Na podlagi 29. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09, 51/10, 40/12 – ZUJF, 14/15 – ZUUJFO, 11/18 – ZSPDSLS-1, 30/18, 61/20 – ZIUZEOP-A, 80/20 – ZIUOOPE in 62/24 – odl. US), 40. člena Zakona o javnih financah (Uradni list RS, št. 11/11 – uradno prečiščeno besedilo, 14/13 – popr., 101/13, 55/15 – ZFisP, 96/15 – ZIPRS1617, 13/18, 195/20 – odločba US, 18/23 – ZDU-1O in 76/23; v nadaljevanju ZJF) in 118. člena Statuta Občine Šentjur (Uradni list RS, št. 37/11 – uradno prečiščeno besedilo, 54/16 in 53/24) je Občinski svet Občine Šentjur na 11. redni seji dne 17. decembra 2024 sprejel
o proračunu Občine Šentjur za leto 2026
S tem odlokom se za Občino Šentjur za leto 2026 določajo proračun, postopki izvrševanja proračuna ter obseg zadolževanja in poroštev občine in javnega sektorja na ravni občine (v nadaljnjem besedilu: proračun).
2. VIŠINA SPLOŠNEGA DELA PRORAČUNA IN STRUKTURA POSEBNEGA DELA PRORAČUNA
V splošnem delu proračuna so prikazani prejemki in izdatki v evrih po ekonomski klasifikaciji do ravni kontov. Splošni del proračuna se na ravni podskupin kontov določa v naslednjih zneskih:
A. BILANCA PRIHODKOV IN ODHODKOV |
| Proračun |
Skupina/podskupina kontov | 2026 |
I. | SKUPAJ PRIHODKI (70+71+72+73+74+78) | 24.781.327,69 |
| TEKOČI PRIHODKI (70+71) | 21.644.234,69 |
70 | DAVČNI PRIHODKI | 17.699.743,00 |
| 700 DAVKI NA DOHODEK IN DOBIČEK | 16.187.113,00 |
| 703 DAVKI NA PREMOŽENJE | 1.147.630,00 |
| 704 DOMAČI DAVKI NA BLAGO IN STORITVE | 365.000,00 |
| 706 DRUGI DAVKI IN PRISPEVKI | 0,00 |
71 | NEDAVČNI PRIHODKI | 3.944.491,69 |
| 710 UDELEŽBA NA DOBIČKU IN DOHODKI OD PREMOŽENJA | 2.474.300,00 |
| 711 TAKSE IN PRISTOJBINE | 30.000,00 |
| 712 GLOBE IN DRUGE DENARNE KAZNI | 37.000,00 |
| 714 DRUGI NEDAVČNI PRIHODKI | 1.403.191,69 |
72 | KAPITALSKI PRIHODKI | 710.000,00 |
| 720 PRIHODKI OD PRODAJE OSNOVNIH SREDSTEV | 210.000,00 |
| 722 PRIHODKI OD PRODAJE ZEMLJIŠČ IN NEOPREDMETENIH SREDSTEV | 500.000,00 |
73 | PREJETE DONACIJE | 0,00 |
| 730 PREJETE DONACIJE IZ DOMAČIH VIROV | 0,00 |
74 | TRANSFERNI PRIHODKI | 2.427.093,00 |
| 740 TRANSFERNI PRIHODKI IZ DRUGIH JAVNOFINANČNIH INSTITUCIJ | 2.427.093,00 |
| 741 PREJETA SREDSTVA IZ DRŽAVNEGA PRORAČUNA IZ SREDSTEV EU IN IZ DRUGIH DRŽAV | 0,00 |
II. | SKUPAJ ODHODKI (40+41+42+43) | 25.100.729,45 |
| TEKOČI ODHODKI (40+41) | 16.291.207,87 |
40 | TEKOČI ODHODKI | 7.416.215,39 |
| 400 PLAČE IN DRUGI IZDATKI ZAPOSLENIM | 1.488.014,00 |
| 401 PRISPEVKI DELODAJALCEV ZA SOCIALNO VARNOST | 241.080,00 |
| 402 IZDATKI ZA BLAGO IN STORITVE | 5.033.366,51 |
| 403 PLAČILA DOMAČIH OBRESTI | 320.000,00 |
| 409 REZERVE | 333.754,88 |
41 | TEKOČI TRANSFERI | 8.874.992,48 |
| 411 TRANSFERI POSAMEZNIKOM IN GOSPODINJSTVOM | 5.996.450,00 |
| 412 TRANSFERI NEPRIDOBITNIM ORGANIZACIJAM IN USTANOVAM | 795.461,48 |
| 413 DRUGI TEKOČI DOMAČI TRANSFERI | 2.083.081,00 |
42 | INVESTICIJSKI ODHODKI | 8.415.701,58 |
| 420 NAKUP IN GRADNJA OSNOVNIH SREDSTEV | 8.415.701,58 |
43 | INVESTICIJSKI TRANSFERI | 393.820,00 |
| 431 INVESTICIJSKI TRANSFERI PRAVNIM IN FIZIČNIM OSEBAM, KI NISO PRORAČUNSKI UPORABNIKI | 273.000,00 |
| 432 INVESTICIJSKI TRANSFERI PRORAČUNSKIM UPORABNIKOM | 120.820,00 |
III. | PRORAČUNSKI PRESEŽEK (I.-II.) | |
| PRORAČUNSKI PRIMANJKLJAJ (I.-II.) | –319.401,76 |
B. RAČUN FINANČNIH TERJATEV IN NALOŽB |
IV. | PREJETA VRAČILA DANIH POSOJIL IN PRODAJA KAPITALSKIH DELEŽEV (750+751+752) | 0,00 |
75 | PREJETA VRAČILA DANIH POSOJIL IN PRODAJA KAPITALSKIH DELEŽEV (750+751+752) | 0,00 |
| 750 PREJETA VRAČILA DANIH POSOJIL | 0,00 |
| 751 PRODAJA KAPITALSKIH DELEŽEV | 0,00 |
| 752 KUPNINE IZ NASLOVA PRIVATIZACIJE | 0,00 |
V. | DANA POSOJILA IN POVEČANJE FINANČNIH NALOŽB (440+441+442) | 0,00 |
44 | DANA POSOJILA IN POVEČANJE FINANČNIH NALOŽB | 0,00 |
| 440 DANA POSOJILA | 0,00 |
| 441 POVEČANJE FINANČNIH NALOŽB | 0,00 |
| 442 PORABA SREDSTEV KUPNIN IZ NASLOVA PRIVATIZACIJE | 0,00 |
VI. | PREJETA MINUS DANA POSOJILA IN SPREMEMBE KAPITALSKIH DELEŽEV (IV.-V.) | 0,00 |
C. RAČUN FINANCIRANJA |
VII. | ZADOLŽEVANJE | 1.000.000,00 |
50 | ZADOLŽEVANJE (500+501) | 1.000.000,00 |
| 500 DOMAČE ZADOLŽEVANJE | 1.000.000,00 |
| 501 ZADOLŽEVANJE V TUJINI | 0,00 |
VIII. | ODPLAČILA DOLGA | 1.080.598,24 |
55 | ODPLAČILA DOLGA | 1.080.598,24 |
| 550 ODPLAČILA DOMAČEGA DOLGA | 1.080.598,24 |
IX. | SPREMEMBA STANJA SREDSTEV NA RAČUNIH (I.+IV.+VII.-II.-V.-VII.) | –400.000,00 |
X. | NETO ZADOLŽEVANJE (VII.-VIII.) | –80.598,24 |
XI. | NETO FINANCIRANJE (VI.+VII.-VIII.-IX.) | 319.401,76 |
XII. | STANJE SREDSTEV NA RAČUNIH NA DAN 31. 12. PRETEKLEGA LETA | 400.000,00 |
Posebni del proračuna sestavljajo finančni načrti neposrednih uporabnikov, ki so razdeljeni na naslednje programske dele: področja proračunske porabe, glavne programe in podprograme, predpisane s programsko klasifikacijo izdatkov občinskih proračunov. Podprogrami so razdeljeni na proračunske postavke, te pa na podskupine kontov in konte, določene s predpisanim kontnim načrtom.
Posebni del proračuna do ravni proračunskih postavk – kontov in načrt razvojnih programov sta prilogi k temu odloku in se objavita na spletni strani Občine Šentjur.
Načrt razvojnih programov sestavljajo projekti.
3. POSTOPKI IZVRŠEVANJA PRORAČUNA
V tekočem letu se izvršuje proračun tekočega leta skladno z določbami zakona in podzakonskih predpisov, ki urejajo javne finance, in s tem odlokom na ravni proračunske postavke – konta.
Namenski prihodki proračuna so poleg prihodkov, določenih v prvem stavku prvega odstavka 43. člena ZJF in prvem odstavku 80. člena ZJF, tudi:
– sredstva proračunske rezerve po 49. členu ZJF, ki se uporablja za financiranje izdatkov za odpravo naravnih nesreč,
– sredstva posojila po 10.a členu ZFO-1, ki ga bo občina črpala v tem letu za financiranje investicij,
– sredstva za skupno opravljanje nalog občinske uprave po 18.čl. ZFO-1, ki se uporabijo za poravnavo stroškov medobčinskega inšpektorata,
– turistična taksa po 14. členu Zakona o spodbujanju razvoja turizma in se uporabi za spodbujanje razvoja turizma,
– požarna taksa po 58. členu Zakona o varstvu pred požarom, ki se uporablja za namene po tem zakonu,
– koncesijska dajatev za trajnostno gospodarjenje z divjadjo po 29. členu Zakona o divjadi in lovstvu se uporabi v skladu z odloki za to področje,
– komunalni prispevek po 229. členu Zakona o urejanju prostora, ki se nameni za gradnjo komunalne opreme,
– nadomestilo stroškov po 132. členu Zakona o urejanju prostora, ki občini nastanejo v postopku lokacijske preveritve,
– pristojbina za vzdrževanje gozdnih cest po 49. členu Zakona o gozdovih se uporablja v skladu s 5. členom uredbe o pristojbini za vzdrževanje gozdnih cest,
– letno nadomestilo za upravljanje državnih gozdov po 35. členu Zakona o gospodarjenju z gozdovi v lasti RS, ki se porabi v skladu z določili tega zakona,
– sredstva rezervnega sklada po 41. členu stanovanjskega zakona, ki se porabijo za poravnavo stroškov v sprejetem načrtu vzdrževanja,
– povračilo sredstev subvencij tržnih najemnin po 121.b členu Stanovanjskega zakona,
– lastna sredstva krajevnih skupnosti, ki se uporabljajo za namene, določene v finančnem načrtu posamezne krajevne skupnosti,
– denarna sredstva po pogodbah o sofinanciranju, ki jih bo občina prejela iz razpisov ali po drugih pogodbah za financiranje določenih namenov.
Če so namenski prihodki vplačani v proračun v nižjem obsegu, kot so načrtovani v sprejetem proračunu občine, občina prevzema in plačuje obveznosti samo v višini dejansko vplačanih oziroma razpoložljivih prejemkov. Če so namenski prihodki vplačani v proračun v večjem obsegu, kot so načrtovani v sprejetem proračunu občine, občina prevzema in plačuje obveznosti samo v višini načrtovanih pravic porabe v sprejetem proračunu občine.
Namenski prejemki, ki v tekočem letu ne bodo porabljeni, se bodo prenesli v naslednje leto za namene, za katere so opredeljeni.
Osnova za prerazporejanje pravic porabe je zadnji sprejeti proračun, spremembe proračuna ali rebalans proračuna.
O prerazporeditvah pravic porabe v posebnem delu proračuna oziroma finančnih načrtih posameznih krajevnih skupnosti med glavnimi programi v okviru področja proračunske porabe odloča na predlog neposrednega uporabnika župan oziroma predsednik sveta krajevne skupnosti.
Župan o realizaciji proračuna med letom poroča občinskemu svetu s poročilom o izvrševanju proračuna in ob koncu leta z zaključnim računom proračuna.
Župan lahko med izvrševanjem proračuna odpre novo proračunsko postavko, če so izpolnjeni pogoji iz 32. člena Pravilnika o postopkih za izvrševanje proračuna Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 50/07, 61/08, 99/09 – ZIPRS1011, 3/13, 81/16, 11/22, 96/22, 105/22 – ZZNŠPP, 149/22 in 106/23), ki se na podlagi drugega odstavka 1. člena navedenega pravilnika smiselno uporablja tudi za občine.
Sredstva za plačilo obveznosti, ki niso bile načrtovane v zadostnem obsegu, se lahko začasno zagotovijo tudi iz sredstev splošne proračunske rezervacije (42. člen ZJF), če obseg sredstev na tej proračunski postavki to dopušča.
Pri pripravi rebalansa proračuna se dodeljena sredstva razporedijo v finančni načrt neposrednega proračunskega uporabnika.
V okviru že odprte proračunske postavke se lahko odpre nov podkonto. Pravice porabe na novem podkontu se zagotovijo z razporeditvijo v okviru proračunske postavke ali s prerazporeditvijo iz druge proračunske postavke.
Neposredni uporabniki proračuna lahko v tekočem letu razpišejo javno naročilo za celotno vrednost projekta, ki je vključen v načrt razvojnih programov, če so zanj načrtovane pravice porabe na proračunskih postavkah v sprejetem proračunu.
Skupni obseg prevzetih obveznosti neposrednega uporabnika, ki bodo zapadle v plačilo v prihodnjih letih za investicijske odhodke in investicijske transfere ter blago in storitve, ne sme presegati 70 % pravic porabe v sprejetem finančnem načrtu neposrednega uporabnika.
Omejitve iz prvega in drugega odstavka tega člena ne veljajo za prevzemanje obveznosti z najemnimi pogodbami, razen če na podlagi teh pogodb lastninska pravica preide oziroma lahko preide od najemodajalca na najemnika. Prav tako navedeni določbi ne veljata za prevzemanje obveznosti za dobavo električne energije, vode in ostalih komunalnih storitev, telekomunikacijskih in drugih storitev, potrebnih za operativno delovanje neposrednih uporabnikov.
Prevzete obveznosti, ki bodo zahtevale plačilo v prihodnjem letu, se prioritetno vključijo v proračun naslednjega leta.
Neposredni uporabnik vodi evidenco projektov iz veljavnega načrta razvojnih programov. Neposredni uporabniki morajo v 30 dneh po uveljavitvi proračuna uskladiti načrt razvojnih programov z veljavnim proračunom. Neusklajenost med veljavnim proračunom in veljavnim načrtom razvojnih programov je dopustna le v delih, kjer se projekti financirajo z namenskimi prejemki.
Spremembe veljavnega načrta razvojnih programov so nove uvrstitve projektov v načrt razvojnih programov in druge spremembe projektov.
O spremembi projekta v NRP v letu izvrševanja proračuna v mejah, ki jih omogočajo prerazporeditve, odloča župan. Župan lahko spreminja vrednost projektov v načrtu razvojnih programov. Projekte, katerih vrednost se spremeni za več kot 20 % izhodiščne vrednosti, mora predhodno potrditi občinski svet. Prav tako lahko predstojnik neposrednega uporabnika uvršča v načrt razvojnih programov nove projekte.
Zaradi prijav na razpise za sofinanciranje projektov iz skladov Evropske unije in državnega proračuna lahko predstojnik neposrednega proračunskega uporabnika uskladi načrt razvojnih programov Občine Šentjur, tako da se vnesejo ustrezni nazivi projektov in zneski sofinanciranja iz investicijske dokumentacije (DIIP, IP …), ki jo potrjuje predstojnik neposrednega proračunskega uporabnika.
Projekti, za katere se zaradi prenosa plačil v tekoče leto zaključek financiranja prestavi iz predhodnega v tekoče leto, se uvrstijo v načrt razvojnih programov po uveljavitvi proračuna.
Proračunski skladi so:
– podračun proračunske rezerve, oblikovane po ZJF,
– štipendijski sklad ustanovljen na podlagi Odloka o ustanovitvi proračunskega sklada za štipendiranje (Uradni list RS, št. 118/03).
Proračunska rezerva se v letu 2026 oblikuje v višini 295.884,88 EUR.
O uporabi sredstev proračunske rezerve odloča župan in o tem obvešča občinski svet.
Pravni posli za dobavo blaga, storitev in gradenj do vrednosti 20.000,00 EUR (brez DDV), ki jih sklepa krajevna skupnost za namene in v višinah, določenih v veljavnem finančnem načrtu krajevne skupnosti, so veljavni brez predhodnega soglasja župana.
4. POSEBNOSTI UPRAVLJANJA IN PRODAJE STVARNEGA IN FINANČNEGA PREMOŽENJA DRŽAVE
O razpolaganju s stvarnim in finančnim premoženjem občine, ki se izvaja na podlagi področne zakonodaje, župan poroča občinskemu svetu.
Če so izpolnjeni pogoji iz tretjega odstavka 77. člena ZJF, lahko župan v letu 2026 odpiše dolgove, ki jih imajo dolžniki do občine, in sicer do skupne višine 5.000,00 EUR.
Odpisi dolgov na podlagi stečajev pravnih oseb in osebnih stečajev se ne štejejo v obseg odpisov dolgov po tem členu.
Obseg sredstev se v primerih, ko dolg posameznega dolžnika do občine ali posamezne krajevne skupnosti ne presega višine dveh evrov, v poslovnih knjigah razknjiži in se v kvoto iz prejšnjega odstavka tega člena ne všteva.
Krajevne skupnosti lahko razpolagajo z nepremičnim, premičnim in finančnim premoženjem samo po predhodnem soglasju župana.
5. OBSEG ZADOLŽEVANJA IN POROŠTEV OBČINE IN JAVNEGA SEKTORJA
Zaradi kritja presežkov odhodkov nad prihodki v bilanci prihodkov in odhodkov, presežkov izdatkov nad prejemki v računu finančnih terjatev in naložb ter odplačila dolgov v računu financiranja se občina za izvrševanje proračuna v tekočem letu lahko kratkoročno zadolži v skladu s predpisi, dolgoročno pa do višine 1.000.000,00 EUR za projekte iz Načrta razvojnih programov.
Občina se lahko zadolži za upravljanje z dolgom občinskega proračuna, tako da spremeni strukturo dolgoročne zadolžitve zaradi doseganja sprejemljivejših pogojev zadolžitve (boljše obrestne mere, daljši moratorij …).
O obsegu poroštev občine za izpolnitev obveznosti posrednih uporabnikov občinskega proračuna in javnega podjetja, katerih ustanoviteljica je Občina Šentjur, odloča občinski svet s posebnim sklepom.
Posredni uporabniki občinskega proračuna in javno podjetje, katerih ustanoviteljica je Občina Šentjur se brez soglasja Občinskega sveta Občine Šentjur ne smejo zadolževati, prav tako ne smejo izdajati poroštva drugim.
6. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
V obdobju začasnega financiranja Občine Šentjur v letu 2027, če bo začasno financiranje potrebno, se uporablja ta odlok in sklep o določitvi začasnega financiranja.
Ta odlok začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se s 1. januarjem 2026.
Posebni del proračuna in načrt razvojnih programov se objavita na spletni strani občine.
Št. 410-0150/2024
Šentjur, dne 17. decembra 2024