Na podlagi določil Zakona o javnih financah (Uradni list RS, št. 11/11 – uradno prečiščeno besedilo, 14/13 – popr. 101/13, 55/15 – ZFisP, 96/15 – ZIPRS1617, 13/18, 195/20 – odl. US, 18/23 – ZDU-1O in 76/23), 21. in 29. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – UPB2, 27/08 – odl. US, 76/08, 79/09, 51/10, 84/10 – odl. US, 40/12 – ZUJF in 14/15 – ZUUJFO, 76/16 – odl. US, 11/18 – ZSPDSLS-1, 30/18, 61/2020 – ZIUZEOP-A, 80/2020 – ZIUOOPE) in 16. člena Statuta Občine Dravograd (Uradni list RS, št. 8/20 – uradno prečiščeno besedilo – UPB4 in 106/23) je Občinski svet Občine Dravograd na 14. redni seji dne 6. 6. 2024 sprejel
o spodbujanju razvoja podjetništva in samozaposlovanja v Občini Dravograd
Ta odlok določa namene, upravičence, ukrepe in pogoje za dodeljevanje pomoči, upravičene stroške in njihovo višino, postopek dodeljevanja pomoči in nadzor nad porabo sredstev za spodbujanje razvoja podjetništva in samozaposlovanjav Občini Dravograd (v nadaljevanju: občina).
Pomoč po tem odloku se dodeljuje s ciljem vzpostavitve podpornega okolja za razvoj podjetništva v občini ter namenom spodbujanja samozaposlovanja, ustvarjanja novih delovnih mest za mlade in spodbujanja investicij v gradnjo objektov s subvencioniranjem komunalnega prispevka.
Za uresničevanje cilja občine se pomoč po tem odloku dodeljuje po pravilih dodeljevanja pomoči »de minimis« skladno z Uredbo Komisije (EU) 2023/2831 z dne 13. decembra 2023 o uporabi členov 107 in 108 Pogodbe o delovanju Evropske unije pri pomoči de minimis (Uradni list EU L, 15. 12. 2023; v nadaljevanjuUredba 2023/2831/EU) in Zakonom o spremljanju državnih pomoči (Uradni list RS, št. 37/04).
Sredstva za dodeljevanje pomoči po tem odloku se zagotavljajo v proračunu občine za posamezne namene in v višini, ki je določena z veljavnim odlokom o proračunu občine za tekoče leto.
Upravičenci do pomoči po tem odloku so:
– podjetja, ki imajo sedež na območju občine in podjetja, ki imajo poslovni sedež izven območja občine, če imajo na območju občine registrirano poslovno enoto in izvajajo dejavnost na območju občine;
– fizične osebe, državljani Republike Slovenije s stalnim prebivališčem v občini, ki registrirajo dejavnost na podlagi Zakona o gospodarskih družbah, če jim taka dejavnost pomeni edini in glavni poklic ali jo registrirajo kot dopolnilno dejavnost, s poslovnim sedežem v občini, kadar gre za sofinanciranje samozaposlitve,
razen za ukrep sofinanciranja najemnin poslovnih prostorov, kjer so upravičenci podjetja, ki najamejo poslovni prostor v Trgu Dravograda oziroma na ruralnih območjih v Občini Dravograd in v teh poslovnih prostorih dejansko poslujejo oziroma izvajajo svojo dejavnost.
»Podjetje« po tem odloku je lahko vsak subjekt ne glede na svojo statusno pravno obliko, organizacijo ali lastništvo, če opravlja pridobitno dejavnost, to je dejavnost, ki se opravlja na trgu zaradi pridobivanja dobička, dohodka, ali če z opravljanjem te dejavnosti subjekt konkurira na trgu z drugimi subjekti.
Pomoč »de minimis« po tem odlokuse dodeli enotnemu podjetju, ki izpolnjuje pogoje iz 4. člena tega odloka.
Za enotno podjetje se po tem odloku šteje samostojni podjetnik posameznik ter mikro, malo in srednje veliko podjetje, ki izpolnjuje merila iz Priloge I Uredbe Komisije (EU) št. 651/2014 z dne 17. junija 2014 o razglasitvi nekaterih vrst pomoči za združljive z notranjim trgom pri uporabi členov 107 in 108 Pogodbe (Uradni list EU L 187, 26. 6. 2014; v nadaljevanjuUredba 651/2014/EU).
Enotno podjetje pomeni vsa podjetja, ki so med seboj najmanj v enem od naslednjih razmerij:
(a) podjetje ima večino glasovalnih pravic delničarjev ali družbenikov drugega podjetja;
(b) podjetje ima pravico imenovati ali odpoklicati večino članov upravnega, poslovodnega ali nadzornega organa drugega podjetja;
(c) podjetje ima pravico izvrševati prevladujoč vpliv na drugo podjetje na podlagi pogodbe, sklenjene z navedenim podjetjem, ali na podlagi določbe v njegovi družbeni pogodbi ali statutu;
(d) podjetje, ki je delničar ali družbenik drugega podjetja, na podlagi dogovora z drugimi delničarji ali družbeniki tega podjetja samonadzoruje večino glasovalnih pravic delničarjev ali družbenikov tega podjetja.
Podjetja, ki so v katerem koli razmerju iz točk (a) do (d) preko enega ali več drugih podjetij, prav tako veljajo za enotno podjetje.
Do pomoči po tem odloku niso upravičena podjetja, ki:
– so v prisilni poravnavi, stečaju ali likvidaciji,
– so v stanju kapitalske neustreznosti po zakonu, ki ureja finančno poslovanje podjetij,
– so v težavah in dobivajo državno pomoč za reševanje in prestrukturiranje (po 18. točki 2. člena Uredbe 651/2014/EU),
– so nenamensko koristila javna sredstva in od ugotovitve nepravilnosti še ni preteklo 5 let,
– imajo neporavnane finančne obveznosti do občine in države ter nimajo plačanih prispevkov in poravnanih obveznosti do delavcev, pri čemer neporavnana obveznost presega 50 EUR,
– so že koristila pomoč za iste upravičene stroške do višine, ki jo omogočajo posamezna pravila »de minimis«,
– so že prejela pomoč »de minimis« in naložbe oziroma storitve niso izvedla v skladu s podpisano pogodbo,
– so dejavna v primarni proizvodnji ribiških proizvodov in proizvodov iz akvakulture, opredeljenih v členu 5, točki (a) in (b) Uredbe (EU) št. 1379/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. decembra 2013 o skupni ureditvi trgov za ribiške proizvode in proizvode iz ribogojstva in o spremembi uredb Sveta (ES) št. 1184/2006 in (ES) št. 1224/2009 ter razveljavitvi Uredbe Sveta (ES) št. 104/2000 (Uradni list EU L 354, 28. 12. 2013),
– so dejavna v predelavi in trženju ribiških proizvodov in proizvodov iz akvakulture, kadar je znesek pomoči določen na podlagi cene ali količine proizvodov, nabavljenih ali danih na trg,
– so dejavna v primarni proizvodnji kmetijskih proizvodov iz seznama v Prilogi I k Pogodbi o delovanju Evropske unije,
– delujejo na področju predelave in trženja kmetijskih proizvodov iz seznama v Prilogi I k Pogodbi o delovanju Evropske unije v naslednjih primerih:
– če je znesek pomoči določen na podlagi cene ali količine takih proizvodov, ki so nabavljeni od primarnih proizvajalcev ali jih zadevna podjetja dajo na trg,
– če je pomoč pogojena s tem, da se delno ali v celoti prenese na primarne proizvajalce.
Pomoči »de minimis« po tem odloku se lahko dodelijo pod pogojem, da upravičenec v izogib morebitni preseženi zgornji meji »de minimis« pomoči ter intenzivnosti pomoči po drugih predpisih, pred dodelitvijo sredstev poda pisno izjavo o:
– že prejetih »de minimis« pomočeh, vključno z navedbo pri katerih dajalcih in v kakšnem znesku,
– kandidaturi za »de minimis« pomoč in o že odobreni in še ne izplačani »de minimis« pomoči,
– drugih že prejetih (ali zaprošenih) pomočeh za iste upravičene stroške,
– o povezanih družbah ter o združitvi ali razdelitvi podjetij.
Pomoči »de minimis« ne smejo biti dodeljene za dejavnosti, povezane z izvozom v tretje države ali države članice, in sicer pomoč ne sme biti neposredno povezana z izvoženimi količinami, vzpostavitvijo in delovanjem distribucijske mreže ali drugimi tekočimi izdatki, povezanimi z izvozno dejavnostjo upravičenca.
Pomoči »de minimis« se ne smejo dodeljevati pod pogojem, da se domačim proizvodom in storitvam pri uporabi daje prednost pred uvoženimi.
Pomoč »de minimis«, dodeljena v skladu z Uredbo 2023/2831/EU, se lahko kumulira s pomočjo »de minimis«, dodeljeno v skladu z Uredbo Komisije (EU) 2023/2832.
Pomoč »de minimis«, dodeljena v skladu z Uredbo 2023/2831/EU, se lahko kumulira s pomočjo »de minimis«, dodeljeno v skladu z uredbama Komisije (EU) št. 1408/2013 in (EU) št. 717/2014 do ustrezne zgornje meje določene z Uredbo 2023/2831/EU.
Pomoč »de minimis«, dodeljena v skladu z Uredbo 2023/2831/EU, se ne sme kumulirati z državno pomočjo v zvezi z istimi upravičenimi stroški, če bi se s takšno kumulacijo presegla največja intenzivnost pomoči ali znesek pomoči, določen za posebne okoliščine vsakega primera v uredbi o skupinskih izjemah ali sklepu komisije.
Skupni znesek pomoči »de minimis«, ki se dodeli enotnemu podjetju, ne sme presegati 300.000 EUR v katerem koli triletnem obdobju.
Pomoči »de minimis« se dodeljujejo v določeni višini za posamezne namene kot nepovratna sredstva v obliki dotacije ali subvencije komunalnega prispevka.
Pomoč, odobrena po pravilu »de minimis«, lahko pokriva upravičene stroške v neto vrednosti, brez vključenega DDV.
Ukrepi pomoči po tem odloku so:
UKREP 1: Spodbujanje samozaposlovanja,
UKREP 2: Spodbujanje novih delovnih mest za mlade,
UKREP 3: Spodbujanje investicij v gradnjo objektov s subvencioniranjem komunalnega prispevka,
UKREP 4: Sofinanciranje najemnin poslovnih prostorov.
UKREP 1: Spodbujanje samozaposlovanja
Namen pomoči je pospeševanje samozaposlovanja, zaposlovanje mladih ter zmanjševanje brezposelnosti.
Upravičeni stroški so:
– stroški za realizacijo samozaposlitve za samozaposleno osebo staro do 35 let.
Višina pomoči lahko znaša največ 1.000 EUR za osebo, ki se samozaposli za polni delovni čas oziroma največ 500 EUR za osebo, ki samozaposlitev realizira na način, da registrira dopolnilno dejavnost.
Upravičenci do pomoči v primeru samozaposlitve so osebe iz druge alineje prvega odstavka 4. člena tega odloka.
Samozaposlitev mora biti realizirana v tekočem koledarskem letu oziroma v obdobju, določenem v javnem razpisu. Oseba mora ostati samozaposlena najmanj 12 mesecev po nakazilu pomoči za ta namen oziroma najmanj toliko, kot je določeno v javnem razpisu.
V primeru, da oseba, ki se je samozaposlila, ne ostane samozaposlena vsaj 12 mesecev po nakazilu pomoči za ta namen oziroma najmanj toliko, kot je določeno v javnem razpisu, mora dodeljena sredstva vrniti v sorazmernem delu glede na trajanje samozaposlitve, skupaj z zakonitimi zamudnimi obrestmi od dneva nakazila dalje.
Oseba, ki se samozaposluje, mora izpolnjevati tudi pogoj, da še ni prejela pomoči občine za samozaposlitev.
UKREP 2: Spodbujanje novih delovnih mest za mlade
Namen ukrepa je spodbuditi podjetja k odpiranju novih delovnih mest za zaposlovanje mladih na podlagi njihovih konkretnih potreb, kar bo mladim omogočilo integracijo v delovno okolje in izboljšalo njihove zaposlitvene možnosti ter bo prispevalo k doseganju hitrejše in stabilnejše zaposljivosti ciljne skupine in zmanjšalo stopnjo brezposelnosti mladih.
Upravičeni stroški so:
– stroški za zaposlitev mlade osebe v višini ene minimalne mesečne plače, določene z zakonom, ki ureja pravico do minimalne plače.
Upravičenci do pomoči v primeru zaposlovanja mladih so podjetja iz prvega odstavka 5. člena tega odloka, ki imajo že najmanj eno zaposleno osebo.
Do pomoči je podjetje upravičeno v primeru zaposlitve registrirane brezposelne mlade osebe s stalnim prebivališčem v Občini Dravograd do dopolnjenega 35. leta starosti in v kolikor nova zaposlitev pomeni neto povečanje števila zaposlenih v primerjavi s stanjem zadnjih 12 mesecev.
Sofinancirana zaposlitev mlade osebe mora trajati najmanj 12 mesecev oziroma najmanj toliko, kot je določeno v posameznem javnem razpisu.
UKREP 3: Spodbujanje investicij v gradnjo objektov s subvencioniranjem komunalnega prispevka
Namen subvencioniranja komunalnega prispevka je povečanje možnosti za ustanavljanje, rast in investiranje podjetij, ustanavljanje novih tehnoloških in inovativnih podjetij ter ustvarjanje novih delovnih mest s ciljem vzpostavitve boljših možnosti za gospodarski razvoj.
Upravičeni stroški so:
– višina subvencije komunalnega prispevka za posameznega upravičenca znaša 40 % od odmerjenega komunalnega prispevka, vendar ne več kot 10.000 EUR.
Upravičenci do pomoči so podjetja iz prvega odstavka 5. člena tega odloka, ki investirajo v vzpostavitev ali razvoj in razširitev dejavnosti na območju občine.
Pogoji:
– do pomoči je podjetje upravičeno v primeru, da gre za visokotehnološko ali inovativno podjetje, za katero je značilen visok nivo znanja, potencial hitre rasti, ekspertno znanje zaposlenih, usmerjenost v raziskave in razvoj, visoka dodana vrednost proizvodov;
– subvencijo lahko investitor oziroma zavezanec za plačilo komunalnega prispevka, ki izpolnjuje pogoje skladno s tem odlokom uveljavlja le, če v letu javnega razpisa za subvencioniranje komunalnega prispevka vloži tudi vlogo za odmero komunalnega prispevka;
– upravičenec mora biti zemljiškoknjižni lastnik zemljišča, na katerem je predvidena gradnja ali ima ustrezno izkazano pravico graditi, v skladu z zakonom, ki ureja graditev objektov;
– subvencijo komunalnega prispevka lahko upravičenec pridobi le za gradnjo ali prizidavo nestanovanjske stavbe, kot je opredeljena s predpisom, ki ureja razvrščanje objektov in ki jo potrebuje za opravljanje svoje registrirane dejavnosti;
– v kolikor vlagatelj, ki mu je bila odobrena subvencija, odtuji zemljiško parcelo, na katero je bil komunalni prispevek vezan, ali objekt, za katerega je bila subvencija odobrena, vse v obdobju desetih let od odobritve subvencije, mora vrniti prejeto subvencijo, vključno z zakonitimi zamudnimi obrestmi od dneva izdaje potrdila o plačilu komunalnega prispevka;
– drugi pogoji, določeni v javnem pozivu.
UKREP 4: Sofinanciranje najemnin poslovnih prostorov
Namen ukrepa je spodbujanje podjetništva z vzpostavitvijo prijaznega podpornega okolja za ekonomsko in družbeno oživitev Trga Dravograda in ruralnih območij v Občini Dravograd.
Upravičeni stroški so:
– neto najemnine za poslovne prostore v Trgu Dravograda in ruralnih območjih v Občini Dravograd, za obdobje 24 mesecev. Najvišje možno sofinanciranje znaša 50 % neto najemnine, vendar ne več kot 250,00 EUR/mesečno.
Upravičenci do sofinanciranja najemnin poslovnih prostorov so podjetja, ki najamejo poslovni prostor v Trgu Dravograda oziroma na ruralnih območjih v Občini Dravograd in v teh poslovnih prostorih dejansko poslujejo oziroma izvajajo svojo dejavnost.
Pogoji:
– poslovni prostori se morajo nahajati v Trgu Dravograda oziroma na ruralnih območjih v Občini Dravograd,
– najemna pogodba za poslovni prostor ne sme biti sklenjena več kot 12 mesecev pred objavo javnega razpisa za sofinanciranje najemnine,
– do sofinanciranja najemnine ni upravičen vlagatelj, ki je sicer najemno pogodbo za poslovni prostor sklenil v roku 12 mesecev pred objavo javnega razpisa, vendar je v predmetnem poslovnem prostoru že prej posloval oziroma izvajal dejavnost,
– vlagatelji, njihovi družinski člani ali druge povezane osebe po zakonu o dohodnini ali povezane pravne osebe ne smejo biti lastniki poslovnih prostorov, za katere vlagatelji sklepajo najemne pogodbe,
– upravičenci do pomoči morajo najkasneje do podpisa pogodbe o sofinanciranju pričeti z izvajanjem dejavnosti v poslovnem prostoru za katerega se uveljavlja pravica do sofinanciranja najemnine,
– sofinanciranja najemnine ne morejo prejeti upravičenci, ki so že prejeli sredstva občine za isti namen,
– sredstev po tem ukrepu ni mogoče pridobiti za najem poslovnih prostorov za namene skladiščenja,
– podrobnejša merila in drugi pogoji se določijo v javnem razpisu.
III. POSTOPEK DODELJEVANJA SREDSTEV
Za vse pomoči, ki se izvajajo v obliki neposrednih finančnih spodbud, morajo biti izvedeni javni razpisi, skladno s pogoji in po postopku, določenem v veljavnih predpisih, razen za ukrep subvencioniranja komunalnega prispevka, ki se izvede na podlagi javnega poziva.
V posameznem proračunskem letu se lahko objavijo javni razpisi oziroma javni poziv za vse ukrepe skupaj ali samo za določene ukrepe po tem odloku.
O začetku postopka javnega razpisa oziroma poziva župan sprejme sklep.
Upravičenec uveljavlja pravico do pomoči po tem odloku z vložitvijo vloge, po objavi javnega razpisa oziroma poziva.
Postopek za dodelitev pomoči »de minimis« vodi tričlanska strokovna komisija, ki jo imenuje župan.
Dodatni pogoji, merila in kriteriji za dodeljevanje pomoči »de minimis« po tem odloku, se podrobneje določijo v javnem razpisu oziroma javnem pozivu.
Komisija opravi strokovni pregled popolnih in pravočasnih vlog ter jih oceni na podlagi pogojev ter meril in kriterijev iz tega odloka in javnega razpisa oziroma poziva.
Na podlagi predloga strokovne komisije o upravičenosti do pomoči odloči pristojni organ občinske uprave z odločbo.
Medsebojne obveznosti med upravičencem do pomoči in občino se uredijo s pogodbo.
Občina pisno obvesti prejemnika, da je pomoč dodeljena po pravilu »de minimis« v skladu z Uredbo 2023/2831/EU ter o znesku »de minimis« pomoči.
Občina, kot dajalec pomoči, hrani evidence o individualni pomoči »de minimis« deset let od datuma dodelitve pomoči.
IV. NADZOR NAD PORABO SREDSTEV
Nadzor nad izvrševanjem pogodb izvaja občinska uprava.
V primeru, da se ugotovi, da sredstva niso bila porabljena za namen, za katerega so bila dodeljena, ali so bila dodeljena na podlagi neresničnih podatkov ali je prejemnik prekršil druga določila pogodbe, je občina upravičena zahtevati vračilo dodeljenih sredstev s pripadajočimi zakonitimi zamudnimi obrestmi za obdobje od dneva nakazila dalje.
Občina pristojnemu organu za nadzor državnih pomoči posreduje podatke o dodeljenih državnih pomočeh v skladu z uredbo, ki ureja področje pomoči »de minimis«.
34. člen
Ta odlok začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 007-0005/2024
Dravograd, dne 6. junija 2024