Na podlagi petega odstavka 179.i člena Zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – uradno prečiščeno besedilo, 46/16, 47/19 in 18/23 – ZDU-1O; v nadaljnjem besedilu: ZLet) in 25. člena Sklepa o ustanovitvi Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 81/10) ter za izvrševanje 116. člena ZLet in Izvedbene Uredbe Komisije (EU) št. 923/2012 z dne 26. septembra 2012 o določitvi skupnih pravil zračnega prometa in operativnih določb v zvezi z navigacijskimi službami in postopki zračnega prometa ter spremembi Izvedbene uredbe (EU) št. 1035/2011 in uredb (ES) št. 1265/2007, (ES) št. 1794/2006, (ES) št. 730/2006, (ES) št. 1033/2006 in (EU) št. 255/2010, ki je bila nazadnje spremenjena z Izvedbeno Uredbo Komisije (EU) 2024/404 z dne 30. januarja 2024 o spremembi Izvedbene uredbe (EU) št. 923/2012 v zvezi s posodobitvami ustreznih določb ICAO, dokončanjem postopka ob odpovedi radijske komunikacije in črtanjem dodatka k Prilogi k navedeni uredbi (v nadaljnjem besedilu: Uredba 923/2012/EU) direktor Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije izdaja
O P E R A T I V N O-T E H N I Č N O Z A H T E V O
o vzpostavitvi cone prometa na aerodromu
(1) Ta operativno-tehnična zahteva določa vzpostavitev cone prometa na aerodromu na letališčih, na katerih se ne zagotavlja služb zračnega prometa, za namen varnega vzletanja in pristajanja zrakoplovov.
(2) Ta operativno-tehnična zahteva se ne uporablja za heliporte.
Nadzor nad izvajanjem te operativno-tehnične zahteve izvaja Javna agencija za civilno letalstvo Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: agencija).
(1) Izrazi, uporabljeni v tej operativno-tehnični zahtevi, imajo naslednji pomen:
1. »aerodrom« je opredeljeno območje na kopnem ali vodi, na nepremični, nepremični vodni ali plavajoči konstrukciji, vključno z vsemi objekti, napravami in opremo, ki se nahajajo na takem območju, ki je v celoti ali delno namenjena za uporabo za prihode, odhode in premike zrakoplovov po površini;
2. »promet na aerodromu« je ves promet na manevrskih površinah aerodroma in vse zrakoplove, ki letijo v bližini aerodroma. Zrakoplovi, ki so v bližini aerodroma, vključujejo med drugim tudi zrakoplove, ki vstopajo v šolski krog aerodroma ali ga zapuščajo;
3. »cona prometa na aerodromu« (angl. aerodrome traffic zone, v nadaljnjem besedilu: ATZ) je zračni prostor dimenzij, opredeljenih s to operativno-tehnično zahtevo, ki je določen okrog aerodroma za varovanje prometa na aerodromu;
4. »letališče« je območje, ki vključuje aerodrom in druge površine, na katerih je letališka infrastruktura, ki se uporablja za potrebe zračnega prometa in za izvajanje služb na aerodromu in drugih služb;
5. »območje obvezne uporabe radijske zveze« (angl. radio mandatory zone, v nadaljnjem besedilu: RMZ) je zračni prostor opredeljenih dimenzij v katerem je treba uporabljati radijsko opremo in je določen z operativno-tehnično zahtevo, ki ureja obvezno uporabo radijske zveze;
6. »načini in postopki za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov« so načini, postopki in drugi pogoji za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov, ki jih za posamezno letališče določi obratovalec letališča;
7. »koordinator prometa« je oseba, ki jo obratovalec letališča določi za namen koordinacije prometa v ATZ.
(2) Ostali izrazi, uporabljeni v tej operativno-tehnični zahtevi, imajo enak pomen kot izrazi, uporabljeni v Uredbi 2012/923/EU in ZLet.
(1) Obratovalec letališča pripravi načine in postopke za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov na letališčih, na katere poda soglasje agencija.
(2) Načini in postopki za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov na letališčih morajo vsebovati vsaj:
1) tekstovni opis in grafični prikaz ATZ;
2) način prihoda v ATZ in odhoda iz njega oziroma vstopne in izstopne točke ATZ;
3) način uporabe glasovne komunikacije zrak – zemlja;
4) šolski krog aerodroma;
5) postopki v izrednih razmerah;
6) opis organizacije letenja in omejitve.
(3) Podrobno vsebino načinov in postopkov za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov na letališčih določi agencija in jo objavi na svoji spletni strani.
(4) Agencija zagotovi objavo ATZ v Zborniku letalskih informacij Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: AIP). ATZ se prične uporabljati z dnem objave v AIP.
(5) Vzpostavitev ATZ ne vpliva na klasifikacijo zračnega prostora.
V ATZ se vzpostavi RMZ, ki ga določi agencija z operativno-tehnično zahtevo, ki ureja območja obvezne uporabe radijske zveze.
ATZ ima obliko kvadra okrog aerodroma, 2 km bočno od osi vzletno-pristajalne steze in 3 kilometre vzdolžno od pragov vzletno-pristajalne steze, z višino do 2000 čevljev nad referenčno točko aerodroma.
(1) Za vse uporabnike ATZ je obvezna dvosmerna komunikacija na ustreznem komunikacijskem kanalu. Piloti, ki vstopajo v ATZ ali ga zapuščajo, morajo nastaviti radijsko postajo na frekvenco, ki je objavljena v AIP.
(2) Ob vstopu v ATZ se pilot javi koordinatorju prometa na ustreznem komunikacijskem kanalu tri minute pred vstopno točko. Pilot sporoči klicni znak letališča, klicni znak zrakoplova, položaj, višino in namen leta ter ves čas ohranja pozornost na glasovno komunikacijo zrak – zemlja.
(3) Če pilot ne more vzpostaviti glasovne komunikacije s koordinatorjem prometa, oddaja slepo na ustreznem komunikacijskem kanalu in upošteva morebitne vizualne signale.
(4) Z namenom razvrščanja na varen način, koordinator prometa uporabnikom ATZ podaja informacije, kot so podatki o prometu, vetru, razmerah na stezi, ne odreja pa ravnanj v zvezi s pravili letenja.
(5) Uporabniki ATZ, ki zaradi tehničnih omejitev niso opremljeni z radijsko postajo (na primer jadralni padalci), morajo pred izvajanjem svojih aktivnosti s koordinatorjem prometa ali obratovalcem letališča uskladiti podatke o teh aktivnostih, kot so vrsta aktivnosti, predviden čas njihovega pričetka in zaključka, število udeležencev, smer izvajanja aktivnosti.
(6) Koordinator prometa je oseba, ki ima ali je imela licenco z zaznamkom o znanju jezika, v katerem izvaja komunikacijo.
(1) V zvezi z ATZ na aerodromu, katerega zračni prostor sega v zračni prostor sosednjih držav ali če zračni prostor ATZ na aerodromu sosednje države sega v slovenski zračni prostor, agencija in pristojni organ te države skleneta dogovor o bistvenih elementih ATZ.
(2) Informacije iz dogovora, ki so pomembne za navigacijo v zračnem prometu, agencija objavi v AIP.
Obratovalci letališč predložijo agenciji v soglasje načine in postopki za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov najkasneje do 1. februarja 2025.
Z dnem pridobitve soglasja agencije k načinom in postopkom za varno vzletanje in pristajanje zrakoplovov za posamezno letališče prenehata veljati Direktiva o postopkih komunikacije na letališčih Ajdovščina in Bovec št. 007-5/2024/1 z dne 26. 4. 2024 in Direktiva o varnosti o obveznem javljanju pilotov letalnih naprav po Uredbi o jadralnem zmajarstvu in jadralnem padalstvu št. 007-8/2020/1 z dne 27. 5. 2020.
Ta operativno-tehnična zahteva začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 8. julija 2024
Javne agencije za civilno letalstvo