Na podlagi petega odstavka 15. člena, petega odstavka 28. člena in sedmega odstavka 30. člena Zakona o celostnem prometnem načrtovanju (Uradni list RS, št. 130/22) minister za okolje, podnebje in energijo izdaja
o regionalnih celostnih prometnih strategijah
Ta pravilnik podrobneje določa vsebino, obliko, način priprave, odstotek ter višino sofinanciranja regionalnih celostnih prometnih strategij (v nadaljnjem besedilu: RCPS), način spremljanja in preverjanja kakovosti vsebine ter meril za presojo kakovosti. Določa tudi enotne kazalnike in metodologijo za njihovo spremljanje, pogoje za vzpostavitev informacijske podpore ter način poročanja o rezultatih spremljanja izvajanja.
2. člen
Izraza, uporabljena v tem pravilniku, pomenita:
1. »pripravljavec RCPS« je regionalna razvojna agencija ali drug usposobljen pripravljavec, ki usmerja delo izdelovalca RCPS in vseh občin v regiji;
2. »izdelovalec RCPS« je pravna ali fizična oseba, ki zagotovi sodelovanje vsaj ene usposobljene osebe.
II. VSEBINA, OBLIKA IN NAČIN PRIPRAVE RCPS
(1) RCPS je sestavljena iz:
– krovnega stebra, ki obravnava celostno prometno načrtovanje v regiji;
– ločenih obveznih stebrov (hoja in kolesarjenje oziroma aktivna mobilnost, javni prevoz in osebni motorni promet);
– neobveznih stebrov (tovorni promet, parkirna politika, prometno načrtovanje, upravljanje in digitalizacija, izobraževanje in promocija ali druge, za upravljanje prometa pomembne teme).
(2) RCPS vsebuje strateški in izvedbeni del. Strateški del RCPS vsebuje vizijo, cilje, ciljne vrednosti, stanje, izzive, priložnosti, prioritete, strateška vodila in ukrepe. Izvedbeni del je akcijski načrt, ki v okviru posameznih stebrov strategije vključuje ukrepe z ovrednotenimi stroški, odgovornostjo za izvedbo in rokom izvedbe.
RCPS se izdela v digitalni obliki in se objavi na spletnih straneh občin in regionalnih razvojnih agencij, ter na spletnem portalu o trajnostni mobilnosti.
(1) Priprava RCPS vsebuje naslednje sklope:
1. sklop A: ureditev pogojev za delo;
2. sklop B: vzpostavitev procesa;
3. sklop C: oris želenega stanja;
4. sklop D: analiza obstoječega stanja;
5. sklop E: opredelitev smeri ukrepanja;
6. sklop F: priprava in potrditev strategije;
7. sklop G: izvajanje strategije.
(2) RCPS se pripravi po enotnem postopku tako, da pripravljavec izvede sklope iz 1., 2. in 6. točke prejšnjega odstavka. Izdelovalec RCPS v sodelovanju s pripravljavcem pa izvede sklope iz 3., 4., 5. in 6. točke prejšnjega odstavka.
(3) Izdelovalec in pripravljavec RCPS v postopku vključevanja ključnih deležnikov vključita organe, pristojne za razvoj in upravljanje javne prometne infrastrukture. V okviru analize obstoječega stanja iz sklopa D iz prvega odstavka tega člena, izdelovalec in pripravljavec RCPS predstavita razmere v regiji in pridobita načrte pristojnih organov na območju priprave RCPS ter njihov odziv na analizo obstoječega stanja, kar se upošteva v nadaljnjem procesu priprave RCPS. Ponovno usklajevanje se izvede v okviru opredelitve smeri ukrepanja iz sklopa E iz prvega odstavka tega člena pri pripravi nabora ukrepov, kjer se uskladijo predlogi pripravljavca in načrti organov, pristojnih za razvoj in upravljanje javne prometne infrastrukture.
(4) Minister, pristojen za prometno politiko, poda soglasje k osnutku dokumenta RCPS. Nato sodelujoče občine potrdijo RCPS s sklepi na občinskih svetih.
III. ODSTOTEK IN VIŠINA SOFINANCIRANJA RCPS
(odstotek sofinanciranja priprave RCPS)
Priprava RCPS se iz državnega proračuna sofinancira v višini 80 % upravičenih stroškov.
(višina sofinanciranja RCPS)
Najvišja višina sofinanciranja RCPS je določena na osnovi izračuna skupnih stroškov postopka priprave RCPS ter upoštevanega odstotka sofinanciranja iz prejšnjega člena. Določena je glede na število prebivalcev v regiji in je naslednja:
– regija nad 300.000 prebivalci: 120.000,00 EUR;
– regija pod 300.000 prebivalcev: 80.000,00 EUR.
IV. NAČIN SPREMLJANJA IZVAJANJA RCPS
(način spremljanja izvajanja RCPS)
Izvajanje RCPS spremlja pripravljavec RCPS z enotnimi kazalniki učinka izvajanja in izvedbe RCPS. Enotni kazalniki učinka izvajanja RCPS merijo vplive celostnega prometnega načrtovanja in so pripravljeni skladno z metodologijo iz 10. člena tega pravilnika. Enotni kazalnik izvedbe RCPS zagotovi pripravljavec RCPS.
(1) Enotni kazalniki učinka izvajanja RCPS so naslednji:
1. dnevna mobilnost potnikov v regiji;
2. obseg osebnega in tovornega motornega prometa v regiji;
3. dostopnost z javnim potniškim prometom v regiji;
4. lastništvo osebnih avtomobilov v regiji;
5. emisije CO2 iz prometa v regiji;
6. emisije delcev (PM 2,5 in PM 10) iz prometa v regiji.
(2) Enotni kazalnik izvedbe RCPS meri delež izvedenih ukrepov iz akcijskega načrta.
(metodologija za spremljanje enotnih kazalnikov)
(1) Enotni kazalniki učinka izvajanja RCPS so pripravljeni za območja statističnih regij. Spremljanje enotnih kazalnikov učinka izvajanja RCPS temelji na uporabi petih analiz, ki se izvedejo po enotni metodologiji. To so naslednje analize:
1. raziskava Statističnega urada RS (v nadaljnjem besedilu: SURS) o dnevni mobilnosti potnikov. S pomočjo ankete se pridobi podatke o dolžini, trajanju in namenu poti ter o uporabi prevoznega sredstva. Predvidena frekvenca zbiranja je dve leti;
2. zbiranje podatkov obremenitve cestnega prometa (skupno letno število osebnih motornih in tovornih vozil ter koles na izbranih števnih mestih v regiji), ki jih beležijo avtomatski števci cestnega prometa Direkcije Republike Slovenije za infrastrukturo (v nadaljnjem besedilu: DRSI). V regijah, kjer so na kolesarskem omrežju števci kolesarjev, se na izbranih lokacijah spremlja tudi ta način potovanj. Predvidena frekvenca zbiranja je eno leto;
3. delež prebivalcev glede na razred dostopnosti javnega prevoza se meri na ravni 500 m zaledja posamezne hišne številke z razpoložljivostjo postajališča javnega prevoza ter števila dnevnih povezav z javnim prevozom. Postajališča se delijo v tri razrede glede na pogostost voženj: neprimerna pogostost (pod 8 parov voženj), zadovoljiva pogostost (8 do 22 parov voženj) in primerna pogostost (23 ali več parov voženj). Predvidena frekvenca zbiranja je dve leti;
4. število osebnih vozil na 1000 prebivalcev je izračunano na podlagi letnih podatkov SURS o številu prebivalcev ter številu registriranih osebnih avtomobilov v regiji. Lastništvo osebnega avtomobila posredno izkazuje prometno politiko države, regije ali občine, saj je eden temeljnih ciljev sodobnih prometnih politik zagotavljati kakovostno dostopnost brez osebnega avtomobila. Predvidena frekvenca zbiranja je eno leto;
5. izračun obsega emisij CO2 iz prometa po regijah, ki ga pripravlja ARSO in izhaja iz podatkov števcev prometa DRSI. Podatki so vezani na lokacijo nastanka emisije in ne na izvor uporabnika prometa. Predvidena frekvenca zbiranja je tri leta;
6. izračun obsega emisij delcev iz prometa po regijah, ki ga pripravlja ARSO in izhaja iz zbirke podatkov merilnih mest kakovosti zraka. Predvidena frekvenca zbiranja je eno leto.
(2) Metodologija za enotni kazalnik izvedbe RCPS temelji na izračunu deleža izvedenih ukrepov, določenih v akcijskem načrtu. Kazalniki za posamezno regijo se objavijo na spletnem portalu o trajnostni mobilnosti.
(poročanje spremljanja izvajanja RCPS)
(1) Pripravljavec RCPS je odgovoren za poročanje spremljanja izvajanja RCPS.
(2) Pripravljavec RCPS poroča ministrstvu preko spletnega portala o trajnostni mobilnosti enotne kazalnike učinka izvajanja RCPS, vsako leto do 15. maja za preteklo leto. Prvič se poroča izhodiščno stanje vseh enotnih kazalnikov učinka izvajanja RCPS iz analize stanja po sprejetju RCPS in se priložijo sklepi vseh občinskih svetov v regiji o sprejetju RCPS.
(3) Pripravljalec RCPS poroča ministrstvu preko spletnega portala o trajnostni mobilnosti enotni kazalnik izvedbe RCPS do 15. maja v tretjem, petem in sedmem letu po sprejetju RCPS. Poročilo vsebuje tudi realizirane vrednosti izvedenih ukrepov.
(informacijska podpora za spremljanje izvajanja RCPS)
(1) Ministrstvo, pristojno za prometno politiko (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo), zagotovi usposobljeno osebo, ki vzpostavi in vzdržuje informacijsko podporo za centralizirano zbiranje in objavljanje podatkov o izvajanju in učinkih RCPS. Pripravljalec RCPS poroča zahtevane podatke preko spletnega portala o trajnostni mobilnosti.
(2) Letno poročilo ministrstva o izvajanju RCPS se objavi na spletnem portalu o trajnostni mobilnosti do 15. julija za preteklo leto.
V. PRESOJA KAKOVOSTI VSEBINE RCPS
(način presoje kakovosti vsebine RCPS)
(1) Pripravljavec RCPS v sklopu E iz prvega odstavka 5. člena tega pravilnika, pozove ministrstvo za dodelitev presojevalca kakovosti vsebine. Ministrstvo regiji dodeli presojevalca, ki med pripravo in pred potrditvijo RCPS izvede presojo kakovosti vsebine in izdela neodvisno strokovno oceno RCPS.
(2) Ministrstvo na podlagi pozitivne ocene RCPS izda potrdilo o kakovosti vsebine RCPS.
(merila za presojo kakovosti vsebine RCPS)
Merila za presojo kakovosti vsebine RCPS so:
– skladnost RCPS z načinom priprave RCPS;
– ustreznost in celovitost izhodišč RCPS;
– celovitost obravnave ter zastopanost in uravnoteženost posameznih tematskih poglavij;
– skladnost akcijskega načrta z vsebino RCPS.
(rok za izvedbo presoje kakovosti vsebine RCPS)
Presojo kakovosti vsebine RCPS presojevalec opravi v 35 delovnih dneh od prejema vloge.
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 007-120/2024/17
Ljubljana, dne 27. novembra 2024
EVA 2024-2570-0051
za okolje, podnebje in energijo