Na podlagi sedmega odstavka 141. člena Zakona o ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 96/04 – uradno prečiščeno besedilo, 61/06 – ZDru-1, 8/10 – ZSKZ-B, 46/14, 21/18 – ZNOrg, 31/18, 82/20, 3/22 – ZDeb, 105/22 – ZZNŠPP in 18/23 – ZDU-1O) je Odbor za podeljevanje nagrad Republike Slovenije na področju ohranjanja narave na seji dne 29. 2. 2024 sprejel naslednji
Odbora za podeljevanje nagrad Republike Slovenije na področju ohranjanja narave
(1) Odbor za podeljevanje nagrad Republike Slovenije na področju ohranjanja narave (v nadaljnjem besedilu: odbor) deluje pri ministrstvu, pristojnem za ohranjanje narave (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo).
(2) Nagrada Republike Slovenije na področju ohranjanja narave (v nadaljnjem besedilu: nagrada) se imenuje Nagrada Rada Smerduja in se podeljuje za najvišje dosežke, ki pomembno prispevajo k razvoju stroke na področju ohranjanja narave in k ohranjanju narave.
Ta statut ureja:
– naloge, način dela in odločanja odbora,
– način ustanovitve strokovnih komisij in njihove pristojnosti,
– vsebino in čas trajanja javnega razpisa,
– merila za podeljevanje nagrad,
– način podelitve nagrad,
– način zagotavljanja javnosti delovanja odbora.
Odbor ima predsednika in osem članov, ki jih za obdobje štirih let imenuje Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada) na predlog ministra, pristojnega za ohranjanje narave.
Odbor opravlja zlasti naslednje naloge:
1. sprejme statut,
2. pripravi javni razpis s pogoji, ki jih morajo izpolnjevati kandidati za nagrado, ter ga objavi,
3. določi višino nagrade,
4. po potrebi oblikuje posebne strokovne komisije za posamezna področja svojega dela, ki pripravijo strokovna mnenja o posameznih predlogih kandidatov za nagrade,
5. pregleda in oceni predloge kandidatov za nagrade, lahko tudi s pomočjo strokovnih komisij,
6. podeli nagrade,
7. v 30 dneh po podelitvi nagrad pripravi poročilo o svojem delu in ga predloži vladi.
Predsednik odbora:
– zastopa odbor,
– sklicuje in vodi seje odbora,
– podpisuje sklepe, predloge in druge akte, ki jih sprejme odbor,
– skrbi za izvajanje sklepov,
– opravlja druge naloge, za katere ga pooblasti odbor.
Člani odbora:
– predlagajo obravnavo posameznih vprašanj (podajo predloge zadev za dnevni red),
– na sejah obravnavajo in odločajo o zadevah, ki so na dnevnem redu,
– opravljajo druge naloge, za katere tako določi odbor v skladu s tem statutom.
(1) Odbor izvoli podpredsednika med svojimi člani z večino glasov vseh članov.
(2) Če je predsednik odbora odsoten, ga nadomešča podpredsednik odbora.
(1) Odbor pri sprejemanju sklepov poskuša doseči soglasje, v primeru glasovanja pa odloči z večino glasov navzočih članov. V primeru izenačitve glasov, je odločilen glas predsednika.
(2) Glasujejo lahko samo navzoči člani.
(1) Strokovna in administrativno-tehnična opravila za odbor opravlja ministrstvo.
(2) Predsednik odbora imenuje tajnika odbora, ki opravlja naslednje naloge:
– sodeluje s predsednikom odbora pri pripravi dnevnega reda in gradiv za seje odbora,
– sodeluje s predsednikom odbora pri izvajanju sklepov odbora,
– sodeluje s predsedniki strokovnih komisij pri pripravi in izvedbi sej strokovnih komisij,
– skrbi za komunikacijo med odborom in strokovnimi komisijami,
– vodi zapisnik sej odbora in sej strokovnih komisij,
– opravlja strokovna in administrativna dela za odbor,
– pripravlja gradiva za odbor,
– obvešča odbor o vseh aktualnih zadevah.
(1) Odbor deluje in odloča na sejah, ki jih sklicuje predsednik odbora.
(2) Predsednik odbora mora sklicati sejo odbora, če to zahteva vsaj tretjina njegovih članov, ki pa morajo v tem primeru predložiti tudi predlog dnevnega reda.
(3) Seja odbora mora biti sklicana najmanj teden dni pred zasedanjem, v izjemnih primerih se lahko skliče v krajšem roku ali na daljavo preko spleta.
(4) Sklic seje mora poleg datuma, kraja in časa vsebovati predlog dnevnega reda. Za prvo točko dnevnega reda mora biti predložen zapisnik prejšnje seje odbora.
(5) Predsednik odbora lahko skliče dopisno sejo, o kateri mora poročati na naslednji seji odbora.
Člani odbora, ki se seje ne morejo udeležiti, morajo sporočiti svojo odsotnost najmanj tri dni pred sejo. V izrednih primerih, na primer zaradi bolezni ali drugih nenadnih dogodkov, lahko sporočijo svojo odsotnost na dan seje.
Predsednik lahko povabi na sejo tudi druge predstavnike ministrstva ali zunanje strokovnjake, da sodelujejo pri posameznih točkah dnevnega reda seje odbora. Povabljeni nimajo pravice glasovanja.
(1) Seja odbora je sklepčna, če je prisotna več kot polovica članov odbora, to je najmanj pet članov, kar ugotovi predsednik odbora na začetku seje.
(2) Če seja ni sklepčna, jo predsednik odbora preloži in se dogovori za ponoven sklic.
(3) Če seja postane nesklepčna zaradi odhoda posameznih članov odbora, jo mora predsednik odbora prekiniti.
(4) Prekinjena seja se lahko nadaljuje, ko je zagotovljena sklepčnost oziroma ko jo skliče predsednik odbora.
Odbor na začetku seje obravnava predlog dnevnega reda in ga sprejme. Člani odbora lahko predlagajo, da se na dnevni red uvrstijo nove zadeve, o čemer odloča odbor.
(1) Predsednik odbora daje besedo članom odbora, kot se prijavljajo k besedi.
(2) Po končani obravnavi točke dnevnega reda predsednik odbora oblikuje sklepe in jih predlaga v sprejetje.
(1) O seji odbora se vodi zapisnik.
(2) Zapisnik mora vsebovati zaporedno številko seje, datum, kraj in čas seje, imena navzočih in odsotnih članov odbora, sprejet dnevni red in sprejete sklepe pri posameznih točkah dnevnega reda.
(3) Zapisnik odbora se po potrditvi s strani odbora javno objavi na osrednjem spletnem mestu državne uprave.
Delo članov odbora je častno. Člani odbora so upravičeni do povračila potnih stroškov.
III. MERILA ZA PODELITEV NAGRADE
(1) Kandidate za nagrado lahko predlagajo fizične in pravne osebe.
(2) Nagrado lahko prejme posameznik, skupina, društvo, ustanova, zavod ali druga organizacija, ki pomembno prispeva k razvoju stroke na področju ohranjanja narave in k ohranjanju narave v Republiki Sloveniji.
(3) Nagrade se ne more podeliti posmrtno.
Odbor pri svojih odločitvah upošteva naslednja merila za podelitev nagrade:
– vpliv dosežka na izboljšanje stanja naravnih vrednot in biotske raznovrstnosti,
– prispevek dosežka k razvoju stroke na področju ohranjanja narave,
– vpliv na prepoznavanje namena ohranjene narave in področja ohranjanja narave,
– izvirnost in trajnost dosežka za ohranjanje narave ter vključevanje ohranjanja narave v druge dele družbe.
IV. JAVNI RAZPIS ZA PODELITEV NAGRADE
(1) Odbor vsako leto objavi javni razpis za podelitev nagrade praviloma do 31. marca tekočega leta za tekoče leto.
(2) Javni razpis za podelitev nagrade se objavi na osrednjem spletnem mestu državne uprave.
(3) Rok za prijavo na javni razpis ne sme biti krajši od 30 dni od objave javnega razpisa.
Javni razpis vsebuje:
1. ime in sedež razpisovalca,
2. pravno podlago za izvedbo javnega razpisa,
3. čas trajanja javnega razpisa in rok, do katerega morajo biti predlogi vloženi,
4. višino nagrade,
5. obvezne vsebine za predlaganje kandidatov za nagrado,
6. način za oddajo predlogov in naslov, na katerega je treba poslati predloge,
7. obrazec za prijavo predloga v slovenskem jeziku,
8. odgovorno osebo za dodatna pojasnila v času trajanja javnega razpisa,
9. opozorilo, da predsednik in člani odbora ne morejo nastopati v vlogi predlagateljev ali kandidatov za nagrado, in
10. določilo, da nepravočasni predlogi, v dodatnem roku nedopolnjeni predlogi ter predlogi, oddani v nasprotju s prejšnjo točko, ne bodo obravnavani.
(1) Istega kandidata je mogoče v tekočem letu predlagati samo enkrat.
(2) Predlog se odda na prijavnih obrazcih v skladu z določili javnega razpisa.
(1) Odbor vse prispele popolne predloge za kandidate za nagrado pregleda in jih oceni.
(2) Odbor lahko po potrebi predloge za kandidate za nagrado pošlje ustreznim strokovnim komisijam iz 24. člena tega statuta.
Odbor lahko s sklepom imenuje strokovne komisije za posamezna področja svojega dela, ki pripravijo strokovna mnenja o posameznih predlogih.
(1) Odbor imenuje člane strokovnih komisij izmed članov odbora, zaposlenih na ministrstvu in pri drugih organizacijah s področja ohranjanja narave.
(2) Strokovne komisije imajo najmanj tri člane.
(3) Predsednike posameznih strokovnih komisij imenuje odbor.
(1) Strokovne komisije na podlagi pregleda in ocen predlogov za nagrado oblikujejo skupen predlog za podelitev nagrade, ki ga skupaj s strokovnimi mnenji predložijo odboru.
(2) Posamezni član strokovne komisije lahko zahteva, da se njegovo mnenje, ki se razlikuje od mnenja večine, pošlje odboru ločeno.
Predsedniki strokovnih komisij o svojem delu in izboru predlogov za nagrado poročajo odboru na seji.
(1) Člani odbora pri opravljanju svojih nalog ravnajo v skladu s predpisi, ki urejajo integriteto in preprečevanje korupcije, nasprotja interesov, sprejemanje daril, varstvo podatkov in zaupnost podatkov.
(2) Člani odbora v času trajanja mandata ne morejo kandidirati za nagrado ali predlagati kandidatov za nagrado, lahko pa so predstojniki pravne osebe, ki je predlagatelj.
(3) Predlog, ki je vložen v nasprotju s prejšnjim odstavkom, se v fazi odpiranja prijav izloči iz nadaljnje obravnave.
(1) Nagrada se praviloma podeljuje vsako leto 14. junija, na rojstni dan Rada Smerduja, po katerem je poimenovana.
(2) Na predlog odbora lahko nagrado izroči visoki predstavnik Republike Slovenije, ki ob tem prebere utemeljitev odbora, zakaj se prejemniku nagrada podeljuje.
(3) Odbor lahko vsako leto podeli eno nagrado in si pridržuje pravico, da v tekočem letu nagrade ne podeli.
(1) Nagrajenec prejme denarno nagrado, plaketo ali skulpturo in pisno utemeljitev.
(2) Na plaketo ali skulpturo se vpiše naslov nagrajenega dela in ime oziroma naziv nagrajenca.
(1) Sredstva za dodeljevanje nagrade in delo odbora se zagotavljajo iz proračuna Republike Slovenije, s proračunske postavke ministrstva.
(2) Višino denarne nagrade določi vsako leto odbor s sklepom.
(1) Ta statut začne veljati z dnem soglasja vlade.
(2) Ta statut se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 35600-170/2023-2560-30
Ljubljana, dne 29. februarja 2024
Dr. Katarina Groznik Zeiler
predsednica Odbora za podeljevanje nagrad Republike Slovenije na področju ohranjanja narave