposrednega uporabnika.
Omejitve iz tretjega in četrtega odstavka tega člena ne veljajo za prevzemanje obveznosti z najemnimi pogodbami ter pogodbami za dobavo elektrike, telefona, vode, komunalnih storitev in drugih storitev, potrebnih za operativno delovanje neposrednih uporabnikov.
Obveznosti, ki bodo zahtevale plačilo v prihodnjih letih, se morajo prioritetno vključiti v proračun leta, na katerega se nanašajo.
(spreminjanje načrta razvojnih programov)
Neposredni uporabnik vodi evidenco projektov iz veljavnega načrta razvojnih programov. Načrt razvojnih programov mora biti usklajen s posebnim delom proračuna na kontih skupine 42, 43 in 410.
Spremembe veljavnega načrta razvojnih programov so nove uvrstitve projektov v načrt razvojnih programov in druge spremembe projektov.
O spremembi projekta v NRP v letu izvrševanja proračuna v mejah, ki jih omogočajo prerazporeditve, odloča županja.
Spremembe vrednosti projektov v NRP, ki presegajo možnosti zagotovitve sredstev s prerazporeditvami županje, se v proračun uvrščajo na podlagi sklepa občinskega sveta ali z rebalansom proračuna.
O spremembah vrednosti projektov v kasnejših letih odloča občinski svet s sklepom.
Novi projekti se uvrstijo v načrt razvojnih programov na podlagi odločitve občinskega sveta.
Županja lahko spremeni načrt razvojnih programov za projekte, ki so sofinancirani iz državnega proračuna oziroma evropskih sredstev, ne glede na določilo petega odstavka tega člena. Sprememba po tem odstavku se izvede v primeru potrebne uskladitve načrta razvojnega programa zaradi črpanja državnih oziroma evropskih sredstev.
Na podlagi 49. člena ZJF se v proračunu občine zagotavljajo sredstva za proračunsko rezervo, ki deluje kot proračunski sklad.
Sredstva proračunske rezerve se uporabljajo za financiranje izdatkov za odpravo posledic naravnih nesreč, kot so potres, poplava, zemeljski plaz, snežni plaz, visok sneg, močan veter, toča, žled, pozeba, suša, množični pojav nalezljive človeške, živalske ali rastlinske bolezni, druge nesreče, ki jih povzročijo naravne sile in ekološke nesreče.
O uporabi sredstev proračunske rezerve v posameznem primeru do višine 5.000,00 EUR odloča županja. Županja o uporabi sredstev proračunske rezerve s pisnimi poročili obvešča občinski svet. V primerih uporabe sredstev proračunske rezerve, ki presega zgoraj navedeni znesek, odloča občinski svet.
Proračunska rezerva se v letu 2024 oblikuje v višini 5.000,00 EUR.
(splošna proračunska rezervacija)
V proračunu se del predvidenih proračunskih prejemkov vnaprej ne razporedi, ampak zadrži kot splošna proračunska rezervacija, ki se v proračunu izkazuje kot posebna proračunska postavka. Sredstva splošne proračunske rezervacije se uporabljajo za nepredvidene namene, za katere v proračunu niso zagotovljena sredstva ali za namene, za katere se med letom izkaže, da niso bila zagotovljena sredstva v zadostnem obsegu, ker jih pri pripravi proračuna ni bilo mogoče načrtovati.
Sredstva proračunske postavke splošne proračunske rezervacije se določijo v proračunu v obsegu, ki ne sme biti višji od 2 % prihodkov iz bilance prihodkov in odhodkov.
O uporabi sredstev splošne proračunske rezervacije odloča županja.
IV. POSEBNOSTI UPRAVLJANJA IN PRODAJE STVARNEGA IN FINANČNEGA PREMOŽENJA
11.člen
Če so izpolnjeni pogoji iz tretjega odstavka 77. člena ZJF, lahko županja v letu 2024 odpiše dolgove, ki jih imajo dolžniki do občine, in sicer največ do skupne višine 3.000,00 EUR. Posameznemu dolžniku odpiše dolg največ do skupne višine 300,00 EUR, nad to vrednostjo pa o tem odloča občinski svet.
Odpisi dolgov na podlagi stečajev pravnih oseb in osebnih stečajev se ne štejejo v obseg odpisov dolgov po tem členu.
V primerih, ko dolg posameznega dolžnika do neposrednega uporabnika proračuna občine ne presega dveh eurov, se v poslovnih knjigah občine razknjiži in se v kvoto iz prvega odstavka tega člena ne všteva.
Kot dolgovi po četrtem odstavku 77. člena ZJF se ne štejejo dolgovi do občine iz naslova obveznih dajatev.
O pridobitvi in odtujitvi nepremičnin in premičnin do višine 4.000,00 EUR odloča županja.
V. OBSEG ZADOLŽEVANJA IN POROŠTEV OBČINE IN JAVNEGA SEKTORJA
12.člen
(obseg zadolževanja občine in izdanih poroštev občine)
Za kritje presežkov odhodkov nad prihodki v bilanci prihodkov in odhodkov, presežkov izdatkov nad prejemki v računu finančnih terjatev in naložb ter odplačila dolgov v računu financiranja se občina za proračun leta 2024 lahko zadolži do višine 1.600.000,00 EUR.
Če se zaradi neenakomernega pritekanja prejemkov izvrševanje proračuna ne more uravnovesiti, se lahko občina likvidnostno zadolži, vendar največ do višine 10% zadnjega sprejetega proračuna. Znesek mora biti odplačan do konca proračunskega leta.
Obseg poroštev občine za izpolnitev obveznosti javnih zavodov in javnih podjetij, katerih ustanoviteljica je Občina Metlika, v letu 2024 ne sme preseči skupne višine glavnic 0,00 EUR.
(obseg zadolževanja in izdanih poroštev posrednih uporabnikov občinskega proračuna in javnih podjetij, katerih ustanoviteljica je občina ter pravnih oseb, v katerih ima občina neposredno ali posredno prevladujoč vpliv na upravljanje)
Posredni uporabniki občinskega proračuna, javna podjetja, katerih ustanoviteljica je občina ter druge pravne osebe, v katerih ima občina neposredno ali posredno prevladujoč vpliv, se lahko v letu 2024 zadolžijo le s soglasjem ustanovitelja, in sicer do skupne višine 140.000,00 EUR.
Posredni uporabniki občinskega proračuna, javna podjetja, katerih ustanoviteljica je občina ter druge pravne osebe, v katerih ima občina neposredno ali posredno prevladujoč vpliv na upravljanje, v letu 2024 ne smejo izdajati poroštev.
(obseg zadolževanja občine za upravljanje z dolgom občinskega proračuna)
Za potrebe upravljanja občinskega dolga se občina lahko zadolži do višine 0,00 EUR.
15.člen
Pravni posli, ki jih sklepa krajevna skupnost nad vrednostjo, ki presega četrtino finančnega načrta krajevne skupnosti za tekoče leto, so veljavni le ob soglasju županje.
VII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
16.člen
(začasno financiranje v letu 2025)
V obdobju začasnega financiranja Občine Metlika v letu 2025, če bo začasno financiranje potrebno, se uporablja ta odlok in sklep o določitvi začasnega financiranja.
Ta odlok začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 410-140/2023
Metlika, dne 14. decembra 2023