Na podlagi druge alinee prvega odstavka 107. člena in prvega odstavka 91. člena Ustave Republike Slovenije izdajam
o razglasitvi Zakona o pospešitvi postopkov za realizacijo vseevropskega prometnega omrežja (TEN-T) (ZPRVPO)
Razglašam Zakon o pospešitvi postopkov za realizacijo vseevropskega prometnega omrežja (TEN-T) (ZPRVPO), ki ga je sprejel Državni zbor Republike Slovenije na seji dne 10. julija 2024.
Št. 003-02-1/2024-143
Ljubljana, dne 18. julija 2024
Republike Slovenije
O POSPEŠITVI POSTOPKOV ZA REALIZACIJO VSEEVROPSKEGA PROMETNEGA OMREŽJA (TEN-T) (ZPRVPO)
1. člen
(1) Ta zakon določa za projekte vseevropskega prometnega omrežja (v nadaljnjem besedilu: TEN-T) postopke in časovni okvir izdajanja dovoljenj, upravne in druge postopke, ki so potrebni za odobritev izvajanja projektov, ki potekajo v skladu s predpisi, ki urejajo gradnjo in predpisi, ki urejajo železniški in cestni promet.
(2) S tem zakonom se v pravni red Republike Slovenije prenaša določbe Direktive (EU) 2021/1187 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 7. julija 2021 o racionalizaciji ukrepov za pospešitev realizacije vseevropskega prometnega omrežja (TEN-T) (UL L št. 258 z dne 20. 7. 2021; v nadaljnjem besedilu: Direktiva 2021/1187/EU).
(1) Izrazi, uporabljeni v tem zakonu, pomenijo:
1. čezmejni projekt je projekt, ki zajema čezmejni odsek med dvema ali več državami članicami Evropske unije (v nadaljnjem besedilu: države članice);
2. evropski koordinator je oseba, imenovana v skladu s 45. členom Uredbe 1315/2013/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. decembra 2013 o smernicah Unije za razvoj vseevropskega prometnega omrežja in razveljavitvi Sklepa št. 661/2010/EU (UL L št. 348 z dne 20. 12. 2013, str. 1), zadnjič spremenjene z Delegirano uredbo Komisije (EU) 2024/751 z dne 11. decembra 2023 o spremembi Uredbe (EU) št. 1315/2013 Evropskega parlamenta in Sveta glede informativnih zemljevidov vseevropskega prometnega omrežja (UL L št. 2024/751 z dne 27. 2. 2024) (v nadaljnjem besedilu: Uredba 1315/2013/EU) za vsak koridor TEN-T in horizontalno prednostno nalogo, kjer nadzira napredek koridorja ali prednostne naloge in deluje kot »ambasador« politike TEN-T;
3. imenovani organ za projekte TEN-T (v nadaljnjem besedilu: organ TEN-T) je organ, ki je kontaktna točka za nosilca projekta in ki olajša postopke izdajanja dovoljenj;
4. nosilec projekta je investitor ali naročnik, ki zaprosi za odobritev izvajanja projekta;
5. postopek izdajanja dovoljenj je vsak postopek, ki se upošteva v zvezi s posameznim projektom, ki spada na področje uporabe tega zakona, da se pridobi sklep o odobritvi, z izjemo urbanističnega načrtovanja ali načrtovanja rabe zemljišča, postopkov v zvezi z oddajo javnih naročil in ukrepov, ki se izvajajo na strateški ravni in se ne nanašajo na specifičen projekt, kot so strateška presoja vplivov na okolje, javno proračunsko načrtovanje ter nacionalni ali občinski prometni načrti;
6. pristojni organ pomeni vsak organ, ki je vključen v postopek izdajanja dovoljenj potrebnih za gradnjo, z izjemo sodišč;
7. projekt je predlog za gradnjo, nadgradnjo, prilagoditev ali spremembo določenega odseka prometne infrastrukture, katere cilj je izboljšanje zmogljivosti, varnosti in učinkovitosti te infrastrukture in katere izvedba mora biti odobrena s sklepom o odobritvi;
8. sklep o odobritvi je pravnomočno gradbeno dovoljenje ali odločitev varnostnega organa v železniškem prometu ali soglasje v skladu z drugimi predpisi, ki urejajo gradnjo ali urejanje prostora, na podlagi katerega je nosilec projekta upravičen do izvajanja projekta na zadevnem geografskem območju ali ne, brez poseganja v kakršno koli odločitev, sprejeto v okviru upravnega ali sodnega pritožbenega postopka;
9. skupni organ je organ, ustanovljen z medsebojnim dogovorom med dvema ali več državami članicami s ciljem poenostavitve postopkov izdajanja dovoljenj, povezanih s čezmejnimi projekti, vključno s skupnimi organi, ki jih ustanovijo organi TEN-T, kadar so te imenovane organe države članice pooblastile za ustanovitev skupnega organa;
10. vseevropsko prometno omrežje (TEN-T) je prometno omrežje, kot je opredeljeno v Uredbi 1315/2013/EU.
(2) Drugi izrazi, ki so uporabljeni v tem zakonu in niso opredeljeni v prejšnjem odstavku, pomenijo enako kot izrazi, določeni s predpisi, ki urejajo urejanje prostora, varovanja okolja, graditev objektov in železniškega prometa.
(1) Ta zakon se uporablja za gradnjo, nadgradnjo, prilagoditev ali spremembo projektov, vezanih na prometno infrastrukturo TEN-T, in sicer za:
– projekte, ki so del predhodno določenih odsekov jedrnega TEN-T omrežja v Republiki Sloveniji, navedenih v Prilogi I Direktive 2021/1187/EU;
– druge projekte v zvezi s koridorji jedrnega TEN-T omrežja v Republiki Sloveniji, kot so opredeljeni v tretjem delu priloge Uredbe 2021/1153/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 7. julija 2021 o vzpostavitvi Instrumenta za povezovanje Evrope ter razveljavitvi uredb (EU) št. 1316/2013 in (EU) št. 283/2014 (UL L št. 249 z dne 14. 7. 2021, str. 38), zadnjič spremenjene z Delegirano uredbo Komisije (EU) 2022/2202 z dne 29. avgusta 2022 o dopolnitvi Uredbe (EU) 2021/1153 Evropskega parlamenta in Sveta z določitvijo seznama izbranih čezmejnih projektov na področju energije iz obnovljivih virov, v skupni vrednosti več kot 300.000.000,00 eurov.
(2) Ta zakon se uporablja tudi za infrastrukturne projekte na jedrnem in celovitem omrežju TEN-T, ki so povezani s telematskimi aplikacijami, novimi tehnologijami in inovacijami, opredeljenimi z Uredbo 1315/2013/EU, o katerih organ TEN-T obvesti Evropsko komisijo.
(prednostna obravnava projektov)
(1) Pristojni organi, vključeni v postopek izdajanja dovoljenj, dajejo prednost projektom, ki spadajo na področje uporabe tega zakona.
(2) Ministrstvo, pristojno za prostor, pri sprejemanju prostorskih aktov prednostno obravnava projekte TEN-T.
Organ TEN-T je ministrstvo, pristojno za infrastrukturo.
(1) Organ TEN-T opravlja naslednje naloge:
a) v sodelovanju s pristojnimi organi, vključenimi v postopek izdajanja dovoljenj, obvešča nosilca projekta o postopkih za izdajo dovoljenj, organizira predhodno posvetovanje in izvaja naloge, potrebne za nadzor časovnega okvira v postopku izdajanja dovoljenj iz 9. in 10. člena tega zakona;
b) pripravljavca državnega prostorskega načrta (v nadaljnjem besedilu: DPN) vključuje v posvetovanja o izvajanju tega zakona ter s pripravljavcem DPN in nosilcem projekta sodeluje v postopku od priprave predloga sklepa Vlade Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada) o pripravi DPN do sprejema uredbe o DPN, v skladu s predpisi, ki urejajo prostor;
c) z nosilcem projekta sodeluje v postopku pridobivanja sklepa o odobritvi;
č) v primeru čezmejnih projektov sodeluje in koordinira delo pristojnih organov sodelujočih držav, vključno z evropskimi koordinatorji koridorjev jedrnega TEN-T omrežja. To vključuje tudi skupno določitev časovnega okvira;
d) predstavlja kontaktno točko za:
– obveščanje nosilca projekta in drugih pristojnih organov, vključenih v postopek sprejetja sklepa o odobritvi za projekt TEN-T;
– čezmejne projekte TEN-T, ki vključujejo druge države članice in evropske koordinatorje, odgovorne za posamezne koridorje jedrnega omrežja;
– zagotovitev smernic v zvezi s predložitvijo vseh ustreznih informacij in dokumentov, vključno z vsemi dovoljenji, odločitvami in mnenji, ki jih je treba pridobiti in predložiti za pridobitev sklepa o odobritvi, če to zahteva nosilec projekta;
e) obvešča Evropsko komisijo o projektih TEN-T iz drugega odstavka 3. člena tega zakona.
(2) Naloge iz prejšnjega odstavka se nanašajo zlasti na postavitev in spremljanje časovnega okvira iz 9. člena tega zakona ter usmerjanje, pospeševanje in pomoč pri razreševanju problemov pri sodelovanju s pristojnimi organi, vključenimi v postopek izdajanja dovoljenj. V primeru spremembe časovnih rokov organ TEN-T to evidentira.
(3) Organ TEN-T enkrat letno pripravi poročilo o stanju in napredku na TEN-T projektih in ga posreduje vladi.
(4) Postopke delovanja organa TEN-T določi in sprejme organ TEN-T s poslovnikom o delovanju.
(1) Pred priglasitvijo projekta iz prvega odstavka 8. člena tega zakona lahko organ TEN-T na lastno pobudo ali na zahtevo nosilca projekta ali drugih pristojnih organov za izdajanje dovoljenj, organizira predhodno posvetovanje v sodelovanju z nosilcem projekta in s pristojnimi organi.
(2) V okviru predhodnega posvetovanja se:
– nosilca projekta seznani o vseh postopkih od priglasitve projekta do sprejetja sklepa o odobritvi,
– izmenjajo informacije med nosilcem projekta in drugimi organi, pristojnimi za izdajanje dovoljenj,
– določijo okvirni roki za različne vmesne faze postopka izdajanja dovoljenj in
– izboljša kakovost in uporabnost poročil in dokumentov, vključno z racionalizacijo postopkov.
(1) Nosilec projekta priglasi projekt organu TEN-T po uveljavitvi uredbe o državnem prostorskem načrtu v primeru, ko je potrebna izdaja gradbenega dovoljenja oziroma po potrditvi investicijskega programa v primeru, ko se projekt načrtuje po vzdrževalnih delih v javno korist.
(2) Če projekt ne izpolnjuje pogoja iz prejšnjega odstavka, organ TEN-T priglasitev zavrne v štirih mesecih od prejema priglasitve projekta.
Postopek od priglasitve projekta TEN-T do sklepa o odobritvi traja največ štiri leta.
(podaljšanje časovnega okvira)
(1) Organ TEN-T lahko na lastno pobudo ali na zahtevo nosilca projekta ali pristojnih organov za izdajanje dovoljenj podaljša časovni okvir iz prejšnjega člena za dokončanje postopkov izdaje dovoljenj, kadar iz upravičenega razloga, če nastopijo nepredvidene okoliščine ali kadar je to potrebno za varovanje okolja, sklep o odobritvi iz prejšnjega člena ni mogoče izdati.
(2) Trajanje podaljšanja je določeno za vsak primer posebej, ustrezno utemeljeno in omejeno na obdobje, potrebno za dokončanje postopka izdajanja dovoljenj in izdajo sklepa o odobritvi. Kadar je takšno podaljšanje obdobja odobreno, organ TEN-T nosilca projekta obvesti o razlogih za odobritev. Pod enakimi pogoji se lahko enkrat odobri nadaljnje podaljšanje.
(nadzor časovnega okvira)
(1) Organ TEN-T nadzoruje izvajanje časovnega okvira iz 9. in 10. člena tega zakona in morebitnih okvirnih rokov za različne vmesne faze postopka ter s tem povezanim izdajanjem dokumentov v skladu s predpisi, ki urejajo gradnjo.
(2) Nosilec projekta obvešča organ TEN-T o napredku kot tudi o zamudah v okviru postopka izdajanja dovoljenj.
(3) Pristojni organi, vključeni v postopek izdajanja dovoljenj, obvestijo organ TEN-T o izdanih dovoljenjih, odločitvah, mnenjih ali sklepu o odobritvi.
(4) Pristojni organi, vključeni v postopek izdajanja dovoljenj, v desetih dneh obvestijo organ TEN-T o predaji zahteve za dopolnitev postopka, o sprejemu te dopolnitve in sprejemu odločitve.
(sodelovanje v čezmejnih projektih)
(1) V primeru čezmejnega projekta organ TEN-T sodeluje z organom TEN-T druge države članice in z evropskimi koordinatorji za koordinacijo in uskladitev časovnih načrtov glede izdaje dovoljenj in ostalih postopkov odobritve ter za dosego soglasja o skupnem časovnem načrtu za postopek izdajanja dovoljenj.
(2) Organ TEN-T posreduje evropskim koordinatorjem informacije glede postopkov za izdajo dovoljenj, potrebnih za čezmejni projekt.
(3) Če se časovni okvir iz 9. člena tega zakona ne more upoštevati, organ TEN-T v skladu s prvim odstavkom 10. člena tega zakona obvesti evropskega koordinatorja o sprejetih ali načrtovanih ukrepih za dokončanje postopkov odobritev.
(4) V primeru medsebojnega dogovora med dvema ali več državami članicami se lahko pri čezmejnih projektih ustanovi skupni organ, organ TEN-T pa lahko postane del skupnega organa.
(javno naročanje pri čezmejnih projektih)
(1) Kadar postopke javnega naročanja v okviru čezmejnega projekta, ki spada v področje uporabe tega zakona, izvaja skupni organ, organ TEN-T z zadevno državo članico sprejme potrebne ukrepe za zagotovitev, da skupni organ uporablja nacionalno pravo ene od držav članic. Uporabo prava za javno naročanje določi registriran urad skupnega organa, razen če se organ TEN-T in sodelujoče države članice ne dogovorijo drugače.
(2) Za javno naročanje, ki ga izvaja hčerinska družba skupnega organa, se organ TEN-T z zadevno državo članico dogovori o potrebnih ukrepih, ki zagotovijo, da hčerinska družba uporablja nacionalno pravo ene od držav članic. V zvezi s tem se lahko organ TEN-T z zadevno državo članico odloči, da hčerinska družba uporablja nacionalno pravo, ki se uporablja za skupni organ.
PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
Ta zakon se ne uporablja za projekte, za katere so se postopki začeli pred uveljavitvijo tega zakona.
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 326-01/24-7/12
Ljubljana, dne 10. julija 2024
EPA 1581-IX
mag. Urška Klakočar Zupančič